استفاده مناسب از شبکههای اجتماعی میتواند تاثیر بسزایی در موفقیت و گسترش کسبوکار شما داشته باشد. به علاوه یکی دیگر از مزایای این شبکهها و ابزارهای آنلاین، امکان استفاده مشارکتی از آنها است. شاید اغلب اوقات شما به عنوان مالک یک کسبوکار فرصت و توان این را نداشته باشید که تمام کارها را به تنهایی انجام دهید. به همین دلیل هم یک تیم متخصص را گرد هم میآورید و حتی شاید از اعضای خانواده هم بخواهید که در انجام کارها به شما کمک کنند. این موضوع در مورد اداره صفحه فیسبوک شما هم صادق است. اما اگر بین شما و یکی از اعضای تیمتان مشکلی ایجاد شود چه؟ اگر کلید دسترسی به حسابهای شبکه اجتماعی کسبوکار شما دست این شخص باشد چه اتفاقی میافتد؟ استفاده از ابزاری که فیسبوک برای تعیین نقش افراد مختلف و سطح دسترسی آنها در اختیار شما گذاشته است، به شما کمک میکند تا در اینگونه مواقع مشکلی برای کسبوکارتان پیشنیاید.
فیسبوک شبکه اجتماعی مخصوص کسب و کار معرفی میکند
شاید بپرسید چه مشکلی؟ این مشکلات نادر نیستند. شاید حتی برای اطرافیان شما اتفاق افتاده باشد. مثلا در اثر یک اختلاف کاری یا مالی، مدیر صفحه فیسبوک یک رستوران ، دسترسی صاحب آن رستوران را به صفحه مسدود می کند. حتی شاید محتوایی نامناسب برای ضربه زدن به کسبوکار صاحب رستوران به اشتراک میگذارد. در واقع صفحه را گروگان میگیرد.
البته باید آن روی سکه را هم در نظر بگیریم، فرض کنید که حساب کاربری شخصی شما توسط هکرها هک شود و شما به صفحه کسبوکارتان دسترسی نداشته باشید.اگر شخص دیگری نباشد که به این صفحه دسترسی داشته باشد تا دسترسی پروفایل شما به صفحه را مسدود کند، صفحه کسبوکارتان در اختیار هکرها خواهد بود.
حالا برای اینکه این مشکلات پیشنیایند چه کاری میتوان کرد؟ چطور میتوانید از کمک دیگران برای اداره شبکههای اجتماعی استفاده کنید و از این شبکهها و اعتبار خودتان هم محافظت کنید؟ اینجاست که میتوانید از نقشهای متفاوت مدیریتی فیسبوک برای محدود کردن دسترسی ادارهکنندگان ایجاد کردهاست در اداره صفحهتان استفاده کنید.
سنگ تمام گذاشتن فیسبوک برای بازاریابان
مدیر (Admin): مدیر یک صفحه فیسبوک بیشترین سطح دسترسی را دارد و میتواند بر تمام جنبههای یک صفحه نظارت کند. مدیر یا مدیران یک صفحه علاوه بر اینکه میتوانند بر روی صفحه مطلب بگذارند، به نظرات و پیامها پاسخ دهند، تبلیغات فیسبوکی بسازند و آمار صفحه را هم ببینند، می توانند نقش دیگران را هم تعیین کنند، دسترسی آنها را محدود کرده یا بیشتر کنند. شما به عنوان صاحب کسبوکار باید مدیر صفحه کسبوکار خودتان باشید. در نظر داشته باشید هر کسی که نقش مدیر را داشته باشد میتواند نقش دیگران، حتی مدیران دیگر را تغییر دهد و دسترسی آنها را محدود و یا مسدود کند. به همین دلیل در تعیین این نقش برای دیگران دقت کافی داشته باشید.
ویرایشگر (Editor): ویرایشگر یک صفحه از دسترسی کمتری نسبت به مدیر برخوردار است. ویرایشگر نمیتواند تنظیمات صفحه را تغییر دهد و یا برای کسی نقشی تعیین کند و یا دسترسی دیگر اداره کنندهگان صفحه را محدود و یا بیشتر کند. اما ویرایشگر یا ویرایشگران میتوانند مطلب به اشتراک بگذارند، پیامها را ببیند و پاسخ دهند و ببینند که مطالب دیگر صفحه توسط کدام یک از ادارهکنندهگان به اشتراک گذاشته شده است. ویرایشگر به آمار و ارقام صفحه هم دسترسی دارد و میتواند برای صفحه یا مطالب، تبلیغ فیسبوک هم بسازد. این نقش مناسب فرد یا افرادی است که اداره صفحه شما را به عهده دارند، اما مالک کسبوکار هم نیستند.
