شبکههای اجتماعی هر چقدر هم که از عمرشان بگذرد و در ذهن خانوادهها کلیشه شوند هرگز در حوزه کسب وکار تکراری نمیشوند. خصوصا که این روزها همه به دنبال بیشترین جذب مشتری از شبکههای اجتماعی هستند.
صحبت امروز و دیروز نیست؛ سالها است که شبکههای اجتماعی به عضو اصلی خانوادهها تبدیل شدهاند و این روزها اگر خانوادهای سه عضو واقعی داشته باشد، درواقع ۴ نفره است!
از سال ۲۰۰۵ و دقیقا اولین باری که رد و بدل کردن تصاویر خیلی سادهتر از حد تصور مردم شد، خانوادههایی که تا آن زمان مخاطب اصلیشان تلویزیون بود به سمت فیسبوک و مشابه آن روی آوردند.
چگونگی محبوبیت شبکههای اجتماعی را هم که به خوبی میدانید؛ همان سناریوهای تکراری نزدیک کردن مردم، سهولت دسترسی به اخبار دنیا و کم هزینهتر بودن آنها.
مدیریت شبکههای اجتماعی و جذب مشتری در آن با توجه به ظرفیتهای بیشماری که روز به روز بر آنها افزوده میشود، کار سختی نیست.
بعد از این که یک برند بتواند شبکه اجتماعی و بازار هدف خود را پیدا کند؛ در یک قدمی رونق کسب و کار خود قرار میگیرد. یک قدم باقیمانده مربوط به راههایی است که برای ترغیب کاربران و تبدیل آنها به مشتری به کار میبریم.
لحظاتی همراه ما باشید تا یاد بگیرید چطور با استفاده از این ظرفیت، کسب درآمد کنید و بیشترین جذب مشتری از شبکههای اجتماعی را داشته باشید.
ترفندهایی برای بیشترین جذب مشتری از شبکههای اجتماعی
Best Ways to Get More Customers From Social Media
افزایش فالوورها اولین چیزی است که یک صفحه تجاری در اینستاگرام یا هر شبکه اجتماعی دیگر باید نسبت به آن مبادرت کند. مدیر صفحات اجتماعی باید پاسخ قابل قبولی برای اینکه چرا آنفالو میشویدیا چه چیزی کاربران را آزار میدهد، داشته باشد.
بعد از این که تعداد فالوورها به رقم قابلتوجهی رسید باید جا پای خود را با راههایی که در ادامه معرفی میشود، محکم کنید!
به اشتراکگذاری محتوای تولید شده توسط کاربران
مطالبی که خودِ کاربران در تولید آنها نقش دارند عینا مثل محتوای تولید شده توسط کاربر در اپلیکیشنها؛ بهترین راه برای تشویق کاربران، جذب و تبدیل آنها به مشتری در شبکههای اجتماعی میباشند.
کاربران خود را تشویق کنید تا از محصولات یا خدماتی که توسط شما عرضه شدهاند عکس و فیلم تهیه کنند تا شما آنها را به نام خودشان در صفحه اصلی قرار دهید.
از آنها بخواهید همان عکس را با هشتگ اختصاصی شما در صفحه شخصیشان قرار دهند تا شانس جستجوی برندتان توسط سایر کاربران افزایش یابد.
مزایای استفاده از محتوای کاربران
اولا زبان کاربران به زبان کاربران دیگر که قرار است مشتریان شما شوند نزدیکتر است تا خودِ شما؛ چهبسا مشتریان واقعی انتظاراتی داشته باشند که هرگز به ذهن شما نرسیده باشد.
تصاویر که توسط کاربر ارسال میشوند یک راه فوری برای نمایش محصول شما و کسب اعتبار است. این تصاویر به بقیه نشان میدهند محصولات شما قبلا هم خریداران زیادی داشتهاند. این محتوای ناچیز تاثیر فراوانی در متقاعد کردن کاربران برای خرید دارد.
خودِ شما هم میتوانید بازخورد مثبت و نظرات اثرگذار را در قالب پُستهای مستقل با بازدیدکنندگان تقسیم کنید. جذب مشتری از شبکههای اجتماعی به همین سادگی است!
