رفتار معمارانه در شبکه‌های اجتماعی

من معتقدم گفتگوها و به اشتراک گذاشتن تجربیات توسط افراد اهل‌فن هنر معماری در هر عصر، باعث شکل‌گیری معماری معاصر آن دوره می‌شود. این گفتگو‌ها پیش از این در استودیوها، محل احداث بناها، دانشگاه‌ها و یا دورهمی معماران اتفاق می‌افتاد؛ اما امروزه شبکه‌های اجتماعی بستری جایگزین برای این گفتگوها شده و معمارانی که براین موضوع واقف‌اند، داوطلبانه و هوشمندانه خودشان را با موج تحولات فکری عصر همراه می‌کنند.

 

معمار و شبکه‌های اجتماعی :

تا اینجای کار به ارتباط عجیب و غیرقابل‌انکار معماری و شبکه‌های اجتماعی پی‌بردیم.

حالا می‌خواهیم به این بپردازیم که یک معمار به عنوان عنصر شاخص این علم، چه رفتاری در دنیای مجازی باید از خود نشان دهد و آیا با این‌که معماران درک درستی از فضاها دارند؛ با پتانسیل‌های فضاهای مجازی آشنا هستند؟

امروزه میزان حضور مردم دنیا در شبکه‌های اجتماعی بر کسی پوشیده نیست. برای تاکید بر حرفم، شاید بد نباشد اشاره کنم که اگر فیس‌بوک یک کشور بود، سومین کشور پرجمعیت دنیا می‌شد! در نتیجه برای هر فردی در هر کسب‌وکاری دلایل عمومی‌ای برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی وجود دارد. اما برخی مشاغل می‌توانند استفاده‌های اختصاصی‌ای را در زمینه حرفه خود از برخی شبکه‌ها  داشته باشند که من معتقدم معماری یکی از آن‌هاست.

بازاریابی و کارآفرینی از طریق شبکه های اجتماعی

مزایای استفاده از شبکه‌های اجتماعی در حرفه معماری:

  • شبکه‌های اجتماعی رسانه‌هایی با صرفه اقتصادی: شبکه‌های اجتماعی به عنوان یک رسانه، برای شما بسیار ارزان‌تر از بروشورها، مجلات، تلویزیون و دیگر روش‌های سنتی تمام خواهد شد.
  • شنیدن بازخوردها از کاربران واقعی معماری و نه صرفا منتقدها: در گذشته معمارها تنها از زبان منتقدها موردنقد قرار می‌گرفتند و صدای مردم که درواقع مصرف‌کنندگان اصلی معماری هستند، شنیده نمی‌شد.
  • نمایش نتایج قابل‌قبول‌تر در موتور‌های جستجو: با ظهور شبکه‌های اجتماعی شما حتما نباید برنده فلان جایزه معمار باشید تا اسمتان در رسانه‌ها منتشر شود. در عصری که اینترنت به عنوان یک رسانه غالب عمل می‌کند، مخاطبان معماری با جستجوی نامتان در آن، به میزانی که شما در این محیط تولید محتوا کرده باشید، شما را خواهند یافت.
  • تاثیر غیرمستقیم بر دیده شدن و پیروزی شما در مسابقات: همانطور که می‌دانیم تبلیغات و معرفی اثر در هر شاخه‌ای نقش موثری بر دیده شدن آن دارد. خیلی‌ها معتقدند حتی در اسکار هم این موضوع تاکنون نقش تعیین کننده‌ای داشته. ازاین رو با تولید محتوا مناسب و باکیفیت در رابطه با اثری که در مسابقه شرکت داده‌اید و انداختن نام اثرتان بر سر زبان‌ها، نظر داوران به سمتتان بیشتر جلب خواهد شد.
  • افزایش فعالیت کاربران جهت بهبود برندینگ شما: یکی از فوائد فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، افزایش تولید محتوا کاربران درخصوص شماست. به این‌صورت که به‌طورمثال کاربری تصویر ویلایی که شما طراحی کرده‌اید را در پیجتان می‌بیند و زمانی که از نزدیک آن را مشاهده می‌کند، حافظه تصویری او باعث می‌شود تا راحت‌تر با آن ارتباط برقرار کند و اگر از آن عکس بگیرد و در پیج شخصی‌اش قرار دهد؛ شما را تگ (tag)خواهد کرد و به این صورت مخاطبان آن فرد به شما لینک خواهند شد.
  • آرشیو فعالیت‌ها و اطلاعات مورد‌علاقه‌تان: تولیدمحتوا برای شبکه‌های اجتماعی بهانه‌ای خواهد شد که از هرفعالیت و پروژه‌ای که انجام می‌دهید، نوت نوشتاری و تصویری بردارید و این داده‌ها در آینده بسیار به دردتان خواهد خورد.