مجری (Moderator) : دسترسی آنها به صفحه کمتر از ویرایشگر هم هست، مجری یا مجریان نمیتوانند مطلبی را در صفحه به اشتراک بگذارند، تنها میتوانند به نظرات مخاطبان در صفحه پاسخ دهند و یا آنها را حذف کنند، و با نام صفحه به پیامهای خصوصی پاسخ دهند. مجری به آمار و ارقام صفحه هم دسترسی دارد و میتواند برای صفحه تبلیغ هم بسازد. این نقش مناسب فرد یا افرادی است که تنها وظیفه پاسخ به نظرات و پیامها را به عهده دارند و قرار نیست محتوایی را در صفحه به اشتراک بگذارند.
سرپرست تبلیغات (Advertiser): آنها دسترسی محدودتری دارند، این فرد یا افراد میتوانند ببینند که کدام یک از اداره کنندهگان مطلبی را در صفحه به اشتراک گذاشته اشت، تبلیغ بسازند و آمار و ارقام صفحه را هم ببینند. از آنجایی که تبلیغات فیسبوک برای ایران مقدور نمیباشد، تعیین این نقش نمیتواند چندان مفید باشد.
تحلیلگر آمار (Analyst): تحلیلکنندگان میتوانند ببینند که کدام یک از اداره کنندهگان صفحه مطلبی را به اشتراک گذاشته اند و به آمار و ارقام صفحه هم دسترسی دارند. این نقش برای فرد یا افرادی موثر است که تنها تجزیه و تحلیل آماری را که فیسبوک در اختیار شما میگذارد بر عهده دارند و قرار هم نیست مطلبی به اشتراک بگذارند و یا به نظرات و پیامها پاسخ دهند. به عنوان مثال متخصص بازاریابی شما ممکن است نیاز به دسترسی به این آمار و ارقام داشته باشد.
در پایان به یاد داشته باشید که شما به عنوان صاحب یک کسبوکار باید نقش مدیر را برای خود تعیین کنید و اگر تصمیم گرفتید که این نقش را برای فرد دیگری هم تعیین کنید به آن فرد اطمینان کافی داشته باشید. دادن نقش ویرایشگر برای کسانی که به شما در اداره صفحه کمک میکنند انتخاب مناسبی است، چراکه آنها دسترسی کافی برای اداره صفحه دارند اما در عین حال نمیتوانند دسترسی شما را به صفحه کسبوکارتان محدود و یا مسدود کنند.
فیسبوک با تولدش دنیا را منقلب کرد و نوع دیگری از ارتباط در دنیای مجازی را برای مردم دنیا تعریف کرد.دوستیها از نو تعریف شدند و بستری برای کسبوکارها ایجاد شد تا مردم به راحتی یک کلیک، برند مورد علاقهشان را دنبال کنند و به دوستانشان پیشنهاد دهند. در مقاله کدام شبکه اجتماعی به درد کسبوکار شما میخورد بیان کردیم که با توجه به نوع فعالیت شرکت شما باید در محیط مربوط به خودش حضور داشته باشد. آمار و ارقامی که در اینجا بیان میکنیم کمک میکند تا در فیسبوک بهتر عمل کنید.
نبایدهای فیسبوک که باید بدانید
- ۹۳٪ نرخ تعامل(Engagement rate) از میان انواع پستهای فیسبوک، برای تصاویر است.
- ۴۲٪ از طرفداران فیسبوک، صفحهها (page) را برای دریافت کوپن و تخفیف دنبال میکنند.
- ۳۵٪ ازز طرفداران فیسبوک، صفحهها را برای شرکت در مسابقهها دنبال میکنند.
- ۷۷٪ از بازاریابان B2C مشتریان خود را از فیسبوکبه دست میآورند.
- ۵۳٪ از افراد فعال در شبکههای اجتماعی، یک برند را دنبال میکنند.
- ۳۹۹ میلیون کاربر در ماه، تنها با استفاده از موبایلشان وارد فیسبوک میشوند.
کلمات کلیدی : تبلیغات شبکه های اجتماعی , تبلیغات در شبکه های اجتماعی , فیسبوک , آموزش , اکانت فیسبوک , مدیریت شبکه های اجتماعی ,بازاریابی فیسبوک , برنامه جدید فیسبوک , کمپانی فیسبوک ,کسب و کار , استفاده از فیسبوک برای کسب و کار , Workplace , Social network advertising , social media marketing , Facebook
منابع : مدرسه کارآفرینی خورشید , بلاگ آد