خانه / social media marketing / تجربه کاربری در کسب وکار به واسطه تعامل بهتر با مشتریان

تجربه کاربری در کسب وکار به واسطه تعامل بهتر با مشتریان

در دنیای اپلیکیشن ها غفلت توسعه دهنده موبایل از کاربر معنایی ندارد؛ در دنیای طراحی و گرافیک نقطه مشترکی بین کاربر و طراح ایجاد شده و به طور کلی در هر زمینه ای که به اهمیت تجربه کاربری توجه شود یعنی دغدغه های کاربر دغدغه من تولید کننده یا سرویس دهنده بوده است. در ادامه با لاین استور سایت تخصصی شبکه های اجتماعی و کسب درامد از شبکه های اجتماعی همراه باشید

هر روز در دنیای کسب وکار و در علوم مختلف مفاهیم مختلفی تعریف و عرضه می شود. مفاهیمی که مبنای سنجش کیفیت کار محسوب می شوند.

تجربه کاربری یا UX از مفاهیم متداول و بسیار پرکاربرد در دنیای فناوری است که اهمیت آن روز به روز بیشتر می شود.

به زبان ساده تجربه کاربری یعنی حس خوب در تجربه یک محصول، خدمت یا سرویس؛ یعنی دقیقا همان چیزی که کاربر به دنبال آن می گردد.

اگر چه در اغلب موارد UX با مفهوم UI یا رابط کاربری همراه می شود اما این مفهوم پیچیده که معمولا به اشتباه به کار گرفته می شود اهمیت بیشتری برای جلب رضایت مشتریان دارد.

تعامل با کاربر به واسطه تجربه کاربری محقق می شود؛ بنابراین برای درک بهتر اهمیت تجربه کاربری را در کسب وکار لازم است تعامل با مشتریان را یکی از اهداف خود قرار دهید.

اگر مفهوم UX هنوز هم برای شما مبهم است یا فکر می کنید به شکل واقعی نتوانستید مفهوم تجربه کاربری را در کسب وکار خود پیاده کنید مطلب امروز هات اپ نیوز را از دست ندهید.

آشنایی با اهمیت تجربه کاربری در کسب وکار و شبکه های اجتماعی 

The importance of the user experience in business

شاید برخی از طراحی هایی که در یک محصول یا مثلا در یک اپلیکیشن برای شما دلچسب هستند از نظر شما خیلی ساده باشند، اما قطعا به مفهوم UX در طراحی ساده اما حرفه ای اپلیکیشن توجه شده است تا این که بهترین تجربه از لمس محصول یا مشاهده سرویس داشته اید.

در واقع معیار مشخصی برای UX نظیر ظاهر وجود ندارد.

متاسفانه اغلب مردم درک درستی ازاهمیت تجربه کاربری ندارند؛ حتی کسانی که در رشته های مرتبط نظیر گرافیک، طراحی صحنه و…تحصیل می کنند با این مفهوم بیگانه هستند و زمانی که مقالات بیشتری مطالعه می کنند تازه این اصطلاح را می شنوند.

تجربه کاربری مفهوم ساده ای نیست. پیچیدگی های این بخش از علم طراحی و دیزاین نظیر اصول اکتشافی، اصول طراحی، اطلاعات مرتبط با معماری ، استراتژی محتوا وسایر مورد مشابه برای طراحان حرفه ای مشابه با یک گره کور بوده است.

مفهوم تجربه کاربری (شبکه های اجتماعی)

تجربه کاربری همان توجه به رفتارها و نگرش مشتری نسبت به سرویس یا محصول است و ارتباط مستقیمی با قابلیت های آن دارد.

در تجربه کاربری تمام اصول و قوانین طلایی موفقیت در کسب وکار به شیوه ای تحلیلی وتکنیکی به کار برده می شود تا کاربر به محصول اعتماد کند و تجربه ای خاطره انگیز داشته باشد.

اهمیت تجربه کاربری

بررسی اهمیت تجربه کاربری از جنبه ای دیگر

همواره بین انسان و تکنولوژی حفره های جداکننده دیده می شود. حفره هایی که انسان را از نیازهای خود دور می کند.

