فناوری های جدید که تحقیقات بازاریابی آنلاین را متحول کردند

اگر به چالش‌های انجام بسیاری از فعالیت‌ها هم‌چون چک کردن ایمیل، پرداخت قبوض و جمع‌آوری داده در ۱۰ سال گذشته توجه کنید، متوجه می‌شوید که فناوری‌های جدید تا چه اندازه روند انجام فعالیت‌های ما را چالاک‌تر و کارآمدتر کرده‌اند. سرعت رشد فناوری‌های جدید بسیار سریع بوده و این فناوری‌ها نه تنها در یک حوزه‌ی خاص، بلکه در تمام جنبه‌های زندگی ما نمود پیدا کرده‌اند. تحقیقات بازاریابی نیز از این قاعده مستثنی نبوده است، فناوری‌های جدید و معتبری که در حوزه‌ی تحقیقات بازاریابی پدید آمده‌اند، روند انجام کارهایی مثل جمع‌آوری داده را آسان‌تر نموده و علاوه بر راحتی که برای محقق فراهم کرده‌اند، در بهبود یکپارچگی نمونه‌های آنلاین و پیشگیری از تقلب فوق‌العاده موثرتر ظاهر شده‌اند.

بازاریابی آنلاین و روش های آن چیست و چه مزایایی دارد ؟

اما این فناوری‌ها تنها به نیمه‌ی مثبت و مزیت‌های فناوری‌های نوظهور ختم نمی‌شود. اگرچه این فناوری‌ها نقش بسیار موثری در کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی در زمان دارند، اما نکته‌ی مهم اینست که همگی درک درستی نسبت به نوع اطلاعات موجود، چگونگی دسترسی و بهره‌گیری از داده‌ها داشته باشیم.

Image result for ‫چهار فناوری جدید که تحقیقات بازاریابی آنلاین را متحول کردند‬‎

کوکی‌ها(cookies)

کوکی‌ها فایل‌های متنی کوچکی هستند که هر بار یک کاربر از وب‌سایتی بازدید می‌کند، در مرورگر وی قرار داده می‌شوند. کوکی‌ها به صاحبان وب‌سایت‌ها اطلاعاتی در مورد صفحاتی که کاربر از آن بازدید کرده، مدت زمانی‌که کاربر در وب‌سایت‌ها صرف می‌کند و اطلاعات دیگری از عادت‌های رفتاری کاربر در فضای آنلاین ارائه می‌کنند. این اطلاعات می‌توانند در بهبود وضعیت بازاریابی، طراحی وب‌سایت شرکت‌ها و بسیاری از موارد مشابه دیگر موثر باشند.
به عنوان مثال، فهم بهتر از نیاز کاربران، انجام تحقیقات در مورد رضایتمندی مصرف‌کنندگان و تحقیقات تجاری، حصول اطمینان از سیستم‌عامل‌های مورداستفاده، پیدا کردن راهکارهایی برای توسعه‌ی استراتژیک و… تحقیقاتی هستند که اطلاعات موردنیاز برای آن‌ها توسط کوکی‌ها امکان‌پذیر است. داده‌هایی که از طریق کوکی‌ها یا سایر فناوری‌های جدید جمع‌آوری می‌شوند، اغلب قابلیت اعتماد بیشتری نسبت به داده‌های فضای آفلاین دارد، چون در این مورد محقق با رفتارها سروکار دارد، نه گفته‌ها.

فلش کوکی(Flash cookies)

فلش کوکی‌ها در واقع همان کوکی‌ها هستند، با این تفاوت که از ابزار ادوب فلش برای جمع‌آوری داده‌ها بهره می‌گیرند. بسیاری از کاربران تنظیمات کوکی‌های خود را در مرورگرشان حذف و یا مسدود می‌نمایند که این موضوع سبب می‌شود سایت‌ها نتوانند به اطلاعات آن‌ها جهت جمع‌آوری داده دسترسی داشته باشند. از همین رو از ابزار محبوب فلش برای ردیابی رفتار کاربران بهره می‎‌گیرند. گرچه هم‌اکنون با بروز کردن نسخه‌ی مرورگرها می‌توان تنظیمات ادوب فلش را نیز دستکاری کرد، اما اکثریت کاربران توجهی به این تنظیمات ندارند. تمام مزایایی که برای جمع‌آوری داده‌ها در کوکی‌ها گفته شد، در این مورد نیز صادق است. تحقیقات بازاریابی با استفاده از فناوری‌های جدید اکنون به نقطه‌ای رسیده است که می‌تواند صحت نتایج خود را با اعتماد بیشتری بیان کند؛ چرا که با بهره‌گیری از این فناوری‌ها دیگر مشکلاتی هم‌چون تصورات ذهنی، احساسات آنی و سایر مسائل انسانی در نتایج تحقیقات بازاریابی دخیل نیستند.

پنج راهکار بازاریابی ویدیویی برای رشد کسب‌وکارها

پیکسل‌های ردیابی (Pixel Tracking)

پیکسل‌های ردیابی یک قطعه کد Html هستند که در وب‌سایت شرکت‌هایی که می‌خواهند کاربران‌شان را ردیابی کنند، قرار داده می‌شوند. پیکسل‌های ردیابی فناوری متفاوت‌تری از کوکی‌ها هستند و به جای این‌که در مرورگر کاربر ذخیره شوند، روی خود وب‌سایت قرار داده می‌شوند اما عملکردی شبیه به همان کوکی‌ها دارند. این فناوری به جای محتوا یا فایل متنی از عکس‌های بسیار ریز با ابعاد یک پیکسل در یک پیکسل استفاده می‌کند که اطلاعات ارجاع‌دهنده‌‎ی Http را از مرورگر به سرور منتقل می‌نماید.

