seo و بازاریابی محتوایی داخل سرزمین دیجیتال در جنگ رتبه بندی و بهینه سازی سایتها، دو شخصیت ناسازگار به شمار می آیند؛ در حالیکه انقدر به هم نزدیک هستند که در واقع دو شخصیت متفاوت از یک نفر بر جا میگذارند.
بازاریابی محتوایی همان هنربرقراری ارتباط و ایجاد اعتماد در ذهن مخاطبان است به طوریکه اگر صاحبان یک کسبوکار، محتوای ارزشمند را به صورت دائم در اختیار مشتری قرار دهند، آنها به پاس حس اعتماد و تعلق که به تولید کننده محتوا دارند،تبدیل به مخاطب و مشتری دایم می شوند. از طرفی سئو می تواند صفحات وب را برای موتور های جستجو جالب و فریبنده کند به طوری که نتایج جستجو کلمات کلیدی مخاطب میشود همان صفحات بهینه شده در بالاترین امتیاز.
سئو و بازاریابی محتوا هر دو جذب مخاطب و ترافیک می کنند پس این شایعه ی ناسازگاریشان از کجا نشأت می گیرد؟
داستان باور غلط ناسازگاری بازاریابی محتوا و seo از آنجا شروع می شود که قواعد بازی موتور های جستجو تغییر می کند و دیگر الگوریتم های گوگل ، فقط تمرکزشان روی بهینه سازی فنی نیست و تقریبا تمام سایت ها اصول اساسی seo را رعایت می کنند. در حقیقت گوگل در حال انتقال از مدل سنتی بهینه سازی، به تمرکز روی محتوای معتبر و با کیفیت است.
از طرفی seo یک روش و استراتژی بازاریابی مناسب برای همه ی وب سایت ها نیست و تضمینی برای مراجعه پیوسته کاربران ایجاد نمی کند و این عدم تضمین و در دنباله آن، زیان های عمده به سایت های شدیدا وابسته به ترافیک، غرق شدن در جزئیات پیچیده ی seo، همه و همه در مقابل مفهومی به نام محتوای ارزشمند قرار دارد.
این محتوای ارزشمند چه شخصیتی است؟ که هم سر ناسازگاری با seo دارد هم دوستی قدیمیه seo و گوگل را دچار ابهام می کند و از طرفی همین محتوا بدون هدف وارد دنیای رقابت رتبه بندی نشده.
این محتوای ارزشمند قهرمان قصه ما نیست و زاییده تخیل کج فهم های ما از همپوشانی تنگاتنگ seo و بازاریابی محتوایی است. قهرمان قصه ی ما محتوایی است که عقل انسان آن را می پذیرد، یک محصول را در ساده ترین شکل ممکن بیان می کند و زمانی وارد قصه ی ما می شود که همه ی سایت ها اصول اساسی seo را رعایت می کنند و شرایط رقابت نیازمند اتفاقی جدیدی برای جذب ترافیک هدف گذاری است. او می آید و می درخشد اما تنها نیست؛ بله تنها نیست، seo و بازاریابی محتوا دست در دست هم حرکت میکنند. حرکت و همپوشانی و همگرایی آنها بدین صورت است که سئو ترافیک زایی نمیکند اما راه را هموار میکند و تا زمانی که سایت با اصول seo و استاندارد های جستجو همگام نشود محتوای ارزشمند به دید کاربران نمی رسد. seo دارای ظرایف، جزییات و ریزبینی است و از طرفی تکنیکال به حساب میآید، محتوا وسیع بوده و فرا کل نگر. seo تنها شروع کار است و روش های بهبود محتوایی ادامه کار.
گفتیم روش های بهبود محتوایی، پس بیایید چک لیستی از این روش ها در بیاوریم تا پیمان نامه دوستی seo و بازاریابی محتوایی را به اتمام برسانیم.
چک لیست بازاریابی محتوا :
- محتوا باید دارای استراتژی محتوایی باشد زیرا استراتژی بازاریابی یک طرح همیشه در حال تکامل است و در این زمان که نگاه به سایت یک نگاه مفهومی شده، هر روز دارای یک چالش بزرگ است زیرا حجم کاربران، تنوع ذائقه، رقابت جستجوگرها بر سر محتوا منطق فازی دارد و کمیتی مشخص ندارد.
- تلاش برای حفظ تقویم بازاریابی، یعنی کی تولید محتوا کنیم.
- با توجه به جامعه مخاطبان که بیشتر در کدام شبکه اجتماعی هستند، تعداد پستهای روزانه را مشخص کنید، امکان مشارکت کاربر را افزایش دهید، با عکس العمل ها محتوا را تقویت کنید تا مسیر خود را اصلاح کنند.
- اولویت بندی کنید، یعنی چه کارهایی تاثیر مهم تری بر مخاطب میگذارد.
- مطالب وابسته به هم تولید کنید.
- زبانی که مخاطبان شما استفاده میکند را فرا بگیرید.
- مشتریان خود و موضوعات علاقه مندیشان را بشناسید.
- از اینفو گرافیکها برای رساندن سریع مطلب استفاده کنید.
- بدانید که بازاریابی محتوایی به معنای عدم نیاز به جستجوگرها نیست، بلکه کمک شایانی به کسب بک لینک ها و رنک نهایی یک سایت می کند.
- مهمترین موضوع هدف تجاری خود را بشناسید.
