خانه / social media marketing / شرح کپی برداری هایی از قابلیت های اسنپ چت

شرح کپی برداری هایی از قابلیت های اسنپ چت

 اسنپ چت یا همان Snapchat یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی تصویر محور موجود به شمار می‌رود. هم اکنون اسنپ چت (Snapchat) کاربران متعددی دارد و روز به روز هم به تعداد آن‌ها افزوده می‌شود.همین امر باعث شده در فضای رقابتی بین شبکه های اجتماعی  برخی به کپی برداری ازین اپ محبوب بپردازند. اکنون در لاین استور با نمونه هایی ازین کپی برداری ها اشنا میشویم.

سیر موفقیت کمپانی اسنپ چت – اپلیکیشنی که سایر رقبا را از میدان به در کرد

نتیجه تصویری برای اسنپ چت

اینستاگرام با کپی برداری از اسنپ چت قابلیت جدیدی به نام Stories معرفی کرد

در محبوبیت بسیار زیاد اپ اسنپ چت میان مردم دنیا (به غیر از ایران) شک و شبهه ای وجود ندارد. این محبوبیت روز به روز در حال افزایش است، و این نکته ای است که همه را غافلگیر کرده. یکی از قابلیت هایی که در این استقبال روزافزون از اسنپ چت نقش بسزایی داشته، تصاویر و ویدئوهای موقتی اسنپ چت هستند که فقط ۲۴ ساعت در محیط این شبکه اجتماعی باقی مانده و پس از آن به طور کامل حذف می شوند.

این ویژگی اسنپت چت آنقدر پرطرفدار بوده که اینستاگرام هم  به طور واضح از آن کپی برداری کرده است. Stories نام این قابلیت در اینستاگرام است که امروز معرفی شده و در دسترس کلیه کاربران نسخه های iOS و اندروید این اپلیکیشن قرار گرفته است.

قابلیت Stories به شما اجازه می دهد تا اتفاقات روزمره زندگی تان را با دیگران به اشتراک بگذارید، بدون آنکه افراطی در انتشار پست ها صورت بگیرد، چرا که همگی ۲۴ ساعت پس از انتشار از حساب کاربری تان به طور کامل حذف خواهند شد. درست مثل اسنپ چت، تیم اینستاگرام امکان کشیدن نقاشی روی عکس ها و ویدئوهای موقتی را نیز فراهم کرده است.

Instagram Stories

بهترین نکته در مورد قابلیت Stories آن است که تصاویر آن در فید اصلی حساب کاربری شما نمایان نمی شوند، بلکه صفحه ای اختصاصی موسوم به Story برای این منظور در نظر گرفته شده که دوستان شما می توانند با فشردن آیکن از آن قسمت بالای تایملاین، عکس های موقتی شما را ببینند. بابت امنیت و حریم خصوصی این عکس های موقتی هم نگران نباشید، اینستاگرام امکان Private کردن این بخش را نیز در اختیارتان قرار داده است.

اینستاگرام با ارائه این قابلیت در تلاش است تا کاربران را هر چه بیشتر به انتشار پست و فعالیت در این شبکه اجتماعی ترغیب کند. تصاویر بخش Stories وارد فید اصلی حساب کاربری نمی شوند، و این نکته ای مثبت برای افرادی است که روی محتوای حساب کاربری خود حساس هستند، مثل شرکت ها و صفحه هایی که فعالیت تجاری دارند..

اینستاگرام از فیلترهای واقعیت افزوده برای چهره ها رونمایی کرد

بعد از کپی موفقیت آمیز قابلیت استوری از اسنپ چت، حالا نوبت به فیلترهای واقعیت افزوده چهره رسیده که به اینستاگرام بیایند.  می توانید در اینستاگرام هشت فیلتر واقعیت افزوده را روی چهره تان امتحان کنید. این فیلترها در اشکال گوناگون هستند؛ مثلا یکی می تواند شما را شبیه به کوآلا یا خرگوش کند و دیگری معادلات ریاضی بسازد تا دور سرتان بچرخند.

این فیلترها را می توانید هم در حالت دوربین سلفی و هم دوربین عقب استفاده کنید. برای دسترسی به آن ها کافیست اینترفیس دوربین اینستاگرام را باز و روی آیکن جدیدی که در گوشه سمت راست صفحه قرار گرفته، اشاره کنید. فیلترهای یاد شده را می توان در حالات مختلف تصویربرداری اینستاگرام به کار گرفت: عکاسی، ضبط ویدیو و حتی بومرنگ.

