اهمیت استفاده‌ از شبکه های اجتماعی برای مدیر عامل ها

تفاوت‌های بازاریابی و تبلیغات و علل لزوم آن‌ها

به گزارش لاین استور وقتی در سال ۱۹۶۷ مارشال مک لوهان کانادایی در کتاب رسانه پیام است ،خود مفهوم دهکده جهانی و تکنولوژی ارتباطات و اطلاعات را مطرح کرد ،کمتر فیلسوف، جامعه شناس یا حتی پیشگویی می‌توانست وضع شبکه‌های اجتماعی امروز دنیا و سلطه آنها را بر بشر تصور کند. او که یکی از بنیانگذاران معاصر نظریه رسانه است ،معتقد بود‌ رسانه امتداد حواس بشر است که تجربه انسان را به اشکال جدید برمی‌گرداند‌ و باور داشت که نخستین رسانه، کلام است و دومین رسانه نوشتار و در مجموع ۲۶ رسانه را برشمرد که به تعداد حروف الفبای زبان انگلیسی بود.

مفهوم ساده حرف مک لوهان این بود که کانالی که از آن برای انتقال یک پیام استفاده می شود در واقع همان خود پیام است.او می‌گفت که تلویزیون برخلاف دیگر رسانه‌ها که با حواس ما سروکار دارند ادامه سیستم عصبی ماست.

آین استاد زبان انگلیسی و فیلسوف پرکار که در تبیین نگره خود ده‌ها کتاب و صدها مقاله نوشت و بسیار مصاحبه کرد، دنیای ما و کره زمین را در حال کوچک و کوچک‌تر شدن می‌دانست به گونه‌ای که در نهایت، به برکت فن‌آوری رسانه‌ها‌، زمین بزرگ ما به یک دهکده جهانی تبدیل می‌شد.

امروز باور این جامعه شناس به تحقق پیوسته و ما در کوچه و خیابان، در اتوبوس و مترو و تاکسی شاهدیم که آدم‌ها ازطریق تلفن همدیگر را می بینندو شب‌ها میلیون‌ها انسان به صورت رایگان با استفاده از وایبر و واتس آپ و ایموو اسکایپ از یک سوی زمین با سوی دیگر آن صحبت تصویری رایگان می کنند .البته این همه سهولت ارتباطی به کمک اینترنت فراهم می شود که هر چه سرعت آن بیشترباشد کیفیت تصویرو وضوح کلام انتقالی بهتر است. این همه دستآورد فن‌آوری ارتباطات را وقتی در کنار فیس بوک و یو تیوب و تلگرام می‌گذاریم، می‌بینیم که چگونه و به چه راحتی چندین میلیارد انسان در شبانه‌روز به هم مرتبط می‌شوند و آنگاه است که اعتراف می‌کنیم در یک دهکده جهانی زندگی می‌کنیم.

اگر زمانی بعضی صاحبنظران ،انقلاب اسلامی را “انقلاب کاست” نام گذاشتند، امروز شاهدیم که در دنیا تلگرام چه نقش ارزنده‌ای در انتخابات بازی می کند.به عبارت دیگر، شاهدیم که یک دستآورد فن‌آوری چگونه نقش بارز سیاسی را بازی می‌کند و باز وقتی مشاهده می‌کنیم که چگوند صد‌ها هزار فیلم در یوتیوب و صدها میلیون نوشته در فیس بوک در دسترس همگان قرار دارد، می بینیم که حاکمیت‌ها چون گذشته نمی توانند ماوقع را از چشم و گوش مردم پنهان کنند.

حکومت‌های عاقل امروزه با بهره گیری از این شبکه‌های اجتماعی نه فقط با سهولت و سرعت با مردم خود ارتباط می گیرند و در هنگام سیل و زلزله و شیوع امراض فراگیر و همه گیر به مردم خود اطلاع رسانی می کنند، بلکه در مبارزات انتخاباتی هم پیام خود را به داخل حریم خصوصی شهروندان خود می برند و از آرا و حمایت‌های آنان سود می جویند.