ممکن است در دنیای واقعی مجلل بودن شرکت معماری‌تان، دانشگاهی که تحصیل کرده‌اید، نمره‌هایتان و … در پیشرفت شما بسیار موثر واقع شوند، اما باید بگویم در دنیای مجازی از این خبرها نیست! در دنیای شبکه‌های اجتماعی، اعتبار و اقتدار شما وابسته به طرز تفکر و قدرت نگاهتان به معماری و از همه مهمتر میزان دانش اکنون شما خواهد بود و البته هنر نمایش آن!

اگر شما یک معمار هستید و تا اینجا کار متقاعد شده باشید که برای پیشرفت در حرفه‌تان، نیاز به فعالیت در شبکه‌های اجتماعی  دارید.حتما می‎‌پرسید: قدم اول چیست؟

 کسب درآمد از شبکه های اجتماعی

شناختن محیط هر شبکه‌اجتماعی

در ابتدا بهتر است هرکدام ار شبکه‌ها را به خوبی بشناسید و با توجه به سبک فعالیتتان پلت‌فرم‌هایی که برای شما مناسب‌ترند را برای شروع انتخاب کنید.

فیس‌بوک

فیس‌بوک هنوز هم در سطح جهانی پرطرفدارترین رسانه اجتماعی به شمار می‌رود. از دیدگاه من فیس‌بوک پلت‌فرمی است که تقریبا برای تمام فرمت‌های محتوایی (ویدیو، متن، عکس و  …) مناسب است و محدودیت خاصی برای انتشار محتوای موردنظر شما ایجاد نمی‌کند. به عبارتی کاربری که صفحه فیس‌بوکش را باز می‌کند، انتظار دیدن هرنوع محتوایی را دارد و باید بگویم کاربران آن نسبت به کاربران پلت‌فرم‌هایی مثل اینستاگرام و توییتر، بسیار با حوصله‌ترند. این عدم محدودیت از دیدگاه برخی یک ویژگی مثبت و از دیدگاه برخی دیگر منفی تلقی می‌شود. اما اگر نظر من را بخواهید؛ باید بگویم من با هردوگروه مخالفم! به نظر من درصورتیکه ویژگی‌های یک شبکه و اخلاق مخاطبان آن را بشناسید و بتوانید با علم به این دو موضوع، محتوایتان را تولید کنید، هیچ‌موقع هیچ ویژگی بدی وجود ندارد!

موضوعی که شما به عنوان یک معمار باید در فیس‌بوک به آن توجه کنید انتخاب میان   Page و Group است.شما که به یک پیج غیرشخصی نیاز دارید  این دو قالب برای فیس‌بوک شما وجود دارد.

در ادامه وجه تمایز این دو را در تصویر زیر مشاهده خواهید کرد.

لینکدین

به این شبکه خیلی حواستان باشد. محیط لینکدین محیطی است که صرفا به وجه حرفه‌ای زندگی شما می‌پردازد. اصلا منظور این نیست که در آن عصا قورت داده عمل کنید، اما باید حرفه‌ای‎تر رفتار کنید. می‌توان گفت لینکدین میدانی برای به رخ کشیدن موفقیت‌های کاری و تجربیاتی‌ است که کسب می‌کنید. از این رو از تصویر پروفایلتان گرفته تا محتوایی که در آن منتشر می‌کنید و حتی طرز پاسخ‌گوییتان به پیام‌ها و… همه باید از استانداردهایی برخوردار باشند.

