فیسبوک و هرآنچه که درباره FaceBook باید بدانیم!!

به گزارش خبرنگار جنگ نرم مشرق، فیس‌بوک نام شبکه‌ای اجتماعی است که بی‌شک اکثر کاربران اینترنت حداقل با نام آن آشنا هستند. اهمیت و کارایی این شبکه اجتماعی در گرد هم آوردن افراد و نیز به اشتراک گذاشتن اطلاعات کاملاً مشخص است. به همین خاطر شاید بهتر باشد تا این شبکه اجتماعی، مؤسس آن، و برخی مسائل پشت پرده آن را بهتر بشناسیم.
بر اساس تازه‌ترین گزارش وب‌سایت اونیون، مارک زوکربرگ ملقب به «ارباب» یکی از عوامل سیا و مدیر «برنامه فیس‌بوک» سیا معرفی شده است. این گزارش همچنین موید آن است که سازمان جاسوسی آمریکا به خاطر کار فوق‌العاده زوکربرگ در پیاده‌سازی برنامه فیس‌بوک، به وی مدال تقدیر اعطا کرده است.

 

حال با توجه به برخی مدارک موجود این سوال پیش می‌آید که آیا زوکربرگ مؤسس و گرداننده اصلی فیس‌بوک است یا اشخاص دیگری؟ اگر وی واقعاً پایه‌گذار فیس‌بوک است چگونه توانسته است دست به تاسیس چنین شبکه اجتماعی عظیمی آن هم در سطح جهانی بزند؟ و اینکه به طور کلی فیس‌بوک چیست؟ در زیر جزئیات بیشتری در مورد زوکربرگ، فیس‌بوک، و نیز چگونگی پیدایش ایده اصلی انجام چنین کاری ارائه می‌شود.

مشخصات مارک زوکربرگ

مارک زوکربرگ در ۱۴ می ۱۹۸۴ (۲۴ شهریور ۱۳۶۳) در نیویورک به دنیا آمد. هرچند وی در یک خانواده یهودی بزرگ شده است، اما او خود را یک «ملحد» و فردی که به خدا هیچ‌گونه اعتقادی ندارد معرفی می‌کند. پدر وی شخصی به نام ادوارد است که به او در نوجوانی برنامه‌نویسی را آموزش داد.

زوکربرگ در دانشگاه هاروارد در رشته علوم رایانه‌ای و روانشناسی مشغول به تحصیل شد. گفته می‌شود که وی ابتدا در فوریه سال ۲۰۰۴ دست به ساخت فیس‌بوک در خوابگاه دانشجویی خود زد. این شبکه ابتدا برای استفاده دانشجویان هاروارد به وجود آمد تا آنها بتوانند اطلاعات آموزشی و دانشگاهی را بین خود به اشتراک بگذارند، اما سپس توسط هم‌اتاقی‌های وی با دیگر مؤسسات آموزشی آمریکا ارتباط داده شد و در نهایت نیز در سطح شبکه جهانی اینترنت بکار گرفته شد. از این رو، زوکربرگ به عنوان مؤسس وب‌گاه شبکه اجتماعی فیس‌بوک شناخته شده است.
وی در سال ۲۰۰۸ تبدیل به جوانترین میلیاردر جهان شد و در حال حاضر مدیر عامل شرکت فیس‌بوک می‌باشد. بر اساس گزارش وب‌گاه فوریس دارایی‌های وی تا مارس ۲۰۱۱ به ۱۳٫۵ میلیارد دلار رسیده است. مجله تایم نیز او را در سال ۲۰۱۰ به عنوان شخصیت برتر سال برگزید.

همکاری فیس‌بوک با سازمان سیا

با توجه به اظهار نظرات کارشناسان آمریکایی و نیز حتی مقامات سازمان جاسوسی آمریکا سیا، بی‌شک زوکربرگ آلت دست سازمان‌های جاسوسی آمریکا قرار گرفته است تا به کمک وی آنها بتوانند دست به ایجاد نرم‌افزاری برای جمع‌آوری اطلاعات کاملاً شخصی و خصوصی افراد بزنند.

مؤسس ویکی‌لیکس جولین آسانژ اخیراً در مصاحبه‌ای با راشاتودی، فیس‌بوک را «بزرگ‌ترین ماشین جاسوسی‌ای که تا کنون اختراع شده است» نامید.
شبکه خبری «فکت زون» نیز به نقل از گزارش وزارت امنیت میهن آمریکا بیان می‌دارد که فیس‌بوک تقریباً جایگزین تمامی برنامه‌های جمع‌آوری اطلاعات سیا از زمان راه‌اندازی آن در سال ۲۰۰۴ شده است.
کریستوفر استارتینسکی معاون رییس سیا در این مورد گفته است: «برای سیا این [فیس‌بوک] کاملاً رویایی بود که به حقیقت پیوست؛ چرا که در آن کاربران نگرش‌های مذهبی، سیاسی، شماره تماس، آدرس، اطلاعات شخصی، صدها تصویر از خود، نام دوستان، و حتی جزئیات لحظه به لحظه اقدامات خود را قرار می‌دهند.»
خود مارک زوکربرگ در مورد فیس‌بوک این چنین گفته است: «فیس‌بوک تنها و قدرتمندترین ابزار کنترل جمعیت است که تا کنون اختراع شده است».
به عقیده تحلیل‌گران آمریکایی، ابزار و امکانات موجود در فیس‌بوک و فعالیت‌های این شبکه اجتماعی در سطح جهانی سبب می‌شود تا سیا در هزینه‌های خود بتواند صرفه‌جویی کند. حتی تقویم و گاه‌نامه موجود در فیس‌بوک که کاربران با استفاده از آن به ثبت کارهای آتی خود می‌پردازند به سیا کمک می‌کند تا بداند که افراد قصد دارند در چه مکانی و در چه زمانی دست به انجام چه کارهایی بزنند.
همچنین از آنجا که میلیاردها عکس شخصی در این شبکه اجتماعی وجود دارد، اخیراً در آوریل سال ۲۰۱۱ فیس‌بوک بدون اطلاع‌رسانی به کاربران خود، ویژگی جدیدی را راه‌اندازی کرده است، یعنی فناوری و نرم‌افزار شناسایی و تشخیص چهره افراد.
بر اساس گزارش شبکه خبری «فکت زون»، با توجه به اهمیت ویژه این شبکه اجتماعی برای سازمان‌های جاسوسی آمریکا، آنچه در حال حاضر باعث نگرانی سیا می‌شود این است که مردم دارند کم کم علاقه خود را نسبت به فیس‌بوک از دست می‌دهند و به شبکه‌های اجتماعی دیگری چون «وان‌بی» ساخت چین، روی می‌آورند.
گفتنی است که تاکنون بیش از نیم میلیارد نفر اطلاعات شخصی خود را به صورت رایگان در اختیار شرکت فیس‌بوک قرار داده‌اند. ۶۰۰ میلیون نفر از کاربران این شبکه اجتماعی را مردم کشورهای اروپای غربی تشکیل می‌دهند.

