خانه / یورش شبکه های اجتماعی به قلب جامعه

یورش شبکه های اجتماعی به قلب جامعه

شبکه های اجتماعی امروزه با سرعت رشد قابل توجهی که دارند، جایگاه ویژه ای در بین کاربران خود که غالبا نسل جوان جامعه هستند، پیدا کرده اند. این شبکه ها از سویی به عنوان یکی از گونه های رسانه های اجتماعی، امکانات تعاملی قابل توجهی برای کاربران اینترنتی فراهم کرده و در افزایش مشارکت شهروندان در برخی فرآیندها موثر بوده اند و از سویی دیگر، کاربران خود را با آسیب های گسترده ای مواجه می سازند که در سطح جامعه تبدیل به چالشی بزرگ و در نهایت منجر به تغییر سبک زندگی و دور شدن از سبک زندگی ایرانی- اسلامی می شود.

بیست دلیل برای بودن یا نبودن در شبکه های اجتماعی

سبک زندگی؛ برخاسته از متن زندگی انسان 

می توان یک تمدن را دارای دو بعد سخت افزاری و نرم افزاری دانست؛ بخش نرم افزاری یا باطنی، آن چیزهایی است که متن زندگی را تشکیل می دهد و این بخش را می توان سبک زندگی نامید که بخش اصلی و حقیقی تمدن است و متشکل است از تشکیل خانواده و ازدواج، نوع البسه و خوراک، مسکن و معماری، الگوی مصرف، تفریحات و شیوه گذراندن اوقات فراغت، روش معیشت و کسب و کار، نوع هنر، ادبیات و سینما که همه این مسائل، از جمله بخش های اصلی تمدن و متن زندگی انسان در جامعه است و در یک جمله “سبک زندگی” نامگذاری می شود و در واقع سبک زندگی، مجموعه‌ای از طرز تلقی‌ها، ارزشها، شیوه‌های رفتاری، حالات و سلیقه‌هاست.

شبکه های اجتماعی؛ مهم ترین ابزار در تحقق گسترش سبک زندگی

از آنجا که برای توسعه بُعد نرم افزاری هر تمدن، نیاز به گسترش سبک زندگی مربوط به آن تمدن در جامعه می باشد، شبکه های اجتماعی به عنوان مهم ترین ابزار تحقق این هدف اهمیت می یابند، شبکه های اجتماعی فرصت ها و محدودیت هایی فراهم می کنند که در نگرش ها و رفتارهای افراد و در نهایت، بر سبک زندگی مردم جامعه اثر می گذارد.

شبکه‌ های اجتماعی، روز به روز نیز مورد اقبال تعداد بیشتری از افراد جامعه قرار می گیرند، به گونه ای که امروزه شبکه های اجتماعی مجازی توسط میلیون ها کاربر مورد استفاده قرار می گیرد و تبدیل به یکی از مظاهر تکنولوژی های نوین ارتباطی و اطلاعاتی شده اند و مجموعه گسترده ای از اجتماعات مجازی را ایجاد کرده اند.

شبکه های اجتماعی به سرعت در جامعه ما در حال گسترش است

شبکه های اجتماعی مجازی به منزله رسانه همیشه و همه جا حاضر، با توجه به توانمندی های بالقوه و بالفعل گسترده آن، به سرعت در جامعه ما در حال گسترش است.

نرم افزارهای اتصال به شبکه های اجتماعی روی گوشی های تلفن همراه و سیستم های رایانه از جمله telegram ،face book ، line و … که به صورت فراگیر مورد استفاده کاربران ایرانی قرار گرفته است،  می توانند در راستای ارتقای سطح آگاهی ها و فرهنگ جامعه موثر باشند. در این گونه شبکه ها افراد در قالب گروه ها می توانند به تبادل اطلاعات و نظرات بپردازند.

ماهیت شبکه های اجتماعی، مفید و باعث رشد و ارتقاع سطح دانش و آگاهی جامعه و همچنین موجب ارتباط بین جوامع مختلف می شود و مفهوم دهکده جهانی را به طور واقعی تر فراهم می کند.

شبکه های اجتماعی؛ عاملی برای انحراف افراد جامعه و تاثیرگذاری بر سبک زندگی اسلامی

شبکه های اجتماعی، در کنار مزایایی که دارد، اما می تواند عامل نفوذ و تاثیر بر فرهنگ جامعه بر اساس تمایلات شخصی و سیاسی باشد و علاوه بر محاسنی که شبکه های اجتماعی می توانند در حوزه های مختلف اقتصادی، اجتماعی، تبلیغاتی، علمی و مذهبی داشته باشند، می توانند عاملی نیز برای انحراف افراد جامعه و دور شدن از سبک زندگی اسلامی باشند.

تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر زندگی مردم مورد اذعان همه افراد جامعه است، شبکه‌های اجتماعی در چند سال گذشته روند نامطلوبی در زندگی مردم داشته‌اند تا جایی که برخی از استفاده‌کنندگان به عنوان معتادان شبکه‌های اجتماعی یاد می‌شوند.

رابطه مستقیم میان شبکه های اجتماعی و سبک زندگی، در نتایج آخرین پژوهش انجام شده در کشور بیانگر آن است که میان عضویت در شبکه های اجتماعی اینترنتی و سبک زندگی جوانان، ارتباط مستقیمی وجود دارد. ۳۰ درصد مردان و ۴۱ درصد زنان معتقدند که شبکه های اجتماعی اینترنتی توانسته است به میزان بالایی در نوع ادبیات افراد جامعه موثر باشد.

همچنین ۴۹ درصد زنان و ۴۱ درصد مردان بر این باور هستند که عضویت در شبکه های اجتماعی اینترنتی در مقادیر متوسط به بالا توانسته است بر سبک پوشش آنها در جامعه موثر باشد.

این میزان اقبال افراد جامعه از شبکه های اجتماعی، می تواند تغییرات بنیادین در سبک زندگی و فرهنگ جوامع مختلف ایجاد کند، این شبکه‌ها می‌توانند بر ادبیات افراد جامعه تاثیر بگذارند، پوشش آنها و همچنین روابط با جنس مخالف را دگرگون کنند که همه این تاثیرات، زنگ خطری است برای تغییر سبک زندگی ایرانی-اسلامی در جامعه ایران.

شبکه های اجتماعی عاملی برای دور شدن از هویت اسلامی و دینی افراد جامعه

حجت الاسلام حسین عابدینی، مسئول نمایندگی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه خراسان شمالی هم در گفتگو با شبستان در بجنورد در این باره می گوید: دشمن به شدت کار می کند تا هویت دینی و اسلامی جامعه را به خصوص از نسل جوان بگیرد.

وی می افزاید: دشمن مرحله به مرحله در حال پیشروی است و پس از آنکه از فیلم ها، سی دی ها و ویدئوها نتیجه نگرفت، سراغ ماهواره و هم اکنون سراغ فضای مجازی و شبکه های اجتماعی رفته تا به هدف خود که دور کردن جامعه و نسل جوان از دین و ولایت است، برسد.

وی عنوان می کند: دشمن با نشان دادن سیب زرد و سرخ که درون آن کرم و مار است، در پی گرفتن هویت اسلامی و دینی از جامعه است.

وی با تاکید بر اینکه در این زمینه باید اطلاع رسانی به جامعه انجام شود، بیان می کند: مدیریت فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به خصوص از سوی خانواده ها درباره خود و فرزندانشان ضروری است.

وی می گوید: شبکه های اجتماعی و عضویت در گروه های مختلف آن سبب شده است، افراد خانواده ها اهمیت و لذت در کنار هم بودن را احساس نکنند و از مسائل خانواده در دنیای واقعی دور بمانند.

این کارشناس مذهبی تصریح می کند: متاسفانه شبکه های اجتماعی به یک معضل در جامعه تبدیل شده است که هدف اصلی این شبکه ها هم نشانه گرفتن هویت افراد به ویژه قشر جوان است.

حجت الاسلام عابدینی با بیان اینکه دشمن برای جوانان برنامه ریزی کرده است و قصد دارد آنها را از نسل اول و دوم انقلاب اسلامی جدا کند، می گوید: باید با ایجاد محیط پرنشاط منطبق بر آموزه های اسلامی کاری کنیم که جوانان، این سرمایه های کشور از دست نروند.

آسیب های شبکه های اجتماعی و تاثیرات آن در بطن جامعه و سبک زندگی

سمیرا شادمیر، کارشناس ارشد روانشناسی بالینی هم هویت را از نظر علم روانشناسی اینگونه تعریف می کند: تلاش فرد برای بروز تمایز نسبت به دیگران، با احتساب نقش عظیم اجتماع در شکل گیری هویت، بنابراین می توان گفت در گذشته، مکان، نقش کلیدی در هویت فرد و هویت اجتماعی داشت، اما اکنون نقش محیط کم رنگ شده است.

وی می افزاید: اکنون رسانه ها و ارتباطات جدید، دنیای افراد را دیگر به جامعه و محیطی که در آن هستند، محدود نمی کند و این محیط مجازی و شبکه های اجتماعی است که فرد بر اساس منافع مقطعی که برایش دارد، تعیین می کنند چه هویتی از خود بروز دهند.

