سئو محلی با الگوریتم جدید گوگل possum و pigeonReviewed by میلاد غیب دوست on Mar 6Rating: 5.0معرفی الگوریتم جدید گوگل و تاثیرات آن بر روی سئو محلیدر مورد به روز رسانی اخیر الگوریتم محلی (سئو محلی )که کارشناسان سئوی محلی به آن می گویند “Possum”، مطالبی نوشته است.
Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.
[rt_reading_time label=”زمان خواندن:” postfix=”دقیقه” postfix_singular=”minute”] هر آنچه که لازم است در مورد به روز رسانی الگوریتم “Possum” گوگل بدانید

می خواهید بدانید به تازگی چه اتفاقی برای رتبه بندی جستجوی محلی افتاده است؟ جوی هاوکینز(Joy Hawkins)، مقاله نویس، در مورد به روز رسانی اخیر الگوریتم محلی (سئو محلی )که کارشناسان سئوی محلی به آن می گویند “Possum”، مطالبی نوشته است.

برای کسانی که نمی دانند “Possum” چیست باید بگویم این اسمی است که جامعه سئوکاران محلی تصمیم گرفته اند به روز رسانی الگوریتم محلی برای سئو محلی عظیمی بدهند که اول سپتامبر ۲۰۱۶  اتفاق افتاده است.

فیل روزک (Phil Rozek) کسی بود که این اسم را پیشنهاد کرد، دلیلش هم انی بود که بسیاری از صاحبان کسب و کار ها فکر می کنند لیستینگ Google My Business انها از بین رفته است، در حالی که اینطور نیست. آنها فقط فیلتر شده اند- خودشان را به موش مردگی زده اند.

حالا این به روز رسانی چه بود؟

تمام شواهد نشان می دهد ظاهرا این به روز رسانی خاص، تنها رتبه بندی –pack3 و Local Finder (یا به عبارتی همان نتایج محلی (سئو محلی) و یا نتایج Google Maps) را تحت تاثیر قرار داده است. ظاهرا یک  به روز رسانی دیگر هم هست که درست بعد از این به روز رسانی اتفاق افتاده، که نتایج ارگانیک را تحت تاثیر قرار داده است.

به نظر من هدف اصلی این به روز رسانی برای تنوع بخشیدن به نتایج محلی و همچنین جلوگیری از اسپم رتبه بندی بوده است.

بر اساس ده ها گزارش رتبه بندی که تحلیل کرده ام، می گویم این بزرگترین به روز رسانی محلی، از زمانی است که کبوتر در سال ۲۰۱۴ اتفاق افتاد. یکی از موارد اصلی که به روز رسانی شده، فیلتر گوگل است که بر روی نتایج محلی اعمال شده است. توضیحات مختصری در رابطه با این الگوریتم بخوانیم.

بازاریابی عملکرد چیست؟ مزایای بازاریابی عملکرد

الگوریتم کبوتر یا الگوریتم پایگون (Pigeon)

سئو سایتالگوریتم کبوتر یا الگوریتم پایگون (Pigeon) گوگل (پیجن تلفط صحیح این الگوریتم اما به پایگون معروف) که مربوط به سال ۲۰۱۴ می باشد، مورد استقبال زیادی قرار گرفت. این الگوریتم به بررسی و ثبت مکان جغرافیایی برای سئوی محلی یا لوکال سئو (Local SEO) می پردازد.این الگوریتم ارتباط میان مکان جغرافیایی سایت و کاربران را از روش های مختلفی همچون گوگل مپ تشخیص می دهد.بیشتر موضوعاتی که پیرامون این الگوریتم مطرح شده درباره ارتباط محلی میان صفحات مختلف، دسته­بندی مطالب اینترنتی و نمایش سریعتر نتایج جستجو به کاربران می­باشد. هر چند ارتباط محلی و نتایج جستجوی محلی (local seo) چیز جدیدی نیست و از مدتها پیش گوگل چنین قوانینی را در جستجوهای خود رعایت می کند اما کاربرد عمده الگوریتم کبوتر بر روی همین موضوع بنا شده است.

کاربردالگوریتم کبوتر یا الگوریتم پایگون (Pigeon)

سئو سایتالگوریتم کبوتر بیش از هر چیز به سئو محلی باز می گردد. اصل بنیادی این الگوریتم لوکال (local seo) سرچ و افزایش رضایت کاربران پس از جستجو است.با توجه به اینکه این الگوریتم گوگل بر خلاف الگوریتم­ های گوگل پنگوئن و گوگل پاندا یک الگوریتم ضد اسپم نیست و فقط برای خوشه­ بندی نتایج و نمایش محلی آن ها استفاده می­شود این سوال پیش میآید که آیا تاثیری هم بر سئو یا بهینه سازی وب سایت دارد؟

خصیصه منحصر به فرد این الگوریتم تاثیر فوق العاده زیاد آن بر روی سئو محلیاست. برای روشن شدن این موضوع در قالب مثال فرض می­کنیم شما برای پیدا کردن رستوران مورد نظر خود جستجوی در گوگل را انتخاب می­کنید. بدون شک اگر نتایجی که گوگل به شما نشان می­دهد در اطراف محله­ای باشد که شما در آن هستید شما جواب بسیار خوبی دریافت کرده اید ولی مطمئنا شما دوست ندارید که در نتایج گوگل رستوران­های شهرهای اطراف هم وجود داشته باشند.