اگر یک معمار آماتور هستید، می‌توانید با نمایش توانایی‌هایتان(به عنوان مثال؛ پروژه‌های دانشجویی یا مسابقاتی که شرکت کرده‌ایدو…)، فرصت‌های شغلی خوبی دریافت کنید. یا مثلا اگر در دفترتان احتیاج به نیروی توانمند دارید، بهترین پلت‌فرم برای پیدا کردن نیروی مدنظر لینکدین است.

“یوتیوب و آپارات”

این دو پلت‌فرم برای به اشتراک‌گذاری ویدیو مورد استفاده قرار می‌گیرد. ‌ذهنتان سریع به دنبال ویدیوهای آنچنانی که میلیونی هزینه برمی‌دارد نرود. به عنوان مثال یک ویدیو تایم‌لپس از اسکیس زدن طرح جدیدتان یا  آموزش یک تکنیک راندو بصورت خلاصه، می‌تواند در صفحه شما به میزان زیادی، بازدیدکننده داشته باشد. حتی می‌توانید روند ساخته شدن پروژه‌تان را بصورت ویدیو اسلایدشو، درست کنید و آن را در این شبکه‌ها، با مخاطبانتان به اشتراک بگذارید.

“اینستاگرام

به عقیده من اینستاگرام یکی از ایده‌آل‌ترین پلت‌فرم‌ها برای معماری و شرکت‌های طراحی است. چرا که معماری یک هنر ویژوال (تصویری) است؛ درنتیجه به یک پلت‌فرم تصویرمحور احتیاج دارد.

مردم بیش از هرچیز به دنبال زیر ذره‌بین قرار دادن شما، به عنوان یک طراح در زندگی ‌روزمره‌تان هستند. طراح‌ای که علی‌رقم تصویری که در دنیای حقیقی از او دیده می‌شود، در اینجا بسیار خودمانی، بی‌رودربایستی و سرگرم‌کننده است.

در بحث تولید محتوا برای شبکه‌های اجتماعی، رعایت کردن بالانس موضوعی بسیار مهم است. این‌که محتوا‌های تکراری مخاطب را خسته می‌کند و باید به نوعی برای محتوایی که منتشر می‌کنید، برنامه‌ریزی داشته باشید. شاید با خودتان بگویید؛ چطور می‌توان روزانه در شبکه‌های اجتماعی فعالیت داشت و درعین‌حال محتواهای متنوعی تولید کرد. باور کنید هزاران راهکار برای تولید محتوا وجود دارد که فقط کافی است کمی خارج از چارچوب فکر کنید.

حالا بیایید با هم در رابطه با تولید محتوا در اینستاگرام کمی تمرین کنیم!

  • نوت تصویری: هنگامی که به پیاده‌روی می‌روید یا از خیابانی مشغول گذر کردن هستید، از تمام بناهایی که به نظرتان حرفی برای گفتن در موردش وجود دارد، نوت تصویری بردارید و آن‌ها را منتشر کنید. حتی در انتها ممکن است، عکس‌هایی که در طول زمان جمع‌آوری کرده‌اید را به عنوان یک مجموعه قابل ارائه درآورید و در یک گالری آن‌ها را به نمایش بگذارید یا حتی بصورت یک کتاب به چاپ برسانید.
  • گاهی هم از معماری حرفی نزنید: اینکه کاراکتر حرفه‌ای موردعلاقه‌ آدم، در مورد مسائل روز چگونه فکر می‌کند، جذاب است. من حتی فکر می‌کنم تا ۳۰ درصد از توییت‌های شما، می‌تواند کاملا بی‌مربوط به معماری باشد. در ۷۰ درصد باقی هم می‌توانید علاوه‌بر صحبت راجع به پروژه‌ها و فعالیت‌های معماری خودتان، پروژ‌ه‌های همکارهایتان را نقد کرده و آثاری که برایتان الهام‌بخش هستند را معرفی ‌کنید.
  • تصویر یک اسکیس ساده هنگام استراحت بعد از ناهار
  • سلفی با یکی از پروژه‌هایتان: اینکه شما هنوز به بناهایی که طراحشان بود‌ه‌اید سر می‌زنید و با آن‌ها عکس می‌گیرید، تعلق‌خاطر شما نسبت به حرفه‌تان را نشان می‌دهد.
  • معرفی کتابی که مشغول خواندن آن هستید و انتشار جمله‌ها یا عکس‌هایی از آن، که برایتان جذاب بوده‌اند.
  • پرسش‌وپاسخ: با مشخص کردن موضوع واحدی که بر آن اشراف دارید؛ از مخاطبانتان بخواهید مشکلاتشان را با شما مطرح کنند.
  • روزانه توصیه‎هایی کوتاه از تجربیاتتان منتشر کنید.
  • گزارش لحظه‌ای: مخاطبانتان را بصورت لحظه‌ای در جریان روند پیشرفت پروژه قرار دهید و راه‌حل‌هایی که برای مشکلاتتان در پروژه یافته‌اید را با بقیه به اشتراک بگذارید.
  • خبررسانی: اخبار روز معماری را منتشر کرده و در مورد جدیدترین ساخته‌ها در دنیای معماری صحبت کنید.