انگشت‌نگاری دیجیتال و آیدی‌ها(Digital fingerprinting)

انگشت‌نگاری دیجیتال یکی دیگر از روش‌های جمع‌آوری اطلاعات کاربر است که پیشرفته‌تر از کوکی‌ها بوده و راه فراری از آن‌ها وجود ندارد. در روش انگشت‌نگاری از اسکریپت‌ها برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده می‌شود. برنامه‌های افزودنی هم‌چون مرورگرها و پلاگین‌هایی هم‌چون جاوا، فلش و غیره در جمع‌آوری داده‌ها کمک کرده و در نهایت اطلاعات کاملی را در مورد یک آیدی یا دستگاه مشخصی جمع‌آوری می‌کنند.

کوکی‌ها و پیکسل‌های ردیابی، داده‎‌ها را از طریق مرورگرهای وب جمع‌آوری می‌کنند. از همین رو دستیابی به داده‌ها برای شخص ثالث آسان‌تر است. آیدی و انگشت‌نگاری دیجیتال که اغلب به صورت موبایلی هستند، برخی از مشکلاتی که تحقیقات بازاریابی هم‌اکنون با آن‌ها مواجه هست را حل خواهد کرد. گرچه این روش‌ها در درجه‌ی اول به نفع تولیدکنندگان سیستم‌عامل‌ها است، اما در صورتی‌که آن شرکت‌ها سیاست حریم خصوصی صحیحی داشته باشند، می‌تواند یک راهکار موفق برای تحقیقات بازاریابی آنلاین محسوب شود.

Image result for ‫چهار فناوری جدید که تحقیقات بازاریابی آنلاین را متحول کردند‬‎

معماری سیستمی پیشرفته (Advanced System Architecture)

با توسعه‌ی شبکه‌های دیجیتال و دستگاه‌های هوشمند، محاسبات کامپیوتری وارد فاز جدیدی می‌شوند. به کمک معماری کارآمد عصب‌ریختی (Neuromorphic) و FPGAها به رایانه‌هایی با سرعتی بیش از یک ترافلاپ خواهیم رسید.
سامانه‌هایی که بر اساس واحد پردازش گرافیک و FPGA ایجاد می‌شوند عملکردی شبیه مغز انسان خواهند داشت. با معماری بر پایه FPGA می‌توان الگوریتم‌ها را به اجزای کوچک‌تر توزیع کرد و به بهره‌وری انرژی بیشتری دست یافت.در نتیجه ماشین‌های یادگیرنده‌ی پیشرفته هرجا که دستگاه‌های اینترنت اشیا باشند حضور خواهند داشت؛ یعنی در خانه‌ها، خودروها، ساعت‌ها و حتی در بدن انسان‌ها.

چند ابزار آنلاین برتر تحقیقات بازاریابی

بستر اینترنت اشیا (IoT Platforms)

روزی نیست که یکی از شرکت‌ها مدعی بهترین بودن بسترش برای اینترنت اشیا نشود. اینترنت اشیا مکملی است برای شبکه‌ی دیجیتال و تجربه‌ی کاربری محیطی و همه‌ی این‌ها وقتی میسر می‌شوند که بستری کارآمد برای اینترنت اشیا وجود داشته باشد.
هر شیوه‌ی جدیدی برای اینترنت اشیا باید ابتدا یک راهبرد صحیح در بسترسازی آن ارائه دهد و تا یک بستر واحد و جامع وجود نداشته باشد رسیدن به هدف اینترنت اشیا بسیار سخت خواهد بود. این چیزی است که چند سال آینده شرکت‌های فناوری را به خود مشغول خواهد کرد.

 

معماری امنیتی تطبیقی (Adaptive Scurity Architechture)

با افزایش تجارت‌های دیجیتال، هکرها هم بیشتر می‌شوند و با ازدیاد این نوع تهدیدها شاهد پایان عمر ضدویروس‌ها خواهیم بود. بدافزارهای فرار جدید می‌توانند خود را از دید نرم‌افزارهای ویروس‌یاب پنهان کنند.

پس ناچاریم به نحوی با تغییر معماری‌های امنیتی، نرم‌افزارهای خودمحافظ ایجاد کنیم تا پیوسته در حال بررسی و وارسی داده‌ها باشند و حتی در صورت لزوم تغییراتی در خود برای شناخت بدافزارهای جدید ایجاد کنند

 

 

کلمات کلیدی : تبلیغات در شبکه های اجتماعی , تبلیغات شبکه های اجتماعی , مدیریت شبکه های اجتماعی , بازاریابی , مارکتینگ , تبلیغات , کالا,مشتری, سئو , بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی , آموزش بازاریابی اینترنتی  , ابعاد گوناگون بازاریابی , ابزار بازاریابی , شروط بازاریابی , بازاریابی محتوای , ابزار بازاریابی آنلاین , ابزار برتر تحقیقات بازاریابی

 

 

 

منابع : مجله کسب و کار بازده , دیجیاتو

#مجید_درویش_زاده #لاین_استور#استارتاپونه
درویش زادهDarvishzade
پنل ممبر فالوور

    لطفا برای مشاوره رایگان در خصوص ارائه خدمات؛ فرم زیر را پر کنید:

    2 دیدگاه ها

    1. آموزش های سایتتون در زمینه شبکه های اجتماعی عالی هست.

    2. سایت شما چه محصولاتی در زمینه آموزش تبلیغات در شبکه های اجتماعی دارد؟

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    شانستو برای دریافت تخفیف ویژه امتحان کن! (ویژه نمایندگی)