راهنمای جامع بازاریابی شبکه های اجتماعی (بخش ۳)

چرا کسب و کار شما باید به شبکه‌های اجتماعی اهمیّت بدهد؟

شما هم مثل هر کسب و کار دیگری به دنبال کاربران و مشتریان بیشتر هستید. و مشتریان آنلاین شما بیشتر کجا هستند؟ بله! جواب را همه می‌دانیم: شبکه‌های اجتماعی. پس اگر بخواهید یک رابطه دوستانه و طولانی‌مدت را با آنها شکل دهید، بهتر است به فکرِ حضوری پر رنگ در شبکه های اجتماعی هم باشید. ولی… موفقیت در شبکه های اجتماعی چندان هم راحت نیست.

ما شرکت‌های بسیاری را دیده‌ایم که شروع به بازاریابی در رسانه‌های اجتماعی کرده‌اند و هزینۀ بسیاری را برای این منظور به باد داده‌اند. چرا؟ چون بدون داشتن استراتژی درست و شناخت این شبکه‌های اجتماعی به بازاریابی در آنها پرداخته‌اند و در نهایت هم نتوانسته‌اند آنطور که باید و شاید با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند.

برای حل این مساله، در این بخش به بررسی شبکه‌های اجتماعی مختلف و بهترین راهکارهای بازاریابی در هر یک خواهیم پرداخت. به این ترتیب، شما می‌توانید به درستی برنامۀ بازاریابی شبکه‌های اجتماعی خود را مدیریت کنید.

برقراری ارتباط، تدوین محتوا

تا اینجا دیدیم که با حضور در رسانه ی اجتماعی، در صورتی که به شیوه ای صحیح و فکرشده عمل کنیم، چه نتایج دور از انتظاری را می توانیم به دست آوریم. حال نوبت آن رسیده است که به شیوه ای دقیق تر به آنچه برای دستیابی به اهداف مطلوب از طریق شبکه های اجتماعی باید بدانیم، بپردازیم.

راهنمای جامع بازاریابی شبکه های اجتماعی (بخش ۱)

برقراری ارتباط: کلید اساسی ساخت و توسعه ی یک جامعه ی مجازی

می توان گفت که با ارزش ترین هدفی که از طریق رسانه ی اجتماعی محقق می شود، امکان برقراری ارتباط با سایر افراد در یک جامعه است. در واقع رسانه ی اجتماعی بر اساس ارتباط افراد مختلف تعریف می شود، از این طریق می توانید با مخاطبانی از سرتاسر جهان تعامل داشته باشید و در صورتی که در مورد شما یا برند شما صحبتی شد یا سؤالی مطرح شد، در لحظه پاسخگو باشید.

بعلاوه، شما می توانید ارتباطی فراتر از پرسش و پاسخ و ارتباطات معمول با مخاطبان خود برقرار کنید، ارتباطی که سبب می شود مخاطب به صفحه ی شما بازگردد و حس وفاداری در او ایجاد شود. اگر این حس، به حمایت از برند و بازاریابی دهان به دهان منجر شود، آنگاه شما نتایج سودمند ایجاد این ارتباط را دریافت خواهید کرد.

با ایجاد فضایی برای برقراری ارتباط در جامعه ی خود و ارائه ی منبع ارزشمندی از اطلاعات به مخاطبان خاص خود، اعتبار برند خود را در تجارت مربوطه اثبات می کنید. به تدریج جامعه ی مخاطبان خود را گسترش می دهید و افراد بیشتری به شما به عنوان یک منبع معتبر برای حل چالش های خودشان مراجعه می کنند. گاه ممکن است برای رقبای خود نیز در این زمینه سودمند باشید. در این مسیر هرچقدر منابع ارزشمندتری ارائه دهید و افراد بیشتری به شما مراجعه کنند، اعتبار برند شما بیشتر خواهد شد.