 

پیشنهاد می‌کنم برای مدل‌های محتوایی‌تان هشتگ خاص خودتان را تعریف کنید و بد نیست در هشتگ از نام خودتان هم استفاده شود؛ تا به‌قولی آن‌ها را از آن خود کنید؛ به عنوان مثال من (احسان نمکی‌روش) اگر در زمینه معماری بصورت حرفه‌ای فعالیت می‌کردم، برای پست‌های که مربوط به پروژه‌هایم بود هشتگ #NamakiProjects؛ برای پست‌های شخصی‌ام #NamakiDailyLife و برای اسکیس‌هایم #NamakiSkiss  را انتخاب میکردم. استفاده از هشتگ‌های فارسی زمانی‌که مخاطب هدفتان مردم ایران هستند، مورد استفاده است. حتی همانطور که خودتان می‌دانید، خود ما هم در جستجوهایمان اغلب از هشتگ‌های انگلیسی استفاده می‌کنیم؛ زیرا معمولا حجم بیشتری از اطلاعات را در اختیارمان قرار می‌دهد.

با این کار، پست‌هایتان را برای خود و مخاطبانتان دسته‌بندی می‌کنید. به عنوان مثال؛ اگر کسی بخواهد خیلی سریع پروژه‌های شما را بررسی کند با جستجوی هشتگ مخصوص پروژه‌هایتان، به‌راحتی به آن‌ها دسترسی پیدا خواهد کرد.

 

“گوگل‌پلاس”

گوگل‌پلاس با اینکه در جمع شبکه‌های اجتماعی کمی تازه وارد است، اما چون به پلت‌فرم گوگل تعلق دارد، در لیست نتایج گوگل، نقش تعیین‌کننده‌ای را بازی می‌کند. از این رو مقالاتتان را در هر کانالی هم که منتشر کرده‌اید، یکبار در گوگل‌پلاستان هم منتشر کنید.

“پینترست”

پینترست شبکه تصویر‌محور دیگری است که برخلاف اینستاگرام برای به اشتراک‌گذاری لحظه‌ها به کار نمی‌رود. پینترست در واقع پلت‌فرمی برای به اشتراک گذاشتن خلاقیت‌ها و ایده‌های شما به‌صورت تصویری است.

“تامبلر”

متاسفانه به دلیل فیلتر بودن این پلت‌فرم در ایران، بسیاری از ما با این شبکه‌اجتماعی زیاد آشنایی نداریم.

تامبلر پلت‌فرمی نوشته محور/تصویرمحور وبلاگ‌نویسی است که معمولا کمی تخصصی‌تر عمل می‌کند و اغلب در آن، روی موضوع مشخصی فوکوس می‌شود و بازار به اشتراک‌گذاری مطالب هم در آن داغ است.

تامبلر می‌تواند مانند یک کاتالوگ برای محتواهای شما عمل کند. به عنوان مثال؛ روند ساخت پروژه‌‌تان را در آن به راحتی می‌توانید به تصویر بکشید و آرشیوی از روند تکامل پروژه‎‌هایتان در این پلت‌فرم درست کنید.