لازم به گفتن نیست که ایده به کارگیری فیلترهای واقعیت مجازی در اپلیکیشن های عکاسی اولین بار در اسنپ چت به محبوبیت رسید. اسنپ چت برای آوردن این تکنولوژی به اپلیکیشن خود، استارتاپ کوچکی به نام Looksery را در سال ۲۰۱۵ خریداری کرد. همین موجب شد که در اوایل سال ۲۰۱۶، فیسبوک به این اقدام واکنش نشان دهد و برای این که از قافله عقب نماند به خرید استارتاپ بلاروسی MSQRD اقدام کند که مطمئنا با اپلیکیشن آن آشنا هستید.

این فیلترها را می توان در حالات مختلف تصویربرداری به کار گرفت: عکاسی، ضبط ویدیو و حتی بومرنگ.

اما به جز قابلیتی که گفتیم، اینستاگرام تغییرات دیگری هم داشته. از جمله آن ها می توان به امکان افزودن هشتگ های استیکری به عکس و ویدیوهای استوری اشاره کرد. با اشاره روی این هشتگ ها می توانید دیگر تصاویر دارای این هشتگ را نیز پیدا کنید. قابلیت های جدید دیگر اینستاگرام در این نسخه هم امکان پخش بر عکس ویدیو (که باز هم از اسنپ چت الگوبرداری شده) و گزینه پاک کن هستند.

 اپل یک شبکه اجتماعی ارسال ویدیو نظیر اسنپ‌چت می‌سازد.

استیکرهای مرتبط با موقعیت مکانی به اینستاگرام آمدند

اسنپ چت در اواسط مرداد ماه استیکرهایی را که وابسته به موقعیت مکانی کاربر بودند منتشر کرد و حالا به نظر می رسد اقدامی مشابه از طرف اینستاگرام صورت گرفته است. بر همین اساس در آخرین آپدیت ارائه شده برای اپلیکیشن اشتراک تصاویر، شما می توانید از «ژئواستیکرها» برای تزئین عکس ها و ویدیوهای خود در استوریز (Stories) استفاده کنید.

برای استفاده از قابلیت مورد اشاره زمانی که روی دکمه استیکر در قسمت استوریز کلیک می کنید با گزینه های مربوط به مکان جغرافیایی در بالای منو مواجه می شوید. این گزینه ها با توجه به موقعیت مکانی کاربر قابل تغییر هستند. افراد با کلیک روی ژئواستیکر مورد نظرشان می توانند به صفحه مربوط به آن مکان جغرافیایی رفته و تصاویر و ویدیوهای مربوط به دیگران را نیز مشاهده کنند. با این حال مسلماً استوری شما تنها توسط دنبال کنندگانتان دیده خواهد شد.

گفتنی است با بروز رسانی به آخرین نسخه اینستاگرام از طریق اپ استور یا گوگل پلی می توان از قابلیت مذکور بهره برد اما در حال حاضر ویژگی مورد اشاره تنها در دو شهر نیویورک و جاکارتا در دسترس است. کمپانی وعده داده که به زودی قابلیت معرفی شده را برای ده ها منطقه جغرافیایی دیگر نیز عرضه خواهد شد. باید منتظر ماند و دید که فیسبوک و اینستاگرام در قدم بعدی کدام ویژگی دیگر اسنپ چت را به اپلیکیشن خود خواهند افزود.

کپی برداری  فیسبوک از اسنپ چت؛ افزودن افکت های زنده تصاویر به اپلیکیشن رسمی

با روندی که کمپانی فیسبوک پیش گرفته، احتمالا در آینده با نسخه دیگری از اسنپ چت مواجه خواهیم بود.

تابستان گذشته بود که این شبکه اجتماعی از قابلیت Stories اپلیکیشن اسنپ چت به طور واضح کپی برداری کرده و عیناً آن را به اینستاگرام اضافه کرد. بعد از آن نیز همین ویژگی تحت عنوان Messenger Day به اپ رسمی فیسبوک افزوده شد.

