با فراگیر شدن استفاده از شبکه های اجتماعی برای ارتباطات، مشکلات و جرائمی همانند مزاحت تلفنی و فحاشی و توهین شکلی دیگر به خود گرفته و در فضای متفاوتی جرم انجام می گیرد.
۱- آیا کسی که به وسیله ی شبکه های پیام رسان تلگرام یا پیامک در فضای مجازی به کسی توهین و فحاشی کنه ، موضوع قابل پیگیری می باشد؟
پاسخ : بله موضوع با عنوان توهین در فضای مجازی از طریق دادسرا قابل طرح شکایت کیفری بوده و با توجه به قانون مجازات اسلامی قابل پیگیری خواهد بود. که پس از طرح شکایت در دادسرا موضوع جهت شناسایی مجرم از طریق خط تلفن یا Ip اینترنت مورد استفاده ی وی قابل ردیابی می باشد…نکته ی مهم در این گونه موارد آن است که شاکی حتی الامکان نباید به هیچ عنوان پیام های دریافتی را حذف نمایید و ترجیحا علاوه بر گرفتن اسکرین شات و پرینت آن ، می بایست از طریق گوشی یا تبلت مربوطه ، به تایید افسر محترم پرونده در پلیس فتا برسد و ترجیحا سعی شود تا پایان مراحل رسیدگی قضایی نگهداری شود.
امنیت در شبکههای اجتماعی کجاست؟
نکته۱ : در موارد مذکور باید به محتوای پیامها دقت شود زیرا در بسیاری از موارد مشاهده شده است که محتوای ارسالی شامل افتراء یا انتساب قذف و یا سایر عناوین مجرمانه باشد که توصیه می شود انتخاب عنوان مجرمانه را برعهدی مقام محترم قضایی رسیدگی کننده به پرونده واگذار نماییم.
۲- آیا مزاحمت تلفنی از طرق تماس تلفنی با واتس آپ و لاین قابل شکایت و پیگیری هستند؟
پاسخ: در صورت استمرار تماسها به اتهام مزاحمت تلفنی قابل پیگرد قضایی می باشند.
۳- مجازات فحاشی در تلگرام چیست؟
پاسخ: شلاق تا ۷۴ ضربه یا ۵۰ هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی خواهد بود.
۴- در صورت مزاحمت تلفنی، درصورتیکه شماره شخص معلوم نباشد آیا قابل پیگیری می باشد؟
پاسخ: بلی، از طریف دادسرا پلیس فتا و پلیس سایبری قابل پیگیری می باشد.
۵- اگر مزاحم تلفنی که اقدام به فحاشی و اذیت نموده اکونت خود را حذف نماید، آیا قابل پیگیری هست؟
پاسخ: بلی از طریق پلیس فتا قابل پیگیری می باشد.
۶- آیا جواب فحش دیگران را در گروه شبکه مجازی دادن جرم است؟
پاسخ: اگر محتوی پاسخ توهین فحاشی تهدید و… باشد جرم می باشد ولو اینکه اول طرف مثابل شروع به این کار کرده باشد و حتی عبارات بدتری به کار برده باشد.
مصادیق مجرمانه شبکه های اجتماعی
نکته ۲: در برخی موارد هم برخی محتواها می تواند جنبه ی هتک حیثیت داشته باشد که این عنوان نیز می تواند مورد درخواست رسیدگی قرار گیرد.
کلمات کلیدی : مزاحمت تلفنی , امنیت شبکه های اجتماعی , محتوای مجرمانه , حریم خصوصی در شبکه های اجتماعی , جرائم رایانه ای , آموزش , تبلیغات در شبکه های اجتماعی , مدیریت شبکه های اجتماعی , Social network advertising , social media marketing