بررسی شبکه اجتماعی یادسا؛ تلاشی برای ساخت یک توییتر ایرانی

بر اساس تازه‌ترین گزارش‌ها، شبکه اجتماعی توییتر پس از گذشت پنج سال از راه‌اندازی هم‌چنان به روند رو به‌ رشد خود ادامه می‌دهد و روز به روز بر تعداد کاربران آن افزوده می‌شود.

به گزارش لاین استور ، کاربران این شبکه اجتماعی روزانه بیش از ۳۵۰ میلیارد پست ارسال و نزدیک به ۶۰۰ هزار نفر در این شبکه اجتماعی ثبت نام می‌کنند.

در نخستین روز راه‌اندازی توییتر، تنها ۲۲۴ پست در آن ارسال شد ولی این سرویس میکروبلاگینک روند رو به رشد خیره کننده‌ای را داشته و در حال حاضر یک میلیون نرم‌افزار توسط ۷۵۰ هزار تولیدکننده برای اتصال به این شبکه اجتماعی از طریق ابزارهای مختلف تولید شده است.

شبکه اجتماعی Mastodon رقیب عظیم‌الجثه توییتر در آینده‌ای نزدیک!

آمار ۳۵۰ میلیاردی توییتر موفقیت بسیار مهم برای این شرکت به شمار می‌رود. توییتر طی سال‌های اخیر همواره رو به بهبود بوده و بازده و امکانات آن بهتر شده است.

در حال حاضر بسیاری از وب سایت‌های دنیا به این شبکه اجتماعی متصل هستند و محتوای خود را در توییتر به اشتراک می‌گذارند و شما در هر کجای فضای مجازی اینترنت سر بزنید، اثری از این شبکه میکروبلاگینگ مشاهده خواهید کرد.

توییتر هم‌اکنون پس از فیس‌بوک دومین شبکه اجتماعی بزرگ جهان محسوب می‌شود و دارای نزدیک به ۲۰۰ میلیون کاربر در سراسر جهان است.

محبوبیت فوق العاده بالای توییتر و «مینیمال نویسی» میان کاربرانی ایرانی، تردیدی برایمان باقی نگذاشته بود که به زودی شاهد عرضه نمونه های ایرانیزه این شبکه اجتماعی در اپ استورهای داخلی باشیم. این انتظار خیلی طولانی نشد.

شبکه اجتماعی «یادسا» که امروز امکاناتش را از نظر می گذرانیم، اولین تلاش برنامه نویسان وطنی برای ساخت یک توییتر بومی است؛ شبکه ای اجتماعی که البته برای متمایز شدن از توییتر، در عوض ۱۴۰ کاراکتر محدودیتی ۲۵۶ کاراکتری را برای نوشتن پست پیش پایتان قرار داده. اما یادسا تا چه حد در الگوبرداری از توییتر موفق بوده است؟ در ادامه بررسی می کنیم.

یادسا اگرچه توییتر را الگوی مستقیم خود قرار داده، اما با ارائه قابلیت هایی متفاوت تلاش کرده تا یک کپی برابر اصل از آن نباشد. به همین خاطر امکانی فراهم کرده تا پست هایتان را به دو شکل در آن ارسال کنید: یک حالت پست های عمومی که نهایتا می توانند ۲۵۶ کاراکتر داشته باشند، و حالت دیگر پست های خصوصی به طول ۱۰۲۴ کاراکتر که حکم دفترچه خاطرات شما در اپلیکیشن را دارند.

راهکار جالب توییتر برای افزایش نرخ مشارکت کاربرانش

۲۵۶ کاراکتر برای پست های عمومی بدین معناست که هر نوشته در یادسا ۱۱۶ کاراکتر بیشتر از توییت های توییتر را در خود جای می دهد. مطمئنا برای افراد گله مند از محدودیت ۱۴۰ کاراکتری توییتر، قابلیت مذکور فرصت مناسبی است تا مینیمال های خود را با آزادی عمل بیشتری بنویسند و این را باید از نکات مثبت اپلیکیشن بدانیم. البته این آزادی بیشتر در یادسا فقط برای پست هایی است که به صورت متنی نوشته شده اند.

در یادسا بر خلاف توییتر، امکان افزودن محتوای چند رسانه ای (عکس، ویدیو، گیف و…) به نوشته هایتان را ندارید. اما در عوض می توانید به پست ها هشتگ و نظرسنجی اضافه کنید. اپلیکیشن حتی یک کوتاه کننده لینک درون برنامه ای هم دارد تا لینک های طویل را با آن کوتاه تر کنید تا نظم و ترتیب پروفایل تان به هم نریزد.

