تبلیغ اینترنتی چیست؟

فهرست مطالب

تبلیغات اینترنتی داره کم کم جای تبلیغات کاغذی رو می گیره و شاید زیاد طول نکشه که دیگه در کوچه و خیابون تبلیغات کاغذی نبینیم . تبلیغات کاغذی چهره شهر رو خراب میکنه و واقعا مردم رو عصبی میکنه . من در این مطلب می خوام تبلیغات اینترنتی و روش های مختلف تبلیغات در اینترنت رو خدمت تون توضیح بدم و توصیه می کنم حتما این مطلب رو تا آخر بخونید چون مسائلی وجود داره که افراد سودجویبه شما نمیگن و با بازی با واژه های سرتون کلاه میذارن !

تعریف تبلیغات اینترنتی یا تبلیغات آنلاین به زبان ساده

تبلیغات اینترنتی – تبلیغات آنلاین

تبلیغات اینترنتی Internet advertising یا تبلیغات آنلاین Online advertising یکی از متد های تبلیغاتیه که همنطور از اسمش هم پیداست در این روش آگهی دهنده پیام تبلیغاتیش رو با استفاده از روش های اینترنتی به کاربران اینترنت معرفی میکنه . تبلیغات اینترنتی نقش بسیار مهمی در افزایش درآمد شرکت ها بازی میکنه و به همین دلیل  آژانس های تبلیغاتی غول دنیا مثه گوگل سالیانه میلیون ها دلار از تبلیغات اینترنتی کسب میکنن . گسترش دسترسی و افزایش سرعت اینترنت نسبت به گذشته ( در همه جای دنیا حتی خود ایران ) ، به بازار اومدن انواع لپ تاپ ها با بودجه های مختلف ، به بازار اومدن گوشی های هوشمند و تبلت ها و پیشرفت تکنولوژی ساخت گوشی های موبایل و تبلت ها و گسترش جامعه نرم افزاری به خصوص نرم افزار های موبایل باعث شده تا مردم توجه ویژه ای به دنیای دیجتال داشته باشن و برای رفع خیلی از نیاز های روزانه شون فقط به اینترنت مراجعه کنن . اینترنت یه راه حل ساده ، سریع و در دسترسه که هیچکسی نمی تونه ازش استفاده نکنه . از طرف دیگه اینترنت محدودیت زمانی و مکانی رو از بین برده به همین خاطر خیلی از شرکت ها و فروشگاه ها ترجیح میدن کسب و کارشون رو با استفاده از اینترنت مدیریت کنن .

مزایای تبلیغات اینترنتی نسبت به تبلیغات محیطی و تبلیغات کاغذی

تبلیغات اینترنتی مزایای زیادی داره که مهم ترین این مزایا رو خدمت تون عرض می کنم :

■ تبلیغات اینترنتی ، فضای سبز بیشتر ، زندگی سالم تر

برای تولید ۷۰۰ تن کاغذ باید ۳ هکتار جنگل نابود بشه ! فکر می کنم همین یه جمله کافیه تا ما تن مون بلرزه و به خودمون بیایم . بدون قطع درخت ها و نابودی طبیعت هم میشه تبلیغات کرد . در خیلی از کشور ها استفاده از کاغذ برای تبلیغات داره کم کم منسوخ میشه . امیدواریم که به زودی این اتفاق در ایران هم بیوفته .

■ تبلیغات اینترنتی محدودیت جغرافیای و زمانی ندارد

تبلیغات اینترنتی به صورت شبانه روزی و بدون محدودیت جغرافیای در همه جای دنیا می تونه دیده بشه . وقتی شما در یک سایت تبلیغ می کنید ، آگهی شما به طور شبانه روزی در دسترس همه کاربران دنیاست . مثلا وقتی در یک سایت تبلیغ می کنید تبلیغات شما در همه کاربران اون سایت در هر جای ایران یا هر جای دنیا که باشن نشون داده میشه . چی از این بهتر ؟ آگهی کاغذی شما کجا ها دیده میشه ؟

