محتوا در تلگرام دفن می‌شود!

به جرأت می‌توان گفت تلگرام در حال حاضر اثرگذارترین رسانه کشور محسوب می‌شود. این شبکه اجتماعی محبوب که بنابر آخرین آمار ۲۸ میلیون کاربر در ایران دارد و مانند دیگر پدیده‌های نوظهور مزایای بسیار زیادی برای عموم مردم دارد. اما در کنار مزایای هر تکنولوژی جدید، قاعدتاً آسیب‌های کوچکی را نیز شامل می‌شود. یکی از این آسیب‌ها یا به عبارتی بهتر، نگرانی‌ها درباره محتواست! محتوایی که کاربران (عادی یا تجاری) آن را تولید و توزیع کردند و در کسری از ثانیه در بین کانال‌ها و افراد مختلف می‌چرخد.

تلگرام محتوا
بزرگ‌ترین اشکال محتوای تلگرام در این است که تنها در تلگرام قابل دستیابی است!

به عبارتی در حال حاضر محتوای عمومی که در کانال‌ها تولید می‌شود در موتورهای جست‌و‌جو مانند گوگل ذخیره یا ایندکس نمی‌شود تا بتوان بعدها از طریق جست‌و‌جو به آن دست پیدا کرد. جست‌و‌جوی محتوای تلگرام تنها در تلگرام امکانپذیر است. البته اصلاً انتظاری نیست که محتوای خصوصی کاربران عمومی شود!

چهار دلیل برای اینکه از ویژگی Secret chat در تلگرام استفاده کنید

تجربه اورکات، وی‌چت، وایبر و فیس‌بوک به ما می‌گوید هیچ پلتفرم رسانه‌ای همیشگی نیست. موج رسانه‌ای فراگیر یا اختلال‌های غیبی می‌تواند کاربران را از یک ابزار یا رسانه به ابزار دیگری سوق دهد و آن رسانه مانند وایبر در ایران قبرستان شوند و کسی دیگر به آن مراجعه نکند. فراموش نکنیم تلگرام تازه سال ۲۰۱۳ در برلین آلمان متولد شده است و سه سال است که ۲۸ میلیون کاربر در داخل ایران دارد، معلوم نیست سه سال دیگر کدام رسانه در ایران ترند باشد!
تلگرام و سایر رسانه‌های جدید، پلتفرم جدید رسانه‌ای هستند که فرم جدیدی از محتوا در داخل آن تولید یا به اشتراک گذاشته می‌شود. این درحالی است که در رویکرد تجاری ما به کسب‌وکارها می‌گوییم برای تلگرام محتوای اختصاصی تولید و به اشتراک بگذارید اما فراموش نکنید شکل دیگری از این محتوا باید در یک رسانه یا جای دیگری انتشار یابد.
دوران یک پیام چند رسانه گذشته است و در عصر حاضر باید برای هر رسانه یک محتوای اختصاصی یا شکل جدیدی از آن محتوا ارائه شود تا مخاطب درگیر آن شود. زیرا ساختار و پلتفرم هر رسانه جدید با رسانه دیگر متفاوت است و باید مبتنی بر ساخت و فرهنگ آن رسانه به تولید و توزیع محتوا پرداخت.
نکته دیگری که وجود دارد، تلگرام همه فعالیت و استراتژی رسانه‌ای ما نیست بلکه بخشی از فعالیت حرفه‌ای ما محسوب می‌شود.
بخشی که در حال حاضر  مخاطبان زیادی را درگیر خود کرده است. اما این به معنای این نیست که سایر ابزارهای رسانه‌ای آفلاین و آنلاین را فراموش کنیم. مگر می‌شود یک رسانه یا سازمان وب‌سایت مناسبی نداشته باشد اما در تلگرام حرفه‌ای و با هزینه زیادی فعالیت می‌کند!
نکته دیگر اینکه، تولید محتوای حرفه‌ای در تلگرام هزینه‌بر و هزینه‌بر است.

