چهل باور غلط در سئو که باید فراموششان کنید

https://cdn0.tnwcdn.com/wp-content/blogs.dir/1/files/2015/05/seo.jpg

 

پادکست چهل باور غلط در سئو که باید فراموششان کنید ؛ بشنوید :

 

 

امروز می‌خواهیم ۴۰ شبهه یا باور غلط درباره سئو که سالیان دراز است در بین کاربران باقی مانده‌است و شاید برای شما نیز سوال باشد را بنویسیم و در موردشان توضیح دهیم. تا پایان این نوشته نسبتا طولانی با ما همراه باشید.

فاکتورهای سطح دامنه

۱- وجود کلمه کلیدی در دامنه باعث افزایش رتبه می‌شود: اگر خاطرتان باشد در سال ۲۰۱۱ گوگل الگوریتم‌ خود را با هدف کاهش سایت‌های اسپمی که کلمه کلیدی مهمی را در دامنه خود داشتند بروز کرد. این آپدیت EMD یا Exact Match Domain نامیده شد. وجود کلمه کلیدی در دامنه یکی از مواردی بود که سایت‌های اسپم برای رتبه گرفتن از آن استفاده می‌کردند و خود سمبل یک سایت بی‌کیفیت بود. اما حالا می‌توانیم بگوییم که تاثیرش آنقدری کم است که می‌توانیم آن را نادیده بگیریم

۲- راه‌اندازی سایت روی یک دامنه کهنه و دارای بک‌لینک بهتر است: این ادعا زمانی درست است که بک‌لینک‌های آن دامنه کاملا مرتبط با حیطه کاری شما باشند و آنقدری کیفیت داشته باشند که بخواهید از یک دامنه با سابقه شاید نامعلوم استفاده کنید. در غیر این صورت من به‌شدت توصیه می‌کنم برروی یک دامنه جدید سایت خود را راه‌اندازی کنید.

۳- عمر دامنه بسیار مهم است: مطمئنا بارها دیده‌اید که سایت‌های تازه، سایت‌های قدیمی‌تر را از دور رقابت خارج کرده‌اند و در جای آنها پا گذاشته‌اند. مسلما یک سایتی که عمر بیشتری به نسبت یک سایت تازه دارد، محتوای بیشتر و بک‌لینک‌های بیشتری دارد. اما در نظر بگیرید که وبلاگ‌ها و سایت‌های جدید نیز می‌توانند در مدت کوتاهی محتوای تازه‌تر و بیشتری به نسبت یک سایت قدیمی تولید کنند و پیروی آن محتوای ناب، بک‌لینک‌های با کیفیتی بگیرند.

۴- دامنه‌های محلی در نتایج Global باعث افزایش رتبه می‌شوند: گاهی اوقات شنیده می‌شود که دامنه .ir و .com از نظر قدرت سئویی با هم تفاوت دارند و عده‌ای می‌گویند .ir بهتر است و عده‌ای می‌گویند .comm. اما می‌توانم بگویم که گوگل قطع به یقین می‌گوید که دامنه‌ها برای او تفاوتی ندارند.

۵- پنالتی دامنه با ریدایرکت ۳۰۱ منتقل نمی‌شود: رسیدیم به بخش جذاب ماجرا! اگر سایت شما توسط گوگل جریمه شود و شما دامنه را تغییر دهید، مطمئنا پنالتی و جریمه به سایت جدید شما نیز منتقل می‌شود. در مقابل در کمتر از یک ماه گذشته گوگل گفت که اگر دامنه را تغییر دهید و از ۳۰۱ ریدایرکت استفاده کنید، هیچ‌گونه افتی در قدرت و رتبه‌های سایت مشاهده نخواهید کرد. البته اگر این کار را به‌درستی انجام دهید.

http://www.foxserv.net/wp-content/uploads/2017/04/b2212fb9dc66960ceaaac25ec067abd056e79149_original.jpg

فاکتورهای سطح میزبانی و هاستینگ

۹- مکانی که میزبانی می‌شوید بسیار مهم است: فکر می‌کنم حداقل یک بار در هفته به این سوال پاسخ می‌دهم! آیا وب‌سایتمان را به داخل کشور منتقل کنیم یا بگذاریم اروپا یا امریکا بماند؟ راستش من فکر می‌کنم که اگر وب‌سایتتان را به داخل منتقل کنید، کاربران سرعت بارگذاری بسیار زیادی را تجربه می‌کنند اما ممکن است به خاطر زیرساخت نامناسب دیتاسنترهای داخلی وب‌سایتتان برای کاربران خارج از کشور (حتی کسانی که از پروکسی استفاده می‌کنند) و موتورهای جست‌وجو از دسترس خارج شود.