  • لیست بسته بندی های محلی: یکی از مهم ترین نقاط تمایز در الگوریتم جدید وجود خاصیت لیست دسته بندی محلی در صفحات نتایج می باشد.
  • احراز هویت وب سایت: فاکتورهای رنکینگ سنتی دوباره باز خواهند گشت. در حال حاضر رنکینگ وب سایت ها، وابسته به بک لینک ها، احراز هویت وب سایت و دیگر سیگنال های رنکینگسئو می باشد. بهترین متد ممکن جستجو و آنالیز در خصوص این موضوع می باشد که شما در چه زمینه ای نسبت به رقبای خود ضعیف می باشید، محتوا، بک لینگ و یا دیگر فاکتورها. در نتیجه آن تلاش بر رفع آن نمایید.
  • دایرکتوری های محلی: الگوریتم کبوتر بر منبای اصل دایرکتوری محلی پایه گذاری شده است و کاربران شما را می توانند در بین دیگر کسب و کارها با دایرکتوری های محلی جستجو نمایند.


به ادامه ی مبحث و الگوریتم “Possum” بپردازیم.

جزئیات

  1.      رتبه بندی کسب و کارهایی که خارج از محدوده طبیعی شهر قرار دارند، به شدت افزایش کرد.

اوایل سال جاری در مورد مشکلی نوشتم که ما سئوکاران محلی مواجه ایم و آن اینکه اگر یک کسب و کار خارج از محدوده طبیعی شهر باشد، برای هر کلمات کلیدی که نام آن شهر را داشته باشد، به طور جدی در رتبه بندی به مشکل خواهند خورد. با توجه به نقشه گوگل، این کسب و کار “از لحاظ فنی” حتی جز شهر هم محسوب نمی شود.

پس از این به روز رسانی، کسب و کارهای این چنینی، افزایش عظیمی در رتبه بندی های محلی خود داشتند. در اینجا یک مثال می آوریم.

Direct Inspections شرکتی در ساراسوتا است که اخیرا از من مشاوره گرفتند. آنها واقعا می خواستند برای کلمات کلیدی مانند “home inspector Sarasota” رتبه بگیرند. آنها خارج از مرزهای طبیعی ساراسوتا بودند و از لحاظ فنی به منطقه ای مربوط می شدند که اراضی گُلف گِیت نامیده می شد. و مانند خیلی دیگر از این موارد، آدرس پستی آنها نیز در ساراسوتا است.

در ۶ آگوست، رتبه بندی محلی آنها برای “Home Inspector Sarasota” ۳۱ بود و من کم کم داشتم به این نتیجه می رسیدم که بدون یک آدرس در داخل محدوده طبیعی شهر، رتبه بندی برای کلمات کلیدی مثل این باعث افت بیشتر بود. همه ما تعداد زیادی از این مشتری ها داشته ایم و دیده ایم که حتی پس از سال ها انجام کارهای درست و مناسب، رتبه بندی محلی آنها برای چنین کلمات کلیدی اصلا تکان هم نمی خورد.

بعد از به روز رسانی، رتبه بندی آنها به جایگاه ۱۰ رسید (بله، ۲۱ جایگاه ارتقا پیدا کرد). دقیقا همین الگوهای یکسان برای همه کسب و کارهای دیگری که پیگیری می کردیم اتفاق افتاد.

  1.      گوگل دیگر بر اساس آدرس و وابستگی (affiliation) فیلتر می کند.

پیش از این، اغلب یک فیلتر محلی که روی نتایج محلی اعمال می شد پروفایل هایی که شماره تلفن یا دامنه های مشابه را به اشتراک گذاشته بودند فیلتر می کرد.

به عنوان مثال، ممکن است یک دفتر فیزیوتراپی داشته باشید که سه لیستینگ جداگانه برای هر یک از پزشکان و سپس یک لیستینگ برای خود داشته باشد. این پروفایل های جداگانه همه به یک وب سایت لینک می شوند و از یک شماره تلفن نیز استفاده می کنند. معمولا، تنها یک یا دو تا از این ها در نتایج محلی نشان داده می شوند، و بقیه فیلتر می شوند.

البته دلیلش هم مشخص است، چون گوگل به طور منظم محتوای تکراری را فیلتر می کند، و نشان دادن نتایج مشابه از یک شرکت به هزاران کاربر، لزوما خیلی به درد کاربران نمی خورد. وقتی دارید یک دندانپزشک جدید را جستجو می کنید، آیا واقعا می خواهید نام یک دفتر را چندین بار ببینید؟

سه رویکرد در عصر بازاریابی اپلیکیشن

بعد از این به روز رسانی، شاهد این بودیم که بسیاری از شرکت ها با توجه به اینکه آدرس شرکت با لیستینگ دیگری در همان رده مشابه (همان نوع کسب و کار) است، فیلتر می شوند. در اینجا یک مثال می آوریم.