■ تبلیغات اینترنتی بسیار ارزان است

کافیه با آژانس های تبلیغات محیطی تماس بگیرید تا ببینید تعرفه تبلیغات در اتوبان ها و فروشگاه ها یا در سطح شهر چقدر نجومیه ! تو شهر شلوغی مثه تهران که هیچکس حوصله نداره و خیلیا تا تو اتوبوس یه صندلی گیرشون میاد از فرصت استفاده میکنن و یه چرت میزنن واقعا به نظر شما می ارزه چند ده میلیون تومن واسه تبلیغات هزینه کنه ؟ تبلیغات اینترنتی در حال حاضر خیلی ارزونه و به زودی این تعرفه ها افزایش پیدا میکنن چون تعداد کاربران اینترنت داره به شدت افزایش پیدا میکنه و صاحبان سایت ها به قیمت پایین راضی نخواهند شد . پس از فرصت استفاده کنید . تا ارزونه استفاده کنید .

■ تبلیغات اینترنتی آسیب پذیر نیست

حتما خودتون هم بار ها پیش اومده براتون که یک برگه تبلیغاتی رو یه کارت پخش کن بهتون داده و تو صورتش مچاله کردین و انداختین دور . دوس دارید مردم تبلیغات کاغذی تون رو مچاله کنن ؟ این یعنی شما عملا پول تون رو دارید میریزید تو سطل آشغال . بنر هایی که پاره شدن ( یا عمدی یا در اثر باد و … ) . شما تبلیغ می کنید که ازش پول دربیارید نه اینکه سرمایه تون رو نابود کنید . هیچکسی نمی تونه همچین بلایی سر تبلیغات اینترنتی شما بیاره .

 انواع روش های تبلیغات اینترنتی

در این چند سالی که تبلیغات اینترنتی به وجود اومده  متخصص های اینترنت و کارشناس های بازاریابی روش های متنوعی رو برای بازاریابی و تبلیغات اینترنتی رو ابداع کردن . هر کدم از این روش ها مزایا و معایبی داره که بعدا بهه طور مفصل بررسی می کنم اما الان فقط می خوام انواع روش های تبلیغات اینترنتی رو در حد تیتر معرفی کنم :

■ تبلیغات ایمیلی

تبلیغات ایمیلی – تبلیغات اینترنتی

تبلیغات ایمیلی چیزی مثه تبلیغات پیامکیه . تبلیغات شما با استفاده از یک پنل ارسال ایمیل به تعداد زیادی آدرس ایمیل ارسال میشه . یکی از قدیمی ترین سبک های تبلیغات اینترنتی همین تبلیغات ایملیه و با وجود اینکه همه کاربران از دست ایمیل های تبلغاتی آسایش ندارن ، اما هنوز هم شرکت ها دست از سر این سبک تبلیغاتی بر نمی دارن . ایمیل های تبلیغاتی یا به قسمت inbox میرن یا به قسمت Spam یا Junk که معمولا هم اسپم میشن . توصیه می کنم فقط برای اطلاع رسانی به مشتری ها تون از ایمیل تبلیغاتی استفاده کنید اگه نه مردم ازتون ذله میشن . به حریم خصوصی ادما احترام بذارید .