تامبلر بخصوص درمیان دانشجویان معماری محبوبیت ویژ‌ه‌ای دارد؛ زیرا این قابلیت را برای آن‌ها فراهم می‌آورد تا پروژه‌های درسی‌شان را آرشیو کنند و  با ثبت تمام تجربه‌ها، کشفیات و فعالیت‌هایشان، نقش یک دفتر خاطرات را برای آن‌ها ایفا می‌کند.

درمجموع اگر از آن‌‌دسته معمارانی هستید که دلتان می‌خواهد تجربیاتتان را بصورت مفصل با بقیه به اشتراک بگذارید، تامبلر به کارتان خواهد آمد.

 

“توییتر”

توییتر به علت نوشته‌محور بودن آن، پلت‌فرم مناسبی برای نقد و بیان دیدگا‌ه‌های یک معمار می‌تواند باشد. علی‌الخصوص اگر معمار شوخ‌طبعی باشید و بتوانید منظورتان را در کوتاه‌ترین حالت ممکن و درعین حال جذابترین شکل‌اش بیان کنید؛ در این شبکه موفق خواهید بود. این موضوع به خاطر محدودیت کاراکتری که در توییتر وجود دارد، اهمیت پیدا می‌کند، زیرا شما در هر توییت تنها مجاز به استفاده از ۱۴۰ کاراکتر هستید.

در یک جمله اگر بخواهم بگویم؛ توییتر پلت‌فرم صحبت‌های مختصر‌مفید لحظه‌ای است.

۹ توصیه به معماران برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی:

۱.مخاطبتان را به درستی انتخاب کنید.

شبکه‌های اجتماعی فرصت مناسبی برای معمار‌هاست که پیدا کنند و پیدا شوند. یادتان نرود که استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای معمارها تنها معرفی آن‌ها به مشتریان و مخاطبانشان نیست. معمارها با استفاده از شبکه‌های اجتماعی می‌توانند در جریان روند روزانه پروژه‌ها و اتفاقات جدید در دنیای معماری قرار بگیرند؛ معمارانی که برایشان الهام بخشند را دنبال کنند و معماران جدید را در اقصی نقاط دنیا شناسایی کنند.

۲.در مسائل روز معماری پیشرو باشید.

تنها دنبال کردن مسائل روز معماری کافی نیست، اکانت شما باید در برابر هر اتفاق، رویداد و تحولی در دنیای معماری واکنش شما را بازتاب دهد و شما را در آن سهیم کند.

۳.معرفی رویداد‌هایی که در آن سهیم هستید.

شبکه‌های اجتماعی، بهترین محیط برای اطلاع‌رسانی در رابطه با رویداد‌هایی مثل سخنرانی‌هایتان، افتتاحیه بناهای شما و فراخوان‌هایی است که توسط شما ارائه می‌شود.

۴.آموزش دهید.

بار علمی پیج‌تان را در حد استانداردی حفظ کنید.

۵.جذب حمایت افراد و ارگان‌ها

گاهی برای بسیاری از پروژه‌ها و اتفاقاتی که مایل به انجام آن‌ها هستید، نیاز به حمایت مادی و معنوی افراد و ارگان‌ها دارید.

۶.لینک کردن به دیگرشبکه‌ها و یا وب‌سایت موردنظرتان

در هرکدام از شبکه‌ها به شبکه‌های دیگری که در آ‌ن‌ها فعالیت دارید، لینک بدهید. و حتی اگر وبسایتی دارید که افزایش ترافیک در آن برایتان اهمیت ویژ‌ه‌ای دارد در تمام شبکه‌ها لینک آن را قرار دهید.

۷.اعتراض به رخدادهای محیطی مخرب:

اینستاگرام، تامبلر و علی‌الخصوص توییتر، پلت‌فرم‌های مناسبی برای اعتراض به رخدادهای محیطی مخرب هستند. رخدادهایی که برای ادامه بقای آثار ارزشمند نگرانی ایجاد می‌کند.

این واکنش‌ها نوعی CSR (مسئولیت اجتماعی حرفه‌ای) برای دفتر معماری شما و حتی برای شما به عنوان یک معمار می‌تواند باشد.

برای این کار می‌توانید کمپینی برعلیه آن اقدام مخرب راه‌اندازی کنید. هشتگی را برای کمپین خود انتخاب کرده و در پلت‌فرم‌های مختلف با توجه به پتانسیل‌های هرکدام به تولید محتوا در آن‌ها بپردازید.

