ضریب نفوذ شبکه های اجتماعی در دنیا چه قدر است؟

Image result for ‫ضریب نفوذ شبکه های اجتماعی در دنیا چه قدر است؟‬‎

در سال های اخیر شبکه های اجتماعی رفته رفته از ابزاری برای سرگرمی، تبدیل به اصلی ترین راه های ارتباطی در دنیا شده اند و بستر بسیاری از کسب و کارها و روابط بین المللی را فراهم می کنند.

با توجه به آمارهای موجود، تقریباً ۲٫۷۹ میلیارد از ۷٫۴۸ میلیارد نفر در دنیا عضو شبکه های اجتماعی هستند که بیش از یک سوم جمعیت را شامل شده و ضریب نفوذ ۳۷ درصدی را نشان می دهد.

آمار موجود در جدول بالا در وهله اول قابل پیش بینی به نظر می رسد، اما با نگاه به اعداد و ارقام جزئی تر شاهد موارد جالب توجهی (به خصوص در آسیا-اقیانوسیه) هستیم که حاکی از تفاوت اساسی در نفوذ شبکه های اجتماعی در بخش های نزدیک به هم هستند.

 
مناطقی که نرخ تفاوت منفی دارند، از پتانسیل بیشتری برای سرمایه گذاری برخوردارند

در جدولی که مشاهده می کنید، مناطقی که از نرخ تفاوت مثبت برخوردارند در واقع نسب به جمعیت واقعی خود، حضور فعال تری در شبکه های اجتماعی داشته و به همین نسبت نیز از فناوری مورد بحث بهره برداری بیشتری می کنند. اما مناطقی که نرخ منفی دارند، با توجه به حضور کمتر در شبکه های اجتماعی (در حال حاضر)، در آینده نزدیک پتانسیل بالاتری برای رشد داشته و فرصت مناسبی برای سرمایه گذاری به شمار می روند.
نفوذ فراگیر شبکه های اجتماعی

گفتنی است طبق آمار کشورهای شرق آسیا (شامل چین، ژاپن، کره جنوبی و…) با تفاوت مثبت ۱۱ درصدی، بالاترین حضور در شبکه های اجتماعی را به خود اختصاص داده اند که در مقابل کشورهای جنوب آسیا (شامل هند، پاکستان، نپال، بوتان و…) با منفی ۱۵ درصد، اختلاف معنی داری را نشان داده و از تفاوت سطح فناوری در مناطق مورد بحث خبر می دهد.

کی از واضح‌ترین مسائل که در همه جا به چشم می‌آید مسئله‌ی علاقه و یا شاید به گفته‌ای اعتیاد مردم به اینترنت می‌باشد. این موضوع نه تنها در خانواده‌های ایرانی بلکه در تمام دنیا یکی از مسائل روز می‌باشد. اینترنت و فضای دیجیتال در عین نکات مثبتی که برای افراد می‌تواند داشته باشد با ایجاد چنین اتفاقاتی موجب جدا شدن خانواده‌ها و دور شدن آنها از همدیگر می‌شود که این موضوع می‌تواند برای بنیاد خانواده مسائل ناخوشایندی را ناخواسته ایجاد کند.

مدیر مرکز فناوری و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد در مصاحبه‌ای گفته است، در ایران تا به امروز بیش از ۴۰ میلیون گوشی هوشمند در میان مردم وجود دارد. با این شرایط و محیا شدن بستر مناسب برای حضور در اینترنت، و  ورود اینترنت های پرسرعت توسط اپراتورهای مخابراتی و میزان گوشی هوشمند گفته می‌شود ضریب نفوذ اینترنت در کشور ما حدود ۸۰ درصد است در حالی که ضریب استفاده از اینترنت در دنیا ۴۶ درصد اعلام شده است.
پنج افسانه در بازاریابی شبکه های اجتماعی