بازاریابی و کارآفرینی از طریق شبکه های اجتماعی
و در آخر باید گفت که سئو و بازاریابی محتوا خوب به معنی خروجی سازگار از محتوا است و خروجی سازگاریعنی شما بهترین محتوا را تولید کرده اید که قبلا جایی نبوده است . بازاریابی محتوایی به معنای استفاده از کلمات کلیدی است و سئو خواسته را بوجود میآورد. بازاریابی محتوایی خواسته را بر آورده میکند و سئو خواستار موضوع میشود. این دو از هم جدا نشدنی هستند، زیرا محتوای شما دیده نمی شود مگر توسط جستجوگر ها پیدا شود.
مفهوم “بازاریابی محتوا” و “سئو” :
جالب است بدانید که مفهوم سئو و بازاریابی محتوا در تضاد با یکدیگر قرار ندارند. بلکه در یک راستا حرکت می-کنند و درواقع دو مؤلفهی مکمل از یک برنامه ریزی جامع برای “بازاریابی” هستند. بدون در نظر گرفتن بازاریابی محتوا، دسترسی به سئو ی قوی امکانپذیر نخواهد بود. برعکس، زمانی که برای کسب بازاریابی محتوای قدرتمند، محتوایی برای انتشار در وبسایت خود تولید می کنید، اگر اهمیتی به افزایش سئوی محتوا ندهید هیچگاه موفق نخواهید بود.
در کل نباید مفهومی تحت عنوان ” مقایسه ی سئو با بازاریابی محتوا ” در نظر گرفته شود. زیرا همان طوری که پیش تر مطرح شد این دو مکمل یکدیگر هستند. برای کسب موفقیت در بازاریابی و به ویژه تجارت اینترنتی باید برای به کار گرفتن این دو مفهوم در یک راستا یک برنامه ریزی جامع انجام دهیم.
بررسی دقیق تر مفهوم “بازاریابی محتوا” :
بازاریابی محتوا در واقع به مفهوم تولید محتوا به صورت متمرکز و فوری اشاره دارد. به این معنا که محتوای مورد نظر با تمرکز بر روی یک محصول (تجارت یا مارکت)، و با درنظر گرفتن هدفی واحد تولید می شود. برنامه ریزی قدرتمند برای “بازاریابی محتوا”، شامل استراتژی، تولید متن و ترویج و توسعه ی مفهوم در راستای درخواست-های مخاطب موردنظر با تمرکز بر روی تک تک مراحل چرخه ی خرید است.
اهداف بازاریابی محتوا :
افزایش آگاهی کمپانی و یا شخص حقیقی از برند
رهبری کردن تولیدات و آگاهی ساختن از تحولات
کمک کردن به پروش چشم انداز مناسب
درآمدزایی در تولید
مؤلفههای بازاریابی محتوا :
تعیین کردن اهداف
شناسایی کردن برند موردنظر و اشخاص خریدار(مخاطب)
مستند کردن مراحل چرخه ی خرید
تعیین استراتژی و برنامه ی مشخص
تولیدکردن محتوای مفید و فوری
ترویج دادن به محتوای تولید شده
تعیین معیارهای درست برای مرور و ارزیابی برنامه
همیشه به یاد داشته باشید که تمرکز اصلی بازاریابی محتوا، تعیین مشتری ، تمرکز کردن بر نیازهای مشتری و ایجاد اشتغال است.
کتاب ویس مارکتینگ | آموزش بازاریابی با انتشار ویس
نهایتا چه کسی در رقابت بین ” سئو ” و ” بازاریابی محتوا ” پیروز خواهد شد ؟
هیچ کس برنده ی این رقابت نیست. چراکه هیچ رقابتی بین این دو مفهوم وجود ندارد. این دو مفهوم دو مولفه ی مکمل در راستای بهبود بازاریابی هستند. شما بدون در نظر گرفتن سئو قادر به تولید محتوای بسیار جذاب نخواهیدبود. همچنین به کمک استراتژی های قوی بازاریابی محتوا، بدون رعایت اصول سئو، قادر به جذب مخاطب نخواهیدبود. یک بازار یاب موفق، با رعایت تعادل بین دو مفهوم سئو و بازاریابی محتوا قادر خواهد بود به جایگاهی برجسته در اینترنت و موتورهای جست و جو دست یابد.
پس بهتر است سوال فوق را اینگونه مطرح کنیم که چگونه در رقابت بازاریابی به نتیجه مطلوب دست پیدا کنیم؟ پاسخ این سوال، در نظر گرفتن اصول زیر است:
۸۸% بازاریاب ها در رقابت با همتای خود از “بازاریابی محتوا” استفاده می کنند.
فقط ۳۳% از بازاریاب ها در رقابت با همتای خود احساس برتری می کنند.
“جست و جو” اولین محرک در ترافیک وب سایت است.
به نظر من، علت شکست شمار زیادی از بازاریاب ها این است که اصول سئو را در بازاریابی محتوای خود بهصورت اثربخش اعمال نمی کنند. هر چه قدر بهتر و بیشتر این دو اصول را در کنار یکدیگر رعایت کنید به همان اندازه در بازاریابی موفق خواهید بود
کلمات کلیدی : تبلیغات در شبکه های اجتماعی , تبلیغات شبکه های اجتماعی , مدیریت شبکه های اجتماعی , بازاریابی , مارکتینگ , تبلیغات , کالا,مشتری, سئو , بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی , آموزش بازاریابی اینترنتی , ابعاد گوناگون بازاریابی , ابزار بازاریابی , شروط بازاریابی , بازاریابی محتوای , اهمیت سئو