چند وقت پیش اینستاگرام به طور رسمی اعلام کرد که قرار است محدودیت زمانی ویدیوهای خود را به ۶۰ دقیقه برساند تا این شبکه اجتماعی، به رقیبی قدرتمند برای یوتیوب تبدیل شود. سرنجام طبق وعده اینستاگرام این اتفاق رخ داد، اما نه آنطور که انتظار آن را داشتیم. در این مقاله شما را با پلتفرم IGtv آشنا خواهیم کرد.با ما همراه باشید
شروع کار با IGTV
به محض اجرای اپلیکیشن، صفحهی خوش آمدگویی IGTV اولین چیزی است که نظرتان را جلب خواهد کرد. از همان ابتدا از شما میپرسد که میخواهید با اکانت اینستاگرام به کارتان ادامه دهید یا اکانتی جدید داشته باشید.
علاوه بر این، بعد از به روزرسانی نرم افزار اینستاگرام در تلفن هوشمند خود، میتوانید با زدن روی علامت IGTV که بالای نوار استوریهای دوستانتان قرار دارد، وارد اپلیکیشن IGTV بشوید.
بعد از لاگین شدن با صفحهی اصلی IGTV مواجه خواهید شد. در این صفحه شما در بالای صفحه ویدیوی در حال پخش را مشاهده میکنید. در پایین صفحه، در تبهای مختلف کانالها و اکانتهایی که ویدیوهای ضبط شدهشان آپلود شده را میبینید.
در این صفحه یک نوار جستجو و در زیر آن سه تب وجود دارد که به ترتیب به بررسی آنها میپردازیم:
- For You: در این تب ویدیوهایی را مشاهده میکنید که اینستاگرام تصور میکند به آنها علاقمند باشید. این تب به طور پیشفرض اولین تبی است که مشاهده خواهید کرد.
- Following: این تب مربوط به ویدیوها از افراد و یا اکانتهایی است که آنها را در اینستاگرام دنبال میکنید.
- Popular: در این تب ویدیوهایی معروف و ترند شده در اینستاگرام را نمایش خواهد داد.
- Continue Watching: ممکن است آخرین ویدیو را تا انتها ندیده باشید. IGTV با ایجاد این بخش به شما کمک میکنید تا بدون هیچ نگرانی هر زمانی که مجددا وقت داشتید ادامهی ویدیوها را تماشا کنید.
از نوار جستجو به راحتی میتوانید با نوشتن کلمهی مورد نظر خود، کانالها و افرادی که به دنبال ویدیوهای آنها هستید را جستجو کنید
ویدیوها در هر تب در فریمهای مستطیل شکلی پایین صفحه قابل دسترسی هستند. با یک بار زدن روی آنها تصویر به نمایش در میآید. اگر هم میخواهید تصویر تمام صفحهی تلفن هوشمندتان را پر کند و به صورت تمام صفحه به تماشای ویدیوهای مورد علاقه خود بپردازید، کافی است با یک بار زدن روی تصویر اصلی آن را تمام صفحه مشاهده کنید.
زیر هرکدام از ویدیوها سه گزینهی معروف اینستاگرام موجود است که میتوانید ویدیوها را لایک کنید، نظر بدهید و یا لینک اشتراک گذاری آن را کپی کنید. وجود یک گزینهی Browse شما را مجددا به صفحهی اصلی باز میگرداند. البته این کار را میتوانید با کشیدن صفحه به سمت بالا هم انجام دهید.
روش و شرایط ارسال ویدیو در IGTV
برای آنکه ویدیویی با مدت زمان بیش از ۱ دقیقه ارسال کنید باید ابتدا در IGTV یک کانال ایجاد کنید. برای این کار کافیست تا با لمس آیکون IGTV در صفحه اصلی اینستاگرام (کنار آیکون دایرکت) یا نصب اپلیکیشن مستقل IGTV به پروفایل خود رفته و گزینه ایجاد کانال را انتخاب کنید. به همین سادگی کانال شما در تلویزیون اینستاگرام ایجاد شده و گزینه Upload Video در اختیار شما قرار خواهد گرفت. شما با استفاده از این گزینه، یا استفاده از نسخه تحت وب اینستاگرام (مراجعه به پروفایل و تب IGTV) میتوانید ویدیوهایی با زمان طولانی در اکانت خود آپلود کنید. اگر زمان ویدیو زیر ۱۰دقیقه باشد محدودیت حجم ۶۵۰ مگابایت، و اگر بالای ۱۰ دقیقه باشد، محدودیت حجم ۵.۴ گیگابایت خواهد بود.
در رابطه با شرایط ویدیوی مورد نظر نیز باید دقت کنید که ویدیو باید با فرمت Mp4 و در ابعاد ۱۶:۹ (مانند استوریها) باشد؛ در غیر این صورت ویدیوی شما قابل آپلود نخواهد بود. شما برای ارسال ویدیوهای عریض خود میتوانید با کمک اپلیکیشنهای NoCrop ویدیوی مورد نظر را با اضافه کردن حاشیه در بالا و پایین به سایز مورد نظر تبدیل کنید، و همچنین میتوانید با چرخاندن نود درجه ویدیو، آن را به سادگی به سایز ۱۶:۹ تبدیل کرده و آپلود کنید.