شما عبارت “personal injury attorney palmdale” را جستجو می کنید و ۱۶ نتیجه در Local Finder نشان داده می شود. حداقل پنج لیستینگ وجود دارد که آدرس آن کالیفرنیا، پالم دیل، خیابان ۱۰۰۸ W باشد، که همه آنها وکلای صدمه شخصی هستند. در حال حاضر، یکی از آنها در Local Finder نشان داده می شوند و چهارتای دیگر فیلتر می شوند:

Stefyan Law Firm – نشان داده شده

DeVille Law Group Inc – فیلتر شده

iAccidentLawyer – فیلتر شده

Nadrich & Cohen – فیلتر شده

Wilshire Law Firm – فیلتر شده

Broland در انجمن محلی جستجوی محلی خاطر نشان کرد اگر شما فقط بر روی نقشه در Local Finder کمی زوم کنید می توانید لیستینگ های فیلتر شده را ببینید. وقتی من برای این کوئری این کار را انجام دادم، ۶۱ نتیجه بدست آمد – و بیشتر نتایج فیلتر شده ای هم که در بالا به اشاره کردم نیز نمایش داده شدند.

local-filter-possum

مورد دیگری که بررسی کردم در مورد مالک شرکتی بود با دو لیستینگ بود که نام های متفاوت، شماره تلفن متفاوت، وب سایت های متفاوت و آدرس متفاوت داشتند. رتبه بندی این شرکت را روزانه پیگری کردیم و از ردیاب BrightLocal استفاده کردیم که هر روز از نتایج جستجو عکس می گرفت.

روزی که یک لیستینگ نشان داده می شد، لیستینگ دیگر نمایش داده نمی شد. جایشان با هم عوض می شد اما هرگز همان زمان با هم ظاهر نمی شدند.

در ابتدا کمی گیج شدم چون نام، آدرس، شماره تلفن و مشخصات آنها کاملا با هم تفاوت داشت. بعدا مشتری توضیح داد که آدرسشان متفاوت است اما در اصل در یک ساختمان هستند. آدرس به این دلیل متفاوت بود که ساختمان دوبر بود و  به دو خیابان راه داشت.

این اطلاعات به من کمک کرد تا مطمئن شوم گوگل پیچیده تر از آن است که تنها به دنبال آدرسی باشد که در Google My Business وارد کرده اید.

(توجه داشته باشید خیلی ها صرفا با اضافه کردن یک شماره پلاک متفاوت در تلاش بوده اند از فیلتر فرار کنند. در مواردی که من کار کرده ام چنیچ چیزی جواب نداده است.)

مورد دیگری هم هست که خیلی شدید تر است. دندانپزشکی که من با او کار می کردم دو کلینیک مختلف داشت. هر دو در یک خیابان بودند، اما آدرسشان کاملا متفاوت بود و در یک ساختمان هم نبودند. NAP های مختلف و پزشکان مختلف داشتند، هاست سایت ها یکی نبود، و حتی حساب گوگلشان نیز با هم متفاوت بود. تنها ارتباط این دو این بود که صاحب هر دو یک نفر بود، و به لحاظ فنی، شرکت مادر که صاحب هر دو بود تنها چیزی بود که در مجوز کسب و کار وی  ذکر شده بود.

می دانستم زمانی که لیستینگ کسب و کار به حالت تعلیق است، گوگل اغلب جواز کسب می خواهد، اما ظاهرا گوگل واقعا خیلی بیشتر از چیزی که من فکرش را می کردم در مورد کسی که صاحب شرکت های متعدد در همان صنعت مشابه می داند.

در مورد این دندانپزشک، دو کلینیک وی قبلا برای کلمات کلیدی مختلف، دو رتبه در pack-3 می گرفتند. در حال حاضر، نمی توانم کاری کنم که هر دو با هم باشند، یا این بود یا آن.

توجه داشته باشید که این فیلتر با جریمه فرق می کند. گوگل لیستینگ را از بین نمی برد یا از رتبه بندی حذف  نمی کند. در واقع بیشتر شبیه به یک فیلتر ارگانیک عمل می کند، که “بهترین” و مناسب ترین لیستینگ ها را دست چین می کند و آنهایی که خیلی مشابه هستند را فیلتر می کند.

من اغلب برای کلمات کلیدی مختلف، رتبه بندی لیستینگ مختلف مشاهده کرده ام، به طوری در حالی که لیستینگ شرکت حقوقی برای “personal injury attorney” رتبه می گیرد، وکلای خصوصی ممکن است در عوض برای “motorcycle accident attorney” رتبه بگیرند (مانند review هایی که در مورد تصادفات موتور سیکلت صحبت می کنند).