جامعه ای که از طریق شبکه های اجتماعی شما به وجود می آید، بر تمامی بخش های تجارت شما، از جمله تیم تولید، HR و غیره تأثیرگذار است. در ادامه به چند بخش که بیشترین تأثیر را از این جامعه می گیرند، می پردازیم:

تدوین محتوا

با استفاده از اطلاعاتی که از جستجوها، ارتباطات درون وبسایت و رسانه ی اجتماعی به دست می آید، حضور در شبکه های اجتماعی، به شما کمک می کند که تشخیص دهید مردم به دنبال چه مطالبی می گردند. سعی کنید تا جایی که امکان دارد با انتشار و تدوین این مطالب، نیاز های آنان را برآورده کنید. موضوعات دربرگیرنده ی این مطالب، به سه دسته ی زیر تقسیم می شوند.

یادگیری و پیشرفت
این نوع مطالب برای بهینه سازی روند کار و زندگی مخاطبان طراحی می شوند؛ شما سعی دارید بواسطه ی انتشار این مطالب، این پیام را به مخاطبان انتقال دهید که با استفاده از محصولات یا خدمات شما، و یا همکاری با شما، می توانند روند زندگی و کارهای خود را بهبود بخشند . هدف اصلی از انتشار این نوع مطالب افزایش اعتبار برند، و ایجاد و گسترش روابط سودمند است.

 

جستجو و اکتشاف
مشتریانی که خلاقانه عمل می کنند و می خواهند راه های جدیدی برای استفاده از محصول شما پیدا کنند، به دنبال این نوع از محتوا هستند. برای این گروه، ایجاد رابطه معنادار است، این روابط باعث گسترش ایده پردازی و روح جمعی خواهد شد.

 

پرسش و پاسخ
این نوع محتوا بیشتر به منظور پاسخگویی با نیازها و پرسش های مشتریان تدوین می شود. برای مثال مشتری به دنبال پاسخ برای مشکلی که برای او ایجاد شده است می گردد. این بخش می تواند شامل یک فروم طولانی که برای حل یک مشکل فنی طراحی شده است، و یا یک پرسش و پاسخ ساده در مورد چگونگی مرجوع کردن یک محصول، باشد. در هر صورت هدف اصلی این نوع محتوا پاسخ به نیازهای مخاطبان است.

 

علاوه بر این، اطلاعاتی که توسط اعضای جامعه ای که تشکیل داده اید، مطرح می شوند را دست کم نگیرید. محتوای تولید شده توسط کاربر می تواند بسیار ارزشمند باشد. هرگز از امکاناتی که دارید غافل نشوید!

با استفاده از ابزارهای تجزیه و تحلیل مانند:  SimplyMeasured, True Social Metrics به علاوه ی ابزارهایی که در خود شبکه های اجتماعی وجود دارند، می توانید اطلاعات و گفتگوهایی که در شبکه های توییتر، فیسبوک، گوگل پلاس و حتی یوتیوب مطرح می شوند را ارزیابی کنید و از آنها برای تدوین محتوا کمک بگیرید. نکته ی کلیدی این است که اعضای این جوامع به صورت واضح و روشن در مورد آنچه می خواهند صحبت می کنند. برای بهره بردن از این اطلاعات ارزشمند، تنها کافیست به آنها گوش دهید. به این ترتیب با تمرکز روی موقعیت درست، می توانید ایده های معنادار و ارزشمندی را بدست آورید.

ارتباط نوع محتوا با بسترهای اجتماعی مختلف

در سال های اخیر ارتباط نزدیکی میان رسانه ی اجتماعی و بازاریابی محتوا به وجود آمده است. ارتباط میان انواع محتوا و تبلیغات اجتماعی از جایی شروع شد که گفتگو در مورد چگونگی انتشار مطالب مختلف در بسترهای اجتماعی مختلف برای دستیابی به بهترین نتیجه صورت گرفت.

این ارتباط را می توان نتیجه ی اجتناب ناپذیر تغییر ناگهانی چشم انداز شبکه های اجتماعی و رشد چشمگیر آنها در همه ی زمینه ها، بخصوص تجارت و بازاریابی دانست. شبکه های اجتماعی کنونی هر روز امکانات و خدمات خود را همگام با توسعه و پیشرفت تکنولوژی گسترش می دهند. ویژگی هایی مانند هشتگها که زمانی تنها منحصر به توییتر بود، امروزه در اکثر شبکه های اجتماعی به کار برده می شوند.