■ تبلیغات بنری

یکی از رایج ترین روش های تبلیغات اینترنتی ، تبلیغات بنری در سایت هاست . همه ما بنر های مختلفی رو با فرمت های گوناگون از جمله عکس های ثابت و عکس های متحرک gif و بنر های فلش رو در سراسر وب دیدم . تبلیغات بنری فرصت خوبی رو برای آگهی دهنده فراهم می کنن تا پیام شون رو به طور کامل بیان کنن . من توصیه می کنم به هیچ وجه از بنر فلش استفاده نکنید چون ممکنه بعضی از کاربران نتونن این بنر ها رو ببینن ( بعدا علتش رو توضیح میدم ) و به جاش توصیه می کنم حتما از عکس ها متحرک استفاده کنید . عکس در هر صورت دیده میشه . برای بنر های اینترنتی اندازه های استانداردی در نظر گرفته شده و بهتره بنر های تبلیغاتی تون رو بر اساس این اندازه ها بسازید . البته ممکنه اندازه جایگاه های تبلیغاتی بعضی از وب سایت ها بنا به شرایط ( مثلا فرم قالب سایت ) استاندارد نباشه . اندازه بنر های تبلیغاتی اینترنتی بر اساس پیکسله و  رایج ترین اندازه های استاندارد برای بنر های تبلیغات اینترنتی این موارد هستن : ۱۲۰ در ۱۲۰ ، ۱۲۵ در ۱۲۵ ، ۲۵۰ در  ۲۵۰ ، ۳۰۰ در ۲۵۰ ، ۴۶۸ در ۶۰ و ۷۲۸ در ۹۰ .

■ تبلیغات متنی

تبلیغات متنی احتیاجی به توضیح نداره . میشه گفت تبلیغات متنی یکی از بهترین روش های تبلیغات اینترنتی به حساب میاد . قیمت کم و بالا رفتن ارزش سایت در موتور های جستجو مهم ترین دلایل استفاده از این سبک تبلیغات اینترنتیه . وقتی یک لینک متنی از سایتی به وب سایت شما ایجاد میشه بعد از مدت چند ماه گوگل سایت شما رو سایت با ارزشی تلقی میکنه و ممکنه در نتایج جستجوی گوگل بیشتر دیده بشید . تبلیغات متنی ممکنه با مطالب سایت اشتباه گرفته بشه و به همین دلیل در برخی سایت ها ممکنه کاربران به تبلیغات متنی بیشتر از تبلیغات بنری عکس العمل نشون بدن . این مسئله خیلی تخصصیه و من در این پست نمی خوام خیلی این بحث رو کش بدم .

■ تبلیغات کاتالوگی یا Catalog ads

تبلیغات کاتالوگی یه جورایی ترکیبی از تبلیغات متنی و تبلیغات بنریه . در این روش یک عکس مربوط به آگهی ( مثلا لوگوی شرکت ) + یک خط توضیح درباره آگهی نمایش داده میشه . متاسفانه این سبک تبلیغاتی خیلی تو ایران رایج نیست اما به نظر یکی از موثر ترین روش های تبلیغات اینترنتیه .

 ■ تبلیغات از طریق بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو یا SEO

تبلیغات اینترنتی – بهینه سازی برای موتور های جستجو SEO

همه دوس دارن وقتی واژه ای مرتبط با بیزنس شون در گوگل جستجو میشه ، وب سایت شرکت یا فروشگاه شون در صفحه اول نتایج گوگل دیده بشه . این کار به این سادگیا نیست و به دانش و تجربه زیادی احتیاج داره . شرکت های زیادی دارن از دانش کم مدیران بازاریابی شرکت ها سوء استفاده میکنن و با اسم مهندسی SEO شرکت ها و فروشگاه ها رو تیغ میزنن . اگر سایت شما بر اساس متد های SEO طراحی و برنامه نویسی بشه قطعا شانس زیادی برای دیده شدن در گوگل دارید و خب طبیعیه که هزینه تبلیغات اینترنتی تون هم کاهش پیدا میکنه . درباره SEO حرف و حدیث های زیادی وجود داره که بعدا به طور مفصل بهش می پردازم .

