نقطه کانونی تمرکز در انواع و اقسام بازاریابی ها یک چیز است؛ روح و روان مردم! در روان شناسی بازاریابی شبکه های اجتماعی هم این نکته وجود دارد. به زبان ساده تر بازاریابان با روح و روان مردم بازی می کنند تا آن ها را به سمت تست و خرید یک محصول ترغیب کنند.
شبکه های اجتماعی از زمینه های در دسترس تر و اتفاقا موثر تر برای بازاریابی محصولات هستند؛ چرا که مردم نسبت به چیزهایی بیشتر واکنش می دهند که به چشم ندیده اند و تنها تحت تاثیر شعار، عکس و بازخوردهای مردمی قرار دارند.
به همین دلیل شاهد شکل گیری فرم جدید از بازاریابی بی حد و مرز در فضای مجازی هستیم که شدیدا مبتنی بر مطالعات روان شناسی بازاریابی شبکه های اجتماعی می باشد.
کافی است نگاهی به گوشی هوشمند خود و برنامه هایی که نصب کرده اید بیندازید. قطعا نمونه های موفقی مثل موفقیت کمپانی اسنپ چت با تکیه بر همین اصول رواشناختی جایگاه واقعی خود را میان رقبا تثبیت نموده اند.
ترفندهای روان شناسی بازاریابی شبکه های اجتماعی
Psychological Tricks for Social Media Marketing
مهارت مدیریت شبکه اجتماعی فقط در آپدیت بودن و پست گذاشتن خلاصه نمی شود. بد نیست چشمانتان را به روی تاثیرگذاری اصول روانشاختی نیز باز کنید!
اصل تصحیح اجتماعی
اولین چیزی که در فعالیت های اجتماعی خود و در شبکه های اجتماعی باید بدان توجه کنید تصحیح اجتماعی یا تاثیرگذاری اجتماعی می باشد.
به خوبی می دانید که هسته اصلی شبکه های اجتماعی مردم و علاقهمندی های آن ها هستند. علاقهمندی هایی که با لایک کردن مشخص شده و سیستم شبکه های اجتماعی با همین لایک ها و فالو کردن ها مدیریت می شود.
روند تصحیح اجتماعی
در تصحیح اجتماعی کاربران از رفتارهای یکدیگر تاثیر می پذیرند. مثلا وقتی که یک کاربر پستی را لایک می کند آن پست در صفحات کاربرانی که در لیست فالوور یا فالویینگ آن کاربر قرار دارند نیز دیده می شود.
در نتیجه رشته ای از بازدید ها به صورت شبکه ای رخ می دهد و هر کاربر باعث دیده شدن پست توسط کاربر دیگر می شود. به همین دلیل به تصحیح اجتماعی؛ اثرگذاری هم گفته می شود.
تصحیح اجتماعی: خوب یا بد؟
خوشبختانه یا متاسفانه تصحیح اجتماعی قابل کنترل نیست و خود شما به عنوان مدیر یک صفحه در شبکه اجتماعی نمی توانید چندان این روند را تغییر دهید.
تنها می توانید با تعامل با کاربران، بهبود کیفیت پست ها و…این بازدید ها را به بهترین شکل کنترل کنید. بنابراین به تصحیح اجتماعی نه به عنوان روان شناسی بازاریابی شبکه های اجتماعی بلکه به عنوان یک استاندارد نگاه کنید!
اصل تاثیرگذاری تداوم و تکرار
تاکنون به نقش تبلیغات در در کسب درآمد با اپلیکیشن، کسب درآمد از اینترنت و هر نوع کسب وکار دیگری فکر کرده اید؟
ممکن است با خود فکر کنید که چرا این همه سرمایه صرف تبلیغاتی می شود که شاید لحظه ای باعث جلب توجه شما هم نشود؛ اما روان شناسی بازاریابی شبکه های اجتماعی می گوید تکرار و تداوم چنان تاثیری روی روان انسان ها دارد که سرانجام نتیجه می دهد!
شش تاثیر شبکه های اجتماعی بر آموزش
روند تداوم و تکرار
در طول فرآیند ساده تداوم و تکرار، اتصالی میان مشتری و برند ایجاد می شود. تداوم و تکرار هم بازدهی خوب و هم هزینه کمتری به دنبال دارد!
بنابراین یکی از راه های تاثیرگذاری که کسب وکار شما را جادو می کند تبلیغات در شبکه های اجتماعی می باشد. کاربر به صورت مداوم یک تبلیغ را مشاهده می کند تا این که کم کم شروع به کنکاش پیرامون محصول شما می کند.
تداوم و تکرار: خوب یا بد؟
باید توجه کنید که تکرار همان طور که از ظاهرش مشخص است نیاز به مدت زمان خاص دارد! شما برای این که اهدافتان را به مشتری القا کنید باید بازه زمانی مشخصی را در برنامه خود تعیین کنید.
به نظر می رسد چون ریسک از دست دادن سرمایه به دلیل ارزان قیمت بودن وجود ندارد بنابراین تبلیغات در شبکه های اجتماعی ارزش امتحان کردن را دارد.
عمل متقابل
زمانی که به کسی هدیه می دهیم، در کاری به او کمک می کنیم و بالاخره حسن نیت خود را به نحوی ثابت می کنیم حس خاصی مشابه با احساس دین به طرف مقابل القا می شود.
این حس باعث می شود که او از موقعیت های مختلف استفاده کند تا بالاخره دین خود را به ما ادا نماید. این ارتباط همان عمل متقابل(Reciprocity) بوده که موثر در امر فروش و بازاریابی می باشد.
نمونه هایی از عمل متقابل
عمل متقابل یکی از مهم ترین اصول در برخورد اجتماعی است و بارها با آن مواجه شده اید.
