به گزارش لاین استور، اصطلاح بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ(Digital Marketing) از دو دهه پیش تاکنون به عنوان زیرمجموعهای از مدیریت بازاریابی و نیزمدیریت تبلیغات مورد اشاره قرار میگیرد.
اما با توجه به توسعه فناوری اطلاعات طی سالهای اخیر، افزایش متوسط زمان آنلاین بودن کاربران، استفاده گسترده از موبایل و افزایش ضریب نفوذ اینترنت در جهان، امروزه به عنوان یک دانش و تخصص مستقل مورد توجه قرار میگیرد.
کلمه بازاریابی آنقدر در زندگی روزانه ما وارد شده است که دیگر پرسیدن این سوال که “بازاریابی چیست؟” شاید در نگاه اول کار مسخرهای باشد:
“خب بازاریابی بازاریابیه دیگه. این چه سوالیه؟”
اما اگر کمی در موضوع دقیق شویم، میبینیم که واقعاً ارائه یک تعریف دقیق از بازاریابی کار چندان راحتی نیست. واقعاً چگونه میتوانیم بگوییم که کدام فعالیتهای یک کسب و کار، بازاریابی محسوب میشوند و کدام فعالیتها نمیشوند؟
متاسفانه، در حال حاضر تصور بسیاری از شرکتهای ایرانی این است که بازاریابی صرفاً یک معادل برای کلمه تبلیغات بوده و چیزی بیش از آن نیست. اما ما نوینیها، به عنوان یک تیم فعال در این زمینه، میدانیم که بازاریابی مبحثی بسیار گستردهتر از تبلیغات است. و دقیقاً به همین دلیل بود که تصمیم گرفتیم در مورد معنای بازاریابی یک مقاله بنویسیم. ما در این مقاله، برای پیدا کردن یک تعریف خوب از بازاریابی، به سراغ متخصصان جهانی میرویم و میبینیم از نظر هر یک از آنها، بازاریابی چیست.
تعریف بازاریابی از نگاه ۱۵ متخصص مطرح جهانی
با کمی گشت و گذار در اینترنت توانستیم صدها تعریف مختلف برای بازاریابی پیدا کنیم. اما مطمئناً ارائه تمام آنها در این مقاله از حوصله آن خارج بود. برای فقط به آوردن ۱۵ تعریف جالب و متنوع بسنده کردیم که هر یک را با توضیحی کوتاه برای شما خواهیم آورد. این تعریفها تقریباً اکثر جوانب بازاریابی را در بر میگیرند. خب، بیایید شروع کنیم:
یک تعریف شسته رفته و کامل از بازاریابی
بازاریابی آن فعالیت، و همچنین مجموعۀ موسسهها و فرآیندهایی است که در راستای ساخت، انتقال، رساندن و تبادل آن پیشنهادها انجام شوند که برای مشتری، ارباب رجوع، همکاران و در کل، جامعه، ارزشمند باشند. – اتحادیه بازاریابی آمریکا
تعریف اتحادیه بازاریابی آمریکا (American Marketing Association یا AMA) نتیجه سالها بحث است و تعجبی هم ندارد که یک نگاه جامع، ولی دقیق به بازاریابی را ارائه میدهد. این تعریف تمام بخشهای بازاریابی، از جمله توسعه محصول، روابط عمومی، قیمتگذاری و دیگر جوانب استراتژیک بازاریابی را در بر میگیرد.
دوره کمپ مجازی تلگرامی ویس مارکتینگ | بازاریابی با انتشار صدا | پادکست مارکتینگ
تعریف مارکتینگ از نگاه یک اسطورۀ بازاریابی
خب، قبل از اینکه راجع به حرف رجیس مککنا حرف بزنیم، بگذارید خود او را بهتر بشناسیم. او همان بازاریابی است که اکثر روشهای مارکتینگ با تکنولوژی را به جهان معرفی کرده و با شرکتهای بزرگی همچون اپل، مایکروسافت، اینتل و … در زمینه مارکتینگ همکاری داشته است. تاثیر کارهای مککنا باعث شده در جهان تجارت از او به عنوان بازاریاب اسطورهای (و بسیاری القاب دیگر) یاد شود. پس اینکه استیو جابز خودش مستقیماً از او درخواست کرده که در بازاریابی اولین کامپیوتر شرکت اپل کمکشان کند، نباید باعث تعجب شما شود.
