اشتباهات در شبکه‌های اجتماعی که ناخواسته مرتکب می‎شوید

اخیراً نشریات مطرح دنیا به صورت جدی نگران هزینه‌های ناپیدای حضور ناپخته کاربران در شبکه های اجتماعی هستند. Business Insider فهرست خطاهای احتمالی در شبکه های اجتماعی را منتشر می‌کند. Time از خطاهایی می‌گوید که می‌توانند شغل ما یا چیزهای مهم‌تر از شغل را از ما بگیرند. سایت Entrepreneur (کارآفرین) فهرست جداگانه‌ای از اشتباهات کاربران در شبکه های اجتماعی را منتشر کرده است. دشوار است نشریه معتبری در فضای آنلاین و مرتبط با محیط کسب و کار یا سبک زندگی را بیابید که تا کنون به این مقوله نپرداخته باشد.

آنچه در ادامه می‌خوانید، جمع‌بندی مختصری از منابع فوق و سایر منابع معتبر مشابهی است که به موضوع اشتباهات رایج در شبکه های اجتماعی پرداخته‌اند. این موارد به ترتیب اهمیت فهرست نشده‌اند. چون معلوم نیست کدامیک از آنها قرار است بزرگترین هزینه را به شما تحمیل کند!

اغلب این شبکه‌ها همزمان با رخداد‌های مهم و حساس کشور‌ها مسدود می‌شدند و از این‎رو اکثریت کاربران شبکه‌های اجتماعی را حرفه‌ای‌هایی تشکیل می‌دادند که با ترفند‌های عبور از این محدودیت‌ها آشنا بودند. اما امروز اغلب مردم با اهداف شخصی و تجاری به نحوی در معرض فضای حاکم بر این رسانه‌ها قرار دارند و از آن استفاده می‌کنند.

هر چند که بهره‌وری از این امکانات ساده و یادگیری آن سریع است اما هنوز هم خیلی‌ها هستند که خواسته یا ناخواسته مرتکب اشتباهات در شبکه‌های اجتماعی می‌شوند. از اشتباهات متداول در هشتگ‌گذاری تا مباحث مدیریتی و ارتباط با کاربران.

همین موضوع باعث شد تا نگاهی به مشکلات و اشتباهاتی بیندازیم که کاربران در فضای مجازی و علی‌الخصوص صفحات تجاری در اینستاگرام، فیسبوک و… درگیر آن هستند.

تعیین استراتژی، شیوه انتشار محتوا، هدف‌گذاری مخاطب و مشتری‌مداری از جمله مسائل مهمی هستند که کسب وکار‌ها باید در آن‌ها تجدید‌نظر کنند.

با این اشتباهات آشنا شوید؛ شاید شما هم ندانسته هر روز مرتکب این اشتباهات می‌شوید و برندتان را تضعیف می‌کنید!

مصادیق مجرمانه شبکه های اجتماعی

اشتباهات در شبکه‌های اجتماعی

social media mistakes you don’t want to make

شاید محبوبیت شبکه‌های اجتماعی در آینده نزدیکی کم‌تر شود اما هم‎اکنون این رسانه‌های اجتماعی هستند که گوی سبقت را از رقبا ربوده‌اند. بنابراین غفلت از شبکه‌های اجتماعی در حال حاضر یعنی سوختن فرصت‌های درآمدزایی و کسب شهرت.

با اینحال فقط نمی‌توان به عضویت در شبکه‌های اجتماعی هم دلخوش بود. آنچه که مهم است شیوه فعالیت، شناخت اشتباهات در شبکه‌های اجتماعی و دوری از آن‌ها است.

اشتباهات در شبکه‌های اجتماعی

فعالیت بدون برنامه

برای هر کسب وکاری داشتن پلن یا برنامه شبکه اجتماعی ضروری است؛ اما بسیاری از آن‌ها چنین برنامه‌ای ندارند. سه مرحله اساسی وجود دارد تا هر کسب وکار بتواند به یک رویکرد مناسب برای فعالیت و حضور در شبکه‌های اجتماعی برسد:

  1. داشتن یک هدف روشن: هدف شما از حضور در شبکه‌های اجتماعی چیست؟ قصد شما فروش محصولی است؟ می‌خواهید آگاه‌سازی از برندتان محقق گردد؟ خدمات مشتری قرار است به این وسیله ارائه شود یا اینکه به دنبال جامعه‌ای هستید که با خط فکری خودتان آن‌را اداره کنید؟
  2. شناسایی بازار هدف: مشتریان شما چه کسانی هستند و بیش‌تر کدام شبکه اجتماعی را برای فعالیت و وقت گذراندن ترجیح می‌دهند؟
  3. تصمیم‌گیری درباره محتوا: در تولید و بازاریابی محتوا همیشه به نقاط قوت خود اشاره کنید.

اشتباهات در شبکه‌های اجتماعی

عدم واگذاری مسئولیت

یکی از اشتباهات در شبکه‌های اجتماعی نادیده گرفتن مسئولیت مدیریت آن است که اتفاقا باید به افراد کارکشته‌ای سپرده شود.