البته ناگفته نماند که فعالیت های کپی برداری فیسبوک به اینجا ختم نشده و  شرکت زاکربرگ فیلترهای ویدیویی جدیدی برای بخش استریم تصاویرش معرفی کرده که دقیقاً مشابه با اپلیکیشن پریسماست

در ادامه این روند، خبرگزاری CNET گزارش می دهد شرکت ساکن منلو پارک در حال آزمایش قابلیت های جدیدی برای دوربین و پیام رسان فیسبوک است که امکاناتی دقیقاً مشابه با ماسک های دیجیتالی و فیلترهای ویدیویی اسنپ چت ارائه می نماید.

در این بین می توان به ماسک های صورت یا فریم های فانتزی دور تصویر اشاره کرد که می توان گفت هیچ خلاقیت جدیدی معرفی نمی کند.

ios-mask-filter-w600

ویژگی دیگری که مشاهده شده، Direct نام دارد که امکان ارسال مستقیم عکس ها و کلیپ های ساخته شده را برای دوستان و آشنایان فراهم می سازد.

فیسبوک در زمنیه کپی برداری از قابلیت های نوآورانه سایر اپلیکیشن ها هرگز خجالت زده نبوده و همواره بهترین تلاشش را برای به نتیجه رساندن این رویکرد انجام داده است. قبل تر اغلب ویژگی های کپی شده وارد نرم افزارهای جانبی فیسبوک می شد، اما این بار مستقیماً وارد اپلیکیشن رسمی خود این شبکه اجتماعی خواهد شد.

گفتنی است کمپانی مارک زاکربرگ اسفند سال گذشته اپلیکیشن محبوب MSQRD را خریداری کرد و احتمالاً این فیلترهای جدید با اتکا به توانایی های آن به مرحله آزمایش رسیده است.

باز هم تقلید از اسنپ چت؛ قابلیت نقاشی روی تصاویر به واتس اپ اضافه شد

واتس اپ قابلیت جدیدی را برای نقاشی کردن روی تصاویر به نسخه بتای اپلیکیشن پیام رسانش اضافه کرد، که در حال حاضر برای کاربران اندروید ارائه شده و به زودی برای iOS نیز عرضه خواهد شد. با استفاده از این ویژگی، می توانید نقاشی هایی به سبک اسنپ چت را روی تصاویر و ویدیوها اضافه کرده و آنها را منتشر سازید.

ذکر این نکته ضروریست که مرحله آزمایشی این قابلیت در اوایل سپتامبر به اجرا درآمد. علاوه بر این ویژگی، در آپدیت اخیر می توانید شکلک های مختلف و متون رنگارنگ را نیز به تصاویر اضافه کنید. همچنین پشتیبانی از فلاش جلویی و بزرگنمایی حین فیلمبرداری نیز به این اپلیکیشن افزوده شده.

گفتنی است طی چند ماه اخیر، تقلید فیسبوک و اینستاگرام از ویژگی های برجسته اسنپ چت به رویه ای عادی تبدیل شده، و به عنوان جدیدترین نمونه می توان از کپی کاری عملکرد stories در اپلیکیشن اینستاگرام نام برد.

این وضعیت، نگرانی «مارک زاکربرگ» از افزایش رقابت در فضای پیام رسانی موبایلی را نشان می دهد، به خصوص اینکه «ایوان اشپیگل» مدیرعامل Snapchat بارها پیشنهاد چند میلیارد دلاری فیسبوک برای خرید شرکتش را رد کرده.

با توجه به اینکه فیسبوک مسنجر و واتس اپ هر دو بیش از ۱ میلیارد کاربر فعال ماهیانه دارند، که رقمی بسیار بیشتر از استفاده کنندگان اسنپ چت به شمار می رود، در واقع می توان تهدید بیشتری را متوجه شرکت «اشپیگل» دانست، زیرا برخلاف فیسبوک، محتوای به اشتراک گذاشته شده توسط این اپلیکیشن ماندگار نیست، بلکه حالتی لحظه ای و تفننی دارد.

از سوی دیگر، فیسبوک هم مجبور شده برخلاف اصول و سیاست های کلی اش، قابلیت های مورد توجه کاربران کم سن و سال تلفن همراه را به اپلیکیشن هایش اضافه نماید. در میان این موارد می توان به نقاشی و خط خطی کردن تصاویر، افزودن متن و شکلک اشاره کرد که امروزه در بیشتر اپلیکیشن های پیام رسان مشاهده می شود.