۱۰- آی‌پی آدرس استاتیک می‌تواند باعث افزایش رتبه شود: گوگل می‌گوید که داشتن IP آدرس استاتیک هیچ تاثیری در رتبه وب‌سایت شما ندارد.

فاکتورهای سطح on-page و داخلی سایت

۱۱- بهینه‌سازی داخلی و On-Page اهمیتی ندارد: بله درست شنیدید! برخی می‌گویند که مهم نیست وب‌سایت شما چقدر از نظر محتوایی و ساختاری و سرعتی بهینه است. همینقدر غیرمنطقی! امیدوارم شما از این دسته نباشید.

بهینه بودن وب‌سایت از نظر سرعت، محتوا، ساختار، چینش، سلسله مراتب، معماری اطلاعات، UX و … می‌تواند بسیار حیاتی باشد.

۱۲- بهینه‌سازی داخلی تنها چیزی‌ست که نیاز دارید: در مقابل افرادی که با اهمیت بهینه‌سازی داخلی مخالف هستند، افرادی هم می‌گویند این که فقط وب‌سایتی بهینه داشته باشید کافی است و بازدیدتان افزایش پیدا می‌کند و رتبه می‌گیرید. قطعا نه! فاکتورهای سطح محتوا و خارج از سایت (بک‌لینک‌ها) هم اهمیت بسیار زیادی دارند.

۱۴- لینک‌های خروجی از صفحات می‌تواند باعث افت رتبه شود: در واقع اگر این لینک‌ها، لینک‌های مفیدی باشند می‌تواند سیگنال مثبتی برای شما تلقی شود و باعث افزایش رتبه هم بشود.

۱۵- تعداد صفحات ایندکس شده می‌تواند تاثیر مثبتی در رتبه داشته باشد: ابتدا بگذارید بگویم «نه» و سپس توضیحش را بنویسم! این که شما صدها صفحه بی‌کیفیت مثل Tagها و … را ایجاد کنید که صرفا تعداد ایندکس بیشتری داشته باشید به امید رتبه بالاتر کاملا اشتباه است. باید حواستان باشد که اعتباری که به سایتتان وارد می‌شود، به چه صفحاتی می‌رسد و صفحات بی‌ارزش را تا حد ممکن حذف کنید.

۱۶- Schemaها می‌توانند باعث افزایش رتبه شما شوند: حتما بارها و بارها در نتایج جست‌وجو دیده‌اید که برخی از نتایج ستاره‌دار هستند یا اطلاعات بیشتری به نسبت بقیه صفحات دارند. این موارد توسط متاهای Schema در اختیار گوگل قرار می‌گیرد و به صورت مستقیم،‌ تاثیری روی رتبه شما ندارند. اما می‌توانند باعث افزایش بازدید و افزایش نرخ کلیک کاربران از نتایج جست‌وجو به سایت شما شوند.

۱۷- متاتگ‌ها می‌توانند رتبه شما را مثل جت بالا ببرند: مدت‌ زیادی است که دیگر متاتگ‌ها به عنوان یک فاکتور در نظر گرفته نمی‌شوند.  منسوخ شده است و متا دسکریپشن یا متای توضیحات هم تاثیرش تا حد امکان کم شده است. اما متا دسکریپشن می‌تواند شانس شما در جذب کاربران از نتایج جست‌وجو را افزایش دهد.

۱۸- ممکن است رتبه شما به خاطر Valid نبودن افت کند: در واقع هیچ‌وقت Valid بودن در وب‌سایت W3 برای گوگل معیار محسوب نمی‌شده است. سخت نگیرید! این که ساختار کدنویسی شما درست باشد بسیار خوب است اما در نظر بگیرید استانداردهای W3 خیلی عقب‌تر از از کدهای جدیدی‌است که کدنویس‌ها امروزه استفاده می‌کنند.

