مقوله بازاریابی اپلیکیشن موبایل از آن دسته امور ریسکدار و پُرخطر است که برخی از اشتباهات در آن به قیمت نابودی کل سرمایه تمام میشود.
خیلی سخت نگیرید! شکستها را نباید جدی گرفت. کسی که خطا نمیکند و ناکام نمیشود، چه بسا هرگز حرکت نمیکند و به جلو نمیرود! جز در زندگی شخصی، کسب وکار بزرگترین میدانی است که میتوان از آن درس گرفت.
خطا، تکرار خطا و درونبینی آن، آغاز موفقیت است و اصلا کار و دانش بدون خطا نمیشود. اما در این بین اشتباهاتی هم هستند که خیلی گران تمام میشوند.
گاهی هم ما به این خطاها عادت میکنیم و به خیال اینکه اشتباه کردن برای همه وجود دارد، مرتکب اشتباهات زیادی میشویم؛ غافل از اینکه به قول بزرگی، خطاهای بشری اول رهگذر، بعد میهمان و چندی نمیگذرد که صاحبخانه میشوند!
ز شروع رقابتی که در دنیای کسب وکار دیجیتال و بازاریابی آنلاین برقرار است، مدت زیادی نمیگذرد. این رقابت همچنان داغ داغ است و تلههای بازاریابی اپلیکیشن عمیقتر و بیشتر میشوند تا بالاخره یک روز ما را گرفتار خود کنند.
اینجا است که هنر و هوشمندی هر توسعهدهنده اپلیکیشن عاقلی نمایان میشود که چطور از شکست دیگران درس بگیرد تا از یک سوراخ دو بار گزیده نشود.
لیست بلندبالایی از اموری که باید در بازاریابی اپلیکیشن موبایل انجام دهید را قبلا در هات اپ نیوزخواندهاید. حال نوبت آن است تا خود را آماده کنید تا از اشتباهات در بازاریابی اپلیکیشن که بررسی میکنیم وحشتزده نشوید!
اشتباهات رایج در بازاریابی اپلیکیشن موبایل
Common Mobile App Marketing Mistakes
با بازاریابی اپلیکیشن اما به شرط اینکه از راه درست آن وارد شوید میتوان حتی به افزایش دانلود اپلیکیشن تا یک میلیون بار رسید. شما میتوانید یک توسعهدهنده شکستناپذیر باشید اما قبل از آن باید با اشتباهاتی که در ادامه معرفی میکنیم آشنا شوید.
استفاده از متدهای تبلیغاتی قدیمی
دیگر دوره ارسال پیامک یا بازاریابی محصولات آنهم از راه رسانهها گذشته است. نمیتوان پُشت تریبون نشست و کاربران را به استفاده از اپلیکیشنی که ما تولید کردهایم ترغیب کرد. دنیا بر مدار اطلاعات میچرخد و این مسیر اطلاعاتی روز به روز گستردهتر میشود.
کاربران فراتر از یک کاربر هستند. تبلیغات ثابت برای همه مخاطبان هدف دقیقا مثل این است که یک لباس با سایز مشخص را بخواهید به تک تک کاربران خود بپوشانید. حال آنکه بخوبی میدانیم چنین چیزی شدنی نیست.
بازاریابی این روزها فراتر از متدهای تبلیغاتی قدیمی رفته است. هر توسعهدهنده به یک گنجینه اطلاعاتی عظیم از کاربر و رفتارهای او در طول استفاده از یک اپلیکیشن خاص دسترسی دارد و این بزرگترین شانس او برای بازاریابی اپلیکیشن موبایل است.
حیف است بخواهیم اطلاعاتی که بر اساس سن، سلیقه، موقعیت مکانی و حتی جستجوهای انجام شده توسط کاربر به دست آمده است را رها کنیم و دوباره به روشهای سنتی بچسبیم!
پیامهای درونبرنامهای یا همان پوش نوتیفیکیشنهایی که برای هر کاربر بصورت ویژه و سفارشی شده باشند، بهترین شیوه بازاریابی حال حاضر هستند.
از اطلاعاتی که در حال حاضر از هر یک از کاربران به دست آوردهاید در بازاریابی اپلیکیشن موبایل استفاده کنید و با هر کاربر بصورت فردی ارتباط برقرار نمایید؛ چون نگاهی جمعی به جامعه کاربران یک اپلیکیشن، دیگر جوابگو نیست.
نتیجه چنین رویکردی، کاربرپسند بودن و تعاملی بودن اپلیکیشن است. به علاوه در افزایش نرخ تبدیل (تبدیل کاربر به مشتری) هم موثر است.
