چگونه می‌توان اینفو‌گرافی را ساخت؟

احتمالاً این جمله را بارها شنیده‌اید که «ارزش یک تصویر بیش از هزار کلمه است». اساساً این جمله بیانگر ارزش و کارایی ارتباط تصویری (visual communication) است. حقیقت آن است که بیشترین دریافت ما از محیط پیرامونمان به‎وسیله قوه بینایی صورت می‌گیرد و مغز ما علاقه زیادی به تجزیه‌وتحلیل اطلاعات به‌صورت تصویری دارد؛ بر همین اساس اگر اطلاع‌رسانی و انتقال پیام به کمک تصویر صورت پذیرد، اثرگذاری و مدت ماندگاری آن در ذهن مخاطب بیشتر خواهد بود. اینجاست که اینفوگرافیک‌ها به کمک ما می‌آیند.اینفوگرافیک‌ها نمایشگران تصویری اطلاعات و داده‌ها هستند که هدف آن‌ها ارائه سریع و ساده اطلاعات پیچیده است.به بیان ساده‌تر، اینفوگرافیک‌ها به کمک عناصر بصری نظیر عکس، نمودار، نقشه، دیاگرام و … سعی می‌کنند تا مجموعه‌ای از داده‌ها و اطلاعات پیچیده را به‌گونه‌ای به تصویر درآوردند که پیام به شیوه‌ای سریع و قابل‌فهم به مخاطب منتقل شود.

چگونه یک اینفوگرافی بسازیم؟

به گزارش لاین استور، برای ساختن یک اینفوگرافی باید ۴ مرحله را پشت سر‌ بگذاریم. این مراحل عبارتند از:

  1. انتخاب یک داستان برای اینفوگرافی؛
  2. جمع‌آوری داده‌های مورد نیاز؛
  3. طراحی اینفوگرافی؛
  4. ترویج اینفوگرافی.

در ادامه به‌شرح هریک از این مراحل می‌پردازیم.

۱. انتخاب یک داستان برای اینفوگرافی

اینفوگرافی چیست

این مرحله سخت‌ترین بخش ساختن یک اینفوگرافی است. منظور از انتخاب داستان این است که مشخصا تعیین کنیم موضوع اینفوگرافی چیست و چه پیامی را قصد داریم، ازطریق آن منتقل کنیم. دو رویکرد برای کشف داستان اینفوگرافی پیش‌روی ما قرار دارد:

رویکرد داده‌محور: وقتی مجموعه‌‌ای از داده‌ها را دراختیار داشته باشیم و بخواهیم آنچه را داده‌ها روایت می‌کنند، بیان کنیم، از این رویکرد استفاده می‌کنیم. باوجوداینکه استفاده از این رهیافت، واضح به‌نظر می‌رسد، اما تله‌هایی در استفاده از آن وجود دارد که غالبا استفاده از آن را دچار مشکل می‌کند. برای اینکه در استفاده از این رهیافت دچار مشکل نشویم، باید ملاحظاتی را درخصوص داده‌هایی که دراختیار داریم، درنظر بگیریم از جمله آنکه ویژگی منحصربه‌فرد داده‌ها چیست؟ آیا داده‌ها ارزش خبری دارند یا تنها بخشی از یافته‌های علمی هستند.

رویکرد مسئله محور: در این رویکرد، داستان براین اساس ساخته می‌شود که با آن به چه پرسش‌هایی می‌خواهیم پاسخ دهیم یا چه مشکلاتی را حل کنیم. درواقع در این رهیافت، خودمان را به‌جای مخاطب می‌گذاریم تا بتوانیم قالب و طرح کلی یک داستان تأثیرگذار را کشف کنیم. این داستان باید روایت‌گر راهی برای حل یک مشکل یا بحران باشد یا بتواند برای پرسش‌های رایج و روزمره، پاسخی کاربردی ارائه دهد و یا از زاویه و دریچه‌ی دیگری آنها را بررسی کند؛ همچنین ممکن است روش‌های مرسوم و پذیرفته شده را به چالش بکشد یا برای سؤال‌های معمول پاسخ‌های غیر‌معمول فراهم آورد.

به‌هرحال از هر رویکردی که برای کشف قالب داستان اینفوگرافی استفاده کنیم، درپایان این مرحله، حتما باید موضوع اینفوگرافی و چگونگی روایت این موضوع برای مخاطب مشخص باشد. فرض کنیم یک بازاریاب می‌خواهد یک اینفوگرافی در مورد نوجوانان و استفاده از شبکه‌های اجتماعی بسازد. برای او ره‌آورد مرحله‌ی اول چیزی مانند این باید باشد:

موضوع: نوجوانان و استفاده از رسانه‌های جمعی

به‌عنوان یک بازاریاب تمایل دارم بدانم نوجوانان چه‌طور از رسانه‌های جمعی استفاده می‌کنند. براساس شنیده‌ها دریافته‌ام که استفاده از فیسبوک در بین این گروه سنی زیاد رایج نیست؛ فراگیری سایر شبکه‌های اجتماعی در مقایسه با فیسبوک چگونه است؟