این ارتباط را، همچنین می توان محصول جانبی توسعه ی بازاریابی محتوا به شیوه ای هدفمند و پیشرفته به شمار آورد. آپدیت های جدید الگوریتم های گوگل، مانند پاندا، بازاریابی محتوا را به یکی از تخصص های کلیدی در بازاریابی اینترنتی تبدیل کرده است. یکی از اصول اولیه ی این نوع بازاریابی، گوناگونی و تنوع است. برای مثال بسیاری از شرکت ها با انتشار داستان مربوط به برند خود، بیشتر مورد توجه مخاطبان قرار گرفته اند.

شرکت های تجاری سعی دارند با امتحان رسانه های مختلف، برای مثال فرمت نوشتاری مانند: وبلاگ نویسی، ایبوک ها و مقاله ها، و یا فرمت های تصویری مانند: اینفوگراف یا ویدئو کلیپ، رسانه ای که هم برای خودشان و هم برای مخاطبانشان مناسب باشد را بیابند. در ادامه در مورد این موضوع بیشتر توضیح می دهیم.

چه نوع محتوایی را برای انتشار و به اشتراک گذاری انتخاب کنیم؟

اشتباهی که افراد زیادی، در ارتباط با به شبکه های اجتماعی انجام می دهند، این است که به اشتراک گذاری پست ها را تنها به آپدیت های تبلیغاتی (تبلیغ محصولات یا خدمات) محدود می کنند. در گذشته، بازاریابی سنتی اینگونه عمل می کرد، اما امروزه همه چیزی تغییر کرده است و باید بدانیم که دنیای بازاریابی امروز بر پایه ی اعتماد، ارتباط و جامعه شکل می گیرد.

 

البته پست های تبلیغاتی جایگاه خودشان را دارند. اما سعی کنید فعالیت های خود را به آنها محدود نکنید و دیدتان را کمی وسیع تر کنید. گنجاندن محتوای غیرتبلیغاتی میان پست ها، بازدید از صفحه ی شما و خواندن پست ها را برای مخاطب جذاب تر می کند. بعضی از انواع محتوا عبارت‌اند از:

پست های ادامه دار  : تقریباً بدیهی است که وقتی شخصی برند شما را فالو می کند، آنچه ارائه می دهید را نیز دنبال می کند. بنابراین باید سعی کنید با انتشار مطالب جذاب و مرتبط با تجارت خود، توجه او را جلب کنید. بنابراین اگر فروشنده ی لباس هستید، می توانید پست هایی در مورد نکات زیبایی یا اخباری در مورد یک طراح مشهور را به طور مستمر به اشتراک بگذارید. این موضوعات معمولاً برای مخاطبان جذاب و خواندنی هستند.

 

نکات و ترفندها: در مطالب خود نکات و ترفندهایی را بگنجانید که برای آنها سودمند باشد و زندگی آنها را ساده تر کند (چه بهتر که در این نکات از محصولات یا خدمات شما هم استفاده شده باشد).

 

 

 

 

پاسخ ها: نیازی نیست که تمام مطالبی که منتشر می شوند، مطالب اوریجینال و ساخته ی خود شما باشند، شما می توانید از مطالبی که توسط سایر افراد منتشر شده اند نیز استفاده کنید. رسانه ی اجتماعی بر پایه ی ارتباط و گفتگو شکل می گیرد، بنابراین سعی کنید در آنها شرکت کنید. شما حتی می توانید چت ها توییتری مربوط به تجارت و برند خود را پیدا کنید و در آنها شرکت کنید و پاسخگوی سؤالات افراد مختلف باشید. (بعلاوه، این کار به شما کمک می کند که صفحه و برند خود را در معرض دید افراد بیشتری بگذارید).