عدم شناخت منبع اصلی درآمد
dokme
توسعهدهندگان موبایل منابع مالی خود را برای تولید یک برنامه اختصاص میدهند و حتی بیشتر از آن هم هزینه میکنند تا آمار نصب برنامه افزایش یابد.
منشا نصب اپلیکیشن متفاوت است. مثلا میتواند از یک شبکه اجتماعی نظیر فیسبوک باشد، از اپ استور یا پلی استور یا اینکه تبلیغات در یک اپلیکیشن دیگر، این آمار نصب را به دنبال داشته باشد.
بنابراین در نگاه اول میتوان منشا نصب برنامه را ردیابی نمود اما این که منبع کسب درآمد را به خوبی ردیابی کنیم نیاز به دقت دارد. چرا که ممکن است یک کاربر اپلیکیشن را به دلایلی که قبلا در مطلب علل رد اپلیکیشن توسط کاربران بررسی نمودیم، محصول شما را پاک کند.
با توجه به نکاتی که گفته شد بهتر است در شناخت منبع اصلی درآمد به آمار دانلود اپلیکیشن توجه نکنید. بهترین منبع شما توجه به ارزش طول عمر مشتری یا LTV میباشد.
بنابراین نگاه خود را تغییر دهید و بدانید ارزش هر کاربر و میزان بازدهی آن برای شما مهمتر از زمانی است که یکبار این اپلیکیشن نصب شده است و دیگر اطلاعات دقیقی درباره زمان حذف و چرایی حذف آن در دست نیست.
در بررسی این مورد باید سوالات زیر را از خود بپرسید:
- کدام کاربر به مشتری تبدیل شده است؟
- تعامل کدام یک با اپلیکیشن بیشتر بوده است؟
- فعالیت کدام یک بازدهی بیشتری به دنبال داشته است؟
فعالیت در جهت جلوگیری از ریزش کاربران موثر
dokme
بر اساس دادهها، ۸۰ درصد کاربران اپلیکیشنها بعد از سه ماه شروع به ریزش میکنند. چرا؟ چون اغلب توسعهدهندگان در بدو تولید اپلیکیشن مواردی را میپذیرند که نسبت بدان آگاهی ندارند؛ مثل همین بازاریابی اپلیکیشن موبایل و تلاش برای جلوگیری از ریزش کاربران.
برای جلوگیری از ریزش مداوم کاربران بعد از یک دوره مشخص که معمولا برای اغلب توسعهدهندگان کوتاه است، باید مسیر، پیشبینی و آنالیز مداوم را پیش گیرید.
بازاریابی پیشبینانه شاید نوع متفاوتی از بازاریابی نباشد اما در مقوله اپلیکیشن باید آنرا یک حوزه متفاوت در نظر بگیریم که با استفاده از آن میتوان به جنگ ریزش کاربران رفت.
مهمترین دستاورد این بازاریابی، شناخت رفتار کاربران است. وقتی رفتار یکی از کاربران را بشناسید میتوانید از نوع تعاملی که دارد پیشبینی کنید در حال ترک برنامه است یا قصد دارد همچنان از آن استفاده کنید.
اگر مشتری بخواهد اپلیکیشن را پاک کند با تغییر استراتژیهای بازاریابی اپلیکیشن باید او را مجددا به سمت خود متمایل کنید.
به عنوان مثال بازاریابی اپلیکیشن موبایل از نوع پیشبینانه میتواند مشخص کند احتمال حذف اپلیکیشن توسط کاربرانی که در هفته اول بعد از نصب، پروفایل کاربری خود را تکمیل نمودهاند نسبت به سایر کاربران ۲۰ درصد کمتر است.
همین حالا این نوع بازاریابی را شروع کنید، آمار کاربران خود را جمعآوری کرده و ببینید کدام یک از فعالیت آنها برای شما ارزشمندتر است؟ (منظور از ارزش میتواند تاثیری باشد که کاربر روی کسب درآمد توسعهدهنده داشته است)
نادیده گرفتن تست A/B
تست و آزمون فقط مختص دوره تحصیل دانشآموزان و دانشجویان نیست. اپلیکیشنها هم به تست و ارزیابی نیاز دارد و لازم است عناصر آن از همه نظر بصورت دورهای مورد تست قرار گیرند.
باید دید کدام بخش کار میکند و کدام بخش به خوبی رضایت کاربر را جلب نمیکند. اغلب توسعهدهندگان این تست را نادیده میگیرند. شاید تصور میکنند تست A/B سخت و هزینهبردار است!