برخی مفاد استفاده از فیس‌بوک

نکته جالب دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد، مفاد و قوانین استفاده از این شبکه اجتماعی است که اکثر قریب به اتفاق کاربران به هنگام ایجاد حساب کاربری در فیس‌بوک بدون هیچ‌گونه توجهی با جزئیات آن موافقت می‌کنند. اگر نگاهی به مفاد استفاده از فیس‌بوک و اطلاعاتی که شما برای این شبکه ارسال می‌کنید بیندازید،‌ متوجه می‌شوید که تمامی حرکات و اعمال شما در محیط مجازی یعنی اینترنت و یا حتی واقعی، تحت کنترل و رصد می‌باشد.
ترجمه برخی از این مفاد در زیر آورده شده است:
ما همچنین انواع دیگری از اطلاعات را از شما دریافت می‌کنیم:
– هر بار که شما با فیس‌بوک تعامل برقرار می‌کنید اطلاعاتی را نیز درباره شما دریافت می‌کنیم، اطلاعاتی مانند زمان بازدید شما از پروفایل شخص دیگر، ارسال پیام به کسی، جستجوی برای یافتن دوست یا صفحه‌ای، کلیک بر روی آگهی‌ها، و یا خرید اعتبارهای مالی فیس‌بوک.
– هنگام ارسال چیزهایی مثل عکس یا فیلم به فیس‌بوک، ما اطلاعات مازاد مربوطه را نیز دریافت می‌کنیم، همانند ساعت، تاریخ، و مکانی که شما عکس یا فیلم مورد نظر را ارسال کرده‌اید.
-ما اطلاعاتی در مورد رایانه، تلفن همراه، یا دیگر وسایل ارتباطی با فیس‌بوک را دریافت می‌کنیم. این اطلاعات می‌تواند شامل آدرس آی‌پی شما، محل، نوع مرورگر مورد استفاده، یا صفحه‌های بازدیدشده توسط شما باشد. به عنوان مثال، ما می‌توانیم محل جی‌پی‌اس شما را تعیین کرده و به شما بگوییم که آیا کسی از دوستان شما در آن حوالی است یا خیر.
– هرگاه شما به بازی، نرم‌افزار، یا وب‌گاهی که از پلتفرم فیس‌بوک استفاده می‌کند و یا سایتی که دارای ویژگی فیس‌بوک است (مانند پلاگین اجتماعی) مراجعه کنید، ما نیز اطلاعاتی در مورد آن دریافت می‌کنیم. این اطلاعات می‌تواند شامل اطلاعاتی از این جمله باشد: تاریخ و زمان بازدید شما از آن سایت، آدرس آن سایت، یا URLای که در آن قرار دارید، اطلاعات فنی در مورد آی‌پی آدرس، مرورگر، و سیستم عامل مورد استفاده شما، و در صورتی که در فیس‌بوک قرار داشته باشید، اطلاعات کاربری شما.
– گاهی اوقات، ما از شرکای تجاری، مصرف‌کنندگان و دیگر اشخاص ثالث اطلاعاتی را کسب می‌کنیم که به ما (یا آنها) یاری می‌کند تا دست به ارسال آگهی‌ها، درک فعالیت‌های آن‌لاین، و بهبود عملکرد فیس‌بوک بزنیم. به عنوان مثال، ممکن است آگهی‌دهنده‌ای به ما بگوید که شما چه واکنشی را به آگهی موجود در فیس‌بوک یا سایت دیگر نشان داده‌اید تا ما بتوانیم میزان تأثیرگذاری آن را اندازه‌گیری کرده و کیفیت آن را بهبود بخشیم.
-ما همچنین اطلاعاتی که شما قبلاً در مورد خود و دوستان‌تان ارائه کرده‌اید را یکجا جمع‌آوری می‌کنیم. برای مثال، ممکن است ما این اطلاعات را کنار هم گذاریم تا معلوم شود که ما باید کدام یک از دوستان‌تان را در News Feed شما قرار دهیم، و یا اینکه به شما پیشنهاد کنیم که برای تصاویر ارسالی خود چه برچسبی را در نظر بگیرید. ما از طریق جی‌پی‌اس اطلاعات شهر کنونی شما و نیز دیگر اطلاعات مکانی‌تان را که از شما داریم جمع‌آوری می‌کنیم تا به عنوان مثال به شما و دوستان‌تان در مورد افراد یا رویدادهای پیرامون‌تان اطلاع‌رسانی کنیم، یا مطالبی را به شما ارائه دهیم که ممکن است شما به آنها علاقه داشته باشید. همچنین به منظور ارائه آگهی‌های مناسب شما، اطلاعات‌تان را جمع‌آوری می‌کنیم.

شکایت از فیس‌بوک

تاکنون شکایات مختلفی از این شبکه اجتماعی شده است. در یکی از این شکایات، دولت پاکستان به نشانه اعتراض به اقدام یکی از کاربران آلمانی این شبکه در برپایی کمپینی با نام «روز همگانی تصویر کشیدن از محمد» سایت این شبکه را در کشور خود فیلتر کرد. در این کمپین توهین‌آمیز، مقدسات مسلمانان به سخره گرفته شد و از کاربران فیس‌بوک خواسته شد تا هر یک از دید خود تصویری برای پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) رسم کنند و آن را به اشتراک بگذارند. شرکت‌کنندگان در این کمپین، برای پیامبر اسلام تصاویر مختلفی، از اشیا گرفته تا انسان،‌ ترسیم کردند. فیس‌بوک در پاسخ به این اعتراض، صفحه مربوط به این کمپین را تنها برای کشورها پاکستان و هند فیلتر کرد. در ادامه پس از گسترش اعتراضات مردم مسلمان به این صفحه فیس‌بوک، این شرکت ظاهرا مجبور شد تا آن را حذف کند.

ایده‌پردازان اولیه فیس‌بوک

البته بر اساس گزارش برنامه «۶۰ دقیقه» شبکه سی‌بی‌اس آمریکا، نخستین کسانی که ایده تاسیس چنین شبکه‌ای را دادند دو برادر دوقلو به نام‌های تیلر و کامرون ویکلی‌ووس بودند. به گفته آنها، ابتدا قرار بود مارک با آنها در انجام این پروژه همکاری کند، اما در طول کار وی به آنها خیانت کرده و این پروژه را به نام خود به ثبت رساند.

گذشته از اظهارات این دو برادر، آنچه مسلم است این است که حتی مارک زوکربرگ نیز به تنهایی نمی‌توانست دست به تاسیس چنین شرکت و شبکه‌ای آن هم در سطح جهانی بزند. هر کشور و حکومتی برای خود یک سری قواعد و قوانین خاصی دارد و اگر سیستم حاکم متوجه شود که شخصی یا گروهی در حال به مخاطره انداختن سیستم و ایجاد مشکلات امنیت ملی برای آن است، به صورت خودکار آن فرد یا شرکت را کنار زده و اجازه نمی‌دهد تا بتواند رشد کند، مگر اینکه آن فرد و یا گروه خواسته‌ها و نیازهای سیستم را نیز لحاظ کند.

