چرا کسب و کارها باید بازاریابی در تلگرام را جدی بگیرند؟

این پیامرسان محبوب نه فقط یک پلتفرم برای چت بلکه یک تلگراف برای وبلاگ نویسی، یک ابزار در دسترس برای بازی با ربات‌های تلگرامی و حتی سروسی جهت رونق کسب وکار به واسطه بازاریابی در تلگرام است!

شاید بتوان تاریخ پیامرسان‌های شناخته شده در جهان را دست کم در ایران به دو بخش تقسیم کرد: پیشا تلگرام و پسا تلگرام!

سال‌های زیادی از انتشار تلگرام نمی‌گذرد؛ اما این پیامرسان چابک در میان این همه شبکه اجتماعی که در فضای مجازی جولان می‌دهند، با اقبال خیلی خوبی روبه‌رو بوده است.

شاید زمانی که پاول دروف در حال طراحی این پیامرسان همه‌کاره بود، هیچوقت فکرش را نمی‌کرد بیشترین کاربران تلگرام را ایرانیانی تشکیل دهند که بعد از وایبر، کل چهارگوشه ایران عزیز به دنبال یک پیامرسان سریع لشگرکشی کردند!

بازاریابی در تلگرام

اگرچه تلگرام در ابتدا به عنوان یک پیامرسان ساده نظیر واتس اپ معرفی شد اما به مرور زمان به یک شبکه اجتماعی معتبر و سرشناس تبدیل گردید.

مهاجرت از اپلیکیشن‌های مختلف برای بازاریابان امر جدید و تازه ای نیست. بازاریابان بارها و بارها طعم هجرت را با کاهش کاربران فیسبوک و راکد شدن آن چشیده‌اند!

اما برخی از ابزار‌ها نظیر تلگرام برای بازاریابی خیلی ارزان‌تر هستند. ارزان‌تر از یک فنجان قهوه، بی سر و صداتر از تجارت های فیزیکی اما پر سودتر!

مدت زیادی است که رقبا به روش بازاریابی در تلگرام محصولات خود را به فروش رساندند و از شما پیشی گرفتند. می‌خواهید بدانید چرا هنوز به اندازه آن‌ها موفق نیستید و از غافله عقب مانده‌اید؟ مطلب امروز هات اپ نیوز را تا پایان بخوانید.

بازاریابی در تلگرام

اهمیت بازاریابی در تلگرام در کسب وکار

Why You Should Really Care About Telegram Messenger Marketing

اپلیکیشن‌های زیادی آمدند و اگرچه در ابتدا به خوبی ظاهر شدند اما بعد از مدتی توسط کاربران ترک شدند. وایبر را که به یاد دارید؟

بعد از این که کاربران با قطعی و وصلی و کندی مداوم وایبر، حال به هر دلیلی مواجه شدند، تصمیم گرفتند وایبر را پاک کنند و از فضای گوشی برای بیشتر سلفی گرفتن استفاده نمایند!

در همان حال بود که کاربران ارزیابی شبکه‌های اجتماعی دیگر را آغاز کردند و با تلگرام آشنا شدند. تلگرام همان موقع هم مزایای متفاوتی داشت و به سرعت توانست نظر کاربران ایرانی را جلب کند.

اما این پیامرسان خوش شانس چه ویژگی‌هایی داشت که تا این حد محبوب شد؟ چه قابلیت‌هایی باعث شد تا کسب وکار‌ها به فکر بازاریابی در تلگرام بیفتند؟

بازاریابی در تلگرام

تلگرام و چند زبانه بودن آن

تلگرام یک اپلیکیشن روسی است و کشور‌های زیادی از آمریکا لاتین تا همین کشور‌های اروپایی نزدیک به روسیه با این کمپانی قرارداد بستند. اما مسئله بومی سازی اپلیکیشن حیات این اپلیکیشن را نیز تهدید می‌کرد. اگر یک اپلیکیشن شبکه‌ای برای اجتماعی از مردم است؛ باید بتواند مطابق با زبان و فرهنگشان پیش رود.