■ تبلیغات در موتور های جستجو ( مانند گوگل )

تبلیغات در گوگل – تبلیغات اینترنتی

حتما موقع جستجو در گوگل متوجه شدین که در بالا و پایین نتایج جستجوی گوگل یه آیکن زرد رنگ کوچولو هست که روش نوشته Ad . اینا تبلیغات اینترنتی هستن . این تبلیغات یک نوع تبلیغات متنی هست که در موتور های جستجو مانند گوگل نمایش داده میشه . اساس کار این نوع تبلیغات اینجوریه که موتور جستجو ( مثلا گوگل ) تبلیغات شما رو بر اساس واژه های خاصی نمایش میده . برای مثال اگر شما یک آژانس هواپیمای دارید وقتی کاربران واژه های مربوط به مسافرت رو جستجو کنن تبلیغات شما نمایش داده میشه . این روش روش بسیار بسیار موثریه اما خب برای ما ایرانی ها خوب نیست . چون ارز رو از کشور خارج میکنه و هزینه زیادی رو هم باید بپردازید . شما می تونید این هزینه رو در سایت های ایرانی خرج کنید تا پول از کشور خارج نشه و این پول بره تو جیب هموطن تون .

■ تبلیغات در سایت های آگهی و نیازمندی های آنلاین

سایت های آگهی رایگان یا نیازمندی ها رو حتما دیدین . سایت های آگهی و تبلیغات رایگان مثه قارچ رشد کردن و هر جای اینترنت که باشید بلاخره این جور سایت ها رو می بینید . شما در سایت های آگهی رایگان یا نیازمندی ها می تونید محصولات و خدمات تون رو به رایگان تبلیغ کنید . البته این سایت ها بسته های تبلیغات ویژه هم ارائه میدن که با استفاده از این تبلیغات ویژه آگهی شما در اون سایت خیلی بیشتر دیده میشه . اگر سایت ندارید می تونید از این روش تبلیغات اینترنتی استفاده کنید چون خیلی به صرفه است .

■ همکاری در فروش یا Affiliate marketting

سیستم های همکاری در فروش یکی از بهترین و رایج ترین  روش های تبلیغات اینترنتی در دنیاست . این روش توسط فروشگاه ها به خصوص فروشگاه هایی که محصولات دانلودی می فروشن ( مثه نرم افزار ، کتاب و … ) استفاده میشه . روش تبلیغات همکاری در فروش یا Affiliate marketing به این صورته که صاحبان وب سایت ها میان تو فروشگاه مورد نظر به عنوان بازاریاب عضو میشن و بعد فروشگاه یک کد تبلیغاتی در اختیارشون میذاره . این کد تبلیغاتی حاوی تبلیغات بنری محصولات فروشگاهه که صاحب سایت این بنر ها رو در سایتش نمایش میده . هر وقت کاربری در سایت بازاریاب روی این بنر ها کلیک کنه و خریدی رو انجام بده چند درصد از فروش به حساب بازاریاب واریز میشه . نمونه این سبک تبلیغات اینترنتی رو در ایران زیاد دیدین . اغلب سایت های ایرانی ( معمولا سایت های سطح پایین ) با سیستم های همکاری در فروش کار می کنن . متاسفانه در این روش فروشگاه ها خیلی کلاه برداری می کنن و ممکنه تعداد فروش رو کمتر محاسبه کنن . به همین دلیل سایت دار های حرفه ای به هیچ وجه به این سیستم ها روی خوش نشون نمیدن . این روش اگر صادقانه انجام بشه بهترین روش تبلیغات محصولات یک فروشگاه اینترنتیه .

■ تبلیغات در شبکه های اجتماعی

تبلیغات در شبکه های اجتماعی – تبلیغات اینترنتی

شبکه های اجتماعی در چند سال اخیر روش استفاده از اینترنت رو تغییر دادن . تعداد کاربران شبکه های اجتماعی خیلی زیاده و تقریبا هر کسی که میفهمه اینترنت چیه حداقل تو یک شبکه اجتماعی اینترنتی عضوه . تبلیغات در شبکه های اجتماعی به روش های مختلف انجام میشه اما ساده ترین روش اینه که شرکت یا فروشگاه یه حساب کاربری رسمی ایجاد میکنه و سعی می کنه در اون شبکه اجتماعی با افراد زیادی ارتباط بر قرار کنه . از این طریق می تونه محصولات و خدماتش رو به دیگران معرفی کنه . بعضی از اعضای شبکه های اجتماعی دوستان زیادی دارن و از شرکت ها یه پولی می گیرن تا محصولات و خدمات شرکت رو به دوستان اینترنتی شون معرفی کنن . البته اغلب شبکه های اجتماعی روش تبلیغات بنری رو هم می پذیرن .