نویسندگان تهیدست که امکان چاپ آثار خود را ندارند به کمک همین شبکه‌ها می توانند به شهرت برسند و علما و روحانیون نیز به راحتی می توانند پاسخگوی مسائل شرعی مردم باشند و والدین مسن که توان یا تمکن سفر برای دیدار فرزندان خود را که برای کار یا تحصیل به خارج رفته اند ندارند، می‌توانند هر روزو شب با آنها حرف بزنند و آنها را ببینند.

البته از این شبکه‌ها افراد ناباب و سود جو می توانند استفاده‌های نا مشروع کنند.برای مثال تقریبا در تمامی کشورها روزانه عده ای از طریق فروش‌های اینترنتی سر مردم کلاه می گذارند یا با تقلب از طریق کارت‌های اعتباری دیگران از حساب‌های بانکی آنها برداشت پول می‌کنند. در این باره اینترنت و شبکه‌های اجتماعی همان حکم تیغ در دست زنگی مست را دارند.

متاسفانه عده ای در رویکرد با این دستآورد بزرگ بشری فقط جنبه منفی آن را می بینند و برای پرهیز از این آثار زیانبار در صدد تعطیل و بستن آن بر می آیند. مثل این است که ما اشعه لیزر را که هزاران کار برد مثبت دارد و هر روز در دنیا هزاران چشم به کمک لیزر عمل می‌شود و بهبود می‌یابد به صرف اینکه با آن می شود گاوصندوق‌ها را باز و به آنها دستبرد زد، تصمیم بگیریم کار برد لیزر را ممنوع کنیم.

نگارنده این نوشته را که شاید برای بعضی از خوانندگان حرف نویی نداشته باشد به این دلیل مطرح می کند که دستگاه‌های فرهنگ عمومی کشور را تشویق کند که به کاربرد شبکه‌های اجتماعی امعان نظر بیشتری داشته باشند و با توجه به فراوانی مطالب مطروحه در این شبکه‌ها که در واقع مسائل و مشکلات روز مره فرهنگی و فکری مردم در آنها طرح می شود، به پاسخگویی بپردازند یا اساسا طرح موضوع کنند.

متاسفانه عده ای در این شبکه‌ها با شایعه پراکنی به تشویش اذهان عمومی می‌پردازند و بعضی از دستگاه‌های مسئول هم با ندانم کار‌‌هایی که می‌کنند، زمینه این گونه شایعات را فراهم می‌آورند. صدا و سیما بخوبی می‌تواند با توجه به موضوعات مطروحه در این شبکه‌ها به تنویر افکار و اذهان عمومی بپردازد و در کنار نظر سنجی‌هایی که در مناسبت‌ها می کند ،از این شبکه‌ها موضوع گیری کند.

بخوبی به یا دارم که در سال‌های بعد از انقلاب که رادیو‌های فارسی زبان بیگانه دروغپردازی یا قلب واقعیت می کردند ،در معاونت سیاسی آن زمان سازمان صدا و سیما برنامه ای را به نام بررسی رادیو‌های بیگانه ساختند که بسیار مورد توجه قرار گرفت .به این ترتیب که صدای گویندگان رادیوهای معروف فارسی زبان را پخش می کردند و در کنار آن تحلیل و تفسیر پخش می شد که مردم بخوبی فرصت قضاوت به دست می آوردند.