۱۹- گوگل فایل‌های CSS  را نمی‌خواند: بار دیگر به سرچ کنسول و بخش Fetch سر بزنید! سایت خود را Fetch and Render کنید و ببینید که بات گوگل وب‌سایت شما را چگونه می‌بینید. می‌تواند فایل CSS شما را اجرا کند و ظاهر واقعی وب‌سایت شما را ارزیابی کند.

۲۰- سئو را بعد از اتمام طراحی شروع می‌کنیم: هر هفته مشتریان جدید شرکت از من می‌پرسند که لازم است سئو را امروز آغاز کنیم یا بگذاریم وب‌سایتمان به پایان برسد؟ قطعا باید همین امروز آغازش کنید! نگذارید دوباره کاری شود. سئو از مرحله طراحی و چینش عناصر مختلف در صفحه آغاز می‌شود. اگر پس از اتمام پروژه طراحی، مشاور سئوی شما به جمع اضافه شود و بخواهد تازه تغییرات را ایجاد کند، هم می‌بایست وقت بیشتری صرف پروژه شود و هم هزینه تغییرات را به تیم طراحی بپردازید. در حالی که می‌توانستید از همان ابتدا ساختاری بهینه داشته باشید.

سئو محلی با الگوریتم جدید گوگل possum و pigeon

۲۱- محتوای خوب همیشه رتبه می‌گیرد: راستش نه! خیلی اوقات این که محتوای خوبی بنویسید و برایش هیچ کاری نکنید باعث نمی‌شود رتبه بگیرد. چرا مطالب خوبی که می‌نویسیم، خوانده نمی‌شوند؟ را بخوانید.

۲۲- بروز بودن به هر قیمتی: اگر بتوانید هرروز با محتوای خوب وب‌سایتتان را بروز کنید، قطعا خوانندگان راضی‌تری خواهید داشت. اما واقعا می‌شود در حیطه کاری‌تان هرروز نوشت؟ هرروز محتوای با کیفیت تولید کرد؟

بیایید واقع‌بینانه به قضیه نگاه کنیم؛ همیشه کیفیت بر کمیت اولویت داشته است. پس اگر می‌بینید ماهی یک نوشته با کیفیت می‌توانید تولید کنید، تلاش نکنید که به یک هفته برسانیدش. چون مطمئنا کیفیت هم به همان میزان کاهش می‌یابد.

۲۳- چگالی کلمات کلیدی، هرچه بیشتر بهتر: حتما نیاز نیست چگالی کلمات کلیدی شما ۵٪ یا ۲٪ یا هر چیزی که خوانده‌اید باشد. سعی کنید نوشته‌هایتان طبیعی و بدون دستکاری و جای‌گذاری کلمات کلیدی در جاهای نامناسب باشد. همین.

۲۴- گوگل نمی‌تواند Ajax یا Java Scriptها را بخواند: واقعیت قضیه این است که چرا گوگل هم می‌تواند آنها را بخواند و هم آنها را اجرا می‌کند. همین چند روز پیش با یکی از بچه‌های فنی آزمایشی را انجام دادیم و باز هم مطمئن شدیم که گوگل جاوا اسکریپت‌ها را اجرا می‌کند.

۲۵- انتقال به HTTPS می‌تواند باعث افزایش سریع رتبه شما شود: می‌توان گفت که نه! البته گرچه منابع مختلف گزارشاتی مبنی بر بهبود رتبه پس از انتقال به HTTPS را گزارش کرده‌اند.

https://s-e-o-sa.com/wp-content/uploads/2017/07/20160912191005-SEO-1300x867.jpeg

فاکتورهای سطح لینک‌بیلدینگ و خارج از سایت

۲۶- لینک‌ها مرده اند و تاثیری ندارند: نه! هنوز لینک‌ها تاثیر بسیار بسیار زیادی در رتبه شما دارند و به‌هیچ عنوان نمی‌شود از آنها گذشت.

۲۷-  تعداد لینک‌ها مهم‌تر از کیفیت آنهاست: ممکن است یک لینک باعث شود شما در کلمه کلیدی مهمی رتبه بگیرید! کاری که از هزاران بک‌لینک هم بر نمی‌آید. پس به سراغ کیفیت بروید نه کمیت.

۲۸- همه بک‌لینک‌ها با هم مساوی هستند: این که شما از فوتر یک سایت رتبه بگیرید یا از درون محتوا می‌تواند در قدرت آن لینک تاثیر بسزایی داشته باشد. گوگل به راحتی می‌تواند موقعیت لینک مربوطه را بیابد.