استفاده از روش بازاریابی افراد تاثیرگذار
شاید روانشناسی بازاریابی در شبکههای اجتماعی برای امثال ما و شما که فقط یک مشتری هستیم چندان ملموس نباشد؛ اما برندی که از این راه کسب درآمد میکند به خوبی تاثیر آنرا در فروش خود احساس میکند.
خودِ مشتریان و استفاده از محتوای تولید شده توسط آنها، اعتبار بزرگی برای یک برند میباشند؛ اما مسلما تاثیرگذاری توصیه فردی که بین مردم محبوبیت و شناخت کافی دارد، برای خرید محصولِ ما چشمگیرتر است.
شاید به همین دلیل است که معمولا از افراد شناختهشده و پُررنگ در اجتماع برای تبلیغات برندها استفاده میشود.
روش های کسب درآمد از شبکه های اجتماعی
طبق آمار منتشر شده از سوی Experticity، مشاور فروش و بازاریابی برند، ۸۲ درصد از مشتریان به توصیه افراد تاثیرگذار برای خرید یک محصول عمل میکنند.
توصیه ما رایزنی و همکاری با فرد اثرگذار و پُرمخاطب در شبکههای اجتماعی است تا شخصا محصولات شما را با نام و تصویر خود تبلیغ کند.
حتی میتوانید در این راه فراتر بروید و مثلا ویدیو آموزشی استفاده از محصولات یا خدماتتان را با حضور این فرد منتشر نمایید.
از نتایج استفاده از بازاریابی تاثیرگذار، ارزش و اعتمادی است که باعث میشود فالوررهای شما به مشتری بالقوه شما تبدیل شوند.
تسهیل راه پرداخت هزینهها برای مردم
وقتی که یک کاربر از طریق شبکههای اجتماعی، شما را برای خرید محصولی انتخاب میکند یعنی شبکه اجتماعی را برای خرید مناسب دیده است.
یعنی شبکه اجتماعی را سادهترین راه ثبت سفارش دیده و دیگر تمایلی به استفاده از راههای دیگر مثل درگاههای پرداخت موجود در سایت و… را ندارد.
بنابراین این وظیفه برندها است که سادهترین راه را برای پرداخت و سپس جذب مشتری از شبکههای اجتماعی انتخاب کنند. شبکههای اجتماعی محبوب برای این دغدغه کاربران و صفحات تجاری آنها، تمهیدات خوبی اندیشیدهاند:
- فیسبوک: در فیسبوک هر صفحه تجاری میتواند تبی برای فروش محصولات خود ایجاد کند. لازمه این کار داشتن اکانت تجاری و یک فروشگاه اینترنتی است.
- توییتر: در توییتر با توجه به اهداف متفاوت آن، خرید و فروش محصولات کمی مشکل میشود. البته در سال ۲۰۱۷ و به تازگی توییتر دکمه خرید را اضافه کرده است. اما هنوز هم قابلیت لینک تصویر محصولات به صفحه فروش در سایت اصلی وجود دارد که احتمالا اغلب برندها این راهکار را برای فروش محصولات خود ترجیح دهند.
- اینستاگرام: تا چندی پیش فروش محصولات در اینستاگرام امری پُرچالش بود. اما دکمه جدید SHOP یا خرید و امکان افزودن لینک دراستوریز اینستاگرام، این چالشها را حذف کرده تا فروش محصولات سادهتر شود.
- پینترست: با استفاده از پینهای خریدنی در شبکه اجتماعی پینترست هر کاربر میتواند محصول خود را بدون نیاز به تَرک پینترست، خریداری نماید.
با ما همفکری کنید
راههای متعدد و متنوعی برای جذب مشتری از شبکههای اجتماعی وجود دارد و این مطلب به راههای اندک اما واقعا موثری در میزان فروش و بازاریابی محصولات از این راه اشاره داشته است
پیگیریهایی که منجر به جذب مشتری میشوند بسیار مهم هستند به ویژه اینکه کمتر از ۵ درصد بازدیدکنندگان در اولین بازدید از وبسایتشما خرید خود را انجام میدهند. اما ایجاد فرم ثبتنام هنگام بهروز رسانی وبلاگ برای جذب مشتری کافی نیست.