تعریف مککنا از بازاریابی با شهرتش همخوانی دارد. تعریفی جسورانه که به ما میگوید هر کاری که میکنیم بخشی از بازاریابی ماست. این یعنی بازاریابی به تحقیق، طراحی محصول، قیمتگذاری و تبلیغات محدود نمیشود و کوچکترین مسائل کاری از جمله نحوه پاسخ دادن به تلفن و سرعت ما در حل مشکلات را شامل میشود. بله! تمام آنها در نگاه مشتری به شرکت ما تاثیر خواهند داشت.
همه چیز در مورد ایمیل تبلیغاتی یا ایمیل مارکتینگ
بازاریابی: نگاه مشتری به تجارت
بازاریابی نه تنها مبحثی بسیار گستردهتر از فروش است، که اصلاً به یک فعالیت مشخص محدود نمیشود و تمام بخشهای یک تجارت را در بر میگیرد. بازاریابی کلیّت یک تجارت است که بر طبق نتیجۀ نهایی و از نگاه مشتری دیده میشود. بنابراین توجه و قبول مسئولیت بازاریابی باید توسط تمام بخشهای یک سازمان انجام شود. – پیتر دراکر
پیتر دراکر یکی از تاثیرگذارترین افراد در شکلدهی اصول و اساس تجارت مدرن است. همانطور که دیدید، این متخصص تجارت و بازاریابی نیز این ایده را ترویج میدهد که بازاریابی همهچیز است. البته او توضیحی کاملتر در این زمینه به ما ارائه میدهد. به علاوه، (به درستی) به ما میگوید که بازاریابی با فروش فرق میکند.
در همین راستا، بد نیست ببینیم او در مورد هدف بازاریابی به ما چه میگوید:
هدف بازاریابی این است که مشتری را به خوبی بشناسد و بفهمد، تا به این ترتیب بتواند محصولات و خدماتی را ارائه دهد که برای او مناسب باشند و خود به خود فروش بروند.
تعریف بازاریابی از یک نگاه آکادمیک
بازاریابی یک فرآیند اجتماعی است که به وسیله آن افراد و گروهها، چیزی که میخواهند و نیاز دارند را با تولید و مبادله محصولات و ارزش با دیگران، بدست میآورند. – فیلیپ کوتلر
فیلیپ کوتلر یکی از تاثیرگذارترین چهرههای بازاریابی در جهان است و بیش از ۵۵ کتاب در این زمینه به چاپ رسانده است.بد نیست بدانید که یکی از کتابهای او به نام “مدیریت بازاریابی: تحلیل، برنامهریزی و کنترل” به عنوان محبوبترین کتاب درسی برای کلاسهای رشته تجارت شناخته شده است.
بنابراین کاملاً طبیعی است که نگاه او به بازاریابی هم یک نگاه سنتی و دانشگاهی باشد: دقیق و سرد. استفاده از عبارت “فرآیند اجتماعی” در این تعریف، کمی توجه را از بخش تجاری دور میکند و کلمه “افراد” شاید چندان جایگزین مناسبی برای “مشتریان” نباشد.
دوره پیشرفته تلگرام مارکتینگ مخصوص صاحبان مشاغل
سوال بازاریابی چیست و پدر بازاریابی چریکی
بازاریابی هر نوع تعاملی است که تجارت شما، با هر کسی داشته باشد، که بخشی از تجارت شما نیست. بازاریابی همچنین حقیقتی است که جذاب شده است. بازاریابی این هنر است که طرز فکر مردم را عوض کنید. بازاریابی فرصتی برای شماست تا از کسب و کار خود سود کنید، شانس این است که با دیگر تجارتها در جامعه یا صنعت خود تعامل داشته باشید و فرآیندی برای ساخت روابط طولانیمدت است. – جی کنراد لوینسون
لوینسون شاید معرف حضور شما هم باشد. او همان کسی است که علیه روشهای سنتی بازاریابی قیام کرد و یک شیوه مدرن بازاریابی به اسم گوریلا مارکتینگ یا بازاریابی چریکی را به جهان معرفی نمود. آنچه خواندید، بخشی از یک سخنرانی پر شور توسط این بازاریاب خلاق است که در آن، نقش متقاعدسازی در بازاریابی کاملاً برجسته شده است. شما می توانید تجربیات خود را با لاین استور در میان بگذارید.