مقدمه
بازاریابی با پادکست نوع جدیدی از انواع بازاریابی می باشد. پادکست همان صدا یا صوت می باشد. بازاریابی با پادکست یعنی بازاریابی از طریق صدا. این رسانه تبلیغاتی بر روی یکی از حواس انسان یعنی شنوایی تاثیر می گذارد.
ما صدا ها را می شنویم. شنوایی یکی از اصلی ترین حواس ما است، بنابراین، برای اثرگذاری بر روی مخاطب می تواند استفاده شود. بازاریابی با پادکست به ظاهر، رسانه ای ساده است ولی همین رسانه ساده، ریزه کاری هایی دارد که اگر بخوبی انجام شود قطعا نتیجه ای مطلوب خواهد داشت. بازاریابی با پادکست راهی ارزان و مناسب برای اهداف بازاریابی و فروش و ارتباط موثر با مشتری می باشد. برای گرفتن نتیجه بهتر در این زمینه با لاین استور همراه باشید.
انواع بازاریابی با پادکست
پادکست برای موارد زیادی می تواند استفاده شود. ما از جنبه تجاری به آن نگاه می کنیم. ازجمله :
۱ تبلیغات
۲ ارتباطات
۳ اخبار
۴ سرگرمی
همه این موارد می تواند جنبه تبلیغاتی نیز داشته باشد. در این جا منظور، این است که بر روی مخاطب، به عناوین مختلف اثر گذاشته شود. این اثر باید بگونه ای باشد که ترغیب به خرید محصول یا استفاده از خدمات کند.
دلایل افت بازدید و رتبه عبارات سایت شما در گوگل
مزایای بازاریابی با پادکست
۱٫ ارزان تمام شدن نسبت به خیلی از رسانه ها ازجمله : تبلیغات در مجلات، تبلیغات با همایش، قرعه کشی و اهدای جوایز،تبلیغات بر روی اتوبوس و…
۲٫ قابل حمل بودن
۳٫ استفاده برای مدت زمان زیاد
۴٫ ارزان تمام شدن تغییر در آن
۵٫ براحتی تغییر دادن قسمت یا قسمت هایی از آن
۶٫ قابلیت تهیه به فرمت های مختلف صوتی
۷٫ قابلیت گذاشتن افکت های مختلف بر روی آن
۸٫ قابلیت انتقال سریع در شبکه های اجتماعی به دلیل حجم کم آن
۹٫ ساخت پادکست توسط خود افراد
۱۰٫ بیشتر دیده شدن سایت یا شبکه اجتماعی شما بوسیله بازاریابی با پادکست
۱۱٫ سریعتر دیده شدن پادکست ها توسط موتورهای جست و جو. این مزیت باعث می شود تا رتبه سایت شما سریعتر بالا رود
۱۲ .بوجود آوردن ارتباط نزدیکتر با مخاطب هدف و جذب مشتری جدید
توصیه هایی برای بازاریابی با پادکست موفق
۱٫ حداقل زمان بهتر است ۳۰ ثانیه باشد. این زمان تقریبا مثل زمان مناسب برایتبلیغات رادیویی است.
۲٫ صدای دورگه و خش دار و همچنین رسا، ایده آل ترین برای بازاریابی با پادکست می باشد. البته به محصول مورد تبلیغ هم بستگی دارد.
۳٫ بهتر است برای جلب توجه شنونده، در ابتدا یک موسیقی جذاب که گوش های شنونده را تیز می کند، پخش شود. بعد از اینکه گوینده، روی آن شروع به صحبت کرد، صدای موسیقی کم شود تا صدای گوینده بیشتر خود را نشان دهد، ولی نه بصورتی که قطع شود.
۴٫ برای آخر پادکست بهتر است کمی موسیقی بدون کلام باشد. در حد ۵ ثانیه.
۵٫ با توجه به قسمت های مختلف متن، باید صدای ما تُن بالا و پایین، مکث، تاکید قوی یا ضعیف داشته باشد تا بتواند بر روی شنونده تاثیر خود را بگذارد.
۶٫ بهتر است فقط یک نفر به عنوان گوینده باشد. صدای بیش از یک نفر شاید شنونده را گمراه کند. قرار نیست قصه تعریف کنیم.
۷٫ ما در بازاریابی با پادکست زمان خیلی زیادی نداریم پس باید برای اثرگذاری بیشتر، متن با سرعت مناسبی خوانده شود تا هم شنونده متوجه منظور پیام شود و هم در مدت زمان تعیین شده، بتواند اثرگذار باشد.
۸٫ بهتر است حداکثر زمان پادکست ۲ دقیقه باشد تا حوصله شنونده سر نرود.
۹٫ متنی که خوانده می شود باید بدون اشتباه لفظی باشد.
۱۰٫ قبل از اینکه بازاریابی با پادکست را شروع کنیم روی متن آن حسابی وقت بگذارید. متن باید جذاب باشد.
۱۱٫ بعد از اینکه کار پادکست تمام شد، آن را به چندین نفر به عنوان تست بدهید تا آن را گوش کنند و نظرشان را بدهند. اگر ایرادی دارد حتما آن را اصلاح کنید. در صورت اصلاح نکردن انگار پول خود را دور ریخته اید.
نکته:قبل از اینکه گوینده شروع به خواندن در پادکست کند باید تمرینات لازم برای نرم و آماده شدن صدای خود را انجام دهد.
نتیجه گیری
۱٫ بازاریابی با پادکست راهی جدید برای معرفی محصولات و خدمات شما می باشد. این جدید بودن می تواند برای مخاطبین شما جذاب نیز باشد. از آن به درستی استفاده کنیم.
۲٫ بازاریابی با پادکست را روشی مکمل برای کمپین تبلیغاتی خود در نظر بگیرید. از روش های دیگر نیز استفاده کنید. از جمله :
بازاریابی شبکه های اجتماعی ، کارت ویزیت حرفه ای، پوستر تبلیغاتی، بنر تبلیغاتی و…
منابع : تهران پادکست ، آی بهتر ، همفکر
بازاریابی با پادکست و پیام صوتی موضوعی هست که کمتر به اون توجه میشه و چه بسا اگه بازاریابان اینترنتی از این روش برای جذب مخاطب استفاده کنند البته بدرستی شاید بیشتر از روشهای دیگر نتیجه بگیرند
این دو روش در بازاریابی دیجیتال و بازاریابی در فضای مجازی یکی از دو روش مهم در این حیطه می باشد