امروزه افراد بیشتری به جمعآوری وبلاگهایی میپردازند که بتوانند مطالب مورد علاقهی خود را در آن بخوانند و از اینرو ثبت نام ایمیلی یا تهیه لیست ایمیل بیمعنی به نظر میرسد. بنابراین ترکیب چندین روش برای جذب مشتری میتواند کمپین بازاریابی شما را موفق گرداند و تا ۷۵ درصد ترافیک وبسایت شما را افزایش دهد. در ادامه این مطلب چند نکتهی مهم در زمینهی ایدههای جذب مشتری را با هم میبینیم که تاثیر چشمگیری بر روی کسب و کارها دارند.
۱) راهنما یا گزارش
استفاده از راهنماهای ویژه یا گزارش یکی از راههای ساده و محبوب برای جذب مشتری است. تاثیرگذارترین راه افزایش مشتری ارائهی آموزشهای مرتبط با محصول و دادههای مفید است تا مخاطبان را قانع کنید که استفاده از این محصول موجب تسهیل زندگی آنها میشود.
۲) استفاده از برگهها یا فایلهای توصیهای
آیا به کمک محتوایی که ارائه میدهید توصیههای عملی به مخاطبان خود دارید؟ برای این کار با ایجاد برگههایی حاوی توصیههای عملی میتوانند به سرعت مخاطب جذب کنند. از نظر نیل پاتل برگه های حاوی راهکارهای عملی یکی از سریعترین راههای جذب مشتری برای بازاریابان دیجیتال است.
نحوه استفاده هشتگ برای تبلیغات شبکه های اجتماعی
۳) استفاده از فهرست منابع یا چک لیست
اگر عادت دارید که پستهای وبلاگی طولانی بنویسید بهتر است بدانید که مخاطبان از شما انتظار دارند که مطلبی عمیق اما به صورت چک لیست تهیه کنید. به عنوان مثال برای نوشتن یک پست وبلاگی خوب رعایت ۱۶ نکته الزامی است که میتوانید در این مطلب آن را بخوانید.
۴) محتوای آموزشی ویدیویی
محتواهای از نوع How-to میتوانند برای مخاطبان فوقالعاده ارزشمند باشند و سبب بهبود جذب مشتری شود. شما میتوانید بسیاری از مشکلات مخاطب تان را کشف کنید، در مورد آنها آموزش تولید کنید و با دریافت آدرس ایمیل آن محتوا را در اختیار مخاطب قرار دهید.
۵) وبینار رایگان برگزار کنید
برگزاری یک وبینار رایگان که بتواند ارزشی را برای مخاطبان شما ایجاد کند برای جذب مشتری بسیار مفید خواهد بود. میتوانید این وبینار را به گونهای ترتیب دهید که هر شخص علاقهمندی بتواند در آن ثبت نام کند.
۶) اسلایدهای یک وبینار
حتی پس از اتمام وبینار نیز میتوانید برای جلب مشتریان خود از آن استفاده کنید. به عنوان مثال میتوانید یک پست وبلاگی از آن تهیه کنید و یا اسلایدهای ارائه شده در وبینار را در ازای دریافت ایمیل افراد در اختیارشان قرار دهید.
۷) نرمافزارهای آزمایشی رایگان
افراد بسیاری پیشنهاد نرمافزارهای آزمایشی رایگان را رد نمیکنند. بنابراین نسخهی رایگان را در اختیار آنها قرار دهید، اطلاعات آنها را با همین نسخه رایگان دریافت کنید، اما برای مدتی محدود.
مسلما اگر نرم افزار شما در این مدت محدود توجه آن ها را جلب کرده باشد و برای آنها مفید باشد آن را خواهند خرید.
۸) ارائه تخفیف یا کوپن تخفیف
اگر یک خرده فروش آنلاین هستید برای جذب مشتری بیشتر میتوانید کوپن تخفیف ارائه دهید. به عنوان مثال میتوانید ۲۰ درصد تخفیف برای افرادی که اولین خرید خود را انجام میدهند ارائه دهید تا ترغیب به ثبت نام و خرید بیشتر شوند. و سیستم خود را به گونهای طراحی کنید که حتی اگر در مرحلهی آخر از خرید منصرف شدند این تخفیف بتواند در خرید بعدی برای آنها در نظر گرفته شود.