از آن جایی که تلگرام با فرهنگ روسی و اکوادوری ساخته شده بود چندان با مردم جهان غرب در آمریکا سازگاری پیدا نکرد و این اپلیکیشن بعد از چند زبانه شدن، بیش از همه در ایران با استقبال روبه‌رو شد.

محبوبیت تلگرام؛ شروعی برای بازاریابی

مسلما محبوبیت چنین شبکه‌ای میان مردم، فرصت‌های زیادی را برای کسب وکار ایجاد می‌کند. هر جا که تمرکز کاربران بیشتر باشد، بازاریابی هم بهتر جواب می‌دهد و تبلیغات محصول با بازدید بیشتری همراه خواهد بود.

از این رو محبوبیت تلگرام به مسیری برای شروع بازاریابی در تلگرام تبدیل شد.

چرا شکل دادن راهکارهای دیجیتال برای کسب و کار شما ایده خوبی است؟

رشد روزافزون کاربران تلگرام

تعداد کل کاربران فعال در تلگرام طی تحقیق گسترده‌ای در کشور‌های آمریکا لاتین و آسیا بررسی شد. در پایان این تحقیقات اعلام شد که تعداد کاربران فعلی این پیامرسان به بیش از ۱۰۰ میلیون نفر رسیده است.

پیش بینی می‌شود این آمار مشابه با ۱۵ میلیارد پیامی که به صورت روزانه در تلگرام رد و بدل می‌شود نیز افزایش یابد.

شاید جالب باشد بدانید که در یک برهه کوتاه که کاربران تلگرام به یکباره در ۲۴ ساعت ۵ میلیون نفر افزایش یافت، واتس اپ (مهم‌ترین رقیب تلگرام) به مدت ۴ ساعت آفلاین شد!

بازاریابی در تلگرام

این آمار جالب دقیقا ۲ سال گذشته و زمانی که کاربران تلگرام فقط ۲۲۰ هزار نفر بود، گزارش شد! رشد ۲۵۰۰ درصدی کاربران تلگرام آن هم فقط در ۴ ساعت به خوبی محبوبیت این شبکه را میان کاربرانی که به دنبال سرعت و قابلیت‌های فوق‌العاده جالب و انحصاری هستند، نشان می‌دهد. محبوبیتی که فرصت مناسبی را برای بازاریابی در تلگرام ایجاد کرده است.

کانال‌های تلگرامی معجزه آسا!

در کنار چت‌های گروهی که در اغلب پیامرسان‌ها امکانپذیر بود، تلگرام برای اولین بار ابزاری به نام کانال را معرفی نمود که قابلیت عضو گیری بیشتر و کنترل یک پارچه بر فضای گروه را برای ادمین‌ها فراهم می‌نمود.

دیری نگذشت که کانال‌ها به مهم ترین ابزار بازاریابان برای بازاریابی در تلگرام از مجرای یک URL ثابت تبدیل شدند.

علاوه بر کانال کسانی که به واسطه این URL ثابت وارد گروه می‌شوند، عضوی از یک جامعه کاملا کنترل شده خواهند شد. جامعه‎ای که اگرچه محدودیت تعداد کاربران آن در گذشته کمی آزاردهنده بود اما امروزه با معرفی سوپر گروه‌ها به ۱۰۰۰ نفر رسیده است.

بازاریابی در تلگرام

کانال‌ها یک ابزار چندمنظوره برای اهداف مختلف هستند. مهم ترین ویژگی این کانال‌ها شاید بازدید لینک‌هایی باشد که به اشتراک گذاشته می‌شود.

هر لینکی که در کانال قرار داده شود در صورتی که حتی برای کاربران غیرعضو ارسال شود به عنوان یک بازدید محسوب می‌شود و همین موضوع در بازاریابی در تلگرام اهمیت زیادی دارد.