 

اقدامات غیر تبلیغاتی: اگر شرکت شما کار داوطلبانه ای در جامعه ی خود انجام داده است، آن را با مخاطبان خود در میان بگذارید. برای مثال اگر یک برنامه ی تأثیرگذار به نفع محک یا به مناسبت عید نوروز انجام داده اید، حتماً آن را در قالب یک پست با مخاطبانتان به اشتراک بگذارید.انتشار یک پیش آگاهی از مناسبت های فرهنگی یا فعالیت هایی که مردم یک جامعه تجربه ی مشترکی از آن دارند، از طرف یک برند، قدم بزرگی در ایجاد روابط و دادن شخصیت انسانی به آن برند محسوب می شود. و رسانه ی اجتماعی موقعیت بی نظیری را در این رابطه فراهم می کند.

 

فرصت های شغلی: شبکه های اجتماعی یک جایگاه مناسب برای یافتن استعداد ها و انتشار فرصت های شغلی است. کسانی که به دنبال کار می گردند هر روز بیشتر از رسانه ی اجتماعی، به عنوان ابزاری برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد شرکت ها و فرصت های شغلی موجود، استفاده می کنند. این فرصتی است که در رسانه ی اجتماعی فراهم شده است، بنا بر این به نفع هر دو طرف است که از این فرصت استفاده نمایند، لیست ها و اطلاعات موجود را بررسی نمایند و مناسب ترین آنها را انتخاب کنند.

 

طنز:  در مورد این نوع پست ها باید کمی بیشتر دقت کنید. ابتدا باید شخصیت و شرایط برند خود را کامل بشناسید. آیا طنز را می توان در بخشی از آن جای داد؟ اگر پاسخ منفی است، باید به طور کلی از گذاشتن این نوع پست ها اجتناب کنید، زیرا می توانند کاملاً به ضرر برند شما عمل کنند. در صورتی که می خواهید محتوای طنزی را به اشتراک بگذارید، توجه داشته باشید که مبادا به طور غیر عمد به شخصی یا عده ای توهین کنید. برای اینکه از این موضوع مطمئن شوید، محتوای مورد نظر را میان همکاران، دوستان یا حتی خانواده ی خود مطرح کنید. همیشه جانب احتیاط را رعایت کنید. در صورتی که از قابل قبول بودن این محتوا اطمینان حاصل کردید، سعی کنید از این که محتوای مورد نظر واقعاً جالب و خنده دار است مطمئن شوید، زیرا در غیر این صورت، این کار به ضرر برند شما تمام می شود.

چگونه محتوای مورد نظر خود را به اشتراک بگذاریم؟

تعداد پست ها

هر چندوقت یکبار باید صفحه ی خود را آپدیت کنم یا پست جدید بگذارم؟” این سؤال بسیار متداولی است و در واقع پاسخ مشخصی نمی توان به آن داد. تعداد پست ها به مخاطب شما و آنچه برای گفتن دارید، بستگی دارد. تحقیقاتی در این زمینه انجام شده است که می توان به عنوان راهنما از آن استفاده کرد، اما مانند بسیاری موارد دیگر، بهتر است خودتان امتحان کنید که در هر شبکه ی اجتماعی ،گذاشتن چه تعداد پست در چه زمان هایی، برای شما نتایج بهتری را به همراه خواهد داشت.

یک واقعیت عمومی در شبکه های اجتماعی این است که عمر هر پست یا آپدیت بسیار محدود است. به عنوان مثال عمر یک توییت در حدود ۱۸ دقیقه برای بیشتر کاربران است. این مدت زمان، به معنای این نیست که باید هر ۱۸ دقیقه یکبار پست بگذارید، بلکه به این معناست که ارسال یک پست برای مدتی طولانی در معرض دید قرار نمی گیرد. کاربران با آپدیت نیوزفید خود به سرعت به سراغ پست های جدید می روند. بنابر این سعی نکنید بیش از حد آنها را درگیر پست های خود کنید.

بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که به صورت دقیق مدت زمانی را که کاربران شما پست های شما را لایک می کنند، کامنت می گذارند و به اشتراک می گذارند، زیر نظر بگیرید. نتیجه ای که به دست می آورید بیش از هر چیز تعیین کننده ی فرکانس آپدیت ها در صفحه ی شماست.