تیم یادسا عنوان «یادگاری» را برای پست های ۲۵۶ کاراکتری خود انتخاب کرده، پست هایی که می توان آن ها را لایک کرد و زیر هر کدام نظر نوشت. الباقی امکانات هم موارد روتینی هستند که در تمام شبکه های اجتماعی دیده اید: امکان دنبال کردن و بلاک کردن افراد، افزودن پست به بخش علاقه مندی ها، جستجوی محتوا با هشتگ و حذف حساب کاربری.

با این حال نه در مقایسه با سرویس عظیمی همچون توییتر، بلکه در مقایسه با دیگر شبکه های اجتماعی ایرانی هم محدودیت های زیادی در یادسا می بینید. اولا هنوز امکان افزودن عکس و ویدیو به پست ها میسر نیست، و نکته عجیب این که پست ها هنگام نوشتن در Draft ذخیره نمی شوند. بنابراین هر بار که پنجره نوشتن پست را ببندید، هر چه بوده پاک می شود و دیگر به محتوایتان دسترسی نخواهید داشت.

مشکل دیگر تنظیمات محدود حریم خصوصی اپلیکیشن هستند. در کل اکوسیستم یادسا هیچ گزینه ای برای مخفی کردن فعالیت هایتان از دیگران در اختیار ندارید. همه می توانند فالوئرهایتان را ببینند، و بدانند که آخرین فعالیت شما در اپلیکیشن در چه زمانی بوده. حتی امکان ارسال پیام خصوصی به دیگر کاربران هم میسر نیست، و همه صحبت ها را باید در تایم لاین عمومی اپلیکیشن و در معرض چشم هزاران نفر دیگر انجام بدهید.

در مورد علت فقدان این قابلیت در اپلیکیشن حدس های زیادی می توان زد، اما دلیل هر چه که هست باید آن را یکی از نقاط ضعف بزرگ یادسا قلمداد کنیم. یادسا حتی در نمایش نوتیفیکیشن ها هم مشکل دارد، طوری که شاید برای آگاهی از واکنش دیگران به پست هایتان مجبور به رفرش کردن دستی (و حتی باز و بسته کردن اپلیکیشن) شوید.

اگر چه الگوبرداری درست و به دور از کپی کاری این سرویس از توییتر را تحسین می کنیم، اما یادسا با امکانات فعلی، حتی در برابر شبکه های اجتماعی ایرانی هم حرف چندانی برای گفتن ندارد و یقینا برای موفقیت در بازار اپلیکیشن های داخلی به امکانات بیشتری احتیاج خواهد داشت.

با این وجود پتانسیل های نهفته در یادسا برای پیشرفت را نمی توان نادیده گرفت. یکی از آن ها رابط کاربری است که با ظرافت تمام و به کارگیری المان های طراحی متریال پی ریزی شده و با ساختاری منظم، دست توسعه دهنده را برای ایجاد تغییرات بیشتر و بهتر در آینده باز گذاشته. نکته بعد، محدودیت ۲۵۶ کاراکتری است که همین حالا هم با استقبال خوب و واکنش مثبت کاربران روبرو شده و توسعه دهندگان با تکیه بر خلاقیت خود می توانند از این موقعیت، بهره های فراوانی ببرند.

ساختار مدیریتی توییتر تغییر می کند

مسلما یادسا تا تکامل راه بسیار درازی در پیش دارد، راهی که باید با قدم های کوچک و حساب شده آن را طی بکند. پرداخت بیشتر به حریم خصوصی، افزودن گزینه درفت و امکان ارسال پیام های مستقیم به دیگر افراد شاید بتوانند ضروری ترین اقدامات یادسا برای گام نهادن در این مسیر طولانی باشند.

البته تیم یادسا اعلام کرده که تا قبل از نوروز امکان ارسال محتوای چند رسانه ای، اعلام موقعیت جغرافیایی و همچنین اطلاع رسانی از طریق نوتیفیکیشن های آنی را طی یک به روز رسانی به اپلیکیشن اضافه می کند؛ خصوصیاتی که می توانند از آن شبکه اجتماعی کامل تری بسازند.

شبکه اجتماعی یادسا در حال حاضر برای پلتفرم اندروید منتشر شده و می توانید آن را از کافه بازار دریافت کنید.شما همراهان عزیز می توانید این شبکه اجتماعی را با زدن بر روی آیکون زیر به صورت رایگان از کافه بازار دانلود کنید.

شبکه اجتماعی یادسا

 

#مجید_درویش_زاده #لاین_استور#استارتاپونه
درویش زادهDarvishzade
پنل ممبر فالوور

    لطفا برای مشاوره رایگان در خصوص ارائه خدمات؛ فرم زیر را پر کنید:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    شانستو برای دریافت تخفیف ویژه امتحان کن! (ویژه نمایندگی)