■ تبلیغات ویدیویی

تبلیغات ویدیویی این روز ها در ایران هم داره جا میوفته و خب بازخورد بسیار خوبی هم داره . همونطور که می دونید سرویس های اشتراک ویدیوی زیادی در اینترنت وجود دارن مثه Vimeo و YouTube و … . در این روش تبلیغات اینرنتی ، شرکت ها و یا فروشگاه ها از محصولات و خدمات شون ویدیویی رو می سازن و در سرویس های اشتراک ویدیو منتشر می کنن . اغلب این سرویس ها رایگان هستن . فقط کافیه یه موبایل خوب داشته باشید که بتونید باهاش با کیفیت خوب فیلم برداری کنید و این فیلم رو با نرم افزار های ویرایش فیلم ، ویرایش کنید .

■ ابزار ها و نرم افزار های کاربردی رایگان Adware برای تبلیغات اینترنتی

شاید از خودتون پرسیده باشید که چرا بعضی از سایت ها سرویس ها رایگان ارائه میدن . به این نرم افزار ها ( چه آنلاین چه آفلاین ) میگن نرم افزار تبلیغاتی یا تبلیغ افزار Adware .  مثلا دیکشنری آنلاین . اگر صاحب یک موسسه زیان هستین راه اندازی یک دیکشنری آنلاین می تونه بهترین وسیله تبلیغاتی باشه . شما می تونید یه دیکشنری آنلاین بسازید و موسسه زبان خودتون رو هم تبلیغ کنید . من این روش تبلیغات اینترنتی رو خیلی دوس دارم چون کاربران همیشه حس خوبی به موسسه شما دارن چون شما کار شون رو راه انداختین . با توجه به شغل تون ببینید چه سرویسی می تونه برای کاربران اینترنت مفید باشه و مطمئن باشید جواب می گیرید .

■ انتشار گزارش در بلاگ ها یا PPP

PPP یا Pay Per Post به معنی « پرداخت به ازای هر مطلب » یک سبک تبلیغات اینترنتی بسیار تاثیر گذار و موفقه که شرکت های بزرگ دنیا دارن ازش سود زیادی می برن . در ایران این روش رو بیشتر با عنوان « ریپورتاژ یا گزارش می شناسن » البته بعضیا هم بهش میگن « مطلب سفارشی » . در این روش شرکت از یک یا چند وب سایت موفق و پر بازدید می خواد تا در مورد محصولات یا خدماتش مطلبی بنویسه . در روش PPP شرکت ها سیاست های مختلفی رو در نظر می گیرن . بعضی از شرکت ها از وبلاگ نویس ها می خوان که محصولات یا خدمات شون رو نقد کنن و بعضی ها هم میگن تا می تونید از ما تعریف و تمجید کنید . بعضی از شرکت ها هم خودشون متنی رو آماده می کنن . نویسنده های سایت ها برای نوشتن و برای انتشار ریپورتاژ هزینه ای رو به صورت توافقی دریافت می کنن ( دو تا هزینه اس نوشتن + انتشار ) .

 ■ تبلیغات موبایلی

اگر گوشی اندرویدی دارین حتما موقع استفاده از بعضی برنامه ها وقتی به اینترنت وصل شدین ، دیدن که در یک قسمت از محیط برنامه داره تبلیغات نمایش داده میشه . تبلیغات در برنامه های موبایلی هم در یک سال اخیر خیلی مد شده . من این نوع تبلیغ رو برای افزایش فروش به طور لحظه ای مناسب نمی دونم و بیشتر برای برند سازی می تونه مفید باشه . برای به دلیل اینکه تبلیغات اینترنتی در برنامه های موبایلی باید وب سایت تون کاملا واکنش گرا باشه یعنی تو موبایل خیلی خوب و دقیق نمایش داده بشه تا فرصت رو از دست ندین .