برای این که این تکنولوژی در جهت برطرف کردن نیاز های انسان عمل کند مفاهیمی نظیر تجربه کاربری مطرح شده است.

تجربه کاربری به منزله پلی میان انسان و فناوری های جدید است. دقیقا مشابه با ارتباط حسی با خانواده شما زمانی که از آن ها دور هستید ولی آن ها را در کنار خودتان احساس می کنید.

کسب وکار خلاق و چند قانون طلایی برای خلاقیت در کسب وکار

کاربردی بودن یا تجربه کاربری؟

مسلما تجربه کاربری یا UX با کاربردی بودن در کسب وکار نظیر توسعه اپلیکیشن متفاوت است.

مقایسه تجربه کاربری با کاربردی بودن اپلیکیشن یا هر مورد مشابهی به شما نشان خواهد داد اگرچه کاربردی بودن می تواند تجربه کاربری را بهبود ببخشد، اما کاربر گاهی با کاربردی بودن خدمت یا سرویس از محیط آن احساس رضایت نمی کند و در واقع تعامل با کاربر حاصل نمی شود.

اصول سازماندهی تجربه کاربری

نمونه سازی و توجه به پروفایل یا وضعیت مخاطبان مهم ترین اصل در سازماندهی تجربه کاربری است.

وظیفه طراح تجربه کاربری

اهمیت تجربه کاربری آن چنان زیاد است که طراحان در این زمینه تفکیک می شوند.

طراحان تجربه کاربری باید پیوسته به نمونه سازی، توسعه محتوا و ارزیابی و آنالیز مشغول باشند.

در این زمینه ابزارهای زیادی وجود دارد. به عنوان مثال اگر تجربه کاربری در اپلیکیشن را هدف قرار می دهید استارتاپ آنالیز اپلیکیشن Pyze  وموارد مشابه مشاور خوبی برای شما خواهد بود.

۱ ) خودتان را بشناسید

اولین موردی که لازم است قبل از استفاده ازتاکتیک های بازاریابی توصیه ای انجام دهید، آن است که برندتان و محصولات و خدماتی که ارائه می دهید را به خوبی بشناسید.

پرسیدن سوالات زیر به شما کمک می کند بهتر خود را بشناسید :

  • برند شما به صورتی کلی در مورد چیست؟
  • ارزش های شما شامل چه مواردی می شود؟
  • محصولات و خدمات شما چه کار می کنند؟
  • برند شما چگونه به افراد کمک می کند ؟

داشتن دانشی عمیق از برندتان و بیانیه ی ماموریت آن می تواند به شما کمک کند تا محصولات و خدمات خود را به گونه ای ارائه دهید که مخاطبانتان آن را ارج نهاده و با ارزش بشمارند.

۲ ) کسب اطلاعات در مورد رقبا

آگاهی داشتن از رقبا گامی ضروری است برای آنکه از آنها پیشی بگیرید. نیاز است با صنعتی که در آن فعالیت دارید آشنا باشید و سوالات و مشکلات معمول آن را بشناسید. و مهم است که بدانید رقبایتان برای پاسخگویی به آن مشکلات چه راه حل هایی دارند.

  • شما چه کار می توانید بکنید تا از آنها بهتر باشید؟
  • آنها از چه نظر با شما تفاوت دارند و چگونه می توانید از این تفاوت سود ببرید؟
  • آیا نقطه ضعفی در رقبای شما وجود دارد که بتوانید روی آن سرمایه گذاری کنید؟

با تحلیل درست رقبای خود، قادر خواهید بود تعیین کنید آنها در حال حاضر چه می کنند و مرتکب چه اشتباهاتی می شوند. این کار به شما این امکان را می دهد که تاکتیک بازاریابی توصیه ای خود را قوی تر اجرا کنید.

