پادکست هجوم شکلکها – چالش استفاده نکردن از شکلک را امتحان کنید! ؛ بشنوید :
آیا باید هجوم شکلکها را به شبکههای اجتماعی و پیامرسانها جدی گرفت؟ تحقیقات اخیر نشان دادهاند اموجیها یا شکلکها، همان تاثیری را بر مغز دارند که با دیدن چهره واقعی در ذهن افراد حاصل میشود!
شما باور میکنید؟ واقعا این شکلکهای زرد رنگِ دهان گشاد، قادر هستند احساسات انسانی را آنطور که باید و شاید منتقل کنند؟
هجوم شکلکها و تغییر زبان در دنیای دیجیتال
برای کسانی که با تاریخ Emoji یا شکلک آشنایی چندانی ندارند باید گفت: اموجیها در حقیقت صورتکها یا مفهوم نگاشتهایی هستند که برای اولین با در ژاپن مورد استفاده قرار گرفتند.
امو (Emo) یعنی تصویر و موجی (moji) یعنی شخصیت، که در ارتباطات الکترونیکی به دلیل محدودیت برای نشان دادن حالات چهره و زبان بدن از آنها استفاده میکنیم.
یکی از بزرگترین خلاقیتهایی که این روزها انجام میدهیم تلاش برای پیدا کردن مرتبطترین اموجی و فرستادن آن است. اموجی را انتخاب میکنیم، میفرستیم و در جواب، انبوهی از اموجی یا شکلک دریافت میکنیم!
با فرستادن شست رو به بالا جلسهای را تایید میکنیم، زبان درمیآوریم، ابراز عشق میکنیم و بدتر از همه مواقعی است که در جواب پیامهای طولانی که با احساسات مینویسیم باز هم فقط یک شکلک احمقانه دریافت میکنیم و مثل یخ وا میرویم!
باید قبول کرد ادبیات در چشمان قلب شکلِ این شکلکها، رو به انحطاط است.
وقتی خشمگین هستیم بدون استفاده از شکلکها، آنچنان کلمات را با تمام وجود پشت سر هم ردیف میکنیم که بیا و ببین، دریغ از یک شکلک که در چنین مواقعی استفاده کنیم!
اما اگر قرار باشد احساسات و عواطف انسانی ناب را ابراز کنیم، خساست گل میکند و دست به شکلک میشویم. دست به شکلکمان خوب شده است، سریع از قلاف بیرون میآوریم و شلیک!
آموزش دانلود شکلک های پولی لاین
وای بر مایی که همه چیز را خلاصه کردهایم در کیبورد گوشی!
استفاده از کلمات را فراموش کردهایم، واقعا اگر شکلکها نبودند احساسات خود را چگونه بیان میکردیم؟ شست رو به بالا، اگر بخواهیم بگوییم از چیزی خوشمان آمده، شکلک خندانی که دو اشک بسیار بزرگ دارد یعنی از خنده ریسه رفتهایم.
احساسات زیرزیرکی هم که در قالب شکلک دو چشم قلب و شکلک چشمک و شرم و حیا هم که به شکلک میمون خجل خلاصه شدهاند!
استفاده بیش از حد شکلکها به سرطان شبکههای اجتماعی تبدیل شده است. همین طور پیش برود نقطه نیز هویت خود را از دست خواهد داد، دیگر در انتهای جملات نقطه نمیبینم!
یک کله بزرگ زرد رنگ جانشین این علامت نگارشی مظلوم شده است که روزگاری سعی داشت همه چیز را به خیر و خوشی تمام کند و خیال مخاطب را از اتمام مکالمه راحت کند. شکلک آخر جمله یعنی بلاتکلیف بمان تا شکلک بعدی!
این اشباح زردنگ را با سلاح کلمات از خود دور کنید
شکلکها را که میبینم یاد روزهایی میافتم که بچه ها استیکرهای رنگو وارنگ بر روی دفترهایشان میچسباندند اما دفتر من جلد هم نداشت.
حس بچگی عجیبی همه را درگیر کرده است. جدی بودن زیادی هم خوب نیست اما حق بدهید، این همه شکلک، گاهی احساسات انسانی را جریحهدار میکنند.
تنفر از شکلکها، زخم جدید و آزار دهندهای است که هر بار یک شکلک جدید، نمکی میشود که سوزشش را چند برابر میکند. جای حرفهایی که دوست داریم بشنویم و نمیشنویم واقعا درد میکند.
تازه وقتی حرفی برای گفتن نداریم هم، شکلک زیپ به دهان را میفرستیم، از شرم عرق میکنیم، چُرت میزنیم، دیو و شیطان میشویم! یادمان میرود روزهایی را که چیزی داشتیم به نام کلمات!
وای امان از آنهایی که وقتی میخواهند نشان دهند خیلی خوشحال هستند، صد شکلک مشابه پشت سر هم ردیف میکنند، شکلک باز عزیز، فهمیدیم خوشحالی بس کن دیگه! راحت طلبی در استفاده از کلمات نوبر است دیگر!
نداشتن درک دقیق کاربران از مفهوم شکلکها
وقتی شکلک ماهی دریافت کردیم، عکسالعمل مناسب ما چه باشد بهتر است؟ غذا برایش بریزیم؟ مفهوم واقعی بسیاری از شکلکها هنوز هم درک نشدهاند.
شکلکی دریافت میکنیم که وارونه است و دهان هم ندارد واقعا منظور از فرستادن این شکلک چیست؟ بسیاری از شکلکها هم که در پلتفرمهای مختلف تغییر هویت دادهاند.
شکلکها میتوانند در گوشیهای مختلف اشتباه تفسیر شوند، شکلک گوشیهای سامسونگ با آنچه در یک گوشی آیفون ظاهر میشود یکی نیست.
شما به من بگویید نام این ارتباط را که هیچ کدام از دو کاربر بدون درک درست و دقیق از ابراز ارتباطی، فقط دست به جیب میشوند و شکلک خرج میکنند را چه باید گذاشت؟
جالب اینجاست که طبق آمار زنان بیش از مردان از شکلکها استفاده میکنند اما آقایان محترم هم به دوران کودکی برگشتهاند.
زنان به راحتی میتوانند احساسات خود را در زنجیرهای بی پایان از کلمات بیان کنند اما برای مردان استفاده از شکلک خلاصه و مفیدتر است و گاهی هم، ناشیانه قوی عمل میکنند.
مثلا وقتی خیلی احساساتی میشوند شکلک میگو را برایتان میفرستند که متوجه تعجب خود میگو هم میشوید و بلافاصله گوشی هم هنگ میکند!!!
چگونگی اضافه کردن استیکر به تلگرام
هجوم شکلکها و تغییر زبان در دنیای دیجیتال
زبان به دلیل هجوم شکلکها در دنیای دیجیتال در حال تغییر است. ما هم در این مسیر در میان مار و ماهی و پرنده و چرنده مجبور به حرکتیم.
فقط تعادل را فراموش نکنیم، لطفا پیامهای خود را باغ وحش نکنید، یکی هم برای نشان دادن احساسات کافی است!
شاید یک تصویر نشانگر هزاران حرف باشد اما حرفها لذت دیگری دارند، بیایید چالش جدیدی را تجربه کنیم، چقدر میتوانید در برابر استفاده نکردن از شکلک مقاومت کنید؟یک روز؟ یک هفته؟
کلمات کلیدی: هجوم شکلک ها , تغییر زبان در دنیای دیجیتال , تبلیغات در شبکه های اجتماعی , پیشنهاد ویژه , تبلیغات شبکه های اجتماعی , social media marketing , مدیریت شبکه های اجتماعی