اگر یک اپلیکیشن در فرآیند تست A/B موفق نشود براحتی میتوان درباره بیکیفیتی آن رای مثبت صادر کرد!
برای انجام این تست نیازی به امکانات خاص ندارید. حتی با یک پیام هم میتوان از کارایی برنامه مطمئن شد. رنگ یک دکمه در اپلیکیشن یا تست ارسال پیام در یک پیامرسان، نمونههایی از این تست هستند.
اپلیکیشنها غالبا ساده هستند و بر خلاف نرمافزارهایی که روی سیستمعاملی نظیر ویندوز نصب میشود، رابط کاربری سادهای دارند. این به این معنا است که تغییرات جزئی در آنها پیشرفتهای بزرگی به دنبال خواهد داشت.
یک گروه را برای انجام این تست مشخص کنید. اگر مشغول تولید یک اپلیکیشن پیامرسان هستید از آنها بخواهید در وهله اول موارد زیر را ارزیابی نمایند:
- جملهبندی
- زمانبندی
- ایموجیها
- نقطهگذاری
ارسال پیامها و پوش نوتیفیکیشنهای طولانی
ما در عصری زندگی میکنیم که کاربران به دنبال سرعت هستند و بیش از این که نسبت به متن خشنود باشند با محرکهای بصری ارتباط برقرار میکنند.
در حال حاضر هم اندروید و هم iOS از ارسال ایموجی، تصاویر و ویدیو در قالب پوش نوتیفیکیشن پشتیبانی میکنند. بنابراین بهتر است در پیغامهایی که برای بازاریابی اپلیکیشن موبایل ارسال میشود به جای متن، اینبار ویدیو یا تصویر را جایگزین کنید.
در چند سال اخیر رشد بیسابقهای در بازاریابی ویدیویی رخ داده است. بازاریابی مبتنی بر بازیها هم دقیقا به همین منظور معرفی شدند تا کاربران به جای متن با ویدیو روبهرو شوند.
پیش از این که کاربران با دیدن ویدیوهای رقبا اشباع شوند، ویدیو خود را برای معرفی اپلیکیشن یا یادآوری استفاده از آن عرضه کنید.
ک استراتژی بازاریابی هوشمندانه شما را در جایگاه بالایی در عرصه رقابتی قرار می دهد و از بابت بازگشت کاربران به اپلیکیشن اطمینان حاصل می کند. با این وجود در اغلب شرایط هنگام تبلیغ اپلیکیشن، اشتباهاتی نیز از جانب بازاریابان سر می زند که منجر به نتایج ناامیدکننده و اتلاف غیرضروری بودجه می گردد.
اشتباه ۱: ساخت اپلیکیشن بدون استراتژی
دلیلی برای محبوبیت اپلیکیشن اسنپ چت و یا بازی انگری بردز وجود دارد. اگر اپلیکیشن موبایل را به پادشاهی تشبیه کنیم، پادشاه بدون نیروهای خود قدرتی ندارد، از این رو باید به استراتژی بازاریابی به عنوان سربازان خود بنگرید که در نبردها پیروز می شوند و قلمرو شما را وسعت می بخشند، ساخت یک محصول خوب و عالی تنها نیمی از این پیکار است.
یک استراتژی بازاریابی موثر برای بازاریابی اپلیکیشن و متمایز گرداندن آن از اپلیکیشن های مشابه که به اپ استور راه می گشایند و برای کاربران مناسب قابل کشف هستند، حیاتی است. همواره لازم است از پایداری طولانی مدت اپلیکیشن اطمینان حاصل کنید. باید زمان دقیقی را که می خواهید به بازاریابی اپلیکیشن خود در مرحله پیش و پس از انتشار بپردازید، مشخص کنید. به طور ایده آل، استراتژی بازاریابی اپلیکیشن باید دقیقا پس از توسعه اپلیکیشن و زمانی که آماده انتشار است، آغاز شود، البته نه یک هفته قبل از انتشار، بلکه باید پیش از آن اقداماتی را در این زمینه به انجام برسانید.