پرسش‌هایی که می‌خواهم به آنها پاسخ دهم:

نوجوانان اغلب از کدام‌ یک از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند؟ آیا در طیف‌های مختلف سنی در این گروه، تفاوتی در استفاده از شبکه‌های اجتماعی مشهود است؟ آیا نکته‌ی قابل توجهی در رفتار آنان در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد؟ آیا کاربران نوجوان از اینستاگرام استفاده‌ی بیشتری می‌کنند؟ بازاریابان از چه جنبه‌هایی می‌توانند از این اطلاعات استفاده کنند؟

بهترین زمان برای انتشار مطالب در شبکه های اجتماعی پرمخاطب + اینفوگرافیک

جمع‌آوری داده‌ها

این مرحله، صبر‌و‌حوصله‌ی زیادی را می‌طلبد. ممکن است داده‌ها ازطریق شرکت یا سازمانی که از شما خواسته است اینفوگرافی تهیه کنید، دراختیارتان قرار بگیرد. اما گاهی مجبورید خودتان شخصا اقدام کنید و ازطریق پرسشنامه و ارسال ایمیل و … داده‌های مورد نیازتان را جمع‌آوری کنید. اما یکی از مطمئن‌ترین راه‌های دسترسی به داده‌ها استفاده از ابزارهایی نظیر «Survey Monkey» و «Google Form» یا «Manual Coding Data» است. از آمار‌های ثبت‌شده توسط مراجع دولتی و خصوصی نیز می‌توان کمک گرفت.

اینفوگرافی چیست - جمع‌آوری داده‌ها

اینفوگرافی شبکه های اجتماعی سرقت در فضای مجازی

۴. طراحی اینفوگرافی

بعد از تعیین داستان و نوع اینفوگرافی و جمع‌آوری داده‌ها، باید به بهترین نحو آنها را درکنار یکدیگر قرار داد و اینفوگرافی را طراحی کرد. بدون شک طراحی جذاب یک اینفوگرافی که مخاطب را درگیر خود کند، نیازمند سال‌ها تجربه و ممارست است. اما برای شروع خوب است نمونه کارهای انجام شده را برای ایده‌گرفتن بررسی کنیم. همچنین از قالب‌های آماده نیز می‌توان برای پیاده‌سازی اینفوگرافی استفاده کرد.

۵. ترویج کردن اینفوگرافی

اگر هدف شما از ساختن اینفوگرافی استفاده از آن برای اهداف بازاریابی بوده است؛ هنوز یک قدم دیگر برای اتمام کارتان باید بردارید و آن چیزی نیست جز تلاش برای ترویج آن در میان مخاطبان برندتان. برای این منظور می‌توانید اینفوگرافی را در کانال مخصوص برند خود به اشتراک بگذارید و از فالوور‌های خود نیز بخواهید آن را به اشتراک بگذارند. استفاده از خبرنامه‌های ایمیلی نیز گزینه‌ی مناسبی است. همچنین می‌توان آن را برای وبسایت‌های پر مخاطب نیز ارسال کرد. البته تمام این راه‌ها معمولا برای برندهای پرمخاطب اثر بخشی بیشتری دارد. اگر هنوز در شمار این دسته از برندها نیستید، می‌توانید از بازاریابی نفر‌به‌نفر استفاده کنید. برای مثال آن را برای بلاگرهایی ارسال کنید که از انتشار اینفوگرافی شما منتفع می‌شوند.

منابع: اینفوگراف و چطور

About تیم مدیریت محتوا

سلام به شما همراهان همیشگی لاین استور همانطور که می دانید اولویت اصلی ما درک کامل نیازهای شما است. لاین استور بهترین راهکار را برای موفقیت شما در شبکه‌های اجتماعی از جمله خرید ممبر تلگرام انجام می دهد. کار ما پس از انجام سفارش شما تمام نمی‌شود، بلکه پس از اتمام کار برای ارائه آموزش‌های تکمیلی و مشاوره‌های رایگان با شما همراه خواهیم بود.

اینو دیدی ؟

درباره هایلایت استوری‌های اینستاگرام

درباره هایلایت استوری‌های اینستاگرام که نمیدانید ❤️

همان‌طور که می‌دانید استوری‌های شما در اینستاگرام در حالت عادی فقط برای ۲۴ ساعت نمایش …

2 دیدگاه ها

  1. ارزش یک تصویر واقعا هزاران بار بیشتر از ساعتها حرف زدن و … است. برای تبلیغات در شبکه های مجازی هم چه چیزی بهتر از عکس خوب.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنل کاربری

پنل ادمین

پنل بازاریاب

پنل همکار طلایی

پنل نمایندگی پایه

پنل نمایندگی ریبرند

پنل نمایندگی ویژه

پنل نمایندگی طلایی