رمزنگاری بی‌مانند تلگرام

حتما شما هم شنیده‌اید؛ تلگرام ایمن‌ترین پیامرسان برای چت و ارسال فایل است. یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث صعود تلگرام و سبقت آن از واتس اپ شد، تامین امنیت کاربر بود.

رمزگذاری کاملا اختصاصی برای هر چت و مخصوص هر کاربر در تلگرام این اطمینان خاطر را به او می‌داد که پیام‌ها فقط برای خود کاربر قابل دیدن هستند.

حتی کاربر می‌تواند از بین رفتن خودکار پیغام‌های تبادل شده بین ۱ دقیقه تا ۱ هفته بعد از دیده شدن پیام را فعال کند و به این ترتیب کاملا از امنیت سرویس تلگرام مطمئن باشد.

همین موضوع باعث شد که کاربران به این شبکه اجتماعی اعتماد کنند و پیوند خاصی میان تلگرام و کاربران برقرار شود. پیوندی که به کسب وکار‌ها نشان می‌دهد تلگرام چه قدر می‌تواند در مشتری مداری موثر باشد.

بازاریابی در تلگرام

بازاریابان عاشق همین گزینه‌های محدودسازی زمان نگهداری پیام‌ها هستند. معاملاتی که با استفاده از این گزینه بعد از مدت زمان کوتاهی به طور کلی از حافظه سرور حذف می‌شوند، وفاداری مشتری را به همراه می‌آوردند.

تلگرام؛ پلتفرمی برای بازاریابی دهان به دهان

بازاریابی دهان به دهان روشی است که در آن مشتری بدون پرداخت یک ریال هزینه، تجربه موفقیت آمیزش از خرید را به کاربران دیگر منتقل می‌کند.

این شیوه در کسب وکار برای فروشنده یا سرمایه گذار به شدت اهمیت دارد. روشی که نوعی حسن نام یا برند است و در واقع شما به واسطه آن اعتبار کسب کرده‌اید.

تلگرام قابلیت‌هایی دارد که هنوز کمپانی موفق اسنپ چت چند میلیون دلاری و واتس اپ نتوانستند مشابه آن را اعمال کنند.

شش مزیت کلیدی بازاریابی شبکه های اجتماعی برای کسب و کارها

تلگرام بی توقع است!

یکی از مشکلاتی که کاربران با اغلب پیامرسان‌ها دارند فضایی است که بیهوده علاوه بر خود برنامه برای بارگذاری پیام‌ها اشغال می‌شود. شاید در اغلب اوقات پاک شدن برنامه‌ها به دلیل همین محدودیت مموری یا حافظه باشد.

اما تلگرام مثل سایر اپلیکیشن‌ها پرتوقع نیست. تمام دیتا و اطلاعات در این پیامرسان در فضای ابری ذخیره می‌شود و هیچ چیز در موبایل شما باعث اشغال شدن مموری نمی‌شود، مگر محتوای دانلود شده.

بازاریابی در تلگرام

همین سریع بودن در کنار عدم مصرف زیاد فضا در گوشی هوشمند، یک مزیت بزرگ برای بازاریاب است. بازاریاب نیاز به پلتفرمی برای چت با مشتری بدون دغدغه‌های جانبی نظیر کند شدن دستگاه هوشمند کاربر دارد.

تلگرام متعلق به هیچ شرکت مادری نیست

یکی از دلایل ترک واتس اپ توسط کاربران فروش واتس اپ توسط فیس بوک آن هم به قیمت ۱۲ میلیون دلار بود. شاید این خرید و فروش‌ها به نظر توسط کاربر، بی‌اهمیت تلقی شود اما بد نیست بدانید که یکی از دلایل محبوبیت ناگهانی تلگرام همین امنیتی بود که توسط یک سرویس دهنده تضمین می‌شد.

تلگرام بعد از واتس اپ پناهگاهی امن برای کاربرانی شد که بابت افشای اطلاعاتشان نگران شده بودند. در واقع تلگرام با هدف تامین استقلال کاربران در استفاده از پیامرسان‌ها تولید شد و در این زمینه فقط از حمایت سرمایه گذار روسی خود برخوردار بود.