بنابراین باید دید این تنازع بقا تا کجا ادامه خواهد یافت، و آیا استراتژی های فیسبوک برای حذف رقابت در این حوزه نتیجه خواهد داد یا خیر.

فیسبوک یک بار دیگر از اپلیکیشن اسنپ چت کپی برداری کرد

اگر اخبار یکی دو ماه گذشته را دنبال کرده باشید، حتما از برنامه جدید فیسبوک برای کپی برداری از قابلیت های اسنپ چت مطلع هستید. ماه گذشته بود که این کمپانی از قابلیت Stories اپلیکیشن اسنپ چت به طور واضح کپی برداری و عینا آن را به اپلیکیشن اینستاگرام اضافه کرد.

به نظر می رسد که فیسبوک به این زودی ها حاضر نیست که از این کپی برداری دست بردارد. غول شبکه های اجتماعی دوباره از قابلیت Stories اسنپ چت کپی برداری کرده، اما این بار در اپلیکیشن رسمی فیسبوک و این قابلیت جدید را Messenger Day نام نهاده است.

Facebook-Messenger-Day-is-a-copy-of-Snapchat-Stories

قابلیت یادشده فعلا در مرحله آزمایشی است، و کاربران لهستانی فیسبوک نخستین افرادی هستند که می توانند آن را تجربه کنند. درست مثل Stories اسنپ چت، Messenger Day فیسبوک هم به کاربر اجازه می دهد تا یک صفحه کامل از عکس و ویدئو را برای دوستان خود به اشتراک بگذارد.

این صفحه ۲۴ ساعت پس از اشتراک گذاری از دیتابیس فیسبوک حذف خواهد شد. همچنین مشابه آن چیزی که قبلا در اسنپ چت دیده بودیم، در فیسبوک هم می توان به این تصاویر و ویدئوها انواع استیکر و فیلتر و متن اضافه کرد.

Messenger-Stories-w600

احتمالا به یاد داشته باشید که فیسبوک در سال ۲۰۱۳ به شدت در تلاش بود تا اسنپ چت را با مبلغ ۳ میلیارد دلار خریداری کند. اسنپ چت در آن زمان حاضر به فروش کمپانی نشد و می توان گفت که با این کار تصمیم درستی گرفت، چرا که ارزش این کمپانی از آن موقع تا ماه می سال جاری به بیش از ۱۷ میلیارد دلار رسیده است.

ممکن است که فیسبوک با ارائه این قابلیت هم نتواند به محبوبیت اسنپ چت در میان مردم (خصوصا کاربران آمریکای شمالی) برسد، اما با اقدام به این کار تلاش کرده تا از گسترده تر شدن جمعیت کاربران اسنپ چت جلوگیری به عمل آورد. بنابراین باید منتظر ماند و دید که آیا غول شبکه های اجتماعی با توسل به این روش ها قادر به کنار زدن رقیب قدرتمند خود خواهد بود یا خیر.

پس از کپی برداری مستقیم بخش Stories از اسنپ چت، اینستاگرام خجالت را کنار گذاشته و حالا به تقلید از دیگر قابلیت های رقیب قدرتمند خود روی آورده است. آخرین قابلیتی که این شبکه اجتماعی از اسنپ چت قرض گرفته، امکان زوم تک انگشتی هنگام ضبط ویدئو در بخش Stories است.

در اسنپ چت برای ضبط ویدئو در قسمت Stories، کافیست انگشت تان را اندکی روی دکمه ضبط نگه داشته و برای افزایش و کاهش زوم، فقط روی صفحه با انگشت به بالا و پایین سوایپ کنید. قابلیت هوشمندانه ای است، و اینستاگرام هم کاملا با هوشمندانه بودنش موافقت دارد. به همین خاطر بی رو در بایستی آن را به اپلیکیشن خود اضافه کرده است.

اما قابلیت جدید دیگر، دابل تپ (دو بار ضربه) به صفحه دوربین برای سوئیچ میان دوربین عقب و سلفی است. نکته خوب این که از این قابلیت کاربردی می توان در حین ضبط ویدئو هم استفاده کرد و انجام این کار موجب توقف فیلمبرداری نخواهد شد.