به دلیل اهمیت عمل متقابل است که هنگام ورود به مراکز خرید ابتدا فروشنده از شما استقبال و به اصطلاح سر صحبت را با شما باز می کند.
یا این که زمان عقد قرارداد زودتر از موعد خودکار به شما داده می شود و شما تحت فشار نامحسوسی قرار می گیرید و کمتر برای قرار دادن بستن تعلل می کنید.
عمل متقابل در شبکه های اجتماعی
در شبکه های اجتماعی عمل متقابل همان هدیه ها و پروموشن هایی است که به طرفداران یا فالوور های خود می دهید.
هدیه، اشانتیون، روش تشویقی و هر شیوه ای که به نظرتان می رسد تاثیر بالقوه خود را روی مشتری می گذارد و زمانی که قرار باشد کاربر دوباره خرید کند به یاد هدیه های شما می افتد.
عمل متقابل بخشی از اعجاز توجه به روان شناسی بازاریابی شبکه های اجتماعی است.
تشابه و ارتباط
انسان ها همیشه نسبت به کسانی که با آن ها هم نظر هستند و از جهات مختلف شباهت بیشتری با آن ها دارند احساس بهتری دارند. احساسی از جنس تعامل، صمیمیت و در جهت نزدیک تر شدن.
بنابراین کسب وکار های مختلف لازم است اهداف و ارزش های خود را با ایده آل های مشتریان هماهنگ و شبیه کنند. ارتباط با مشتری حاصل همین شباهت خواهد بود.
روند تشابه و ارتباط
نزدیک شدن و ارتباط برقرار کردن با مشتریان در شبکه های اجتماعی ساده تر از هر پلتفرمی امکان پذیر است.
صفحه شخصی مشتری بهترین راه برای شناخت سلایق و علاقهمندی های او می باشد. باید مشاهده کنید مشتری وقت خود را برای چه چیزی اختصاص می دهد و چه چیزی برای او جذاب تر است.
تشابه و ارتباط: خوب یا بد؟
تشابه و سازگاری محصولات با مشتری بهترین راه برای نزدیک شدن به او می باشد. در این زمینه می توانید از اپلیکیشن های ارتباط با مشتری نیز کمک بگیرید. این ارتباط کاملا رایگان است و امتحان کردن آن نیز ضرر ندارد!
ارتباط همسان با همسان
این نکته را همیشه به یاد داشته باشید: انسان ها تشنه روابط و ارتباطات نزدیک هستند. ارتباطاتی که صمیمیت به دنبال داشته و در آن احساس راحتی کنند.
اگر اعتقاد دارید استفاده از ربات های چت جایگزین نقش انسان می شود اشتباه می کنید! این که حضور انسان ها را در بخش های مختلف کار خود کمرنگ تر کنید چندان دلچسب مشتریان نیست.
روند ارتباط همسان با همسان
عناصر انسانی را در کسب وکار خود دخیل کنید. حتی حساسیت بیشتری در این زمینه به خرج دهید و برای مشتریان کارشناسانی هم سن، هم جنس و هم سلیقه با آن ها در نظر بگیرید.
این اعمال اگرچه هزینه دارد اما تعهد مشتری را به دنبال خود می آورد. به علاوه ارتباط با مشتری ساده تر می شود. مدل هایی که برای ارائه کار خود انتخاب می کنید نمونه خوبی از توجه به این ارتباط می باشد.
زمانی که قرار است مدلی برای ارائه محصولات انتخاب کنید به سن و استایل به خوبی توجه کنید. اغلب کمپانی ها تصور می کنند که مدل باید جوان و کم و سن و سال باشد.
اما از نظر روان شناختی دیدن تن خور لباس یا محصول شما توسط مانکن های جوان تنها باعث افسوس افراد سالخورده شده و تصور می کنند این جنس به درد آن ها نمی خورد!
محدود کردن گزینه ها
برخی فکر می کنند ارائه مدل های بیشتر و کاتالوگ های پربارتر برای موفقیت برندشان بهتر است. اما روان شناسی بازاریابی شبکه های اجتماعی با این دیدگاه مخالف است.
اتفاقا کاربر با دیدن نمونه کارهای متعدد در شبکه های اجتماعی سردرگم می شود و استقلالش را در انتخاب از دست می دهد؛ گویی با اهرم زور و ستم قرار است آن جنس را خریداری کند!
مزایای شبکههای اجتماعی و ده گنجی که در این رسانهها نهفته است
روند محدود کردن گزینه ها
به جای معرفی چندین محصول انتخاب ها را خلاصه تر کنید. روی مدل ها و خدمات کمتری تمرکز کنید و سعی کنید انتخاب گزینه ها برای مشتری جذاب تر و فریبنده تر به نظر آید.
نگذارید مشتری با سیل محصولات شما رو به رو شود و خواسته های خود را فراموش کند.
مشتری سالاری
مشتری سالاری شاید در برخی از کشورها از جمله ایران نادیده گرفته شود. اما در بسیاری از کشور های پیشرفته تر مثل کره جنوبی به خوبی توسط فروشندگان پذیرفته شده است.
مشتریان در فضای شبکه های اجتماعی تمایل زیادی برای به اشتراک گذاری محتوا دارند. اما چه هدفی پشت این اشتراک گذاری نهفته است؟
روند مشتری سالاری
هدف اصلی کاربران به لحاظ روانی جلب توجه و مورد تشویق دیگران قرار گرفتن می باشد. شما هم باید محتوایی را منتشر کنید که این حس را به مشتری القا کند.
مثلا مشتری احساس کند به خوبی مورد احترام قرار گرفته است و یا رشته تحصیلی و علم او با این محتوا ستایش شده است. به زبان ساده تر در راستای مشتری سالاری و تقدیر از آن ها عمل کنید.