از طرف دیگر، آن چه هم اکنون بر همگان مبرهن است این است که نظام اقتصادی آمریکا بر پایه سرمایه‌گذاران یهودی برپا گشته و می‌چرخد. با توجه به این که مارک نیز در خانواده‌ای یهودی رشد کرده است، بی‌شک سازمان‌های یهودی و نیز دولت آمریکا نیز در تاسیس چنین شبکه اجتماعی عظیمی نقش داشته‌اند. با در نظر گرفتن اظهارات مقامات سیا مبنی بر اینکه این سازمان از اطلاعات ارزشمند و بی‌شماری که کاربران کشورهای مختلف به صورت رایگان در فیس‌بوک قرار می‌دهند‌ نهایت استفاده را می‌برد، کاملاً مشخص است که دولت و سازمان‌های جاسوسی آمریکا در تاسیس، راه‌اندازی، و مدیریت این شبکه بزرگ اجتماعی نقش بسزایی داشته و دارند.
در نهایت می‌توان گفت که هرچند تعامل با افراد آشنا و نا‌آشنا و اشتراک‌گذاری اطلاعات خود با آنها می‌تواند فوایدی هم داشته باشد، اما بی‌شک سوءاستفاده‌هایی که از این اطلاعات خصوصی می‌تواند شود نیز بسیار زیاد است. به هر حال، تصمیم نهایی با خود شماست که به عنوان یک کاربر اینترنت به چه شکل و به چه نحوی از شبکه‌های اجتماعی چون فیس‌بوک، توییتر، وان‌بی، گوگل پلاس، مای اسپیس، و غیره استفاده کنید تا از اطلاعاتی که خود شما با دستان خودتان در اختیار دیگران گذاشته‌اید سوءاستفاده نشود.
به گزارش مشرق، در خصوص عوارض استفاده زیاد از فیس بوک، سایت آمریکایی “مشبل” (Mashable)می نویسد: بر اساس تحقیقات جدیدی که توسط لری روزن، پروفسور روان‌شناسی در دانشگاه دولتی کالیفرنیا، انجام شده است، استفاده بیش از حد از فیس‌بوک می‌تواند به بروز یک چنین نارسایی‌های روانی در میان نوجوانان منجر شود.
این تحقیقات براساس نظرسنجی و آمارگیری از بین هزار نوجوان خانواده‌های شهرنشین و بررسی رفتار سیصد نوجوان به هنگام مطالعه و انجام تکالیف درسی صورت گرفته است.
چند مورد از پیامدهای استفاده از فیس‌بوک برای نوجوانان که در این تحقیقات به آن اشاره شده عبارت‌اند از:

– بروز و تقویت حس خودپرستی در میان نوجوانانی که به طور مرتب از فیس‌بوک استفاده می‌کنند.
– بروز نارسایی‌های روانی دیگر از جمله رفتارهای ضد اجتماعی، هیجان شدید و پرخاش‌گری در میان نوجوانانی که بسیار زیاد از فیس‌بوک استفاده می‌کنند.
– در مورد نوجوانانی که بیش از حد و به شکل اعتیاد از فیس‌بوک و سایر شبکه‌ها و نرم‌افزارهای کامپیوتری مثل بازی‌های ویدئویی استفاده می‌کنند، علاوه برغیبت از مدرسه و افت تحصیلی، عوارضی نظیر درد در ناحیه شکم، مشکل خواب، افسردگی و اضطراب بروز می‌کند.

یکی از نکات جالب در تحقیقات پروفسور روزن نکته‌ای است که به آن «حس همبستگی مجازی» نام داده است.
به گفته پروفسور روزن، نوجوانان از طریق فیس‌بوک با دوستان خود که غمگین یا پریشان هستند مهربانی کرده و عاطفه نشان دهند و این در دنیای مجازی رخ می‌دهد.
**ردگیری کاربران حتی پس ازخروج از فیس‌بوک**

کاربرانی که عضو سایت فیس بوک هستند باید بدانند که حتی بعد از خروج از این سایت هم ردگیری شده و اعمالشان در فضای مجازی تحت نظر قرار می گیرد.

به گزارش فارس به نقل از زد دی نت، فیس بوک از همان ابتدای راه اندازی توجهی به لزوم حفظ حریم شخصی کاربران نداشته و همیشه در تلاش بوده با جمع آوری اطلاعات مربوط به نحوه استفاده کاربرانش از این سایت به کسب درآمد بپردازد و اطلاعات ارزشمند مربوط به عادات کاربری افراد را جمع آوری و به تناسب مورد استفاده و بهره برداری قرار دهد.
نیک کوبریلوویچ یکی از هکرهای شناخته شده روس بعد از مدتها آزمایش و بررسی فیس بوک به این نتیجه رسیده که کوکی‌های ردگیری مربوط به سایت فیس بوک حتی بعد از خروج کاربران از این سایت فعال باقی مانده و پاک نمی شوند.
وظیفه این کوکی ها ردگیری اقدامات کاربر در فضای مجازی است.
بر اساس یافته های این هکر تا زمانی که اطلاعات کاربری فرد در این کوکی ها موجود باشد و کاربر آنها را پاک نکند، فیس بوک می تواند به ردگیری و جاسوسی از افراد ادامه دهد و این مساله ای است که حتی بسیاری از متخصصان امنیتی و کاربران حرفه ای رایانه ها هم از آن اطلاع ندارند.
هکر یاد شده اطلاعات دقیق تری در این زمینه را در وبلاگ خود منتشر کرده است. تاکنون فیس بوک و مدیران آن بارها از سوی کاربران و سازمان های مدافع حقوق مدنی افراد و حتی دولت ها به علت نقض حریم شخصی تحت تعقیب و پیگرد قضایی قرار گرفته است.
**مراقب چهره یابی فیس بوک باشید**

مقامات آلمانی به مدیران فیس بوک در مورد قابلیت شناسایی کاربران از طریق چهره آنها هشدار داده و از آنها خواسته اند هر چه سریعتر این سرویس را غیرفعال کند.
برنا: فیس بوک بتازگی به کاربران خود امکان داده برای ورود به این سایت از سرویس شناسایی چهره فیس بوک استفاده کنند، اما تخصصان نگرانند که این قابلیت به ابزار جدیدی برای نقض حریم شخصی کاربران مبدل شود و فیس بوک از تصاویر جمع آوری شده کاربران خود برای تجارت و کسب درآمد استفاده کرده و آنها را در اختیار اشخاص و گروه های ثالث قرار دهد.

جان کاسپر کمیسیونر حفاظت از اطلاعات آلمان نگران است که کاربران آلمانی این بار از این طریق قربانی سیاست های فیس بوک شوند.

وی در نامه ای به فیس بوک از اینکه این سایت از این طریق بزرگترین پایگاه داده از چهره های کاربران اینترنت را جمع آوری کند اظهار نگرانی کرده است.

بنا برگزارش فارس بر اساس اطلاعات موجود فیس بوک از طریق این سرویس تاکنون بیش از ۷۵ میلیارد عکس در حالت های مختلف از کاربرانش جمع آوری کرده و بیش از ۴۵۰ میلیون نفر از این طریق در فیس بوک برچسب خورده اند.

فیس بوک برنامه های خود در این زمینه را از سپتامبر گذشته آغاز کرد و فعال بودن این قابلیت به طور پیش فرض برای کاربران از جمله دیگر نگرانی های جدی در این زمینه است.
**هشدار درباره‌ی دکمه‌ی ‘لایک’ فیس‌بوک**

مقام‌های ذیربط در ایالت اشلسویگ-هولشتاین آلمان به سازمان‌های دولتی این ایالت دستور داده‌اند که صفحات خود در شبکه اجتماعی فیس بوک را تعطیل و دکمه “لایک” آن را نیز از وب سایت‌هایشان حذف کنند.