کپی مجدد اینستاگرام از اسنپ چت در ناپدید کردن پیام ها

اگر تاکنون فکر میکردید که مورد دیگری برای کپی اینستاگرام از اسنپ چت باقی نمانده، سخت در اشتباه بوده اید چرا که باز هم این اتفاق افتاد است.

به تازگی باز هم شاهد کپی برداری اینستاگرام از اپلیکیشن محبوب شبکه های اجتماعی یعنی اسنپ چت بودیم و این بار اینستاگرام ویژگی ناپدید شدن پیام ها را از اسنپ چت تقلید کرده است. همه این موارد باعث می شود که اسنپ چت را اپلیکیشنی پیشرو در این زمینه به شمار بیاوریم چرا که فیسبوک و اینستاگرام دائماً در حال کپی ویژگی های مختلف از این اپلیکیشن هستند.

با توجه به ویژگی جدید این اپلیکیشن ۶۰۰ میلیون کاربری، اکنون کاربران این اپلیکیشن قادرند، تصاویر و ویدئوها و متن های ناپدید شونده ای را برای دیگران ارسال کنند. در این ویژگی جدید، به محض پخش ویدئو یا بازدید مخاطب، نوتیفیکیشنی برای ارسال کننده محتوای ناپدید شونده ارسال می شود.
به طور قطع همه می دانند که این اولین تقلید اینستاگرام از اسنپ چت نیست و اولین بار در مورد استفاده از استوری اسنپ چت در اینستاگرام شاهد این قضیه بوده ایم. ارسال پست در قالب فرمت استوری به کاربر این امکان را می داد تا پست هایی را بر روی صفحه خود ارسال کند که به طور اتوماتیک پس از ۲۴ ساعت ناپدید می شدند. که این اتفاق چندی بعد در واتس اپ و اینستاگرام مورد کپی برداری قرار گرفت.

از ویژگی های دایرکت، چت خصوصی در اینستاگرام در ماه حدود ۳۷۵ میلیون کاربر استفاده می کنند.
اسنپ چت به تازگی اعلام کرده است که ۶۰ درصد کاربرانش از ویژگی چت خصوصی استفاده می کنند؛ این در حالی است که اینستاگرام تاکنون به طور دقیق این آمار را در طی چند ماه گذشته اعلام نکرده است

امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

منابع:موبایل کمک.دیجیاتو.کلیک

اشتراک گذاری کنید

درباره‌ی زهرا طهماسبی

سلام.زهرا طهماسبی هستم. علاقه مند و فعال در شبکه های اجتماعی و عاشق روانشناسی. مدتیه در زمینه تولید محتوا مشغول فعالیت هستم.امیدوارم مطالب و اموزش های سایت براتون مفید واقع بشه و شما هم طعم شیرین کسب درامد از شبکه های اجتماعی رو بچشید. تنها راه انجام دادن کار های عظیم دوست داشتن کاریه که انجام میدین.اگه تا الان پیداش نکردین همچنان به جست و جو ادامه بدین.

اینو دیدی ؟

شش عادت بازاریابان موثر

شش عادت بازاریابان مؤثر!

همواره در زندگی کلمات بسیاری بودند که عادت داریم آنها را در کنار هم بشنویم …

۶ دیدگاه ها

  1. کپی برداری از نوآوری های اسنپ چت شاید در نگاه اول ناخوشایند جلوه کند اما به هر حال استفاده از آنها در دیگر شبکه های اجتماعی چندان خالی از لطف نیست مخصوصا برای کاربران ایرانی که از اسنپ چت استفاده چندانی نمیکنند

    • بله اینطور کپی برداری ها در شبکه های اجتماعی میتونه مفید باشه ولی زیاده روی در استفاده از اونا ممکنه ما رو از خلاقیتهای خودمون بندازه،مچکریم سامی جون که نظرت رو برامون ارسال کردی

  2. اسنپ چت محیط فوق العاده ای داره. عجیب نیست که ازش ایده هاش کپی برداری بشه

  3. الان کلا اسنپ چت منسوخ شده؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

برای استفاده از تخفیف از کد تخفیف paeez97 استفاده کنید و برای اطلاع از دوره های بیشتر به شماره 09158114564 در تلگرام پیام بدید رد کردن