با این حال، مهمترین فاکتور تأثیر گذار، محتوای پست های شماست. برای مثال، از سازمان های خبری یا انتشارات رسانه ای انتظار می رود که چندین پست در روز به اشتراک بگذارند، در حالی که برای یک فروشنده ی لباس و مخاطبان او این روند چندان مناسب نیست. شما نباید صرفاً برای این که پست های خود را آپدیت کنید، مطلبی را به اشتراک بگذارید، بلکه باید حرفی برای گفتن و اطلاعاتی برای منتقل کردن داشته باشید. از طرف دیگر باید پست های خود را به صورت مستمر به اشتراک بگذارید تا به اندازه ی کافی در رسانه ی اجتماعی دیده شوید و از یاد مخاطبان خود نروید. باید مشتریان خود را به مشارکت دعوت کنید و به آنها این حس را القا کنید که در صورت عدم مشارکت چیز با‌ارزشی را از دست خواهند داد.

مشارکت  Engagement

مشارکت، به عنوان یک برند به دو بخش تقسیم می شود:

  • پاسخگویی به منشن ها، پرسش ها و کامنت های کاربران: حضور فعال و همیشگی، برای تجارتی که در ابتدای راه قرار دارد، بسیار مهم و ضروری است و این به معنای پاسخگویی به تمام کامنت ها و سؤالات کاربران است.
  • تدوبن بک استراتژی محتوای مستحکم و داده-بنیاد: در نظر گرفتن عبارات جستجو شده و توجه به گفتگوهای اجتماعی، می تواند پایه و اساس یک استراتژی محتوای مستحکم را تشکیل دهد. زمانی که محتوایی را با مخاطبان خود به اشتراک می گذارید، باید به دقت واکنش ها و رفتار های آنها را زیر نظر بگیرید، مشارکت کنید، و اطلاعات لازم را جمع آوری کنید. این اطلاعات که بازخورد فعالیت های خود شما در شبکه های اجتماعی است، به شما در بازبینی زمان آپدیت ها (گذاشتن پست ها)، ساختار نوشتاری پست ها و نوع رسانه ای (نوشتاری، تصویری، ویدئویی) که استفاده می کنید، کمک می کند.

با در نظر گرفتن راهکار ها و نکات زیر می توانید مشارکت خود در رسانه ی اجتماعی را ارتقا دهید:

درخواست کمک: آیا می خواهید مخاطبانتان در مورد خاصی به شما کمک کنند، یا در فعالیت خاصی مشارکت کنند؟ گاهی اوقات تنها کافیست از آنها بخواهید! اگر اعتماد و وفاداری آنها را به دست آورده باشید، می توانید خواسته ی خود را با آنها در میان بگذارید، از آنها بخواهید در یک پرسش نامه یا نظرسنجی شرکت کنند، فرمی را تکمیل کنند، محتوایی را به اشتراک بگذارند، یا هرچیز دیگری که در نظر دارید. در ازای ارتباطی که با آنها برقرار کرده اید و اعتباری که کسب نموده اید، مخاطبان نیز اکثراً به درخواست شما با خوشحالی پاسخ خواهند داد.

ایجاد سرگرمی :مردم اصولاً رقابت و گرفتن جایزه را دوست دارند، بنابراین قرار دادن محتواهای بازی-گونه و رقابتی در مجموعه عوامل بازاریابی، می تواند در ترغیب مخاطبان مؤثر باشد. سعی کنید با ایجاد سرگرمی و پیدا کردن راه های مناسب و جالب برای ترغیب مخاطبان، به شیوه ای هماهنگ با اهداف تجاری‌تان، آنها را به مشارکت دعوت کنید. علاوه بر این یک سیستم تشویقی را برای مشارکت در این رقابت ها در نظر بگیرید، سعی کنید جوایزی را که تعیین می کنید، متناسب با اهداف تجاری و رفتار مشتریان باشند. این کار سبب رشد و ارتقای برند و بازاریابی اجتماعی، افزایش کمی و کیفی ارتباط با مخاطب، وفاداری و جلب حمایت مشتریان می شود.