به گزارش ایسنا به گفته این مقام‌ها، فیس بوک با جمع‌آوری اطلاعات کاربران از این طریق، قوانین اتحادیه اروپا و آلمان را نقض می‌کند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش می‌دهد که شرکت فیس بوک اتهام وارده از سوی مقام‌های ایالتی در آلمان را بی اساس دانسته‌اند.

دکمه “لایک” یکی از پر طرفدارترین قابلیت‌های فیس بوک است که به کاربران اجازه اشتراک در صفحات مورد علاقه خود و دریافت اطلاعات منتشر شده در آن را می‌دهد.

فیس بوک در آوریل سال ۲۰۱۰ میلادی از دکمه “لایک” پرده‌برداری کرد اما به گفته مقام‌های ایالت مذکور، اطلاعات افرادی که وارد سایت فیس بوک می‌شوند یا برروی دکمه یک صفحه فیس بوکی که در وب سایت خاصی نصب شده است کلیک می کنند، توسط فیس بوک در کامپیوترهای این شرکت در آمریکا ذخیره می‌شود و این کاربران برای دو سال به وسیله فیس بوک ردیابی می‌شود.

“مرکز مستقل حفاظت از حریم خصوصی” ایالت اشلسویگ-هولشتاین طی بیانیه‌ای اعلام کرد سازمان‌های دولت ایالتی که از فیس بوک خارج نشوند و دکمه آن را از سایت‌های خود حذف نکنند، جریمه نقدی خواهند شد.

دولت آلمان طی سال‌های گذشته با چند شرکت اینترنتی از جمله گوگل درباره حفاظت از اطلاعات مربوط به حریم خصوصی کاربران برخوردهایی داشته است. قوانین آلمان در خصوص حریم خصوصی کاربران در اینترنت سختگیرانه ارزیابی می‌شود.

بسیاری از اشخاص معروف، شرکت‌های رسانه‌یی، گروه‌های غیرانتفاعی و حتی دولت‌ها برای انتقال پیام‌های خود، امروزه در فیس بوک صفحاتی افتتاح کرده‌اند و از آن برای انتقال پیام های خود و تعامل با مخاطبان استفاده می‌کنند.

**قابلیت جدید فیس‌بوک به نفع هکرها **

به گزارش مشرق، فارس به نقل از کامپیوترورلد نوشت: هکرها با استفاده از این قابلیت می توانند فعالیت های مختلف هر کاربر را زیر نظر بگیرند و از این طریق اشخاص مورد نظر را شناسایی کرده و در فرصت مناسب برای سرقت اطلاعات شخصی آنها اقدام کنند.

کافی است آنها با ارسال لینک ها و بدافزارهای مخرب کلمه عبور کاربر مورد نظر را سرقت کنند و با استفاده از تکنیک های مهندسی اجتماعی به نمایه های دیگر افراد هم نفوذ کنند.

قابلیت تایم لاین خلاصه ای از مهم ترین فعالیت های گذشته کاربران را در یک صفحه در دسترس قرار می دهد. در حالی که مارک زاکربرگ موسس فیس بوک معتقد است تایم لاین داستان زندگی هر کس است، کارشناسان امنیتی می گویند این ابزار می تواند به سرویسی در خدمت هکرها مبدل شود تا به راحتی هر اطلاعاتی که دوست دارند را بدزدند.

این سرویس دسترسی به سوالات امنیتی در نظر گرفته شده توسط هر کاربر را هم ساده تر می کند و دسترسی هکرها به این اطلاعات حساس دست آنها را برای سرقت های گسترده تر باز خواهد گذاشت زیرا هکرها می توانند پاسخ سوالات امنیتی لازم برای هک را به طور آنلاین بیابند.

باید توجه داشت که سرقت این اطلاعات هزاران نفر از دوستان و آشنایان فرد هک شده را هم در معرض خطر قرار می دهد.

**هشداری در مورد تصاویر فیس بوکی **

به گزارش مشرق به نقل از انتخاب، در این راستا پژوهشگران از ۹۳ دانشجوی داوطلب عکس گرفتند و به کمک این عکس ها و نرم افزاری که به صورت عمومی در دسترس همه قرار دارد، توانستند در مدت ۳ ثانیه صاحب هر عکس را در شبکه های اجتماعی رهگیری کنند.

در ادامه با استفاده از اطلاعات و شرح حال موجود در پروفایل شخصی افراد توانستند پنج رقم اول شماره تأمین اجتماعی آنها را در ۲۷ درصد موارد بدرستی حدس بزنند.

این پژوهش در دانشگاه کارنگی ملون در پیتسبورگ آمریکا با استفاده از نرم افزار تشخیص چهره موسوم به «پیت پت» انجام شد. این نرم افزار بتازگی از سوی گوگل خریداری شده است.

پژوهشگران، ۹۳ عکسی که از چهره دانشجویان داوطلب گرفته بودند با ۲۶۱ هزار و ۲۶۲ عکسی که به صورت عمومی در پروفایل کاربران فیس بوک در دسترس است، مقایسه کردند.

نرم افزار «پیت پت» در کمتر از ۳ ثانیه، ۱۰ عکس را که بیشترین شباهت را با عکس اصلی داشتند، فهرست کرد. در بیش از ۳۰ درصد موارد، عکس شخص مورد نظر در میان سه عکس ابتدای فهرست قرار داشت.

به گفته مدیر این پژوهش در نتیجه گسترش و تکامل فناوری، اینک شاهد همگانی شدن فرایند نظارت و پایش هستیم.

محققان بر این باورند که جامعه مجازی فیس بوک با داشتن افزون بر ۷۵۰ میلیون عضو در سراسر دنیا رفته رفته به «سامانه شناسایی پایه» در عرصه جهانی تبدیل می شود

در گذشته تنها عکس هایی که در دسترس عموم بود عکس های دانش آموزی و دانشجویی و تصاویر مجرمان بود که البته دسترسی و جستجو در میان آنها چندان راحت و بی دردسر نبود.

اکنون دزدان هویت می توانند تنها با گشت و گذار در اینترنت و تماشای عکس های افراد به هرآنچه نیاز دارند، دست پیدا کنند.

بر پایه یافته های این طرح مطالعاتی، هویت تقریباً یک سوم افرادی را که در محیط دانشگاه کارنگی ملون قدم می زنند می توان در مدت چند ثانیه از طریق ترکیب اطلاعات به دست آمده از شبکه های اجتماعی، پردازش ابری و نیز یک وب کم ارزان قیمت شناسایی کرد.

پژوهشگران در جریان این طرح تنها با چهار بار آزمون و خطا توانستند به پنج رقم ابتدایی شماره تأمین اجتماعی افراد مورد نظر دست یابند که آن را می توان گنجینه گرانقدری برای سارقان هویت به شمار آورد.

زنجیره اطلاعاتی که به تشخیص هویت افراد می انجامد با مواردی بسیار ساده و نامشخص(مثلاً تصویر از چهره یک نفر) آغاز می شود.

پاول اهم، استاد حقوق دانشگاه کلرادو پس از مطالعه یافته های این پژوهش تأکید می کند، همه این شواهد نشان می دهد «باز شناسی» افراد بسیار ساد ه تر از آن چیزی است که تصور می شود.

از سوی دیگر، سامانه نرم افزاری تشخیص چهره «پیت پت» به نبرد فناورانه میان گوگل و فیس بوک دامن زده است. گوگل که پیش از این شبکه اجتماعی اختصاصی خود را با نام «گوگل پلاس» رونمایی و راه اندازی کرده بود اینک آماده می شود تا آن را به «پیت پت» مسلح کند. البته، فیس بوک نیز بی کار ننشسته و امکان جدیدی را در اختیار کاربران گذاشته که به کمک آن می توانند عکس های دوستان خود را شناسایی کنند.