وی عنوان می کند: یکی از تاثیرات منفی شبکه های اجتماعی این است که فرد کم کم با ورود به فضای مجازی، از جهان واقعی دور می شود تا جایی که محیط زندگی اش برای او بی رنگ و بی اهمیت خواهد شد.

شادمیر بیان می کند: مشکلی که اکنون در جوامع مختلف در حال بروز است و جامعه ما هم از آن مستثنی نیست، فراگیر شدن یک دفعه ای شبکه های اجتماعی بین مردم است که سبب تضعیف هویت ملی و انسجام اجتماعی می شود.

وی آسیب های شبکه های اجتماعی را از لحاظ روانشناسی به چهار دسته تقسیم بندی و عنوان می کند: کاهش احساسات آسیب نخست است، چرا که در این شبکه ها افراد بیشتر با متن و در نهایت با ویدئو و عکس باهم ارتباط دارند، که کیفیت ارتباط واقعی را ندارد و بار هیجانی احساسات، همراه متن انتقال نمی یابد و کنش های متقابل را کمرنگ می کند، متن گرایی آسیب دیگر است و افراد به دلیل اینکه حوصله صحبت کردن و زمان برای نشان دادن ذوق و سلیقه ندارند در فرصت کوتاه مطلبشان را به گروه می رسانند و ارتباط تمام می شود.

این کارشناس ارشد روانشناسی، انعطاف پذیری هویت را آسیب سوم شبکه های اجتماعی نام می برد و اظهار می کند: افرادی که در دنیای مجازی فعالیت دارند و عضو شبکه های اجتماعی هستند، به تناسب گروهشان، چهره هایی را از خود نشان می دهند که بر حسب اتفاق است یا اجبار و واقعی نیست و این سبب چندگانه شدن هویت فرد خواهد شد.

شادمیر می افزاید: در زمان کنونی با گسترش گوشی های هوشمند و دسترسی آسان و تقریبا کم هزینه این گوشی ها به طوری که حتی قشر ضعیف جامعه هم می توانند از آن بهره ببرند، اما بدون اینکه والدین با این گوشی ها و فضای مجازی آشنایی داشته باشند و یا اینکه به فرزندان خود نحوه استفاده از اینگونه ابزارها را آموزش دهند، آنها را بدون هیچ نظارتی در این فضا رها کرده که در نتیجه اتفاقاتی روی می دهد به خصوص در دوران نوجوانی و کودکی که هنوز هویت فرد شکل نگرفته و از اطرافیان و محیط تجربیات کافی کسب نکرده است، در گروه هایی که عضو است چهره های متفاوت را نشان می دهد که ممکن است حتی در آستانه چند شخصیتی شدن قرار گیرد و هویت ثابتی نداشته باشد.

وی دریافت های جایگزین را آسیب دیگر این شبکه ها می داند و می افزاید: شکسته شدن حریم خصوصی در این شبکه ها و باز گذاشتن حریم خصوصی به دلیل اینکه ارتباط چهره به چهره نیست، آن مناسبات اجتماعی که باید رعایت شود را از بین می برد و خیلی از حرف ها براحتی در گروه ها گفته می شود و چیزی به عنوان حریم خصوصی دیگر معنا نخواهد داشت.

وی تصریح می کند: با ورود شبکه های اجتماعی به جامعه سبک زندگی ها تغییر کرده است و افراد جامعه نتوانسته اند سبک زندگی شان را با این شبکه ها که به سرعت در حال پیشروی هستند، از تاثیرات و تغییرات حفظ کنند، چرا که این شبکه ها فراگیرند و کنترل و محدودیتی بر آنها نیست و خیلی سریع روی زندگی ها تاثیر می گذارند.

وی با بیان اینکه در شبکه های اجتماعی و گروه های آن فرد به ظاهر در جمع است، عنوان می کند: ورود نسل جدید و حتی نسل قدیم جامعه به دنیای مجازی، سبب دور شدن آنها از دنیای واقعی می شود و این عواقبی بر زندگی ها می گذارد که بر اساس تحقیقاتی که در دانشگاه شیلی انجام شده نشان می دهد که گذراندن زمان در این شبکه ها باعث تخریب زندگی زناشویی، بروز افسردگی و هم چنین افزایش طلاق و جدایی می شود، چرا که شبکه های اجتماعی و اینترنت اعتیاد آور است و فرد تمام تلاشش اینست که به آنچه وابسته شده است وقت بیشتری صرف می کند.

وی تاکید می کند: عضویت در شبکه های اجتماعی، توجه زوجین به یکدیگر را کم می کند و کم رنگ شدن توجهات، سبب کم رنگ شدن عواطف و احساسات و در نتیجه بی توجهی فرد به نقشی که در زندگی دارد می شود و این عامل دلسردی و به چالش کشیده شدن زندگی و در نهایت طلاق می شود.