درست است که تلگرام رایگان است اما این به معنای این نیست که تولید محتوا نیز در آن رایگان است. اگر تولید محتوا یعنی کپی و پیست کردن که بواقع چنین نیست، اما اگر بحث تولید یا خلق محتوای حرفه‌ای و اختصاصی است آن زمان‌بر و هزینه‌بر است. البته رشد کاربران تلگرام نیز دقیقاً همین‌گونه است. از طریق ترویج یا تبلیغ در کانال‌های عمومی‌ می‌توان کاربران تلگرام یا اعضای آن را افزایش داد اما سؤال این است که آیا آن مخاطب، مخاطب هدف ماست؟ فراموش نکنیم ترویج محتوا نیز بخشی از هزینه تولید محتواست!
تلگرام خوب یا بد! هم‌اکنون تأثیرگذارترین رسانه در داخل کشور به شمار می‌رود، ناگزیر به فعالیت در آن هستیم زیرا شبکه ارتباطی و مخاطب‌مان در تلگرام حضور دارد اما فراموش نکنیم محتوای ما در تلگرام روزی دفن می‌شود، اگر ما به فکر آن روز نباشیم!

به دلایل زیر، من تلگرام را جای مناسبی برای تولید محتوا نمی‌دانم:

۱. امکان فیلتر شدن تلگرام در هر لحظه

اپلیکیشن وایبر را به خاطر بیاورید. وایبر با آن همه محبوبیت فیلتر شد و همه مجبور به مهاجرت به تلگرام شدند. در ماه‌های اخیر بارها و بارها از طرف مسئولان کشور شنیده شده که تلگرام باید سرورهایش را به داخل خاک ایران منتقل کند و یا از ایران مجوز فعالیت بگیرد؛ در غیر این صورت فیلتر خواهد شد. حال فرض کنید کانالی با چند هزار عضو دارید و کلی محتوای خوب در آن منتشر کرده‌اید. اگر تلگرام فیلتر شود، همه زحمات‌تان به باد می‌رود؛ چون مثل وایبر، همه عضوهای کانال‌تان به پیام‌رسان دیگری مهاجرت می‌کنند و شما تنها می‌مانید.

۲. در دسترس نبودن محتوای تلگرام برای کاربران بیرون تلگرام

حتی اگر بهترین محتوای ممکن را هم در کانال‌تان تولید و منتشر کنید، فقط کاربران محدود تلگرام می‌توانند آن‌ها را ببینند و استفاده کنند. این یعنی کاربران بیرون تلگرام و به عبارتی، دیگر کاربران اینترنت نمی‌توانند از محتوای شما استفاده کنند.

تلگرام پرطرفدارترین پیام رسان شد

۳. نداشتن قابلیت سرچ پست‌های کانال برای کاربران بیرون کانال

حتی اگر همه ساکنین کره زمین، کاربر تلگرام باشند، باز هم یک ایراد بزرگ دیگر وجود دارد: فرض کنید شما یک کانال آموزش آشپزی دارید و من عضو آن نیستم. چون تلگرام فقط امکان جستجوی کلیدواژه در کانال‌هایی که عضو آن هستیم را دارد، من هیچ‌وقت نمی‌توانم کانال شما را پیدا کنم. به عبارت دیگر در تلگرام نمی‌توانیم کلیدواژه «سالاد الویه» را جستجو کنیم و همه کانال‌هایی که این کلیدواژه در پست‌های آن‌ها به کار رفته را پیدا کنیم. این یعنی محروم ماندن مخاطب از محتوای تولیدی شما در تلگرام.

۴. نداشتن ویرایشگر خوب برای تایپ محتوا

درست است که به کمک بعضی سرویس‌ها و بات‌ها می‌توان امکاناتی مثل بولد کردن و لینک کردن متن در تلگرام داشت، اما به هیچ‌وجه جوابگوی کاربران حرفه‌ای نیست. علاوه بر این، تلگرام امکاناتی برای دسته‌بندی مطالب و ساماندهی آن‌ها ندارد.