بر پایه گزارش سازمان ملی فناوری و استاندارد آمریکا، نسبت تشخیص های نادرست چنین نرم افزارهایی از ۷۹ درصد در سال ۱۹۹۳ میلادی به رقم باورنکردنی ۰/۲۹ درصد در سال گذشته میلادی کاهش یافته است.

پیش از این در جریان نشست «همه پدیده های دیجیتال»، مدیر گوگل از نگرانی های خود درباره سلطه فیس بوک بر دنیای شبکه های اجتماعی سخن گفته و بیم های خود را این گونه بیان کرده بود: فیس بوک اولین روش عمومی برای ابهام زدایی از مقوله «هویت» است. از منظر تاریخی، چنین خدمات بنیادی و مهمی در اینترنت تنها به یک شرکت اختصاص نداشته است. تصور می کنم وجود راه حل های جایگزین در این زمینه برای صنعت اینترنت بی فایده نخواهد بود.

از سویی، سخنگوی فیس بوک نیز به وال استریت گفته است، اگر کاربران نمی خواهند شناسایی شوند از بارگذاری عکس هایشان در شرح فیس بوکی خود(پروفایل) خودداری کنند.

استفاده از فیس بوک با نمره درسی ارتباط دارد
به گزارش مشرق به نقل از برنا، «لری دی. روزن» استاد روانشناسی در دانشگاه کالیفرنیا در سال ۲۰۱۱ تحقیقاتی با موضوع «بررسی تاثیر فیس‌بوک و تکنولوژی‌های دیگر بر روی سلامتی و به-زیستی جوانان امروز» انجام داد که نتایج جالبی دارد.
طبق این تحقیقات کودکانی که والدین آن‌ها در مورد فعالیت‌های اینترنتی پرسشی نمی‌کنند و مواظب استفاده از فیس‌بوک نیستند، دارای سطح پایین‌تری در سلامت بوده، دارای صفات خود شیفته هستند و به نسبت هم دوره‌ای های خود که والدینشان برای آن‌ها محدودیت‌های برای استفاده از تکنولوژی‌های جدید قائلند عملکرد تحصیلی پایین‌تری دارند.
روزن دریافت دانش آموزانی که در طول روز بیشتر از فیس‌بوک استفاده می‌کنند، زمینه بیشتری برای ابتلا به اختلالات ذهنی دارند و در مدرسه نمرات بدتری می‌گیرند و نسبت به کسانی که کمتر از این رسانه‌ها استفاده می کنند آمادگی بیشتری برای بیمار شدن دارند.
روزن می‌گوید«کودکان همان جوری به تکنولوژی نگاه می‌کنند که ما به هوا نگاه می‌کنیم. برای آن‌ها تکنولوژی ابزار نیست بلکه آن‌ها با تکنولوژی می‌خوابند و با تکنولوژی بیدار می‌شوند و تکنولوژی قسمتی از زندگی آن‌ها شده است»
در یک مطالعه انتشار نایافته، روزن عادات ۲۷۹ دانش آموز راهنمایی، دبیرستان و دانشجویان را مورد بررسی قرار داد. وی میزان زمان درس خواندن هر دانش آموز و دانشجو را قبل از چک کردن فیس بوک یا فرستادن پیام به یکی از دوستان اندازه گیری کرد.
دانش آموزانی که بین درس خواندن و استفاده از این تکنولوژی‌ها در رفت و آمد بودند نسبت به دانش آموزانی تا درسشان تمام نشده به فیس بوک نمی‌رفتند یا پیام نمی‌دادند، نمرات بدتری گرفتند.
روزن می‌گوید : حتی چک کردن فیس بوک در هر ده دقیقه یکبار پیش بین نمره است.
در مطالعه ای دیگر روزن از ۱۰۰۰ والد پرسید که کودکانشان چه میزان زمان را صرف آنلاین شدن، عادات غذایی، ورزش روزانه و دیگر تکنولوژی‌ها مانند بازی های ویدئویی می‌کنند.
روزن بعد از بررسی دریافت که عادات غذایی، کمبود ورزش و استفاده از تکنولوژی تاثیرات قدرتمندی بر سلامتی کودکان دارند.
به گفته روزن «چند ساعت استفاده کردن از رسانه ها سلامتی را به شکل گسترده‌ای از دوره ابتدایی تا دوره دبیرستان تحت تاثیر قرار می‌دهد. این افراد بیشتر مریض می‌شوند، روزهای بیشتری گزارش می‌کنند که شکم درد دارند، افسردگی بیشتری نشان می‌دهند و رفتارهای بدی در مدرسه دارند».
روزن برای بررسی تاثیرات مشابه رسانه‌های اجتماعی بر روی سلامتی ذهنی با بررسی تحقیقات استنباط می‌کند که استفاده مداوم به خصوص از فیس بوک می‌تواند نشانه‌ها و سندرم‌های اختلالات شخصیت را در میان جوانان پیش بینی کند.
یافته های ابتدایی وی نشان می‌دهد در نوجوانان استفاده غالبی از فیس بوک تنها با شخصیت خودشیفته در ارتباط است اما برای جوانان استفاده از فیس بوک با نشانه‌های اختلالات مختلف شامل شخصیت خودشیفته، اختلالات شخصیت ضد اجتماعی، اختلال دو قطبی و اختلال شخصیت مرزی در ارتباط است.
همچنین طبق این تحقیقات رسانه‌های اجتماعی تاثیرات مثبتی هم بر جوانان دارد. در سال ۲۰۱۱ روزن و همکارانش دریافتند جوانانی که در فیس بوک زمان بیشتری را سپری می ‌نند توانایی بیشتری در همدلی مجازی دارند. این همدلی همدلی واقعی را نیز پیش بینی می کند.
تحقیقات از تاثیر سبک های فرزند پروری حمایت می کند. روزن در سال۲۰۰۷ دریافت فرزندِ والدینی که از سبک فرزند پروری مقتدرانه استفاده می‌کنند، سبکی که در آن محدودیت‌ها روشن است و در مورد نتایج منفی احتمالی صحبت می‌شود، به نسبت کسانی که سبک تربیتشان وظیفه محور است، گرایش کمتری به اینترنت دارند، دارای عزت نفس بیشتری هستند و افسردگی کمتری نشان می‌دهند.
در واقع نمی‌توان همه روابط کودکان و نوجوانان را چک کرد و برای همه فعالیت‌های آن‌ها محدودیت قائل شد. بایستی والدین فعالیت کودکان خود را ارزیابی کنند و آن‌ها را از ارتباطات مشکل‌زا منع کنند.
همچنین نیاز است والدین به جریان‌های اینترنتی و آخرین تکنولوژی‌ها، وب سایت‌ها و در کل آنچه کودکان امروز با آن‌ها درگیر هستند توجه کنند.
به گفته روزن «باید با کودکان خود صحبت کنید؛ ۱ دقیقه حرف بزنید و ۵ دقیقه گوش دهید».
اطلاعات فیس بوک به NSA منتقل می شود
کاربران فیس بوک نباید تمامی اطلاعات خود را در فیس بوک قرار دهند، چرا که فیس بوک تمامی اطلاعات کاربران خود را به NSA ارسال می‌کند.
به گزارش خبرگزاری مقاومت، علی اکبر رائفی پور شب گذشته با حضور در جمع دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز در جلسه «صهیونیسم و رسانه» با اعلام اینکه یهود سابقه ۱۱۰ ساله در امر رسانه ای دارد، گفت: بیش از ۱۱۰ سال است که یهودیان یکه تاز رسانه های دنیا هستند و آرام آرام رسانه های دنیا را به سمت صهیونیسم شدن پیش بردند.
وی با اشاره به جنگ رسانه ای افزود: در حال حاضر جنگ رسانه ای یکی از جدیدترین تئوری های یهودیان برای سلطه بر جهان است و به راحتی در حال انجام آن هستند.
این کارشناس مسائل دشمن شناسی اظهار داشت: رسانه های یهودی، انسان شناسی بسیار خوبی دارند و اگر بخواهند، می توانند به سادگی افراد را از زندگی در کشور خودشان بیزار و یا علاقه مند کنند.
رائفی پور ادامه داد: در جنگ رسانه ای فرد قبول ندارد که کشته شده و قربانی جنگ شده است و این بدترین حالتی است که می تواند برای یک فرد به وجود آید.
وی با اشاه به اینکه عرصه جنگ رسانه ای شامل اینترنت، موبایل، تلویزیون و روزنامه ها می شود، بیان داشت: از هر تهدیدی می توان فرصت ساخت و تنها نیاز آن، تفکر و مراجه به عقلانیت است.
کارشناس مسائل صهیونیست و یهود شناسی گفت: در حال حاضر ۳۵ میلیون کاربر اینترنتی، ۴۷ میلیون کاربر موبایل و ۳۰۰۰ شبکه ماهواره ای در ایران وجود دارد که با کار رسانه از طریق آنها، می توان انقلابی عظیم تشکیل داد.
رائفی پور در خصوص سینمای یهود اظهارداشت: هالیوود سالانه ۷۰۰ فیلم روانشناسی شده دقیق تولید می کند.
وی ادامه داد: اولین فیلم قبح شکنی که در دنیا پخش شد توسط یک بازیگر یهودی و از طریق هالیوود بود.
رائفی پور در پایان خاطرنشان کرد: رسانه های دنیا تنها به مردم حس آزادی را می دهند و به گونه ای عمل می کنند که مردم فکر کنند آزادند؛ در صورتی که اینگونه نیست و تنها یک جمله صحبت کردن علیه هولوکاست می تواند سر افراد را بر باد دهد.
فیس بوک شبکه‏ای که رازی در آن پنهان نمی‏ماند
به گزارش خبرنگار دیپلماسی عمومی و جنگ نرم خبرگزاری فارس، پایگاه خبری “اینفووارز”، در گزارشی به قلم “اندرو استیل”، می‌نویسد: فیس‌بوک افسونگری است که رهبری صف لعنت شدگان را بر عهده گرفته است، و با ضربات طبل نظم نوین جهانی دنیا را رقص‌کنان به سوی غل و زنجیر بردگی پیش می‌برد.