اشتباه ۲: عدم تحقیق
یک اپلیکیشن فوق العاده و دانلودهای اولیه بسیار خوب و امیدوارکننده است، اما آیا اپلیکیشن شما قادر به موفقیت در آینده و طولانی مدت نیز می شود؟ تحقیقات و داده های جمع آوری شده، دوستان یک بازاریاب در این راه پر فراز و نشیب می باشند. تحقیق نه تنها عامل بسیار مهمی در مرحله توسعه اپلیکیشن است، بلکه برای فرآیند بازاریابی نیز ضروری و حیاتی است. مد نظر قرار دادن اپلیکیشن های مشابه در مارکت و رفتار و دیدگاه کاربران نسبت به این اپلیکیشن ها، یافتن مشتریان بالقوه و فرصت بازار عوامل حیاتی هستند که موفقیت اپلیکیشن شما به آنها متکی است. سرمایه گذاری بر روی تحقیقات به شما کمک می کند تا مخاطبین هدف خود را ارزیابی کرده و جایگاه خود را در این عرصه رقابتی بسنجید.
اشتباه ۳: عدم تمرکز بر روی LTV
LTV یا همان ارزش طول عمر مشتری یکی از معیارهای مهم موفقیت محسوب می شود که در حقیقت کارآیی و سودآوری را می سنجد. LTV درآمدی را که یک مشتری در مدت زمان استفاده از اپلیکیشن عاید شما می کند، مورد سنجش قرار می دهد. دانستن LTV کاربران در تشخیص بخش ها و مقداری که باید برای بدست آوردن کاربر سرمایه گذاری کرد، حیاتی است. عدم آگاهی از LTV تاثیر مستقیم و منفی بر روی سودآوری و حفظ تعامل کاربران خواهد داشت.
اشتباه ۴: عدم تمرکز بر روی بهینه سازی اپ استور
داشتن یک محصول بسیار خوب، در حالی که کاربران نتوانند آن را در اپ استور پیدا کنند، هیچ سودی برای شما نخواهد داشت. هدف سئو بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو است و برای اینکه اپلیکیشن شما در اپ استور توسط کاربران کشف شود، نیاز است تا از کلیدواژه هایی برای آن استفاده کنید. استفاده از کلیدواژه های درست در عنوان و همچنین توضیحات اپلیکیشن، میزان کشف آن را بهبود می بخشد.
ASO یک فرآیند یک شبه و کوتاه مدت نیست، لازم است به طور مستمر به تست، ارزیابی و بهبود آن بپردازید تا نتایج موردنظر خود را دریافت نمایید. در استراتژی های ASO می توان از تکنیک های ساده ای بهره جست که نتایج ارزشمندی را به دنبال خواهند داشت. آیکون و نام اپلیکیشن در کشف آن از تاثیرگذاری بالایی برخوردارند و باید منحصر به فرد و جذاب باشند، از سوی دیگر کلیدواژه های قدرتمند که ارتباط زیادی به اپلیکیشن دارند و در عین حال از حجم جستجوی بالا و رقابت کم برخوردارند، نیز بسیار مهم تلقی می شوند.
اشتباه ۵: عدم شخصی سازی اپلیکیشن برای اپ استور خاص
اپ استورهای اپل و گوگل پلی دارای ویژگی های منحصر به فرد خود هستند و هرآنچه در یکی از پلتفرم ها نتیجه بخش باشد، ممکن است در دیگری شما را به نتیجه موردنظر نرساند. بسیاری از اپلیکیشن ها تنها با یک پلتفرم سازگاری دارند و بدون شخصی سازی، در سایرین نیز مورد استفاده قرار می گیرند. این شرایط به تعامل بسیار کم و در نهایت پاک کردن اپلیکیشن از سوی کاربر می انجامد، از این رو لازم است زمانی را صرف فهمیدن آنچه در یک پلتفرم نتیجه بخش خواهد بود کرده و مطابق آن اپلیکیشن را برای هریک از پلتفرم ها شخصی سازی کنید. این کار با پیروی از قوانین ASO، خلاقیت، عناصر بصری و حتی توضیحات متادیتا صورت می پذیرد.
جمع بندی: بازاریابی اپلیکیشن برای حصول موفقیت
در فرآیند ساخت اپلیکیشن، بازاریابی را در اولیت بالایی قرار دهید، چرا که فعالیت های بازاریابی اپلیکیشن در تضمین موفقیت آن بسیار تاثیرگذار است. زمانی را صرف قدرت بخشیدن به فعالیت های بازاریابی خود کنید، بر روی تحقیقات مناسب سرمایه گذاری نمایید، از معیارهای مناسب بهره بگیرید و به نظرات مشتریان خود گوش دهید تا از بابت ارتباط اپلیکیشن با میلیون ها کاربر اطمینان حاصل کنید.
منبع : لاین استور
باید با مقدمه وارد بازاریابی اپلیکیشن شد ولی اگر نتوانیم اینکارو انجام بدهیم واقعا به فعالیت ضربه میخوره
درسته محمد جان
میتونید دراین حوزه همراه تیم ما باشید.