وایبر ایرانی وارد میشود. این برای چندمین بار است که یکی از مسئولان ایرانی از طراحی نرمافزاری ایرانی برای جایگزینی نرمافزارهایی مانند وایبر و واتساپ خبر میدهد. این بار یکی از مسئولان سازمان بهزیستی است که از طراحی نرمافزاری خبر داده که قرار است به قول او جایگزین ایرانی وایبر شود؛
برخلاف اظهارات برخی مسئولان درباره ناتوانی فنی از راه اندازی شبکههای اجتماعی داخلی با کارایی و گستردگی شبکه هایی همچون تلگرام، وایبر یا واتساپ هم اکنون شبکههای اجتماعی متعددی با کارایی مناسب وجود دارد و آنطور که رئیس مرکز پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی خبر میدهد قرار است اولین شبکه اجتماعی مجازی ایرانی راهاندازی شود.
بیش از ۸۰ درصد از کاربران تلگرام ایرانی و آن ۲۰درصد دیگر هم اکثراً ایرانیهای مقیم کشورهای دیگر هستند. این شبکه اجتماعی در کنار شبکههای اجتماعی دیگری مانند اینستاگرام که هیچ یک ایرانی نیستند و سرورهای آنها هم در ایران قرار ندارد، منشأ بسیاری از تخلفات و جرائم در فضای مجازی شدهاند و این مسئله ضرورت راهاندازی شبکههای اجتماعی داخلی را بیش از پیش به رخ میکشد. با وجود این نه در وزارت ارتباطات و نه در شورای عالی فضای مجازی چندان عزمی برای ساماندهی شبکههای اجتماعی غیرایرانی و حداقل انتقال سرورهای آنها به داخل وجود ندارد. حالا قرار است سر و کله یک شبکه اجتماعی داخلی در میان شبکههای اجتماعی خارجی پیدا شود.
تقلید پیام رسان وایبر از تلگرام در ارائه قابلیت های جدید
مجید رضازاده، رئیس مرکز پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی درباره این شبکه اینگونه توضیح میدهد: «این شبکه، همان وایبر ایرانی است که قرار بود ایجاد شود و اکنون رایزنیهای لازم با مخابرات برای پوشش مناسب آن انجام شده است.» از نگاه وی باید قبول کنیم که فضای مجازی هم مانند فضای واقعی هم منفعت دارد و هم میتواند ایجاد آسیب کند. بنابراین نمیتوان جلوی چنین فضایی را گرفت.
رضازاده به صراحت میگوید: فیلتر کردن شبکههای اجتماعی را تأیید نمیکنم، هرچند در جایی ممکن است برای یک مدت مشخص مناسب باشد، اما اینکه برای همیشه بتوانیم سایتها و شبکهها را فیلتر کنیم امکانپذیر نیست و تأثیر مناسب هم نمیگذارد. وی از رونمایی نسخه اولیه یک شبکه اجتماعی مجازی در کشور خبر میدهد و میافزاید: از علل شکست شبکههای ایرانی این است که مخاطب ندارند، به همین دلیل برای آن فکری کردهایم که چگونه مخاطب جذب کنیم.
رضازاده درباره این شبکه تازه وارد اینگونه توضیح میدهد:این شبکه مجازی مانند شبکههای معمولی دیگر است، اما ویژگیهای خاصی دارد، به طوری که پیامهای سلامت در دسترس است، باکسهای مختلفی دارد و سرور آن ایرانی است.
مجید رضازاده، رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی، Pars App را اپلیکیشنی ایرانی دانسته که از نظر امنیت در ایران بیسابقه است و گفته امیدوار است تا نیمه دومسال ۹۴ از این اپلیکیشن رونمایی شود: «در تلاش هستیم تا محتواهای مربوط به سلامت روانی، جسمی، اجتماعی و… را که درحال حاضر از طریق کتاب، کلاس، کارگاهها و… ارایه میشود، وارد این برنامه کنیم و در گروهها جهت محتواسازی منتشر کنیم. در تلاش هستیم نسخه وب، اندروید و سپس IOS این اپلیکیشن را به تدریج طراحی و اجرا کنیم.»
رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه این اپلیکیشن درحال حاضر در مرحله طراحی قرار دارد و ظاهر، محیط کاربری و امکانات آن به صورت نسخه نمایشی درآمده است، گفته است: «یکی از ویژگیهای اصلی این برنامه امنیت بالای آن است، به طوری که درحال حاضر چند برابر هزینه تولید این برنامه برای امنیت آن هزینه شده است تا قابلیت هک نداشته باشد. به مردم حق میدهیم که بنا به دلایل متعددی اعم از هک و… به چنین برنامهها یا شبکههای داخلی اعتماد نداشته باشند.
این شبکه اجتماعی مجازی، همان وایبر ایرانی است که در گذشته قرار بود ایجاد شود. اعضای این شبکه، شبکههای واقعی در ارتباط با آسیبهای اجتماعی و سازمانهای مرتبط با آن است که به ترتیب به شبکه اضافه میشوند. وی در مورد سرعت و حمایت سرور این شبکه هم میگوید: سازمان مخابرات باید همراهی لازم را داشته باشد که البته رایزنیها انجام شده، از نظر فنی و سرعت اینترنت، این شبکه حمایت شود.
درآمد وایبر و واتس اپ و تلگرام از چیست؟
حالا باید دید آیا این حمایت اتفاق میافتد یا این شبکه اجتماعی یا به تعبیر رئیس مرکز پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی «وایبر ایرانی» هم به سرنوشت دیگر شبکههای اجتماعی ایرانی دچار میشود و در رقابت با حمایتهای بیدریغی که از شبکههای اجتماعی مانند تلگرام از سوی مسئولان حوزه مجازی صورت میگیرد، بازهم بیمخاطب باقی میماند.
کلمات کلیدی : شبکه اجتماعی وایبر , پیام رسان وایبر , تبلیغات در شبکه های اجتماعی , تبلیغات شبکه های اجتماعی , کسب درآمد از شبکه های اجتماعی ، وایبر ایرانی , استقبال از شبکه های اجتماعی , مدیریت شبکه های اجتماعی ، social media marketing , Social network advertising