۵. وابسته بودن همیشگی به تصمیمات مدیران تلگرام

شبکه اجتماعی تلگرام چون توسط «یک» مجموعه اداره و پشتیبانی می‌شود، همه فعالیت‌های آن وابسته به تصمیمات مدیران این مجموعه است. این یعنی هر لحظه ممکن است مدیران آن تصمیم بگیرند مثلاً امکان کانال‌ها را در تلگرام حذف کنند و یا آن را پولی کنند. شاید بگویید چنین امکان پرطرفداری هیچ‌وقت حذف نمی‌شود؛ اما این‌طور نبوده و نیست. به عنوان مثال گوگل سه سال پیش سرویس بسیار محبوب فیدخوان گوگل‌ریدر را برای همیشه خاموش کرد. علاوه بر این گاهی یک سرویس به شرکت دیگری فروخته می‌شود و آن شرکت ممکن است نخواهد سیاست‌های مالک قبلی را ادامه دهد و لذا یکی از امکانات آن را تغییر دهد و یا حذف یا پولی کند. همچنین گاهی یک شرکت رقیب، سرویس رقیب را با مبلغ بسیار بالایی می‌خرد و بعد آن را به نفع سرویس خودش خاموش می‌کند!

Image result for ‫تولید محتوای در تلگرام‬‎

پیشنهاد شما چیست؟

پیشنهاد من این است که بیایید و روی وب بنویسید؛ یعنی همین کاری که من دارم توی این وبلاگ انجام می‌دهم. این کار هیچ‌کدام از نقص‌های بالا را ندارد. برای این کار با صرف هزینه‌ای در حدود ۱۰۰ هزار تومان در سال، می‌توانید یک هاست و دامنه شخصی بخرید و سپس با استفاده از سیستم مدیریت محتوای رایگان و متن‌باز وردپرس شروع به نوشتن و تولید محتوا کنید. در این حالت بعد از گذشت چند روز و یا حتی چند ساعت و یا چند دقیقه بعد از انتشار هر پست، کل متن پست در گوگل فهرست می‌شود و لذا هر کاربری در هر نقطه از دنیا با جستجو در گوگل می‌تواند وبلاگ شما را پیدا کند و از محتوای آن استفاده کند.

اگر نمی‌خواهید این هزینه ۱۰۰ هزار تومانی را بپردازید، می‌توانید از یکی از سرویس‌های وبلاگ‌نویسی رایگان استفاده کنید؛ هر چند در این حالت، کنترل کامل روی وبلاگ خود ندارید.

بدیهی است که تلگرام در مقایسه با نوشتن در هاست و دامنه شخصی مزیت‌هایی مثل رایگان بودن و در دسترس بودن بیشتر دارد؛ اما نقص‌های بالا را هم نباید فراموش کرد. اگر قصد دارید به صورت حرفه‌ای و بلندمدت کار کنید، همین امروز یک هاست و دامنه شخصی بخرید و کار را شروع کنید.

 

 

کلمات کلیدی :تولید محتوا در تلگرام , امکان هک تلگرام , هزینه تولید محتوا , , , معرفی شبکه های اجتماعی ,   بهترین شبکه های اجتماعی  , پرکاربرترین شبکه اجتماعی , مدیریت شبکه اجتماعی  , فیسبوک ,  تلگرام , , لاین , تبلیغات در شبکه های اجتماعی , تبلیغات شبکه های اجتماعی , کسب درآمد از شبکه های اجتماعی  تاثیر شبکه های اجتماعی  ,social media marketing , Social network advertising

 

 

منابع : روزنامه ایران , پانویس

#مجید_درویش_زاده #لاین_استور#استارتاپونه
درویش زادهDarvishzade
پنل ممبر فالوور

    لطفا برای مشاوره رایگان در خصوص ارائه خدمات؛ فرم زیر را پر کنید:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    شانستو برای دریافت تخفیف ویژه امتحان کن! (ویژه نمایندگی)