در شبکه‌های اجتماعی از موضوعات دینی و تاریخی، نقل قول از مسؤلان گرفته تا ذکر آیاتی از قرآن کریم وکلام امامان معصوم و بخصوص از مسائل اقتصادی و اختلاس‌های میلیاردی به فراوانی سخن گفته می‌شود و گروهی در لابلای این موضوعات مطالب کذب را قرار می‌دهند که در ذهن مردم و به ویژه خانم‌های خانه دار سؤالاتی ایجاد می‌شود که به دنبال پاسخ آن می گردند.این روزها در زمینه کشتار منا،کمک برای ترمیم و ضریح سازی مقابر متبرکه امامان در عراق، جنگ در سوریه و روابط با دنیای عرب، غرامت جنگ تحمیلی، حزب الله لبنان، سرنوشت اختلاس کنندگان و ….هزاران پیام مبادله و صدها مطایبه سیاسی رد و بدل می شود که متاسفانه مرجع صلاحیتداری ظاهرا این‌ها را مطالعه و تحلیل محتوا نمی کند تا مسئولان و دست‌اندرکاران بدانند مردم با چه‌هاله‌های ابهامی درگیرند.معاونت پژوهشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و روابط عمومی ریاست جمهوری و بخصوص سازمان صدا و سیما باید در‌این‌باره پذیرش مسؤلیت کنند و سرویس‌های اجتماعی مطبوعات نیز باید با مطالعه موضوعات یاد شده با صاحبنظران مصاحبه کنند و بدون شعارزدگی، به روشن شدن افکار عمومی همت گمارند.

اهمیت شبکه های اجتماعی در بازاریابی اینترنتی

باید بپذیریم که شبکه‌های اجتماعی مهم هستند، زیرا با افکار عمومی سروکاردارند.بیهوده نیست که رادیو و تلویزیون‌های فارسی زبان با صرف هزینه‌های هنگفت هر هفته به کرات از راه دور با مردم ما مصاحبه و نظرگیری تلفنی می‌کنند تا نبض جامعه ایران را به دست آورده حتی خود آنها برای مردم ما موضوع‌آفرینی می‌کنند.

بسیاری از مدیرعامل‌ها با نداشتن عضویت در شبکه‌های اجتماعی فرصت‌های زیادی برای جذب مشتری را از دست می‌دهند. اکثر آن‌ها یا در هیچ شبکه‌ی اجتماعی عضو نیستند یا اینکه فقط درلینکدین فعالیت می‌کنند. اما واقعیت این است که شما برای پولدار شدن نمی‌توانید جریان درآمد حاصل از عضویت در شبکه‌های اجتماعی را نادیده بگیرید. اگر شرکت شما در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کند، شما هم باید در آنجا عضو باشید. حضور داشتن در این شبکه‌ها تنها به معنای استفاده از تکنولوژی نیست؛ بلکه سرمایه‌گذاری روی فرهنگی است که در حال همه‌گیر شدن در کل دنیا است.

زمانی که مردم بخواهند یک محصول را خریداری کنند و در مورد ارزش‌های یک برند اطمینان حاصل کنند، پروفایل رهبر آن شرکت را نیز چک می‌کنند؛ بنابراین این موضوع برای بازاریابی B2B نیز بسیار مهم است.

social media

۱- اهداف ارتباطی خود را مشخص کنید

شما باید قبل از انجام هر کاری هدف خودتان را از عضویت در شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر و اسنپ‌چت و فیس بوک مشخص کنید. این اولین گام برای بازاریابی برند شما است؛ اما گام‌های دیگری نیز برای تکمیل آن وجود دارند. اول از همه ۳ هدف اصلی برای فعالیت‌های خود در شبکه‌های اجتماعی مشخص کنید. همه‌ی برنامه‌ریزی‌های بازاریابی این‌گونه آغاز می‌شوند و برند شما نیز نباید از این قاعده مستثنا باشد. این کار برند شما را به‌عنوان یک شخص و یک شرکت تعریف می‌کند. شما باید یک رابطه‌ی شفاف برای شرکت تحت رهبری خود تعریف کنید؛ بنابراین این اهداف نباید با اهداف شما از راه‌اندازی شرکت یکسان باشند، بلکه باید شبیه به هم باشند.