برخلاف انتظار، کسی باید برای بر عهده گرفتن این مسئولیت انتخاب شود که مسئولیت‌پذیری کافی و استراتژی مشخصی را برای این مسئولیت در نظر داشته باشد.

سیاست‌های شبکه‌های اجتماعی برای سازمان‌ها، کارمندان آن و مسئولان بابت اینکه چه مطالبی مخالف قوانین هستند و اسپم تلقی می‌شوند، راهنمای خوبی است.

تعیین حداقل سن مجاز برای ورود به شبکه های اجتماعی در اروپا

هدف‌گذاری اشتباه مخاطبان

اگر مخاطبان هدف خود را درست شناسایی و انتخاب نکنید در واقع فعالیت شما با اتلاف وقت در شبکه‌های اجتماعی تفاوتی ندارد.

شناخت مشتری قطعا مهم‌ترین گام در شروع فعالیت است. شناخت مخاطبان این فرصت را برای هر برند فراهم می‌کند تا بعد‌ها همان کاربران مشتاق، مطالب شما را بازنشر کنند.

اشتباهات در شبکه‌های اجتماعی

نادیده گرفتن مشتریان

به عنوان یک کسب‌وکار موفق هرگز نگاهتان را از حساب‌هایی که در صفحه شما رفت و آمد دارند برندارید. عدم پاسخ‌گویی به سوالات، شروع جنگ تن به تن شما و عده‌ای است که تا دیروز مشتریانتان بودند؛ اما اکنون تبلیغات ضد شما به راه انداخته‌اند.

آنچه که در مدیریت شبکه اجتماعی اهمیت دارد آن احساسی است که در وجود کاربر از خود به جای می‌گذارید. اگر کاربران احساس ارزش می‌کنند خوب است؛ در غیر این صورت لازم است روی استراتژی‌هایتان برای بهبود تجربه کاربری مشتریان کار کنید!

عدم پاسخ‌گویی به بازخورد‌ها

یکی دیگر از اشتباهات در شبکه‌های اجتماعی که ممکن است ناخواسته مرتکب شوید بی‌توجهی به مشتریان است که اغلب در دیدگاه‌ها نمود پیدا می‌کند.

یک برند معتبر باید به تمام دیدگاه‌های منفی و مثبت در صفحه یا اکانت خودش پاسخ دهد. وقتی کاربری قصد داشته باشد نظر بدهد و کامنت‌های بی‌پاسخ را ببیند از نظر گذاشتن و آن تعاملی که شما به دنبالش هستید، پشیمان می‌شود.

اشتباهات در شبکه‌های اجتماعی

فراموش کردن برنامه‌ها

برنامه‌ریزی برای پُست‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی، استراتژی خوبی است؛ اما همواره باید محتوا را با شرایط و زمان چک کرد. حذف پُست‌ها خصوصا در برخی از موارد که حاشیه‌ها زیاد شده، لازم است.

در چنین مواردی باید مدیریت بحران نمایید و سعی کنید با انتشار محتوای مناسب و شفاف‌سازی، مانع از دست دادن مخاطبان خود شوید.

تاثیر شبکه های اجتماعی بر روابط خانوادگی

انتشار محتوای نامناسب

هر چیزی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود نماینده شخصیت شما و برندتان می‌باشد. انتشار زیاد مطالب خصوصا اگر بیهوده باشند این ذهنیت را به کاربر القا می‌کند که صفحه و این حساب کاربری چندان قابل‌اعتماد نیست.

اگر مطلب بحث‌برانگیزی منتشر شده است اصلا نترسید! در اولین فرصت با صداقت شفاف‌سازی کنید. مثلا اگر سفارش مشتریانتان را نتوانستید مطابق با برنامه تکمیل کنید با صداقت این مشکل را با آن‌ها در میان بگذارید.

مهم‌ترین فاکتور در تولید محتوای شبکه‌های اجتماعی، داشتن استراتژی مشخص است. اصولی که وفاداری به برند شما را تضمین نماید.

اشتباهات در شبکه‌های اجتماعی

 

کلمات کلیدی : social media marketing , Social network advertising  , تبلیغات در شبکه های اجتماعی , تبلیغات شبکه های اجتماعی , کسب درآمد از شبکه های اجتماعی  تاثیر شبکه های اجتماعی بر آموزش ,سیاست های شبکه اجتماعی , مدیریت شبکه های اجتماعی , بازار هدف , محتوای شبکه های اجتماعی

 

 

منابع : هات اپ نیوز , متمم

#مجید_درویش_زاده #لاین_استور#استارتاپونه
درویش زادهDarvishzade
پنل ممبر فالوور

    لطفا برای مشاوره رایگان در خصوص ارائه خدمات؛ فرم زیر را پر کنید:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    شانستو برای دریافت تخفیف ویژه امتحان کن! (ویژه نمایندگی)