۳ ) مخاطبان خود را تعریف کنید

یکی از گام های مهم برای اجرای تاکتیک های بازاریابی توصیه ای آن است که به خوبی مخاطبان خود را بشناسید.وقتی مخاطبان هدف خود را مشخص کنید متوجه خواهید شد که آنها چه چیزهایی را دوست دارند و چه چیزهایی را دوست ندارند. بعد می توانید استراتژی بازاریابی خود را تعریف کنید و متناسب با آن به مخاطبان خود خدمت کنید.

پیشنهاد می شود مخاطبان خود را به گروه های مختلفی از پرسناهای خریداران تقسیم کنید تا بتوانید به راحتی مشکل و دغدغه ی هر گروه را شناسایی کرده و در جهت رفع آن بکوشید. وقتی شما از مشکلی صحبت می کنید که برای گروه خاصی از مخاطبان بسیار ملموس و مشخص استف دقیقاً مانند آن است که از آنها مراقبت می کنید و به مشکلات شان بها می دهید. این روش بهترین راه برای خدمت کردن به مشتریان و متقاعد کردن آنها برای توصیه کردن برند و محصولات شما می باشد.

بازاریابی دهان به دهان - پرسنا چیست

۴ ) شیوه ی انحصاری را اعمال کنید

مردم به دنبال چیزی هستند که نمی توانند آن را داشته باشند و این مورد دقیقا همان چیزی است که محرک استراتژی بازاریابی توصیه ای است. پیشنهاد دسترسی مجزا و انحصاری به محصولات و خدمات شما، می تواند روشی کارا برای اجرای تاکتیک های بازاریابی دهان به دهان باشد. شما از طریق ایجاد حساب کاربری به راحتی قادر به انجام فعالیت هایی شبیه به این مورد خواهید بود.

هنگام معرفی یک محصول یا خدمت، دعوت از افراد تاثیرگذار را در نظر بگیرید، به این صورت محصول شما به محصولی انحصاری تبدیل می شود که فقط گروه خاصی از آن استفاده می کنند و برای تمام افراد در دسترس نیست. این تاثیرگذاران می توانند بازخورد ارزشمندی را برای شما داشته باشند و از طرفداران و دنبال کنندگان خود دعوت کنند تا از محصولات و خدمات شما استفاده کنند و به این صورت آوازه ی محصولات و خدمات شما به صورت ویروسی در بین مخاطبان شایع می شود

 

بازاریابی و تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی

توصیه های اینچنینی از جمله تاکتیک های خوب بازاریابی توصیه ای برای ترفیع محصولات و خدمات، محسوب می شود. منحصر به فرد بودن یا خاص بودن منجر به ایجاد تقاضا برای محصولات و خدمات، فقط از جانب گروه خاصی، می شود.

بازاریابی توصیه ای

۵ ) ویژگی منحصر به فرد خود را شناسایی کنید

برای آنکه برندتان ارزش مورد پیشنهاد قرار گرفتن را داشته باشد، لازم است چند کار را انجام دهید تا افراد شما را به خاطر بسپارند. گاهی لازم است محصول یا خدمتی منحصر به فرد را ارائه کنید تا باعث شود مردم با دوستان و آشنایان خود در مورد شما صحبت کنند. اما اگر نام برند شما همانند رقبایتان در صنعت باشد، مخاطبان تان حتی شما را به یاد نخواهند آورند.

ممکن است شما محصول منحصر به فردی را ارائه می کنید یا شرکت تان فرهنگ خاصی داشته باشد. تعیین کنید چه چیزی شما را منحصر به فرد می کندو روی آن سرمایه گذاری کنید، به این صورت افراد ترغیب می شوند داستان برند شما را انتشار دهند.شما حتی می توانید از طریق طوفان مغزی تاکتیک های بازاریابی دهان به دهانی را خلق کنید که مخاطبان تان آن را به خاطر بسپارند.

10 تاکتیک بازاریابی توصیه ای

۶ ) جامعه اجتماعی تعامل برانگیز  ایجاد کنید

۷۲% بازاریابان برای توسعه ی طرفداران وفادار از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند. وجود محفلی در شبکه اجتماعی که به خوبی بهم پیوسته و استخوان دار باشد یکی از ضروریات موفقیت تاکتیک های بازاریابی توصیه ای است.

