تعریف شبکه های اجتماعی چیست؟

تعریف شبکه های اجتماعی چیست؟

شبکه های اجتماعی مفهوم جدیدی نیستند. انسانها از قرن‌ها پیش که گرد آتش می‌نشستند و برای یکدیگر داستان می‌گفتند در حال تشکیل شبکه های اجتماعی بودند.

اما چیزی که باعث شده است امروز، شبکه های اجتماعی بیشتر از همیشه مورد توجه قرار بگیرند، به وجود آمدن ابزارهای دیجیتال و کمک آنها به توسعه شبکه های اجتماعی بوده است.

بنابراین، برای تعریف شبکه های اجتماعی باید ابتدا سه مفهوم را از یکدیگر تفکیک کنیم:

  • شبکه های اجتماعی به عنوان شبکه ای از ارتباطات انسانی ( social Networks )
  • سرویس‌های ایجاد و توسعه شبکه های اجتماعی (Social networking services)
  • سرویس‌های دیجیتال ایجاد و توسعه شبکه های اجتماعی (  Digital social networking services  )

تاریخچه واژه شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی، اصطلاحی است که برای نخستین بار در سال ۱۹۵۴ توسط جان بارنز که در حوزه‌ی انسان شناسی اجتماعی فعالیت می‌کرد، ابداع شد.

او تحقیقی در مورد گروه‌های اجتماعی در بخشی از نروژ انجام می‌داد و اصطلاح شبکه اجتماعی را در آن تحقیق برای توصیف رابطه بین انسانها و تحلیل مکانیزم‌های ارتباطی و خصوصاً تصمیم گیری آنها به کار برد.

اگر ما هم بخواهیم به تعریف شبکه های اجتماعی از نگاه او رجوع کنیم، می‌توانیم بگوییم:

شبکه های اجتماعی، هنگامی به وجود می‌آیند که ساختاری از گره‌‌های مرتبط به هم شکل می‌گیرند.

هر گره، یک فرد یا یک گروه یا یک سازمان است.

شبکه اجتماعی، به معنای نمایش و مطالعه‌ی ارتباط بین این گره ها و جریان دانش و اطلاعات بین آنهاست.

برای اطلاع بیشتر از سوشال نتوورک پیشنهاد میدم مقاله های زیر را مطالعه بفرمائید

همه چیز در باره social Networks

 

با این شکل از تعریف شبکه های اجتماعی، همانطور که در ابتدا توضیح دادیم، شبکه های اجتماعی قدمتی به اندازه‌ی انسان بر روی کره زمین دارند و البته می‌توان گفت مطالعه‌ی علمی و ساختاریافته‌ی این شبکه ها، از سال ۱۹۵۴ آغاز شده است.

 

 

شاید برای شما جالب باشد که یکی از ابزارهای موتورهای جستجو هم برای رتبه بندی سایت‌ها (در بحث سئو ) تحلیل صفحات وب به عنوان یک شبکه اجتماعی است. شبکه ای که گره‌های آن را به جای انسانها، صفحات وب تشکیل می‌دهند.

سرویس‌های توسعه شبکه های اجتماعی

با توجه به تعریف عمومی ارائه شده از شبکه های اجتماعی، هر فضایی که با هدف شکل گیری و تسریع و تسهیل رشد شبکه های اجتماعی به وجود بیاید، یک سرویس شبکه اجتماعی یا SNS خواهد بود.

شاید بتوان سازمان‌های مردم نهاد (سمن‌ها یا  NGO ها) را به عنوان یکی از بهترین نمونه‌های سرویس‌های توسعه شبکه اجتماعی حول یک محور خاص و موضوع مشخص،‌ مطرح کرد.

سرویس‌های دیجیتال توسعه شبکه های اجتماعی

DSNS ها، همان چیزی هستند که مردم در زبان روزمره خود، به آن شبکه های اجتماعی می‌گویند.

گوگل پلاس، لینکدین،فیس بوک ، اینستاگرام ،  توییتر و سایر پلتفرمهای مشابه، ابزارهای دیجیتالی هستند که برای ایجاد شبکه های اجتماعی و توسعه آنها طراحی شده‌اند.

 

 برای آموزش های  شبکه های اجتماعی در سایت لاین استور دکمه زیر را فشار دهید

آموزش های کاربردی شبکه های اجتماعی

 

منبع: متمم

 

 

 

About تیم مدیریت محتوا

سلام به شما همراهان همیشگی لاین استور همانطور که می دانید اولویت اصلی ما درک کامل نیازهای شما است. لاین استور بهترین راهکار را برای موفقیت شما در شبکه‌های اجتماعی از جمله خرید ممبر تلگرام انجام می دهد. کار ما پس از انجام سفارش شما تمام نمی‌شود، بلکه پس از اتمام کار برای ارائه آموزش‌های تکمیلی و مشاوره‌های رایگان با شما همراه خواهیم بود.

اینو دیدی ؟

روش های کسب درآمد از شبکه های اجتماعی

کسب درآمد از شبکه های اجتماعی ❤️

با وجود این‌که زمان بسیار زیادی از ورود اینترنت به زندگی بشر می‌گذرد اما در …

2 دیدگاه ها

  1. بسیار خوب و مفید بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنل کاربری

پنل ادمین

پنل بازاریاب

پنل همکار طلایی

پنل نمایندگی پایه

پنل نمایندگی ریبرند

پنل نمایندگی ویژه

پنل نمایندگی طلایی