۹) نمونه رایگان یا اشانتیون
بسیاری از بازاریابان آنلاین در کسب و کار خود به فروش دادهها و گزارشها میپردازند. بنابراین این روش ممکن است برای جذب مشتری برای آنها مناسب نباشد. اما در بسیاری از کسب و کارها نمونه رایگان یکی از بهترین روشهای بازاریابی است. از هر روشی برای دریافت الاعات تماس مشتری بهره بگیرید.
۱۰) ارزیابی یا تست
بسیاری از افراد حتی اگر قصد خرید نیز نداشته باشند دوست دارند اطلاعاتی در مورد محصولات و مزایای آن به دست آورند. بنابراین میتوانید اطلاعات مربوطه را در زمینهی دلخواه مشتری در ازای ثبت نام رایگان در سایت خود در اختیار آنها قرار دهید و در قبال آن به اطلاعات آنها دسترسی داشته باشید.
۱۱) اطلاعات فروش
هر چند استفاده از دستورالعمل تولید محصولاتی که به فروش میرسند برای جذب مشتری ممکن است عجیب به نظر برسد. اما بسیاری از برندها اطلاعات فروش خود را در دسترس قرار میدهند تا به کمک آن نرخ تبدیلات خود را افزایش دهند. برای کسب اطلاعات مشتریان میتوانید در ازای مشخصات مشتریان این معلومات را در اختیار آنها قرار دهید.
۱۲) اطلاعات آموزشی کوتاه
یکی دیگر از راههای جذب مشتری انتقال اطلاعات آموزشی کوتاه از طریق ایمیل است. به عنوان مثال میتوانید سیستم خود را به گونهای طراحی کنید که بلافاصله بعد از ورود اطلاعات کاربران اولین مطلب آموزشی برایشان ارسال شود.
۱۳) پادکستهای منحصر به فرد تهیه کنید
اگر تمایل دارید که همواره در اوج بمانید میتوانید محتوای منحصر به فردی را به شکل پادکست در آورده و برای علاقهمندان ارسال کنید. میتوانید سیستم خود را به گونهای تنظیم کنید که افراد پس از ثبت نام در سیستم شما به پادکستها دسترسی داشته باشند.
۱۴) مطالعه موردی
مطالعات موردی یکی دیگر از ابزار موفق بازاریابی و جذب مشتری است که اغلب نادیده گرفته میشود. ارائهی نکات برجسته میتواند توجه افراد بسیاری را به خود جلب کرده و منجر به جلب مشتری شود.
۱۵) ارتقا محتوا
هنگامی که در حال توسعه محتوایی منحصر به فرد و با ارزش به مخاطبان خود هستید نیازی به گفتن همه چیز نیست. میتوانید با بهبود سطح محتوای تولید شده ارزش آن را هر چند به میزان کم افزایش دهید.
۱۶) مشاوره کارشناسانه
اگر در زمینه محصولاتی که ارائه میدهید تخصص لازم را داشته باشید مطمئنا مردم مشتاق به شنیدن مشاورههای تخصصی شما خواهند بود.
۱۷) اینفوگرافیک
بیشتر بازاریابان تمایل به تهیه اینفوگرافیکهایی دارند که به راحتی برای همه قابل دسترس باشد تا دیگران نیز آن را به اشتراک بگذارند و به محتوای تولید شده توسط آنها اشاره کنند. به همین دلیل است که اینفوگرافیکها به شکل تصاویری قابل دانلود در دسترس هستند. به منظور جذب مشتری میتوانید امکان دانلود نسخه با کیفیت اینفوگرافیکها را با وارد کردن ایمیل مشتریان قابل دسترس گردانید.
۱۸) طراحی تقویم یا الگو
اینکه تقویم یا الگویی را طراحی کرده و در صفحات گسترده در اختیار مخاطبان خود قرار دهید برایشان بسیار مفید خواهد بود. میتوانید برای جذب مشتری بیشتر نسخه قابل ویرایش این تقویم را با وارد کردن ایمیل در اختیار افراد قرار دهید.
منابع: هات اپ نیوز , پویا نت
وقتی که یک کاربر از طریق شبکههای اجتماعی، شما را برای خرید محصولی انتخاب میکند یعنی شبکه اجتماعی را برای خرید مناسب دیده است.
یعنی شبکه اجتماعی را سادهترین راه ثبت سفارش دیده و دیگر تمایلی به استفاده از راههای دیگر مثل درگاههای پرداخت موجود در سایت و… را ندارد.