در شبکه های اجتماعی اینچنینی است که متوجه می شوید مخاطبانتان چه نقش بزرگی را در پیشبرد اهداف تان بازی می کنند. لازم است مخاطبان هدف خود را به خوبی بشناسید تا تعیین کنید، کجا و و چگونه می توانید به صورت آنلاین با آنها ارتباط برقرار کنید. ممکن است آنها در کانال هایی مانند اینستاگرام فعالیت بیشتری داشته باشند.

وقتی کانال ارتباطی شبکه ی اجتماعی مناسب برای دسترسی به مخاطبان خود را شناسایی کردید، شروع کنید به ایجاد تعامل با آنها کمی تحقیق در مورد سبک زندگی و رفتارهای معمول مخاطبان تان می تواند به شما کمک کند تا بفهمید چگونه باید بامخاطبانتان ارتباط برقرار کنید تا احساس نزدیکی با شما بکنند. ببینید چه نوع تفریحاتی آنها را به وجد می آورد؟ و از چه زبانی استفاده می کنند؟

سعی کنید از بازاریابی محتوا استفاده کنید، یعنی محتواهای خود را به گونه ای به کار ببرید که تعامل برانگیز باشد. مثلا از مخاطبان خود سوال بپرسید.

10 تاکتیک بازاریابی توصیه ای

۷ ) تاثیرگذاران صنعت خود را شناسایی کنید و با آنها تعامل برقرار کنید

طبق مطالعات صورت گرفته ۷۵% بازاریابان تعاملات اثرگذاران (Influencers) را برای برقراری تعامل با مخاطبانشان، موثر و کارآمد ارزیابی می کنند. و ۷۶% بازاریابان بر این عقیده اند که این روش در ایجاد وفاداری بسیار موثر است.

تبلیغ کردن برای برند از طریق اثرگذاران، بهترین تاکتیک بازاریابی توصیه ای نیست. این تکنیک به این خاطر موثر واقع می شود که شما از طریق افرادی که بر تصمیم به خرید مخاطبانتان تاثیرگذاری بالا دارند به معرفی محصولات و خدمات تان می پردازید.

ممکن است تاثیرگذاران هر فردی را شامل شوند از وبلاگ نویسان و افرادی که در صفحات اجتماعی معروف هستند گرفته تا پیشروان صنعت و مشتریان موجود. لازم نیست وقتی می خواهید تاثیرگذارانی را برای برند خود انتخاب کنید، به اجتماع خود بسنده کنید. به دنبال افرادی باشید که دایره ی ارتباط وسیعی دارند و می توانند به راحتی افراد را به تعامل ترغیب کنند.

بهتر است از تاثیرگذارانی استفاده کنید که مرتبط، مشهور، و برای تاکتیک های بازاریابی توصیه ای، موثق باشند.

۸ ) اضافه کردن جنبه ی انسانی به برند

هرچقدر افراد بیشتری با برند شما ارتباط برقرار کنند، احتمال آنکه برند شما را به دیگران توصیه کنند بالا می رود. این اتفاق برای تاکتیک های بازاریابی دهان به دهان بسیار خوشایند است. برای ایجاد ارتباطی قوی با مخاطبانتان، در شبکه های اجتماعی به برند خود وجهه ی انسانی ببخشید. بگذارید مشتریان تان بدانند که با برندی تعامل برقرار کرده اند که شخصیت و هویت دارد. شخصیت هویت در برندینگ شرکت مشخص می شود، بهیاد داشته باشید برندسازی خود را به طور کامل انجام دهید تا در ادامه ی فرآیند بازاریابی با مشکلی مواجه نشوید.

پاسخگویی به نظرات و تذکرات مخاطبان بهترین روش برای اضافه کردن وجهه ی انسانی به تعاملات اجتماعی بردتان می باشد. مهم نیست مثبت باشد یا منفی، فقط سعی کنید وقتی مخاطبان با شما تعامل برقرار می کنند پاسخگو باشید.