این کارشناس ارشد روانشناسی می گوید: بر اساس تحقیقاتی که در کشورمان انجام شده، افرادی که با درخواست طلاق در دادگاه حاضر شدند، متاثر از شبکه های ماهواره ای و یا شبکه های اجتماعی بودند و اگر چه به طور قطع نمی توان گفت کسانی که عضو شبکه های اجتماعی هستند دچار طلاق خواهند شد، اما دچار چالش در زندگی می شوند چرا که این شبکه ها از عوامل اصلی اثرگذار در زندگی افراد است.

شبکه های اجتماعی؛ جنگ نرم دشمن

این کارشناس ارشد روانشناسی عنوان می کند: متاسفانه با جنگ نرمی که نسبت به کشور ما در چند سال اخیر انجام شده، خانواده ها به سمت تک فرزندی و نیز اشتغال بانوان رفتند و نداشتن همبازی برای بچه ها سبب شده خانواده ها به هر قیمتی و به تناسب محیط اجتماعی که داشتن گوشی هوشمند و تبلت و… را کلاس و فرهنگ می دانند، برای فرزندشان این تکنولوژی را تهیه کنند.

شادمیر می گوید: متاسفانه آشنایی نداشتن بیشتر خانواده ها با شبکه های اجتماعی و اینترنت، این تفکر را ایجاد کرده است که چون بچه درون خانه است و با گوشی سرگرم است امنیت دارد و وارد جامعه پر خطر نمی شود، درحالیکه فرزند از طریق ارتباطات مجازی وارد دنیایی می شود که به مراتب وسیع تر و پرخطر تر و بزرگتر از محیطی است که در آن زندگی می کند و با افرادی صحبت می کند که دارای هویت دروغین هستند و گاها هم مورد سوء استفاده مالی و جسمی قرار می گیرد که قابل جبران نیست.

وی یادآور می شود: شبکه های اجتماعی خانواده را که بنیان جامعه است متزلزل می کند، چرا که فرد ارتباط با جامعه و افراد را یاد نمی گیرد و نمی تواند با مشکلاتش روبرو شود، چون در دنیای مجازی مشکل خاصی نیست و از سویی اعضای گروه هم همواره یکدیگر را تایید می کنند و خود را هو رای یکدیگر نشان می دهند و در نتیجه درصد بروز بیماری خود شیفتگی در این افراد بیشتر می شود.

این کارشناس ارشد روانشناسی با تاکید بر اینکه جامعه یعنی افراد کنار هم قرار گیرند و مناسبات اجتماعی داشته باشند، عنوان می کند: اعتیاد به شبکه های اجتماعی سبب می شود هیچ کس وظیفه خود را به درستی انجام ندهد و متاسفانه جامعه ای شکل گیرد که بیشتر افراد آن منزوی، افسرده و از انتقاد گریزان هستند چون همواره دنبال تایید در گروه می باشند.

وی بیان می کند: و این جامعه ای نیست که بتواند رو به پیشرفت رود چون نه قدرت انتقادپذیری دارد و آن رشدی که باید داشته باشد را نخواهد داشت.

شادمیر تصریح می کند: در تمام جوامع اینگونه هدف گذاری ها از سوی دشمنان وجود دارد اما به نسبت جامعه ما که یک جامعه دینی است با هدف گذاری خاص این برنامه ها در حال پیگیری است چرا که در جامعه ما خانواده ارجحیت دارد و وسعتش بیشتر است.

وی با بیان اینکه عضو خانواده بودن، مستلزم پذیرش قوانین و از خود گذشتگی است، می افزاید: متاسفانه دنیای غرب با هدف گذاری نسبت به جوامع شرقی و دینی به خصوص در رابطه با کشور ما، شبکه های اجتماعی را خیلی راحت و با هزینه های پایین در اختیار افراد قرار می دهد که در عضویت جوامع اجتماعی در آنها تاثیرگذار است.

شبستان

با linestore همراه باشید

درباره‌ی اپراتور لاین استور تبلیغات شبکه های اجتماعی

ساکن تهران هستم و خیلی علاقه مند به فضای مجازی و وردپرس هستم و سعی می کنم روز به روز در این زمینه تجارب بیشتری کسب کنم. از ابتدای مهر ماه 94 با مجموعه لاین استور آشنا شدم و با توجه به اینکه مطالب و محتوای سایت با علایق شخصی من همسو بود به فعالیت افتخاری در سایت مشغول شدم .

اینو دیدی ؟

سوشال مدیا مارکتینگ چیست ؟

سوشال مدیا مارکتینگ چیست ؟ marketting  =  بازاریابی media =  رسانه / شبکه  social  = …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.