به‌عنوان مثال ایلان ماسک را در نظر بگیرید. شرکت‌های تسلا و اسپیس‌ایکس درباره‌ی آینده‌ی دنیای تکنولوژی فعالیت می‌کنند؛ اما او در توییتر خود به این موضوعات از دید شخصی می‌نگرد و از چشم‌اندازی صحبت می‌کند که در مورد یک سرمایه‌گذاری دارد. اگر یکی از پروژه‌هایش با شکست روبه‌رو شود، در مورد آن با مردم صحبت می‌کند یا اینکه در مورد یافته‌های جالبش توییت می‌کند. روشی که او برای برقراری ارتباط با طرفداران خود انتخاب کرده است و با شور و اشتیاق با علاقه‌مندان به علم و تکنولوژی صحبت می‌کند، چیزی فراتر از یک فروش خوب برای او به همراه دارد.

نیازی نیست کامل و بدون عیب ‌و‌ نقص باشید؛ اما حرف‌هایی که می‌زنید باید ارزش شنیده شدن داشته باشند و هدفشان با برند شما یکسان باشد.

social media

۲- با ۱ یا ۲ شبکه‌ی اجتماعی شروع کنید

زمانی که هدف خود را مشخص کردید، باید یکی از شبکه‌های اجتماعی را انتخاب و شروع به پست گذاشتن کنید. این کار سخت نیست اما نیازمند تلاش کردن است. شما مطمئنا به‌عنوان یک مدیرعامل وقت زیادی برای این کارها ندارید، اما می‌توانید در فاصله‌ی بین دو قرار ملاقات این کار را انجام دهید. شبکه‌های اجتماعی در دسترس را بررسی کنید و هرکدام را که برای شما مناسب‌تر است، انتخاب کنید.

انتخاب شبکه‌ی اجتماعی مناسب باید با توجه به حضور مخاطبان شما و روش شما برای برقراری ارتباط انجام شود. به‌عنوان مثال اگر می‌خواهید از طریق اشتراک‌گذاری عکس با مخاطبان خود در ارتباط باشید، می‌توانید از اینستاگرام و اسنپ‌چت استفاده کنید. اگر مخاطبان شما خواندن مقاله‌های طولانی را ترجیح می‌دهند، فیسبوک برای شما مناسب‌تر است. اگر اهل کنایه زدن هستید، توییتر را انتخاب کنید. درنهایت برای نمایش یک تصویر سنتی و حرفه‌ای از کسب‌وکار خود و مخصوصا اگر قصد بازاریابی به روش B2B دارید، لینکدین را انتخاب کنید. هر زمان که به انجام این کار عادت کردید، می‌توانید در یک یا چند شبکه‌ی اجتماعی دیگر نیز عضو شوید.

social media

نگاهی به تاثیر شبکه‌های اجتماعی در بازاریابی B2B

۳- با مخاطبان خود صحبت کنید

هر شخصی باید ۱ یا ۲ بار در هفته اخبار مهم را مستقیما با دیگران به اشتراک بگذارد. اما شبکه‌های اجتماعی تنها محلی برای تبلیغات شما نیستند. در واقع آن‌ها خیابان‌های دوطرفه‌ای هستند که شما می‌توانید در آن حرکت کنید و با مشتری‌های خود از طریق به اشتراک گذاشتن مطالب، یک رابطه‌ی دوستانه برقرار کنید. اگر در انجام این کار خوب باشید ،حتی خود مشتری‌ها نیز برای شما تبلیغ می‌کنند و فروش شما را بالاتر می‌برند.

بهترین راه برای انجام این کار، این است که آن‌ها را با خودتان همراه کنید. به‌عنوان مثال مشتری‌های خود را در پست‌ها تگ کنید و از آن‌ها سؤال بپرسید. یا اینکه بابت ایده‌هایی که به شما می‌دهند از آن‌ها قدردانی کنید. با همه‌ی این‌ها، بهترین راه برای افزایش فالوئرها این است که به تک‌تک آن‌ها پاسخ دهید. اگر نمی‌توانید به تمام کامنت‌ها پاسخ دهید، سعی کنید به جالب‌ترین آن‌ها جواب بدهید. اگر باز هم زمان کافی ندارید، می‌توانید از یکی از کارمندان شرکت خود برای انجام این کار کمک بگیرید.