■ تبلیغات پاپ آپ Popup

اگر محدودیت نداشت فحش و لعنت رو می فرستادم به جد و آباد مخترع سبک تبلیغات پاپ آپ . شرکتی که از این سبک تبلیغات اینترنتی استفاده میکنه ضربه محکمی به برندش میزنه ! هیچ شرکت بزرگی از این خز بازیا در نمیاره . واقعا زشته . برای اون دسته از عزیزانی که نمی دونن تبلیغات پاپ آپ چیه یه توضیح کوتاه میدم . حتما در سایت های در پیت و سطح پایین دیدین که وقتی روی یه قسمتی از سایت کلیک می کنید یه دفه یه پنجره باز میشه و تبلیغات چشمک زن نشون میده و یه مشت جنس بنجل ۵ تا هزار رو داره تبلیغ میکنه . مثلا مینویسن « تبریک ! شما برنده یک ساعت فلان شدین » . من ازتون خواهش می کنم به هیچ وجه به تبلیغات پاپ آپ پول ندین ! تبلیغات پاپ آپ توهین به کاربره و از طرفی مطمئن باشید همه نخونده اون صفحه پاپ آپ رو می بندن ، پس پول تون رو نریزید تو سطل آشغال .

 روش سفارش تبلیغات اینترنتی

در حالت کلی برای سفارش تبلیغات اینترنتی ۲ تا راه وجود داره . راه اول استفاده از آژانس های تبلیغات اینترنتی و راه دوم هم ارتباط مستقیم با وب سایت هاست . من راه دوم رو ترجیح میدم . آژانس های تبلیغاتی پول زیادی ازتون میتیغن و آخرشم نتیجه خیلی موثری نمی گیرین . من اکیدا توصیه می کنم خودتون با سایت ها به طور مستقیم ارتباط بر قرار کنید . سایت زیاده ، کافیه فقط حوصله به خرج بدین و سایت های مناسب با کسب و کارتون رو پیدا کنید .

علم فردا روزانه بیش از ۱۱ هزار تا بازدید کننده و بیش از ۲۵ هزار نمایش صفحه داره که مکان بسیار مناسبی برای معرفی کالا و خدمات شماست . برای اطلاع از تعرفه تبلیغات در علم فردا لطفا به صفحه تعرفه تبلیغات علم فردا مراجعه  . امیدوارم این پست بهتون کمک کرده باشه و برای تبلیغات اینرنتی اطلاعات کافی داشته باشید . اگر سوالی درباره تبلیغات اینترنتی دارین بپرسید ما در خدمتیم . فقط خواهش می کنم نام شرکتی رو ذکر نکنید و سوال بی ربط به تبلیغات اینرتنتی نپرسید . ما همیشه سعی کردیم مفاهیم تکنولوژی رو به زبان ساده بنویسیم و کاملا بی طرفانه حقایق رو به شما بگیم پس اگر براتون مقدوره از ما حمایت کنید تا ما هم امکانات مالی کافی برای ادامه این مسیر داشته باشیم . مثه همیشه اگر علم فردا براتون مفید بوده حتما علم فردا رو به دوستان تون هم معرفی کنید .

حتما مطالب زیر رو هم بخونید

این مطلب توسط وب سایت علم فردا تهیه شده ! دوستان عزیز ، متاسفانه اخیرا سایت های زیادی بدون اجازه ما مطالب علم فردا رو کپی میکنن و به نام خودشون میزنن . خواهش میکنیم برای حمایت از علم فردا حتما به هر کسی که می تونید اطلاع رسانی کنید که منبع اصلی این مطالب وب سایت علم فردا ست !

پشتیبانی : 05132727070

    لطفا برای مشاوره رایگان در خصوص ارائه خدمات؛ فرم زیر را پر کنید:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    شانستو برای دریافت تخفیف ویژه امتحان کن! (ویژه نمایندگی)