دلایل کاهش تعداد کاربران فیسبوک

شبکه اجتماعی فیسبوک به عنوان بزرگ ترین شبکه اجتماعی در جهان با کاهش تعداد کاربران خود مواجه شده است. دلایل  متعددی برای کاهش تعداد کاربران فیسبوک می توان در نظر گرفت که در این مطلب به بررسی این دلایل می پردازیم.

طبق نتایج به دست آمده در تحقیقات یک مرکز مطالعات اجتماعی به نام «Bakers‌Social»، کاربران فیس بوک تنها در امریکا و ظرف یک ماه گذشته بیش از شش میلیون کاهش یافته است. گزارش‌های قبلی مؤسسات و رسانه‌های متفاوت نیز حاکی از سرد شدن اذعان عمومی، به ویژه جوانان از فیس ‌بوک بوده است.

فیسبوکِ یک میلیارد دلاری؛ چرا زاکربرگ شرکتش را به یاهو نفروخت؟

دلایل کاهش تعداد کابران فیسبوک

کاربرد تلفن های هوشمند نیز از جمله دلایل کاهش تعداد کاربران فیسبوک محسوب می شود. افراد با توجه به وقت محدودی که در اختیار دارند و با در نظر گرفتن صفحه نمایش کوچک این ابزارهای ارتباطی، صرفاً مطالب صفحه خبر خود را بررسی کرده و زمان کمی را برای گذاشتن کامنت و یا هر گونه تعامل در این اپلیکیشن اختصاص می دهند. این امر سبب ایجاد اشکال غیر فعال تعامل و مشارکت می شود که در آن افراد صرفاً مشاهده گر بوده و با آن مطالب ارتباط برقرار نمی کنند. این کاهش نرخ تعامل و به دنبال آن کاهش جذابیت این اپلیکیشن را می توان به عنوان دلیلی برای کاهش تعداد کاربران آن در نظر گرفت.

آمارهای فیس بوک که برای اطلاع‌رسانی سهامداران و نیز ترغیب سرمایه‌گذاران به روز می‌شود، نشان می‌دهد که میزان استقبال تا ۳۶% کاهش یافته است. عمده این کاهش نیز در امریکا، انگلیس و سایر کشورهای اروپایی صورت گرفته است.
Image result for ‫دلایل کاهش تعداد کاربران فیسبوک‬‎
 فیس بوک، بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی جهان، فقط در ماه گذشته با کاهش ۶ میلیون بازدید کننده مواجه شد که رشد منفی ۴ درصدی نسبت به ماه گذشته‌اش را نشان می‌دهد و این رقم در انگلیس ۱٫۴ میلیون نفر بوده که برابر با کاهش ۴٫۵ درصدی می‌باشد. فیس بوک جمعاً در شش ماه گذشته بیش از ۹ میلیون کاربر خود را در امریکا ۲ میلیون در انگلیس از دست داده است. سخنگوی فیس بوک خبر از کاهش چشمگیر کاربران در کانادا، فرانسه، اسپانیا، آلمان و ژاپن داد.

کارشناس ارتباط فیس بوک گفت: بزرگ‌ترین مشکل فیس بوک در امریکا و انگلیس افزوده نشده کاربران جدید است، چرا که اغلب کسانی که انتظار عضویت آنان می‌رود، قبلاً عضو شده‌اند. و ما مشکل دیگر یک نواختی خسته کننده است. وی افزود: عامل ریسک و خطر کوچک است، اما نمی‌توان گفت وجود ندارد.

البته فزونی کاربران در امریکای جنوبی یا کشورهای در حال توسعه رو به رشد سریع است. مثلاً بازدید ماهانه برزیل ببه هفتاد میلیون رسیده است و هند با افزایش ۴ درصدی به ۶۴ میلیون رسیده است که البته با توجه به جمعیت این کشور بسیار کم است.

اما به طور کلی بازدید کاهش یافته و از ۱۲۱ دقیقه در دسامبر ۲۰۱۲ به ۱۱۵ دقیقه در ماه فوریه رسیده است. بازدید در کشورهای توسعه‌ یافته به شدت رو به کاهش است.

از سوی دیگر، فیسبوک که در ابتدا به عنوان پلتفرمی برای افراد ساخته شد تا لحظه هایی از زندگی شخصی خود را در آن به اشتراک گذارند، با کاهش تعداد پست های شخصی در این شبکه اجتماعی مواجه شده است.

البته مسئولان این وب سایت معتقد هستند که میزان به اشتراک گذاری کلی در این وب سایت کاهش پیدا نکرده است. بلکه /۶۱ بیلیون کاربر این شبکه اجتماعی به طریقی متفاوت در حال استفاده از این شبکه اجتماعی هستند.