۲۹- لینک‌های Nofollow ارزشی ندارند: طبیعی بودن بک‌لینک‌های شما از هر چیز دیگری مهم‌تر است. یکی از سیگنال‌های طبیعی بودن، بک‌لینک Nofollow داشتن است. چطور ممکن است ۱۰۰۰ سایت به شما لینک بدهند اما هیچ‌کدام از آنها Nofollow نباشند؟ گوگل خیلی راحت می‌تواند این پترن‌ها را تشخیص دهد و سایتی را جریمه کند.

۳۰- لینک‌های Sidewide خطرناک نیستند: لینک SiteWide به لینکی گفته می‌شود که از تمامی صفحات یک سایت به سایت شما ارجاع داده شود. گوگل می‌تواند این مسئله را درک کند که احتمالا شما برای خرید آن لینک پول پرداخت کرده‌اید. همانطور که می‌دانید گوگل با خرید بک‌لینک به‌شدت مخالف است.

۳۱- سیگنال‌های شبکه‌های اجتماعی به صورت مستقیم برروی نتایج تاثیر دارند: متاسفانه باید بگویم هنوز شبکه‌های اجتماعی تاثیر زیادی برروی نتایج جست‌وجو ندارند. اما می‌توانند یک فاکتور تثبیت کننده بقیه فعالیت‌های شما باشند. یعنی اگر یک صفحه هزاران بک‌لینک داشته باشد، چند ده بار به اشتراک گذاشته شدن در شبکه‌های اجتماعی برای آن طبیعی است. اما اگر این میزان صفر باشد یعنی بک‌لینک‌ها به صورت غیرطبیعی ساخته شده‌اند.

۳۲- فقط باید به رتبه یک برسید: ما همیشه تلاش می‌کنیم به جای این که برروی یک کلمه رتبه یک را بگیریم، برروی چند کلمه رتبه ۱ تا ۵ یا ۱ تا ۱۰ بگیریم. خیلی اوقات کاربر برروی چند نتیجه کلیک می‌کند؛ حتی ممکن است از بین ۵۵ نتیجه، وب‌سایت شما که رتبه پنجم را دارد انتخاب کند. این که چه چیزی در تیتر و متا دسکریپشن بنویسید می‌تواند باعث افزایش شانس جذب کاربران شود.

https://searchengineland.com/figz/wp-content/seloads/2017/04/seo-search-engine-optimization-ss-1920-800x450.jpg

تجربه کاربری

۳۳- سرعت بارگذاری مهم نیست: سرعت بارگذاری وب‌سایت شما یکی از مهم‌ترین مواردی‌است که باید تحت نظر داشته باشید. می‌تواند به شدت در رتبه شما در نتایج جست‌وجو تاثیر داشته باشد.

۳۴- Bounce Rate بالا بسیار بد است: واقعیت قضیه این است که اگر کاربر بتواند در بازدید اول، اطلاعات مورد نیازش را کسب کند و سایت را ترک کند اصلا چیز بدی نیست! اما اگر کاربران وارد وب‌سایت شما می‌شوند و به چیزی که می‌خواهند نمی‌رسند و به این خاطر سایت را می‌بندند، باید به دنبال دلیلش باشید.

۳۵- نسخه موبایل یا ریسپانسیو بودن مهم نیست: آخرین باری که صفحه وبی را با موبایل یا تبلتتان خواندید کی بوده است؟ همین الان؟ یک ساعت پیش؟ یک روز پیش؟ همانقدر که شما از موبایلتان برای خواندن استفاده می‌کنید، بقیه هم می‌کنند. پس نسخه موبایل می‌تواند به‌شدت برای شما حیاتی تلقی شود.

دیگر باورها

۳۶- تبلیغات گوگل می‌تواند باعث افزایش رتبه شما شود: این که به گوگل پول بدهید تا تبلیغات شما را در نتایج جست‌وجو نمایش دهد یک بخش کاملا مجزا از نتایج طبیعی محسوب می‌شود و هیچ کاری با افزایش یا کاهش رتبه شما ندارد.

۳۷- گوگل از آنالیتیکس شما اطلاعات می‌دزدد: گوگل از اطلاعات Analytics برای رتبه‌دادن به وب‌سایت شما استفاده نمی‌کند. در واقع اطلاعات آنالیتیکس شما مربوط به خود شماست.

