خانه / لاین استور / social media marketing / چگونه در شبکه های اجتماعی بازاریابی کنیم؟(قسمت دوم)

چگونه در شبکه های اجتماعی بازاریابی کنیم؟(قسمت دوم)

شبکه های اجتماعی پرکاربردترین مجراهای ارتباط عمومی در اینترنت محسوب می شود. اما  اخیرا با توجه به سهولت دسترسی به بسیاری از شبکه های اجتماعی توسط موبایل این موضوع به قدری فراگیر شده که برای خیلی از مردم گذراندن یک روز بدون این شبکه ها تبدیل به امری غیرممکن شده است. تقریبا همه گروه های سنی از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند، اما اکثریت کاربران آن ها را جوانان و نوجوانان تشکیل میدهند. این گروه با توجه به اقتضای سنی تمایل خرید بیشتری برای محصولات مختلف دارند. بنابراین طبیعی است که بازاریابی و تبلیغات در شبکه های اجتماعی یا سوشیال مارکتینگ هر لحظه گسترده تر شده و تبدیل به مبحث جدی تری شود. در این نوشتار به بیان چگونگی بازاریابی و تبلیغات در شبکه های اجتماعی به نحوی که بیشترین بازدهی را داشته باشد پرداخته شده است.
خیلی از کارهایی که در این حیطه انجام می شوند کاملا اشتباه هستند و متاسفانه بسیاری از افراد نادانسته مرتبا مرتکب همین اشتباهات می شوند و از سوی دیگر خیلی اقدامات هستند که کمتر کسی به آنها توجه می کند. در این مقاله  باید و نباید رایج در بازاریابی شبکه های اجتماعی را مرور میکنیم تا شما نیز درگیر این اشتباهات نشوید..
Image result for ‫چگونه در شبکه های اجتماعی بازاریابی کنیم؟؟؟‬‎
در ابتدا چند تکنیک نبایدی و در ادامه چند تکنیک بایدی را مرور میکنیم:
 نداشتن استراتژی
کاربران شبکه‌های اجتماعی در هر ثانیه با دریایی از پیام‌ها و اطلاعات روبه‌رو می‌شوند. کسب‌وکارهایی که استراتژی مناسبی برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی ندارند نمی‌توانند در این دریای اطلاعات خودنمایی کنند و پیام‌های خود را به مخاطبان اصلی خود برسانند.
ساختن یک استراتژی شامل داشتن اهداف مشخص و قابل اندازه‌گیری، توسعه یک مجموعه قوانین واضح برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی، تفکر در راستای رفتار برند در شبکه‌های اجتماعی و ساختن یک تقویم محتوا با اهدافی معین می‌شود. بدون یک استراتژی مناسب، کسب‌وکارها ممکن است بتوانند محتوای خوبی تولید کنند ولی زیاد مورد توجه قرار نگیرند.
عدم یکپارچه‌سازی با دیگر امکانات دیجیتالی
شبکه‌های اجتماعی وقتی با دیگر امکانات دیجیتالی یکپارچه‌سازی شوند نتایج بهتری به دنبال خواهند داشت. یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی که بسیاری از کسب‌وکارها مرتکب می‌شوند این است که اکانت‌های خود در شبکه‌های اجتماعی را از همه چیز مجزا می‌کنند. نه تنها اکانت‌ها در شبکه‌های اجتماعی باید از طریق پروفایل‌ها به هم مرتبط باشند، بلکه باید مستقیما به وبسایت‌ها، ایمیل‌ها و تبلیغات هم متصل باشند. مرتبط نکردن این موارد با یکدیگر باعث می‌شود که هر امکان دیجیتالی تاثیرگذاری کمتری داشته باشد.
توییتر
استفاده نکردن از عکس‌ها
عکس‌ها در توییتر سبب می‌شوند که توییت‌ها فضای بیشتری از فید را اشغال کنند و در نتیجه توجه کاربران بیشتری را به خود جلب کنند. توییت‌هایی که دارای عکس هستند به حد قابل توجهی تاثیرگذارتر از توییت‌های بدون عکس می‌باشند. با اینکه برای همه توییت‌ها نمی‌توان عکس مناسبی پیدا کرد، اما کسب‌وکارها باید در نظر داشته باشند که هر زمان که ممکن بود توییت‌های خود را با عکس ارسال کنند تا توجه بیشتری را به سوی پیام‌های خود جذب کنند.
بهره نبردن از هشتگ‌ها
هشتگ‌ها راه بسیار خوبی هستند که کسب‌وکارها می‌توانند با استفاده از آن‌ها با دیگران وارد گفت‌وگو شوند و بحث‌هایی به راه بیاندازند که هم مفهوم داشته باشند و هم با این بحث‌ها به اعتبار خود بیافزایند.
به عنوان مثال کسب‌وکارها می‌توانند از هشتگ #مشتری‌برتر برای معرفی بهترین مشتری خود در هفته یا ماه گذشته استفاده کنند و اگر یک عکس مناسب هم به این توییت خود اضافه کنند می‌توانند راحت‌تر توجه دیگران را به توییت خود جلب کنند. استفاده از هشتگ‌ها به شکل استراتژیک، به کسب‌وکارها کمک می‌کند که مخاطب هدف خود را راحت‌تر پیدا کنند، کاری کنند که افراد بیشتری آنها را فالو کنند و میزان تاثیرگذاری برند خود را به اندازه چشم‌گیری افزایش دهند.
 متناقض بودن
اکانت توییتر یک برند، باید در جهت همان کسب‌وکار استفاده شود و نظر شخصی کسی را بازتاب ندهد. با اینکه گاهی اوقات پیام‌های خنده‌دار و خودمانی می‌توانند اکانت توییتر را دوست‌داشتی‌تر کنند، اما دخالت نابجا در بحث‌وجدل‌ها، توهین به برندهای دیگر یا پرداختن به موضوعات نامرتبط به کسب‌وکار می‌تواند آن برند را با شکست کامل مواجه کند.
از طرف دیگر اکانت‌های توییتر کسب‌وکارها نباید به صورتی باشند که در نظر مخاطب مثل روبات جلوه کنند. ارسال توییت‌های مشابه و تکراری می‌تواند باعث شود که اکانت آن کسب‌وکار خسته‌کننده به نظر برسد. بهترین راه داشتن رفتاری معتدل است که هم با ثبات به نظر برسد، هم به مخاطب اهمیت بدهد و هم برخوردی انسانی داشته باشد، نه مثل یک روبات.