همچنین از مخاطبانتان بخواهید، از کمپین شما حمایت کنند و با هشتگ کمپینتان در صفحه‌ خودشان محتوای مرتبط قرار دهند.

در این زمینه می‌توانم هشتگ #FOLKMAMA را مثال بزنم. که بر ضد تخریب موزه هنرهای مدرن طراحی شد و یا  #DayDetroit برای مقابله با فروش مجموعه‌ای هنری از انستتیو Detroiy  در توییتر همه‌گیر شد.

۸.کمک گرفتن و نظر گرفتن در مورد مشکلاتی که با آن‌ها روبرو هستید.

اینکه در ارتباط با چالشی که اخیرا سر راهتان قرار گرفته، نظر مخاطبانتان را بپرسید، ابدا شما را آماتور و ناشی نشان نخواهد داد، بلکه مخاطبانتان خواهند فهمید که شما از چالش‌هایی که سر راه پروژه‌تان قرار می‌گیرد، آسان گذر نمی‌کنید و آن‌ها را مشتاق خواهد کرد که پیگیر محتوای شما شوند تا درآخر بفهمند چطور از پس آن برمی‌آیید.

۹.لینک‌دادن به مطالب خود و یا دیگران

سعی کنید در نوشته‌ها و مقالاتتان، هنگامی که به کلیدواژه‌ای می‌رسید که قبلا توسط شما یا شخص دیگری بطور مفصل توضیح داده شده، به آن لینک دهید. توجه داشته باشیدکه ایجاد روابط نزدیک با هم‌حرفه‌هایتان بسیار به سود شما تمام خواهد شد.

آموزش کامل کار با شبکه های اجتماعی به همراه نقد و بررسی آنها

در آخر: بیایید در شبکه‎های اجتماعی لانه بسازیم!

شاید هنوز برایتان سوال باشد که آخر چه‌کسی در شبکه‌های اجتماعی به دنبال معماری و معمارها می‌گردد؟ در آخر این قسمت از مقاله، می‌خواهم برای این‌دسته‌ از خوانندگان سخت‌گیر، مقاله‌ای که چندی پیش در لینکدین خوانده بودم را در چند خط  بازگو کنم.

اگر اشتباه نکنم این مقاله اسمش بود “لانه‌ات را بساز”. در این مقاله هرکدام از شبکه‌های اجتماعی، به یک شاخه درخت تشبیه شده بود که زمانی‌که مخاطب شما، محصول، سرویس و یا برفرض مثال ساختمانی که شما طراحی کرده‌اید را برای اولین‌بار، دومین بار و سومین‌بار در پلت‌فرم‌های مختلف مشاهده می‌کند؛ این شاخه‌ها شروع به تنیدن در هم می‌کنند و به‌صورت ناخوداگاه در پیش‌زمینه ذهنی مخاطب لانه‌ می‌سازند. اما ضربه نهایی روزی بر ذهن مخاطب وارد می‌شود که او بعد از چندی، ساختمان شما را با عبارت “جایی برای یک زندگی رویایی” در یک مجله، تلویزیون، وبسایت و یا هر پلت‌فرم دیجیتال و غیردیجیتالی‌ دیگری مشاهده می‌کند. او ساختمان شما را خواهد خرید. پس شاخه نباشید، لانه بسازید!

 

برچسب ها : اینستاگرامتبلیغات آنلاین تولید محتوا رسانه های اجتماعیشبکه‌های اجتماعی مطلب منتخب, رفتار معمارانهمدیریت شبکه های اجتماعی, تبلیغات شبکه های اجتماعی , تبلیغات در شبکه های اجتماعی Social network advertising , social media marketing

 

منبع : بلاگ آد

#مجید_درویش_زاده #لاین_استور#استارتاپونه
درویش زادهDarvishzade
پنل ممبر فالوور

    لطفا برای مشاوره رایگان در خصوص ارائه خدمات؛ فرم زیر را پر کنید:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    شانستو برای دریافت تخفیف ویژه امتحان کن! (ویژه نمایندگی)