۳۸- سئو همه چیزی‌ است که شما به آن نیاز دارید: اگر از من بپرسید می‌گویم که گوگل تنها یک کانال قوی برای بازاریابی شماست. اما همه آن نیست! سعی کنید همه تخم‌مرغ‌ها را درون یک سبد قرار ندهید. ممکن است روزی به دلیلی پنالتی شوید؛ آیا باید کل کسب‌وکارتان را از دست بدهید؟ بهتر است همین امروز به فکر استفاده از دیگر کانال‌ها مثل شبکه‌های اجتماعی، وبلاگ‌ها، تبلیغات مستقیم و … باشید.

شبکه ‌های اجتماعی تا چه اندازه در سئو تاثیرگذار هستند ؟

۳۹- سئو مارا سریع به نتیجه می‌رساند: سئو یک پروسه طولانی‌ است. پروسه‌ای که ممکن است ماه‌ها به طول بیانجامد و سال‌ها ادامه داشته باشد. باید در وهله اول رتبه مناسبی بگیرید و سپس سعی کنید در همان رتبه باقی بمانید.

۴۰- سئو بسیار گران است: برخی از مشتریان همیشه می‌گویند که هزینه سئو بیشتر از آن چیزی است که ما فکرش را می‌کردیم. اما در مقایسه با دیگر کانال‌های بازاریابی واقعا هزینه ناچیزی دارد! به طور مثال هزینه اجاره یک بیلبورد در بزرگراه همت یا چمران بالای ۱۰۰ میلیون تومان در ماه است. تبلیغاتی که نه می‌توان آن را سنجید؛ نه هدفمند است و نه هم مطمئنا برای شما بازخورد خواهد داشت. اما سرمایه‌گذاری بر روی نتایج جست‌وجو، سرمایه‌گذاری برروی کاربر هدفمند است. کاربری که مطمئنا به دنبال خدمات و محصولات شماست. به وب‌سایت شما می‌آید، با شما تماس می‌گیرد یا محصولی را می‌خرد.

اما وقتی در حال رانندگی هستید را به یاد بیاورید! آیا به چیزی به جز راهتان توجه می‌کنید؟ آیا گوشه بزرگ‌راه نگه می‌دارید که با شرکت صاحب بیلبورد تماس بگیرید یا شماره‌اش را بردارید؟ قطعا نه. این یعنی سئو مهم است.

 

منابع:یاس پی اس دی,فرنیان

 

پشتیبانی : 05132727070

    لطفا برای مشاوره رایگان در خصوص ارائه خدمات؛ فرم زیر را پر کنید:

    درباره Mohammad Mahdi

    محمد مهدی دانش خواه هستم, جوان و جویای نام فعال در زمینه های ارتباطات اجتماعی و فعالیت های مجازی و ترجمه مقالات انگلیسی . امیدوارم مطالب گذاشته شده براتون مفید باشه.

    اینو دیدی ؟

    راهنمای ضروری تبلیغات مؤثر در شبکه‌های اجتماعی

    راهنمای 7 گام ضروری برای تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی

    تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی یکی از ابزارهای قدرتمند و مؤثر برای بازاریابی آنلاین است که به برندها این امکان را می‌دهد که به سرعت به مخاطبان هدف خود دست یابند. با توجه به گسترش استفاده از این شبکه‌ها و افزایش زمان آنلاین کاربران، تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی به یک نیاز اساسی برای هر کسب‌وکاری تبدیل شده است. در این مقاله، به بررسی روش‌ها، استراتژی‌ها و نکات ضروری برای موفقیت در تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی خواهیم پرداخت.

    4 دیدگاه ها

    1. داشتن یک سایت با سیو بالا میتونه تو کسب و کار هم بسیار مفید باسه و تلاش در بالا بودن رتبه سایت میتونه خیلی موثر تر از تبلیغات با هزینه های بالای محیطی است.

    2. برای داشتن یک سایت خوب نه تنها طراحی آن از لحاظ محتوایی و شکل ظاهری مهم است که داشتن یک سئو خوب نیز از فاکتور های اساسی به شمار میرود و مطالب گفته شده خوب بود

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    شانستو برای دریافت تخفیف ویژه امتحان کن! (ویژه نمایندگی)