فیسبوک
استفاده نکردن از عکس‌ها یا استفاده از عکس‌ها با سایز نادرست
جلوه‌های بصری سبب افزایش توجه در شبکه‌های اجتماعی می‌شوند. طبق اکثر تحقیقات انجام شده، پست‌هایی که دارای عکس هستند در فیسبوک بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند و لایک و کامنت بیشتری دریافت می‌کنند. بر همین مبنا، کسب‌وکارها باید دقت کنند که از عکس‌های مناسب و با اندازه‌های مناسب برای محتوای خود بهره ببرند.
 حذف نکردن URL از پست‌ها
وقتی یک لینک در پست فیسبوک قرار داده می‌شود، فیسبوک به صورت خودکار یک عکس از آن لینک تهیه می‌کند که قابل کلیک کردن است و کاربر را به مقصد موردنظر هدایت می‌کند. بنابراین لازم نیست که کسب‌وکارها در مطالب خود در فیسبوک URL را هم به اشتراک بگذارند. با اینکه این لینک اضافه در مطالب شما در فیسبوک ضرر مستقیمی برای برند شما ندارد، اما اکثر کاربران این شبکه اجتماعی با دیدن URL در پست شما فکر می‌کنند که برند شما از توانایی‌های فیسبوک اطلاع زیادی ندارد، پس توصیه می‌شود URL اضافی را از مطلب خود حذف کنید.
اشتباه: ارتباط برقرار نکردن با دنبال‌کننده‌ها
شبکه‌های اجتماعی با هدف تعامل بین کاربران ایجاد شده‌اند و مشتری‌ها از کسب‌وکار موردنظر توقع دارند که در فیسبوک از خود پاسخگویی نشان دهد. پاسخ دادن به پست‌ها، تشکر از مشتری‌ها به خاطر کامنت دادن و رسیدگی به شکایت آن‌ها باعث می‌شود که مشتری‌ها احساس بهتری نسبت به آن برند داشته باشند.
کسب‌وکارها باید یک استراتژی مناسب برای پاسخ دادن به کامنت‌ها داشته باشند، چه این کامنت‌ها مثبت باشند چه منفی و باید بدانند که چطور از این پلتفرم اجتماعی به عنوان بخشی از استراتژی مدیریت بحران استفاده کنند. همه کامنت‌ها نیاز به پاسخ ندارند اما پاسخ دادن به دنبال کننده‌ها سبب می‌شود که مشتری به برند احساس اعتماد پیدا کند که همین باعث افزایش میزان فروش در آینده خواهد شد.
Image result for ‫چگونه در شبکه های اجتماعی بازاریابی کنیم؟؟؟‬‎
گوگل پلاس
 استفاده نکردن از این پلتفرم
گوگل پلاس شاید یکی از مهم‌ترین شبکه‌های اجتماعی در حال حاضر باشد. این شبکه اجتماعی مستقیما با نتایج جست‌وجوی گوگل یکپارچه‌سازی شده و باعث شده که پروفایل‌های گوگل پلاس به بخشی جدایی‌ناپذیر از هر استراتژی بازاریابی دیجیتال یا بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو تبدیل شوند.
به کار نبردن حلقه‌ها و انجمن‌ها
حلقه‌ها در گوگل پلاس این امکان را برای کسب‌وکارها فراهم می‌کنند که مشتری‌های خود را به گروه‌های مختلف دسته‌بندی کنند و برای هر گروه محتوای خاصی تدارک ببینند. اگر از حلقه‌ها استفاده نشود، هر محتوایی که تولید می‌شود برای همه دنبال‌کننده‌ها به صورت یکسان ارسال می‌شود.
برای افزایش میزان توجه به برند در این شبکه اجتماعی، به جای ارسال محتوا به همه، کسب‌وکارها باید محتوایی را تولید کنند که عده خاصی از مخاطبان را هدف قرار دهد و بعد آن محتوا را به حلقه‌ها و انجمن‌های مناسب ارسال کنند.
اینستاگرام
به کار نبردن هشتگ‌ها به شکل موثر
در اینستاگرام هیچ محدودیتی در استفاده از هشتگ‌ها وجود ندارد و هر تعداد هشتگ که بخواهید می‌توانید برای یک عکس در اینستاگرام استفاده کنید. همین موضوع باعث شده برخی از کسب‌وکارها بیش از حد از هشتگ‌ها استفاده کنند.
هشتگ‌ها به کاربران این امکان را می‌دهند که پست‌های اینستاگرام را بر اساس موضوع طبقه‌بندی کنند و فقط عکس‌های مرتبط با موضوع دلخواه خود را مشاهده کنند و از سوی دیگر برای کسب‌وکارها این گزینه بسیار جذابی به نظر می‌رسد که با استفاده از هشتگ‌های نامرتبط در عکس‌های خود، پیام خود را به کاربرانی که به دنبال موضوعات دیگر در اینستاگرام هستند برسانند. اما درست مثل هر زمینه دیگری این کار در اینستاگرام هم اسپم به حساب می‌آید و اسپم هم نتایج بسیار بدی به دنبال خواهد داشت. به جای این کار، کسب‌وکارها باید فقط از هشتگ‌هایی برای عکس‌های خود در اینستاگرام استفاده کنند که با آن عکس و با موضوع مورد بحث آن کسب‌وکار در ارتباط مستقیم باشد.
ارائه نکردن محتوایی که دلخواه کاربران باشد
بسیاری از کسب‌وکارها از اینستاگرام برای انتشار عکس‌های تبلیغاتی‌ای استفاده می‌کنند که در پلتفرم‌های اجتماعی دیگر هم می‌شود آن‌ها را به کار برد. اما اینستاگرام زمانی بهترین نتیجه را رقم خواهد زد که برندها از آن برای نشان دادن پشت صحنه فعالیت‌های خود به مشتری‌ها استفاده کنند و شخصیت برند را به کاربران نشان دهند.
به عنوان مثال اگر فرض کنیم برند شما یک مجله آشپزی است، به جای اینکه یک عکس از یک غذا در اینستاگرام آپلود کنید، یک عکس از آشپزهای مجله خود آپلود کنید که دور یک میز بزرگ در حال خوردن غذا و گپ زدن هستند و عکس غذاها را برای مجله خود نگه دارید. در این صورت کاربران صمیمت برند شما را احساس می‌کنند و با آن برند ارتباط بهتر و قوی‌تری برقرار می‌کنند.