* مهمانان می‌توانند داخل باجه‌ها از خود عکس بگیرند، سپس عکس‌ها به صورت خودکار وارد صفحه فیس‌بوک آن‌ها می‌شود

شبکه خبری “آراف‌آی‌دی” در مقاله‌ای با عنوان بی‌خطر “پارک‌های آبی و تفریحگاه‌هایی که می‌توان در آن‌ها از دستبندهای ارتباط با فرکانس رادیویی (دستبند آراف‌آی‌دی) استفاده کرد، “عنوان کرد که مجموعه‌ای از هتل‌های دارای پارک‌های آبی سرپوشیده در آمریکای شمالی از دستبندهای آراف‌آی‌دی استفاده می‌کنند؛ به این ترتیب مهمانان می‌توانند داخل باجه‌ها از خود عکس بگیرند، سپس عکس‌ها به صورت خودکار وارد صفحه فیس‌بوک آنها می‌شود. این روش گرفتن عکس‌های خانوادگی در تعطیلات بی‌خطر به نظر می‌رسد اما این مقاله می‌افزاید: “دستبندها کلید اتاق مهمان‌ها و صورت حساب داخلی هتل هم هستند.”

* این نمونه‌ای از کاربرد فیس‌بوک برای عادت دادن مردم به تحت مراقبت بودن است

این تنها نمونه‌ای از کاربرد فیس‌بوک برای عادت دادن مردم به تحت مراقبت بودن است، گروهی از مردم با شوق (و ناآگاهانه) از آن استقبال می‌کنند و گروه دیگر تنها به خاطر راحتی خودشان تسلیم آن می‌شوند.

فیس‌بوک در تلاش است برای بازاریابی دستبندهای آراف‌آی‌دی ردیاب (تنها یک گام دیگر باقی مانده است تا ریزتراشه‌ها را زیر پوست شما نصب کنند)، با چند شرکت مختلف همکاری می‌کند تا بتواند فناوری تولید این دستبندها را بهبود بخشد؛ و از این اقدام به عنوان قدم بعدی در تکامل عرصه فناوری‌های اجتماعی یاد می‌شود و نه به عنوان زنجیر نامرئی به دقت پشتیبانی شده‌ای که تمدن را به قهقرای بردگی جدید سوق می‌دهند.

– فیس‌بوک: جایگزین خرد جمعی جامعه

* فیس‌بوک تنها ابزاری برای آشنایی با افراد جدید و پی گیری فعالیت‌های دوستان نیست

شبکه‌های اجتماعی به واسطه برآوردن خواسته‌های مردم (خصوصا نوجوانان و جوانان) در زمینه جامعه‌پذیری و معاشرت با دیگران به شیوه‌ای نظارت شده‌تر و خصوصی (اگرچه در واقع چنین نیست) تبدیل به یکی از نیروهای قدرتمند دنیای در حال تغییر شده‌اند. اما این شبکه‌ها چاه بی‌پایانی برای گردآوری اطلاعات در مورد افراد نیز هستند؛ کاری که در گذشته چندان آسان نبود. در حالی که فیس‌بوک پرچم‌دار فعلی این صنعت است، شبکه‌های اجتماعی به نحو موفقیت آمیزی مردم سرتاسر جهان را به مشارکت گذاشتن اطلاعات مربوط به خود- از جزئیات خصوصی زندگی شخصی گرفته تا افکار درونی- وسوسه کرده‌اند. کسی که تنها یک دهه پیش روی کره زمین زندگی می‌کرده در برخورد با هنجارهای نوین فرهنگ اجتماعی همگانی دنیای امروز به وحشت خواهد افتاد.