۴- اخبار را رهبری و جهت‌دهی کنید

بهترین کار این است که محتوای اصیل تهیه کنید؛ اما ممکن است همیشه برای انجام این کار زمان نداشته باشید؛ بنابراین هیچ ایرادی ندارد که گاهی اوقات اخبار مرتبط با صنعت خود را پخش کنید و نظر خودتان را به آن اضافه کنید. مشتری‌ها و حتی کسب‌و‌کارhttps://linestore.ir/category/%DA%A9%D8%B3%D8%A8-%D8%AF%D8%B1%D8%A2%D9%85%D8%AF/?v=0077289198bbهای دیگر انتظار دارند شما حرفی ارزشمند برای گفتن داشته باشید. باید از یک موضوع طرفداری کنید و این کار را می‌توانید با نظر دادن در مورد توسعه‌ی یک صنعت انجام دهید.

اخبار مهمی را که مرتبط با صنعت شما هستند، همراه با نظر خودتان به اشتراک بگذارید و نظر افراد مهمی را که می‌شناسید و موقعیت شغلی مشابه شما دارند، جویا شوید. این کار باعث می‌شود مخاطبان آن‌ها نیز شما را بشناسند و به سمت شما جذب شوند.

social media

۵- محتوای خودتان را بسازید

مقاله‌ی مرتبط:

  • پیش‌بینی‌هایی از آینده بازاریابی محتوا در سال ۲۰۲۰

ساختن محتوای مرتبط با کسب‌و‌‌کارتان می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در رشد شما داشته باشد. محتوایی که تولید می‌کنید حتما باید با صنعت کسب‌و‌کارتان مرتبط باشد؛ اما می‌تواند به شکل سمینار یا وبینار باشد. هدف اصلی از انجام این کار این است که یک مورد ارزشمند مانند آدرس وبلاگ، یک کتاب الکترونیکی یا اینفوگرافی در پایان پست شما قرار بگیرد. درواقع به اشتراک گذاشتن محتوای مفید و قابل‌اطمینان می‌تواند توجه بسیاری از مخاطبان را به سمت شما جلب کند.

نگاهی به توییتر برایان هالیگان، مدیرعامل شرکت هاب‌اسپات بیندازید. او از محتوا برای جذب مخاطب و افزایش نفوذپذیری خود استفاده کرده است و اعتماد آن‌ها را با روش‌های هوشمندانه جلب می‌کند.

۵ روشی که در این مقاله در مورد آن‌ها صحبت کردیم، بسیار آسان هستند و ارزش امتحان کردن دارند؛ اما باید با کمی دیسیپلین یا انضباط همراه باشند. استفاده نکردن از شبکه‌های اجتماعی مانند رها کردن پول روی میز است؛ یا جلوی فروش بیشتر محصولات شما را می‌گیرد یا اینکه به رقیبان اجازه می‌دهد مشتری‌های شما را تصاحب کنند. ابتدا هدف خودتان را مشخص کنید و سپس با مردم صحبت کنید. از طریق تولید محتوای مفید اعتماد آن‌ها را جلب کنید و به مرور زمان تبدیل به یک فرد تأثیرگذار در صنعت کسب‌و‌کار خود شوید.

منابع: اطلاعاتزومیت

#مجید_درویش_زاده #لاین_استور#استارتاپونه
درویش زادهDarvishzade
پنل ممبر فالوور

    لطفا برای مشاوره رایگان در خصوص ارائه خدمات؛ فرم زیر را پر کنید:

    3 دیدگاه ها

    1. مدیر عامل ها خیلی باید از این شبکه ها نهایت استفاده رو برای افزایش سطح کارشون به کار ببرن و از کسب درامد در شبکه های اجنتماعی استفاده کنن

    2. با توجه به نقش تبلیغات در شبکه های اجتماعی مقاله بسیار عالی و کاربردی بود ممنون از شما.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    شانستو برای دریافت تخفیف ویژه امتحان کن! (ویژه نمایندگی)