کاربران امروزه بیشتر در حال به اشتراک گذاری ویدیو و لینک های وب سایت های دیگر در این شبکه اجتماعی هستند.

فیسبوک امکان درج آگهی استخدام را برای رقابت با لینکدین راه اندازی می‌کند

کاهش به اشتراک گذاری مطالب شخصی

در سال ۲۰۱۶، به گفته فیسبوک به اشتراک گذاری و پخش مطالبی که به صورت شخصی تهیه شده باشند (Original Broadcast Sharing) نسبت به سال گذشته با کاهش ۱۵٪ روبه رو شده است.

به اشتراک گذاری مطالب شخصی ۲۱٪ هر ساله در حال کاهش است و این روند از اواسط سال ۲۰۱۵ شروع شده است.

یکی از دلایلی برای کمتر به اشتراک گذاری مطالب شخصی عنوان شده است، افزایش تعداد دوستان افراد در این شبکه اجتماعی مطرح شده است. این امر سبب کاهش علاقه افراد برای به اشتراک گذاری مطالب شخصی می شود.

افزایش طرفداران شبکه اجتماعی اینستاگرام به عنوان یکی از دلایل کاهش تعداد کاربران فیسبوک عنوان شده است. این امر سبب می شود تا کاربران بیشتر عکس های خود را در اینستاگرام به اشتراک گذارند و از به اشتراک گذاری دوباره آن ها در فیسبوک خودداری کنند. از سوی دیگر چون در اکانت های شخصی افراد در اینستاگرام تعداد دوستان کمتری وجود دارند، به نوعی به اشتراک گذاری مطالب شخصی راحت تر قلمداد می شود.

اپلیکیشن های پیام رسان و افزایش کاربران آن ها نیز از جمله دلایل کاهش تعداد کاربران فیسبوک محسوب می شود. امروزه، افراد مکالمات و گفت و گوهای خود را اغلب از طریق این اپلیکیشن ها انجام می دهند. کاربران امروزه بیشتر ترجیح می دهند تا مطالب خصوصی خود را در اپلیکیشن هایی مانند اسنپ چت (Snapchat)  به اشتراک گذارند.

البته فیس بوک بر اساس این داده ها درصدد است تا این کاهش تعداد کاربران خود را کاهش دهد.

راهکارهای فیسبوک برای جلوگیری از کاهش تعداد کاربران

Related image

فیسبوک به این داده ها اهمیت زیادی می دهد و درصدد است تا دوباره میزان به اشتراک گذاری را در میان کاربران خود و تعداد کاربران خود را افزایش دهد.

یکی از اقداماتی که به این منظور انجام می شود، استفاده از ویژگی های جدید در وب سایت است. ویژگی هایی مانند ٰدر این روزٰ (On this day) ‌‌از جمله این ویژگی ها است. بر اساس این ویژگی محتواهایی که کاربران در این روز در سال گذشته به اشتراک گذاشته اند برای آن ها به نمایش گذاشته می شود.

همچنین الگوریتم صفحه خبر فیسبوک دچار تغییر شده است تا مطالبی را که دوستان کاربران از پروفایل های شخصی خود به اشتراک می گذارند را در الویت قرار دهد.

به یاد آوری رویدادهای خاص مانند روز مادر نیز از اقدامات دیگر فیسبوک برای جلوگیری از تعداد کاربران خود و به اشتراک گذاری مطالب شخصی محسوب می شود.

البته باید اشاره کرد که به رقم کاهش تعداد کاربران فیسبوک، درآمد این شبکه اجتماعی همچنان در حال افزایش است. زیرا همچنان افرادی که برای مشاهده مطالب وارد فیسبوک می شوند زیاد هستند. تبلیغات همچنان در این شبکه اجتماعی پرطرفدار در معرض دید افراد قرار می گیرند و درآمد این شبکه اجتماعی را افزایش می دهند.

 

 

کلمات کلیدی : فیسبوک , شبکه های اجتماعی  ,کاربران فعال ,   افزایش کاربران موبایل , گزارش فیسبوک , فیسبوک , آموزش , تگ شدن سنگ تمام گذاشتن , بازاریابان , بازاریابی شبکه های اجتماعی , کسب درآمد از شبکه های اجتماعی , تبلیغات در شبکه های اجتماعی, اکانت فیسبوک , مدیریت شبکه های اجتماعی  , Social network advertising , social media marketing  , Facebook ,

 

 

 

منابع : مشرق نیوز , مارکت گرافی

#مجید_درویش_زاده #لاین_استور#استارتاپونه
درویش زادهDarvishzade
پنل ممبر فالوور

    لطفا برای مشاوره رایگان در خصوص ارائه خدمات؛ فرم زیر را پر کنید:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    شانستو برای دریافت تخفیف ویژه امتحان کن! (ویژه نمایندگی)