فیس‌بوک تنها ابزاری برای آشنایی با افراد جدید و پی گیری فعالیت‌های دوستان نیست؛ مقامات قضایی برای تحقیق درباره جرائم و کارفرمایان برای یافتن کارمندان احتمالی خود از این شبکه استفاده می‌کنند.
* شاید در آینده نزدیک استخدام شدن بدون داشتن تاریخچه فیس‌بوک تقریباً ناممکن باشد

امروزه شرکت‌ها تاریخچه فیس‌بوک متقاضیان کار را بررسی می‌کنند. البته همه از این حقیقت آگاهند و آن را به عنوان امری “عادی” پذیرفته‌اند. شاید در آینده نزدیک استخدام شدن بدون داشتن تاریخچه فیس‌بوک تقریباً ناممکن باشد. در حال حاضر به دلیل انفجار درونی و پیوسته اقتصاد جهانی، کارفرمایان امتیازات بیشتری نسبت به نیروی کار خود دارند، و بیش از هر زمان دیگر وقتشان را به تحلیل، بررسی ارقام و طبقه‌بندی اختصاص می‌دهند. شرکت‌ها در زمان انتخاب کارمندان جدید می‌توانند تا حد مطلوب دقیق و حساس باشند. البته فیس‌بوک تنها بخشی از این فرآیند است. از ابزارهای فن‌شناختی دیگری از قبیل آزمون رایانه‌ای “شخصیت” (مقیاس احتمال فرمان برداری ذهنی) نیز استفاده می‌شود؛ در این آزمون‌ها پرسش‌هایی از این قبیل مطرح می‌شود: “دیدگاه شما درباره روند فعلی حرکت جهان چیست؟”. البته چنین پرسش‌هایی هیچ ارتباطی با شغل مورد درخواست ندارد.

* کارفرمایان برای قضاوت درباره عادت‌های شخصی، دوستان، و شایستگی سیاسی متقاضیان به صفحه فیس‌بوک آنها مراجعه می‌کنند

کارفرمایان برای قضاوت درباره عادت‌های شخصی، دوستان، و شایستگی سیاسی متقاضیان به صفحه فیس‌بوک آنها مراجعه می‌کنند. با در نظر گرفتن برابری تمام شرایط، به احتمال بسیار زیاد کارفرمایان بین دو متقاضی- یکی با تاریخچه فیس‌بوک همگانی که نشان‌دهنده الگوی زندگی اوست، و دیگری با تاریخچه فیس‌بوک خصوصی یا بدون چنین تاریخچه‌ای- کسی را انتخاب می‌کنند که درباره زندگی شخصی او به دقت تحقیق کرده و مطمئن باشند با الگوی استخدامیشان تناسب دارد، نه کسی را که زندگی شخصی‌اش رازگونه باشد. این‌ که آیا این پیش داوری مورد پذیرش کارفرمایان هست یا نه بحث دیگری است؛ اما نگاهی صادقانه و دریافت همگانی‌محور به ماهیت انسان و اهمیتی که شرکت‌ها به تاریخچه فیس‌بوک متقاضی و ردپای شبکه‌ای او می‌دهند نشان می‌دهد که این پیش‌داوری حقیقت دارد. طی مصاحبه‌های شغلی از متقاضیان درخواست شده که تاریخچه فیس‌بوک خود را نمایش می‌دهند، حتی از متقاضیان در شهر بزومنت، درخواست شده که کلمه عبور شبکه اجتماعی خود را آشکار کنند.

* ضرورت داشتن تاریخچه فیس‌بوک در مرحله اول از طریق فشار اجتماعی و اقتصادی مورد اجرا قرار می‌گیرد، نه از طریق وضع قوانین

از آنجا که پول ابزار بقا در جوامع امروزی است، ضرورت داشتن تاریخچه فیس‌بوک (یا هر نمونه‌ای که پایگاه اطلاعاتی ردیابی اجتماعی در آینده پیش روی افراد بگذارد) در مرحله اول از طریق فشار اجتماعی و اقتصادی مورد اجرا قرار می‌گیرد، نه از طریق وضع قوانین.

-فیس‌بوک شما را ردیابی می‌کند

* فیس‌بوک در واقع پایگاهی اطلاعاتی برای ردیابی افراد و گروه‌ها است

شاید هیچ‌وقت از خودمان نپرسیده باشیم که انگیزه فیس‌بوک از گردآوری و نگهداری اطلاعاتی که درباره آنها پرسش می‌کند چیست. فیس‌بوک در واقع پایگاهی اطلاعاتی برای ردیابی افراد و گروه‌ها است. به گفته یکی از کارمندان فیس‌بوک در مصاحبه با مجله اینترنتی “رامپوس”، فیس‌بوک نه تنها اطلاعات ارسالی اعضا بلکه تک‌تک کلیک‌های آنها در زمان حضور در وبگاه را پی‌گیری می‌کند.

* فیس‌بوک می‌داند شما روی کدام یک از لینک‌های ارسالی دوستان کلیک می‌کنید

این بدین معناست که- جدا از اطلاعاتی از قبیل فعالیت‌های مورد علاقه، مذهب، گرایش جنسی، و تعداد اعضای خانواده که داوطلبانه در اختیار این شبکه قرار می‌گیرد- فیس‌بوک می‌داند شما روی کدام یک از لینک‌های ارسالی دوستان کلیک می‌کنید، تاریخچه چه کسی را نگاه می‌کنید، و چه عکس‌هایی را تماشا می‌کنید. این اطلاعات به تنهایی داده‌های بسیاری درباره علایق، دیدگاه‌ها، روابط شخصی، و حتی گرایش‌های عاشقانه شخص به دست می‌دهد … اطلاعاتی که می‌توان از آنها برای تشکیل پرونده‌های روان‌شناختی برای افراد مورد نظر استفاده کرد.

* بازی‌های فیس‌بوک با مخفی کردن پرسش‌های آزمون شخصیت شناسی در قالب سرگرمی، اطلاعات مفیدی درباره اشخاص به دست می‌دهد
به علاوه بازی‌های فیس‌بوک با مخفی کردن پرسش‌های آزمون شخصیت شناسی در قالب سرگرمی، اطلاعات مفیدی درباره اشخاص به دست می‌دهد. فیس‌بوک دوستان واقعی شما را هم می‌شناسد. حتی اگر صفحه‌ای با ۵۰۰۰ دوست داشته باشید، اطلاعات شخصی خود را به آن ارسال نکنید، و تنها تعداد کمی از دوستانتان را “شخصاً” بشناسید، فیس‌بوک غالباً این افراد را به عنوان دوستان دست اول شما در تاریخچه‌تان معرفی و هنگام استفاده از جعبه جستجو، آنها را به صورت خودکار پیشنهاد می‌کند.

– جاده‌ای به سوی جهنم

* این جامعه در حقیقت زندانی است که در آن هیچ رازی پنهان نمی‌ماند
سال گذشته همکاری فیس‌بوک با شرکت کوکاکولا برای توزیع دستنبدهای آراف‌آی‌دی میان نوجوانان بازدید کننده از دهکده کوکاکولا با هدف بررسی و ارسال فعالیت‌های آنها به صفحه فیس‌بوکشان مورد استقبال همگانی قرار گرفت. همه بر این باور بودند که از این طریق فیس‌بوک وارد دنیای واقعی شده است. با توجه به ماهیت حقیقی فیس‌بوک، مفهوم حمله به دنیای واقعی و تغییر دادن آن کابوس وحشتناکی است که بیشتر مردم آمریکا هنوز متوجه آن نشده‌اند و بدتر آنکه شاید تا زمان محقق شدن این کابوس به ماهیت آن پی نبرند. اگر طرفداران جهانی‌سازی به هدفشان برسند، پول نقد از موازنات مالی خارج می‌شود، بنابراین، تمام دادوستدها به صورت دیجیتالی انجام می‌شوند و قابل ردگیری خواهند بود و در صورت تمایل مدیران شبکه نظارتی متوقف می‌شود. جامعه‌ای که با الگوبرداری از آزمایش دهکده کوکاکولا و پارک آبی، که در ابتدای این مقاله نقل شد، ساخته شود، در حقیقت زندانی است که در آن هیچ رازی پنهان نمی‌ماند و هیچ اقدامی بدون بررسی و تایید چشمی که همه چیز را می‌بیند، عملی نیست. در چنین دنیایی ممکن است مردم بتوانند فضاهای شخصی‌شان را انتخاب کنند و اجازه ندهند دیگران به اطلاعات شخصی آنها دست پیدا کنند، اما این فقط آرامشی توخالی است. اطلاعات همچنان باقی می‌ماند و کسانی که اجازه رسمی داشته باشند می‌توانند آنها را بازیابی کنند.