بازاریابی در تلگرام

به زبان ساده‌تر تلگرام قابل خرید و فروش نیست. این پلتفرم یک سرویس غیرانتفاعی است که نه برای سود کمپانی‌های بزرگ؛ بلکه برای خدمات رسانی به کاربران فراهم شده است.

بازاریابان به خوبی احساس کاربران را درک می‌کنند و وقتی دیدند که آن‌ها به دنبال یک برنامه انسان دوست و مطمئن می‌گردند از محتوای تلگرام برای بازاریابی استفاده کردند.

چنین شد که بازاریابی در تلگرام هم مشابه با بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی دیگر متداول شد.

تلگرام همیشه رایگان است

بر اساس تحقیقاتی که میان اپلیکیشن‌ها صورت گرفته است مشخص شده است که کاربران علاقه عجیب و غریبی به استفاده از اپلیکیشن‌های رایگان دارند.

خود توسعه دهندگان تلگرام هم به خوبی می‌دانند که حتی تعیین ۰٫۹۹ دلار به عنوان هزینه کافی است تا هزاران کاربر را از دانلود این برنامه منصرف کند.

به همین دلیل تلگرام ترجیح داده است رایگان باشد و به این شیوه میان کاربرانش محبوب بماند. همین رایگان بودن بهترین موقعیت برای بازاریابی در تلگرام است تا این که از تمام شیوه‌های قدیمی دست بکشید و بازاریابی نوین را شروع کنید.

بازاریابی در تلگرام

 

بازاریابی در تلگرام

MoneyTalk کلاینتی می‌باشد که قرار است به زودی برای انتقال پول به این پیامرسان افزوده شود. رمزنگاری تلگرام برای این کلاینت، چنان قوی و پیچیده است که اعلام کردند به کسی که موفق شود آن را در هم شکند ۲۰ هزار دلار هدیه می‌دهند!

بازاریابی معکوس و کسب و کار اینترنتی

حتی انتقال پول هم در تلگرام ممکن می‌شود

نمی توان از موضوع امنیت کاربر در تلگرام به سادگی گذشت. انصافا تلگرام به خوبی توانسته است با رمزگذاری دقیق تاکنون از حریم شخصی کاربرانش حفاظت کند.

اگرچه در ایران هنوز همکاری‌های لازم برای تبادل ارزی انجام نشده است اما در برخی از کشور‌ها نظیر برزیل قرار است از پلتفرم امن تلگرام، برای انتقال پول استفاده شود.

با این اوصاف بازاریابی تلگرام حتی به درگاه‌های اینترنتی یا فیزیکی بی‌نیاز می‌شود و همه چیز زیر سقف تلگرام صورت می‌پذیرد.

بازاریابی در تلگرام

سخن آخر:

کمپانی تلگرام در طول این سه سال حسادت بسیاری از رقبای آمریکایی خود را برانگیخته است. هیچ بهانه‌ای برای عدم استفاده از تلگرام و قابلیت‌های آن وجود ندارد. بازاریابی در تلگرام در کسب وکار را جدی بگیرید.

 

کلمات کلیدی:  تلگرام , بازاریابی در تلگرام , کسب درآمد از تلگرام , بازاریابی  , کسب درآمد , تبلیغات در شبکه های اجتماعی , کسب درامد از شبکه های اجتماعی , مدیریت شبکه های اجتماعی , Social network advertising , social media  marketing

 

منبع: هات اپ نیوز

#مجید_درویش_زاده #لاین_استور#استارتاپونه
درویش زادهDarvishzade
پنل ممبر فالوور

    لطفا برای مشاوره رایگان در خصوص ارائه خدمات؛ فرم زیر را پر کنید:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    شانستو برای دریافت تخفیف ویژه امتحان کن! (ویژه نمایندگی)