روش و شرایط تماشای IGTV
خوشبختانه برای تماشای ویدیوهای بلند مدت در اینستاگرام نیاز به پیششرایط خاصی نیست. تنها باید منتظر بمانید تا آیکون IGTV به نوار بالای اینستاگرام (کنار آیکون دایرکت) اضافه شود تا با لمس آن، به مجموعهای از ویدیوهای بلندمدت از فالویینگها و همچنین دیگر افراد محبوب دسترسی داشته باشید. علاوه بر این میتوانید با مراجعه به پروفایل افراد در اینستاگرام، روی آیکون IGTV که در کنار استوریهای هایلایتشدهی آنها قرار دارد (به شرط فعال بودن IGTV آنها)، به ویدیوهای بلند مدت آن شخص دسترسی داشته باشید.
افرادی که این قابلیت هنوز برای آنها فعال نشده، یا تمایل دارند ویدیوهای بلندمدت را در یک مجموعه متمرکز مشاهده کنند میتوانند اپلیکیشن مستقل IGTV را از پلیاستور یا اپاستور دانلود کنند و با ورود به برنامه، به این ویدیوها دسترسی داشته باشند. در این اپلیکیشن، خبری از پستها و استوریها نیست و تنها ویدیوهای بلند مربوط به افرادی که فالو کردید، یا پیجهای محبوب اینستاگرام را مشاهده خواهید کرد.
چه مقدار حجم برای تماشای IGTV لازم است؟
امروز به محض فعال شدن این ویژگی، اقدام به آپلود اولین ویدیو در تلویزیون اینستاگرامی کردیم. ویدیویی که در IGTV آپلود کردیم مربوط به بررسی ویدیویی Google Pixel ۲ XL به مدت ۸ دقیقه بود که دارای کیفیت ۲۴۰p و حجم ۶۰ مگابایت بود. بعد از آپلود، در آزمایشی که به کمک اپلیکیشن Data Manager انجام دادیم، تماشای یک دقیقه از این ویدیو، حدودا ۴ مگابایت حجم مصرف کرد. طبیعتا این مقدار، بنابر کیفیت ویدیوی آپلود شده ممکن است متفاوت باشد؛ اما چیزی که مشخص است، پرمصرف بودن IGTV است که احتمالا باب میل کاربرانی که دغدغه حجم دارند نخواهد بود.
آینده از آن IGTV خواهد بود؟
هر سرویس جدید و هر فضای مجازی جدیدی به چند فاکتور مهم برای موفق شدن نیازمند است. یکی از این فاکتورها تعداد مخاطبان بالاست؛ فاکتوری که عموما یک استارتاپ با ارائهی خوب و رایگان نرم افزارش میتواند به آن دسترسی پیدا کند. ولی خوشبختانه IGTV از دل اینستاگرام بیرون آمده و همین حالا از این شرایط برخوردار است.
پس به راحتی میتوانیم بگوییم یکی از اصلی ترین فاکتورهای موفقیت همین حالا هم در اختیار IGTV دارد. اما هدف اصلی اینستاگرام از ایجاد IGTV را نباید فراموش کنیم. بدون شک اینستاگرام به دنبال درآمدزایی بیشتر و موفقیتهای بزرگتر میگردد و IGTV بستر مناسبی برای تبلیغات متنوع و درآمدزاییهای بزرگ است.
بنابراین شاید موفقیت IGTV به معنای کمرنگ شدن حضور یوتوب باشد. هرچند بعید است اما در طول تاریخ همیشه این اتفاقات افتاده و ترک عمدهی سرویسهای پا به سن گذاشته و کوچ به سرویسهای جدید به سادگی رخ داده. البته یوتوب آنقدر بزرگ هست که از رقابت نهراسد و سرویسهای جدید تر و متنوع تری را در پاسخ به اینستاگرام ارائه دهد.
به طور کلی IGTV پتانسیل بالایی دارد که میتواند با موفقیتهای زیادی همراه شود. اما اینکه آیا آینده از آن IGTV خواهد بود یا خیر را، هیچکس جز آینده نمیداند. بنابراین باید صبر کرد و دید آیا IGTV به عنوان بزرگترین شبکهی اشتراک گذاری ویدیو هم تبدیل میشود یا خیر.
امکان igtv بسیارعالیه و خیلی جالبه و خیلی پرطرفداره،اینستاگرام بااضافه کردن چنین آپشنی طرفداران خودرا بیشتر کرده
بله امکان IGTV یکی از امکانات خارق العاده نسخه جدید شبکه اجتماعی اینستاگرامه که شبکه های اجتماعی با همین ابزارها با هم به صورت موفق رقابت دارند
بسارجالبه و عالیه که هربار به امکانات این شبکه اجتماعی محبوب اضافه میشه
بله روزی این شبکه اجتماعی یکی از شبکه های اجتماعی مشهور و پر کاربر خواهد شد
اینستاگرام با انکانات جدیدی که به خود اضافه کرده است جز برترین برنامه های شبکه های اجتماعی می باشد