* شاید برده‌ها بتوانند رازهای خود را از برده‌های دیگر پنهان نگاه دارند، اما نمی‌توانند چیزی را از اربابانشان مخفی کنند

این به این معناست که افراد ممکن است بتوانند رازهای خود را از برده‌های دیگر پنهان نگاه دارند، اما نمی‌توانند چیزی را از اربابانشان مخفی کنند. تحت مراقبت بودن فقط به این معنا نیست که افراد متعلق به طبقات بالاتر جامعه می‌توانند بر فعالیت‌های افراد طبقات پایین‌تر نظارت داشته باشند. هدف از مراقبت نظارت است و این دقیقاً همان هدفی است که فناوری آراف‌آی‌دی فیس‌بوک دنبال می‌کند.

فوتوریستها با خوشحالی درباره آمریکایی صحبت می‌کنند که در آن سیاست‌های دولت مادر به وسیله فناوری‌ای به موقع اجرا گذاشته می‌شود که بر تمام حرکات افراد، خریدهای آنها، و حتی غذا خوردنشان نظارت می‌کند.

* “سی‌ای‌او” آینده‌ای را به تصویر می‌کشد که در آن اشیا اطراف ما تمام حرکاتمان را ثبت می‌کنند

تابستان گذشته مقاله‌ای درباره یک بازی کامپیوتری به “سی‌ای‌او” نوشتم؛ این بازی با شادی تمام آینده‌ای را به تصویر می‌کشد که در آن اشیا اطراف ما تمام حرکاتمان را ثبت می‌کنند (مثلا کفش‌هایمان نظارت می‌کنند که آیا پیاده تا محل کار رفته‌ایم یا با اتوبوس، و مسواک‌هایمان اطلاعات مربوط به اینکه در یک صبح خاص دندان‌هایمان را مسواک زده‌ایم یا نه ثبت می‌کنند) و برای “رفتارهای خوب” به ما پاداش می‌دهند. این پاداش ممکن است تخفیف در میزان حق بیمه یا اعتبار برای خرید محصولات خاص باشد.

* در چنین دنیای نوینی زندگی خصوصی معنایی ندارد
چند سال پیش در “شبکه دیسکاوری” برنامه‌ای با عنوان “دو هزار و پنجاه و هفت علامت سوال” با اجرای “میکیو کاکو” پخش شد. این برنامه آنچه را که نظارت‌گران طرفدار جهانی‌سازی پس از تثبیت کامل شبکه نظارتی خود در جامعه مد نظر دارند، به صورت مستند داستانی به تصویر می‌کشد. بخشی از این مستند داستانی با عنوان “بدن” جهانی را به تصویر می‌کشد که در آن توالت‌ها ادرار افرادی را که از آنها استفاده می‌کنند آزمایش کرده و نتیجه را برای شرکت بیمه فرد ارسال می‌کنند (مردی یک شب پس از نوشیدن مشروبات الکلی، توالت را با ریختن ادراری که قبلا در ظرفی نگاه داشته بوده گول می‌زند. پس از کشف این دغل بازی، بیمارستان در یک مورد ضروری از درمان او سر باز می‌زند). این داستان نشان می‌دهد که در چنین دنیای نوینی زندگی خصوصی معنایی ندارد. در این برنامه نمایندگان بیمه مانند خدایان در ساختمان‌های فوتوریستی معادل مراکز تلفن امروز نشسته‌اند، همواره با استفاده از ابزارهای ردیابی داخل لباس افراد بر آنها نظارت می‌کنند، برای آنها هشدارهایی می‌فرستند (مثلا از طریق آینه دست‌شویی برای آنها هشدار می‌فرستند که روش مسواک زدنشان صحیح نیست)، و قدرت مطلق در اختیار آن‌هاست تا تصمیم بگیرند آیا پس از وقوع حادثه برای کسی باید آمبولانس فرستاده شود یا نه.

* در چنین جامعه‌ای انسان همواره کودکی است که باید به فرامین پدری ناشناس و مقرراتی گوش فرا دهد
این برنامه آشکارا می‌کوشید با برجسته‌سازی فناوری نجات‌بخش، چنین آینده برنامه‌ریزی شده‌ای را مثبت جلوه دهد، اما به هر حال نظارت کامل بر افراد و جامعه نیز در این مستند داستانی به طور کامل به تصویر کشیده شده است. در این آینده شرکت‌های بیمه و دولت (علاوه بر صنایع دیگر) با هم همکاری می‌کنند و تصمیم می‌گیرند که کدام یک از عادت‌ها و رفتارها مطلقا خوب و کدام یک مطلقا بد هستند. در چنین جامعه‌ای انسان همواره کودکی است که باید به فرامین پدری ناشناس و مقرراتی گوش فرا دهد.

* فیس‌بوک افسونگری است که دنیا را رقص کنان به سوی غل و زنجیر بردگی پیش می‌برد

این جاده جهنم است، جاده‌ای که تمام ملت‌های خواهان برنامه‌ریزی مرکزی قبلا پیموده‌اند؛ تنها تفاوت‌های موجود وجود فناوری اجرایی قوی‌تر، و مردمی است که چنان تحت تاثیر شعارها قرار گرفته‌اند که معنای آزادی حقیقی و در نتیجه راه مبارزه با بردگی را نمی‌دانند. فیس‌بوک سرآغاز این برنامه است … آواز دوردستی در باد که از جوانان دنیا می‌خواهد حریم خصوصی خود را به شبکه نظارتی بفروشند. فیس‌بوک افسونگری است که رهبری صف لعنت شدگان را بر عهده گرفته است، و دنیا را رقص‌کنان به سوی غل و زنجیر بردگی پیش می‌برد … با ضربات طبل نظم نوین جهانی.

قضاوت با شماست
#مجید_درویش_زاده #لاین_استور#استارتاپونه
درویش زادهDarvishzade
پنل ممبر فالوور

    لطفا برای مشاوره رایگان در خصوص ارائه خدمات؛ فرم زیر را پر کنید:

    6 دیدگاه ها

    1. سلام سپاس از شما وسایت شما

      • فدای شما دوستان عزیزی که نظرات گرمابخشتون رو برامون ارسال میکنید و به ما انرژی و روحیه مضاعف در شبکه های اجتماعی میدین درود بر شما

    2. جالب بود ولی به نظرم بعضی جاهاش خیلی غلو شده بود
      البته اینکه بخواهیم بگیم فقط برای ارتباط تصویری دانشجویان هاروارد این پروژه راه اندازی شده بود هم کمی ساده لوحانه هست
      ممنون از سایت عالیتون

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    شانستو برای دریافت تخفیف ویژه امتحان کن! (ویژه نمایندگی)