درباره‌ی مونا شاه حسینی

سلام. مونا شاه حسینی هستم فارغ التحصیل رشته مهندسی محیط زیست. مدتی است در زمینه بازاریابی شبکه های اجتماعی و کسب و کارهای شبکه های اجتماعی مشغول به فعالیت هستم. امیدوارم بتوانیم در کنار هم خدمات ویژه ای را فرآهم آوریم

اینو دیدی ؟

احترام به حریم خصوصی دیگران در تلگرام

تلگرام یکی از پیام‌رسان‌های محبوب این روزها ست که پس از به‌روزرسانی اخیرش به شبکه …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

ممنونم عضویت شما تایید شد

ثبت نشد لطفا مجدد سعی کنید

تبلیغات اینستاگرام | تبلیغات تلگرام | آموزش اینستاگرام | آموزش تلگرام will use the information you provide on this form to be in touch with you and to provide updates and marketing.

😍 هدیه لاین استور به مناسبت عید قربان تا عید غدیر 😍

دریافت کتاب های آموزشی مهندس درویش زاده به صورت رایگان 

۱ -کتاب بازاریابی با شبکه های اجتماعی

۲ -کتاب بازاریابی با انتشار پادکست 

۳ -کتاب آموزش ساخت ربات تلگرام 

اینستاگرام .لاین استور۵۳