 

نظارت و گوش دادن :تا جایی که می توانید بر شبکه های اجتماعی خود نظارت داشته باشید. از ابزارهای پوش نوتیفیکیشن که به شما کمک می کنند هیچ گفتگویی که به نوعی با برند شما در ارتباط است را از دست ندهید، استفاده کنید. ابزارهای بسیار زیادی در این رابطه، برای توییتر و فیسبوک وجود دارد (SocialEngage, HootSuite, TweetDeck و غیره). علاوه بر این می توانید از زنگ هشدار یا آلارم هم استفاده کنید (Fresh Web Explorer, IFTTT). معمولاً ابزارهای ادمین پلتفرم های گوناگون، این قابلیت را در خود دارند. هنگام نظارت بر شبکه ها، سعی کنید به دقت به آنچه مشتریان به شما می گویند گوش دهید. اطلاعاتی که از این کار به دست می آید، ایده های ارزشمندی را برای شما به همراه دارد. از این راه می توانید بازخورد مشتریان در مورد محصولات یا خدمات خود را زیر نظر بگیرید، از مشتریان خود مشاوره بگیرید و حتی از بسیاری مسائلی که ممکن است برای شما در آینده مشکل زا باشند پیشگیری کنید.

 

اصل سادگی با گذاشتن گزینه های بسیار زیاد در مقابل مشتری، در واقع قدرت انتخاب او را مختل می کنید. اگر مخاطبان شما از شبکه ی خاصی استفاده نمی کنند، چرا باید گزینه ی به اشتراک گذاری در آن شبکه را در مطالب خود قرار دهید. یا در صورتی که تمرکز شما روی تجارت عمده (عمده فروشی) است، نباید، برای مثال، پینترست را جزءِ گزینه های به اشتراک گذاری قرار دهید. سعی کنید مخاطب خود را بشناسید و پیشنهادات خود را با رفتار آنها هماهنگ کنید.

 

تبلیغات متقابل برای  :هیچ چیز بدتر از این نیست که یک کاربر نتواند محتوای شما را پیدا کند، و تبلیغات متقابل یک راه ساده برای جلوگیری از این مشکل است. برای این کار سعی کنید لینک وبسایت خود را در شبکه های اجتماعی خود قرار دهید، نام همه ی پروفایل های خود را یکسان انتخاب کنید (در این رابطه می توانید از سرویس هایی مانند KnowEm استفاده کنید) و لینک هر یک از صفحه های اجتماعی خود را، در سایر صفحه های اجتماعی‌تان به طور متقابل، منتشر کنید. نکته ی بسیار مهم در این رابطه این است که برای هر یک از پروفایل هایتان مزیت منحصر به فردی در نظر بگیرید. به این مسئله فکر کنید که چرا یک کاربر باید تمایل داشته باشد که، برای مثال، شما را در توییتر فالو کند در صورتی که قبلاً پروفایل فیسبوک شما را لایک کرده است؟ مگر اینکه امتیازی را در توییتر ارائه دهید که در فیسبوک وجود ندارد.

 

 

 

کلمات کلیدی :تبلیغات در شبکه های اجتماعی , تبلیغات شبکه های اجتماعی , مدیریت شبکه های اجتماعی , بازاریابی , مارکتینگ , تبلیغات , کالا,مشتری, سئو , بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی , آموزش بازاریابی اینترنتی  , ابعاد گوناگون بازاریابی , ابزار بازاریابی , شروط بازاریابی , بازاریابی محتوای , اهمیت سئو  , , تبلیغات در شبکه های اجتماعی ,  تبلیغات در گوگل .  تبلیغات رایگان در گوگل . درج آگهی , تبلیغات شبکه های اجتماعی  , social media marketing , Social network advertising

 

 

 

منابع : اوکس تیم, ,وبلاگ نوین

#مجید_درویش_زاده #لاین_استور#استارتاپونه
درویش زادهDarvishzade
پنل ممبر فالوور

    لطفا برای مشاوره رایگان در خصوص ارائه خدمات؛ فرم زیر را پر کنید:

    یک دیدگاه

    1. شبکه های اجتماعی تحول بزرگی در مارکتینگ ایجاد کردند تبلیغات و کسب درامد از طریق شبکه های اجتماعی روز به روز در حال پیشرفت است

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    شانستو برای دریافت تخفیف ویژه امتحان کن! (ویژه نمایندگی)