بر اساس آمار منتشر شده، تعداد کاربران شبکه های اجتماعی در ایران اعلام شد. طبق این آمار، حدود ۳۰ میلیون ایرانی در شبکه های اجتماعی و پیام رسان های خارجی عضو هستند. نکتهی قابل توجه اینجاست که شبکه های بومی همچنان در بین کاربران محبوب نیستند؛ اما دلیل عدم استقبال از این شبکهها چیست؟
طبق آمارهایی که توسط مسئولان فضای مجازی کشور منتشر شده است، بیش از ۴۰ میلیون دستگاه گوشی هوشمند موبایل در اختیار کاربران ایرانی قرار دارد و در این بین حدود ۳۰ میلیون ایرانی از شبکه های اجتماعی استفاده میکنند؛ اما شبکه های اجتماعی بومی در جذب مخاطبان ایرانی موفق نبودهاند. این در حالیست که بر اساس سیاستهای اقتصاد مقاومتی، یکی از ملزومات عمل به ده برابر کردن تولید محتوای داخلی، استفاده از ابزارهای بومی و متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی است که پیامرسانها و شبکه های اجتماعی نقش پررنگی را در این زمینه ایفا میکنند.
با ۱۰ شبکه اجتماعی جدید آشنا شوید
توسعهی فعالیت شبکه های اجتماعی و پیامرسانهای بومی از اهمیت بسیاری برخوردار است و شورای عالی فضای مجازی با حضور سران سه قوه بارها در جلسات خود از این شبکهها و ساماندهی استفاده از شبکه های خارجی حمایت کردند. از سه سال پیش و با گسترش استفاده از شبکه های اجتماعی در ایران، این موضوع مورد توجه دولت قرار گرفت و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بارها از ایجاد شبکه های اجتماعی بومی در کشور استقبال کرد. برای این امر، ارائهی زیرساختهای فنی و پهنای باند رایگان به ازای ترافیک اطلاعاتی تولید شده توسط این شبکهها از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و از جمله برنامههای حمایتی وزارت ارتباطات برای توسعهی این شبکه ها محسوب میشود.
در حال حاضر، وزیر ارتباطات در ۵ شبکهی اجتماعی داخلی به نامهای تبیان، کلوب، آپارات، زیگور و لنزور عضویت دارد و از دو پیامرسان ساینا و بیسفون نیز حمایت کرده است. واعظی با این اقدام، سعی کرده تا استفاده از شبکه های اجتماعی بومی را در ایران رونق بدهد و چندی پیش نیز در مصاحبهای گفته بود که بازار هزار میلیارد تومانی برای فعالیت شبکه های اجتماعی بومی مهیا شده است.
با این وجود، بررسیها نشان میدهد که شبکه های بومی در جذب مخاطب موفق نبودهاند و در زندگی کاربران ایرانی سهمی ندارند. از سوی دیگر شبکه های اجتماعی خارجی بسیار مورد توجه کاربران قرار گرفته و هر کاربر ایرانی چندین ساعت وقت خود را در این برنامهها سپری میکنند.
در حال حاضر، آمار دقیقی از تعداد کاربران شبکه های اجتماعی در ایران وجود ندارد؛ اما بررسیهای نشان میدهند که شبکه های اجتماعی تبیان، کلوب، فیس نما، فارس توییتر، افسران و هممیهن محبوبترین شبکه های بومی در کشور هستند که تعداد کاربران هر یک از آنها، چند ده هزار نفر تخمین زده میشود. البته یکی از این شبکهها مدعی شده که بیش از ۶ میلیون کاربر فعال دارد اما در هر صورت واضح است که پیامرسانها و شبکه های بومی با استقبال خوبی مواجه نشدهاند.
درآمد شبکه اجتماعی رایگان از کجاست؟!
برمبنای آخرین بررسی های نظام پایش شاخص های ارتباطات کشور، ۶۵ درصد کاربران اینترنت در ایران عضو شبکه های اجتماعی هستند و ۵۹ درصد کاربران نیز در اینترنت به دنبال تفریح و سرگرمی اند.
درگاه پایش جامعه اطلاعاتی برمبنای نظام پایش شاخص های ارتباطات و فناوری اطلاعات و با توجه به نتایج طرح آمارگیری برخورداری خانوارها و استفاده افراد از فناوری اطلاعات و ارتباطات، آخرین وضعیت استفاده از ICT در ایران را تا پایان سال ۹۴ اعلام کرد.
۵۹ درصد کاربران به دنبال تفریح در اینترنت هستند
طبق این برآوردها مشخص شد که وضعیت حضور کاربران اینترنت در شبکه های اجتماعی از سال ۹۲ که ۲۰ درصد بوده در پایان سال ۹۴ به ۶۵ درصد افزایش یافته است.
این درحالی است که بررسی ها نشان می دهد که ۵۹ درصد کاربران در اینترنت به دنبال تفریح و سرگرمی اند و ۷۱ درصد از این ابزار برای ارتباطات استفاده می کنند.
فقط ۸ درصد کاربران ایرانی در اینترنت محتوا تولید می کنند
در راستای فعالیت کاربران اینترنت در ایران مشخص شده است که تنها ۸ درصد کاربران ایرانی به تولید محتوا در فضای مجازی می پردازند .
از این میان ۲ درصد تولیدات محتوا مربوط به نرم افزارهای اینترنت برای ویرایش، ۳ درصد محتوای تولید شده برای مدیریت صفحات شخصی، ۶ درصد محتوای ایجاد شده توسط کاربر شامل متن، عکس ، فیلم و موسیقی و نرم افزار و یک درصد نیز به تولید محتوا در قالب وبلاگ نویسی مربوط می شود.
۱۳ درصد کاربران ایرانی از بانکداری الکترونیکی استفاده می کنند
براساس بررسی های شاخص های جامعه اطلاعاتی در ایران در خصوص فعالیت کاربران اینترنت مشخص شد که ۱۳ درصد فعالیت کاربران اینترنت در ایران به بانکداری الکترونیکی معطوف است. همچنین ۳۷.۵ درصد از کاربران از خدمات دولت الکترونیک و ۴۲ درصد از تجارت الکترونیک در اینترنت استفاده می کنند.
در همین حال اعلام شده است که ۲ درصد کاربران در فضای اینترنت مشارکت الکترونیکی دارند و ۴.۵ درصد کاربران نیز از خدمات رایانش ابری استفاده می کنند.
۲۷ درصد کاربران اینترنت در ایران بالای ۵۰ سال سن دارند
بررسی ها نشان می دهد که ۷۴.۷ درصد کاربران اینترنت در ایران در گروه سنی ۲۰ تا ۲۹ سال هستند و این درحالی است که ۲۷.۳ درصد کاربران اینترنت در ایران را گروه سنی ۵۰ تا ۸۹ سال تشکیل می دهند.
در همین حال فاصله جنسیتی بین کاربران اینترنت مرد و زن در ایران ۱.۹ درصد است و فاصله بین کاربران اینترنت شهری و روستایی ۲۵.۵ درصد برآورد می شود.
کلمات کلیدی : SOCIAL MEDIA MARKETING SOCIAL NETWORK ADVERTISING آموزش استقبال از شبکه های اجتماعی اهمیت شبکه های اجتماعی اینستاگرام تاریخ شبکه های اجتماعی فضای مجازی کسب درآمد از شبکه های اجتماعی کسب درامد از شبکه های اجتماعی, کاربران شبکه های اجتماعی , آمار شبکه های اجتماعی