کشبک چیه؟
کشبک (Cashback) یا همون “پاداش بازگشت پول”، یه قابلیت جالب توی دنیای بازاریابیه که به مشتریها انگیزه میده دوباره خرید کنن و به کسبوکارها کمک میکنه مشتریهای وفادار بیشتری داشته باشن. به زبان ساده، کشبک یعنی مشتری یه درصدی از مبلغ خریدش رو دوباره برمیگردونه و برای خریدهای بعدی هم حسابش شارژ میشه. اینطوری نهتنها مشتری برای خریدهای بعدی انگیزه میگیره، بلکه حس میکنه که داره از خریدش سود میبره.
برای خیلیها شاید کشبک یه آپشن ساده به نظر بیاد، ولی این استراتژی اگه درست پیادهسازی بشه، میتونه حسابی توی کسبوکار شما جادو کنه! حالا چطور؟ همینو میخوام برات باز کنم.
کشبک چطور مشتری جذب میکنه؟
وقتی مشتریها بدونن که با هر خرید میتونن درصدی از پولشون رو دوباره به حسابشون برگردونن، انگیزه بیشتری برای خرید پیدا میکنن. توی دنیایی که انتخابهای زیادی وجود داره و رقابت بالاست، یه همچین مشوقی میتونه کسبوکار شما رو متفاوت کنه. اینجوری مشتری احساس میکنه که خریدش واقعاً ارزشمنده و حتی ممکنه برای خریدهای بعدی هم دوباره سراغ شما بیاد.
بیشتر کسبوکارهایی که کشبک ارائه میدن، یه برنامهای دارن که توی اون مشتری میتونه هر بار درصدی از خریدش رو پس بگیره و در خریدهای بعدی ازش استفاده کنه. این چرخه، یعنی کشبک و خرید دوباره، باعث میشه که مشتری به یه مشتری وفادار تبدیل بشه.
افزایش درآمد با کشبک
حالا بذار یه مسئله رو روشن کنیم؛ وقتی تعداد مشتریهای وفادار شما زیاد بشه، طبیعتاً درآمدتون هم بیشتر میشه. چرا؟ چون شما دیگه نیاز ندارید هزینههای زیادی برای جذب مشتریهای جدید بپردازید؛ همون مشتریهای قبلی دوباره و دوباره میان و خرید میکنن. بهعلاوه، مشتریهای وفادار میتونن شما رو به دوستان و آشناهاشون هم معرفی کنن، و این خودش یعنی تبلیغ رایگان!
وقتی که کشبک رو توی کسبوکارتون راهاندازی میکنید، مثل اینه که به مشتریهاتون بگید: “ما قدردان خرید شما هستیم و بهتون یه انگیزه برای خریدهای بعدی میدیم.” این باعث میشه مشتریها احساس ارزشمند بودن بکنن و همین حس توی خریدهای بعدی دوباره به کار شما برمیگرده.
همین الان جهت استفاده از سیستم کش بک کلیک کن >
چند تا مثال از کاربرد کشبک توی کسبوکارهای مختلف
1. کافه و رستورانها
فرض کن یه مشتری میاد توی کافهت و یه نوشیدنی سفارش میده. با سیستم کشبک، یه درصدی از هزینه نوشیدنی رو به حسابش برمیگردونی تا بتونه دفعه بعد هم ازش استفاده کنه. نتیجه؟ مشتری حس میکنه که اینجا همیشه یه مزیتی براش هست و احتمالاً به دوستاش هم میگه که بیاد کافه تو. اینطوری مشتریهای وفادار و راضی بیشتری داری که همشون میخوان برگردن!
2. مغازه لباسفروشی
فرض کن مشتری یه شلوار میخره و با سیستم کشبک، یه درصدی از پول به حسابش برمیگرده. حالا اگه بخواد دوباره خرید کنه، احتمال داره به همون مغازه بیاد چون میدونه که یه مبلغ توی حسابش هست. کشبک توی اینجا بهنوعی یه هدیه کوچیکه که باعث میشه مشتری دوباره برگرده.
3. آرایشگاهها
فرض کن مشتری برای یه خدمات زیبایی مثل اصلاح یا رنگ مو میاد. با کشبک، میتونی بهش یه انگیزه برای مراجعه بعدی بدی. این یعنی مشتری دفعه بعدی هم به همون آرایشگاه برمیگرده چون میدونه که میتونه از تخفیفش استفاده کنه.
4. باشگاههای ورزشی
باشگاهها میتونن از کشبک استفاده کنن تا اعضای بیشتری رو جذب کنن. بهطور مثال، بعد از ثبتنام و پرداخت اولیه، یه درصد از هزینه به حساب مشتری برگردونده میشه که میتونه دفعه بعدی ازش استفاده کنه. این باعث میشه اعضا ترغیب بشن که دورههای بعدی رو هم توی همون باشگاه ثبتنام کنن.
کشبک برای کسبوکارهای آنلاین هم جواب میده!
کسبوکارهای آنلاین هم بهراحتی میتونن از سیستم کشبک استفاده کنن. مثلا، اگه یه فروشگاه اینترنتی باشی، میتونی برای هر خریدی که انجام میشه، یه درصدی رو به حساب مشتری برگردونی تا دفعه بعدی دوباره ازت خرید کنه. این روش حتی توی فروشگاههای آنلاین هم میتونه کلی تاثیر مثبت داشته باشه.
چطور کشبک رو توی کسبوکار خودت فعال کنی؟
حالا اگه میخوای کسبوکارتو با سیستم کشبک تقویت کنی، سامانه لاین استور این قابلیت رو بهت میده که کشبک رو خیلی راحت توی سیستم خودت فعال کنی. با این کار، مشتریهای وفادارتو بیشتر میکنی و درآمدت هم بالاتر میره.
جمعبندی و یک پیشنهاد برای شروع
کشبک یه ابزار قدرتمنده که توی دنیای رقابتی امروز میتونه برگ برنده توی جذب و حفظ مشتریها باشه. پس اگه هنوز این قابلیت رو توی کسبوکارت فعال نکردی، همین حالا دست به کار شو و مشتریهاتو سورپرایز کن!