اکثر مردم از اینترنت و مخصوصا گوشی خود برای حضور در شبکه‌های اجتماعی و به خصوص اینستاگرام استفاده می کنند. طبق آمار منتشر شده از بین تمام مردم ایران در حدود ۵۳ درصد آنها حداقل در یکی از شبکه‌های اجتماعی عضویت دارند و همانطور که انتظار می‌رود این میزان در بین جوانان بیشتر می‌باشد. مدیر مرکز فناوری و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد اعلام کرد در ایران حدود ۷۲ درصد از جوانان ۱۸ تا ۲۹ ساله در شبکه‌های اجتماعی عضو هستند.

به گفته‌ی رئیس مرکز رسانه‌های دیجیتال، ایرانیان در روز حدود ۵ تا ۹ ساعت از وقت خود را در شبکه‌های اجتماعی مانند فیس بوک و اینستاگرام می‌گذرانند در صورتی که این میزان در دنیا چیزی در حدود ۱۶ ساعت در ماه است. همانطور که می‌بینید در این زمینه نیز ایرانیان مانند دیگر زمینه‌ها گوی سبقت را از دیگر نقاط جهان ربوده‌اند.

در میان شبکه‌های مجازی، میزان کاربران ایرانی لینکدین از دیگر کشورها بیشتر است. لینکدین یک فضای مجازی کاری است که مردم در آن با قرار دادن رزومه کاری خود و برقراری رابطه با همکاران، ارتباطات کاری خود را افزایش می‌دهند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به بررسی‌های صورت گرفته از رفتار کاربران ایرانی در شبکه اجتماعی تلگرام گفت: ۱۰۰ هزار کانال ایرانی در تلگرام وجود دارد. فیروزآبادی گفت: رشد استفاده از شبکه‌های اجتماعی در یک سال اخیر در کشور بسیار عجیب است به نحوی که بررسی‌ها از ابعاد استفاده از شبکه اجتماعی تلگرام نشان می‌دهد که بالغ بر ۱۰۰ هزار کانال توسط ایرانی‌ها در این شبکه ایجاد شده است.  در همین حال در طول یک شبانه روز بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار مطلب در فضای کانال تلگرام تولید می‌شود.

وی در مورد فعالیت کاربران ایرانی در شبکه اجتماعی اینستاگرام نیز گفت: ایرانی‌ها چندین میلیون فالوئر در صفحات اینستاگرام دارند و بسیاری از این صفحات در ظرف ۲۴ ساعت بیش از دو تا سه هزار کامنت به خود اختصاص می‌دهند حتی شاهد آن هستیم که برخی اخبار در این شبکه که حتی جزو اولین‌های شبکه‌های اجتماعی نیست بیش از ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار لایک می‌خورد.

میزان حضور کاربران کشورهای مختلف در شبکه‌های اجتماعی موضوعی است که مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته و با اینکه متوسط جهانی و استاندارد حضور کاربران در شبکه‌ها حدود ۱۰۹ دقیقه در نظر گرفته شده است این رقم در برخی کشورها بسیار بالاتر است و این موضوع درمورد کشور ما نیز صدق می‌کند.
منابع:  colection , digiato

#مجید_درویش_زاده #لاین_استور#استارتاپونه
درویش زادهDarvishzade
پنل ممبر فالوور

    لطفا برای مشاوره رایگان در خصوص ارائه خدمات؛ فرم زیر را پر کنید:

    2 دیدگاه ها

    1. مطلب جالبی بود،ممنون ازسایت خوبتون و مطالب بروزتون

      • مهندس اکبری | تبلیغات شبکه های اجتماعی مهندس اکبری آموزش شبکه های اجتماعی

        ممنون و متشکر از حسن توجه شما به مقالات لاین استور

    پاسخ دادن به nadia لغو پاسخ

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    شانستو برای دریافت تخفیف ویژه امتحان کن! (ویژه نمایندگی)