به روز نگه داشتن دنبال کنندگان و مخاطبانتان نسبت به رویدادهای برند و توسعه ی محصولات روش خوبی است برای آنکه با آنها در ارتباط باشید. همچنین این کار سبب می شود مشتریان متوجه شوند که برای آنها احترام قائل هستید.

۹ ) روی تجربه مشتریان سرمایه گذاری کنید

تاکتیک های بازاریابی دهان به دهان توسط توصیه ی مشتریان تقویت می شود و توسعه می یابد. بهترین راه برای به جریان انداختن این توصیه ها خلق تجربه برند مثبت برای مشتریان است. افراد معمولاً در مورد تجارب معمولی که با برندهای مختلف دارند صحبت نمی کنند. آنچه در موردش صحبت می کنند از دو حالت خارج نیست، یا در مورد تجربه ای بسیار مثبت و با اهمیت صحبت می کنند یا در مورد تجربه ای منفی. هرچه تجربه ی منحصر به فرد تری خلق کنید، از آن سمت کمپین بازاریابی توصیه ای شما به شکل قابل ملاحظه ای بهبود خواهد یافت.

بازاریابی دهان به دهان

۱۰ ) به مشتریان وفادار خود پاداش بدهید

یکی از موثرترین تاکتیک های بازاریابی دهان به دهان برای تبدیل مشتریان به مدافعان وفادار برند، از طریق پیشنهاد محرک و انگیزه بخش به آنها است. شما می توانید به مشتریان پیشنهادات ویژه ای بدهید یا محتوای انحصاری برای آنها ایجاد کنید، به گونه ای که احساس خاص بودن و برتری پیدا کنند. به واسطه ی ترغیب آنها برای به اشتراک گذاری تجربه ای که با برند شما ایجاد کرده اند، می توانید روی وفاداری شان حساب باز کنید.

اگر می خواهید از این تاکتیک استفاده کنید، به یاد داشته باشید باید پاداشی به مشتریان تان بدهید که خاص و ویژه باشد و منجر به برانگیخته شدن احساسات آنها شود، و همچنین هئیه ای نباشد که عموما از سایر برندها نیز دریافت می کنند.

 

نتیجه گیری

اگر از این استراتژی درست استفاده کنید، تاکتیک های بازاریابی توصیه ای می توانند به عنوان موثرترین ابزار برای توسعه و بهبود برند شما باشند. شما می توانید از آنها برای خلق آگاهی از برند، محصولات یا خدماتی که به مشتریانتان ارائه می دهید، استفاده کنید. تاکتیک های بازاریابی دهان به دهان نهایتاً منجر به افزایش فروش و بازگشت مشتریان خواهد شد. ۱۰ تاکتیک گفته شده را به خوبی اجرا کنید در این صورت بازاریابی توصیه ای شما به درستی اجرا خواهد شد و به نتیجه ی مطلوب دست خواهید یافت. البته به خاطر داشته باشید ۱۰ تاکتیک عنوان شده تنها تاکتیک های موجود برای افزایش کارایی بازاریابی توصیه ای نبوده و مطمئناً موارد دیگری هم وجود دارند که رعایت آنها بر کارایی بازاریابی دهان به دهان اثر خواهد داشت .

اگر هر پیشنهاد دیگری برای ادامه یافتن این لیست دارید و تاکتیک بازاریابی توصیه ای مناسب تری را مد نظر دارید، ان را  با ما به اشتراک بگذارید.

منابع: هات اپ نیوزbeloved marketing

 

 

اشتراک گذاری کنید

درباره‌ی علی وطن زاده

اینو دیدی ؟

تبدیل شبکه های اجتماعی به جنگ افزار در لاین استور

تبدیل شبکه های اجتماعی به جنگ افزار

بسیاری از پروژه‌هایی که ابتدا به منظور اهدافی نظامی راه‌اندازی شده بودند، بعدها برای کسب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

برای استفاده از تخفیف از کد تخفیف paeez97 استفاده کنید و برای اطلاع از دوره های بیشتر به شماره 09158114564 در تلگرام پیام بدید رد کردن