اینستاگرام Instagram از جمله شبکههای اجتماعیست که با محوریت اشتراکگذاری عکس توانسته است به بسیاری از پیشبینیها مبنی بر حرکت و موجِ شبکههای اجتماعی به سمتِ سایتهای عکس محور جامعه عمل بپوشاند.
از طرفی همیشه با تولد یک استارتاپ و موفقیت آن، بسیاری از کسبوکارهای جانبی در کنار آن بوجود میآیند.
مسلماً شبکههای اجتماعی نیز خارج از این بحث نبوده و با موفقیت هرکدام از این وبسایتها و اپلیکیشنها، بسیاری از افراد شروع به آغاز کسبوکار جدیدی بر بستر آنها میکنند، تا جایی که آموزشِ استفاده و توسعه ارتباطات در شبکههای اجتماعی یکی از بارزترین منابع درآمدی شده است.
نحوه استفاده از امکانات اینستاگرام برای تجارت
اما امروزه اینستاگرام با کاربری بسیار ساده و به لطف دوربین گوشیهای هوشمند و البته علاقۀ کاربران به اشتراکگذاری عکسها و آثار هنریشان، توانسته زمان زیادی از وقت کاربران را به خود اختصاص دهد.
از دیگر سو، فروش کالا و خدمات در سالهای اخیر تغییرات زیادی کرده است. انواع محصولات را میتوان از طریق اینترنت و فروشگاههای اینترنتی خریداری کرد.
اگر از گذشته با کتاب و سیدی روند فروش اینترنتی را دنبال کنیم این روزها به فروش منزل و اتومبیل میرسیم؛ آن هم نه تنها از طریق اینترنت، بلکه فقط و فقط بهوسیۀ چند قطعه عکس محصول و صد البته اعتمادی که فروشگاههای آنلاین برای مشتریان خود بوجود آوردهاند.
کافیست که این دو موجِ بازار فروش اینترنتی و شبکههای اجتماعی با هم برخورد کنند، آنگاه شاهد بازاری بسیار بزرگ و قابل انعطاف خواهیم بود که در حال حاضر بارزترین آنها اینستاگرام Instagram است.
هرچند اینستاگرام به عنوان یک پدیدۀ ۱۹ میلیارد دلاری مورد توجه است و هدف از ایجاد آن فروش کالا نبوده، اما استفادۀ گوناگون کاربران از آن باعث شده تا به جایگاهی مهم برای معرفی محصولات برندهای خانگی و کوچک برسد. کسبوکارهای کوچک و متوسط نیز این روزها برای معرفی خدمات و محصولات خود به این پدیدۀ جذاب روی آوردهاند.
حقیقت این است که به لطف فیلترینگ در ایران و عدم دسترسی کاربران به زیرساختها و ابزارهای که به صورت حرفهای برای این نوع فروش کالا پدید آمدهاند، همچون وب سایت و اپلیکیشن فنسی Fancy.com، اینستاگرام توانسته کرکرۀ خود را بهخوبی بالا بکشد.
در ایران بسیاری از محصولات مرتبط با مد، لباس، فشن و لوازم آرایشی توانستهاند از اینستاگرام به عنوان ویترین خود استفاده کنند و به نمایش محصولات بپردازند.
کسب و کار خانگی و کسب درآمد از طریق اینستاگرام
اینستاگرام یکی از شبکههای اجتماعی موفق است که با سرعت بسیار زیادی توانست به محبوبترین رسانه میان جوانان تبدیل شود. در حالی که به نظر خیلی از تحلیلگران، تاج شبکههای اجتماعی بر سر فیسبوک بود، ولی امسال تاج در دستان اینستاگرام خواهد بود.برای اینکه اهمیت و ارزش امروزه اینستاگرام را درک کنید چند آمار از این شبکه را برایتان آورده ایم :
- تعداد کاربران فعال اینستاگرام در حال حاضر ماهانه ۳۰۰ میلیون نفر است
- کاربران این شبکه اجتماعی تا به حال ۳۰ میلیارد عکس را به اشتراک گذاشتهاند و به طور متوسط روزانه ۷۰ میلیون عکس ارسال میشود
- ۷۰ درصد کاربران اینستاگرام از کشوری غیر امریکا هستند
- ۵۲ درصد از بازاریابان در برنامه جدید خود برای اینستاگرام برنامه ریزی کردهاند
- ۹۶ درصد بهترین برندهای مد در اینستاگرام حضور فعال دارند
- بازاریابی b2c حدود ۶۰ درصد و بازاریابی b2b حدود ۴۰ درصد سهم در اینستاگرام دارند
- ۳۸ درصد عکسهای که دارای چهره خندان بودهاند لایک بیشتری دریافت کردهاند
- پستهای دارای هشتگ حدود ۱۳ درصد تعامل بیشتری را نسبت به دیگر پستها داشته اند
همینطور که مشاهده کردید همه چیز از رشد اینستاگرام در سال جاری خبر میدهد برای حضور مفید و استفاده از این فضا در بازاریابی شبکههای اجتماعی حتما برنامه ریزی و زمان مناسب را در نظر بگیرید. اگر اطلاعات بیشتری در مورد اینستاگرام نیاز دارید مقاله انواع شبکه های اجتماعی را در آکادمی اینتورک بخوانید. برای حضور بهتر و کمک به ایجاد برنامه صحیح بازاریابی ما در اینجا چند نکته مهم را بازگو میکنیم :
اینستاگرام برای فروشگاههای آنلاین:
- به جای یک حساب شخصی باید یک حساب تجاری (Business account ) را ثبت کنید
- از نام برند برای ایجاد حساب تجاری استفاده کنید
- مشخصات پروفایل خود را کامل کنید. سعی کنید اطلاعات تماس با اطلاعات صفحه درباره ما یا ارتباط با ما سایتتان یکی باشد.
- هشتگ مناسب با حوزه فعالیت کسب و کارتان در نظر بگیرید. البته من پیشنهاد میکنم قبلا از آن مقاله ۶ اشتباه بزرگ در استفاده از هشتگها را مطالعه کنید
- هشتگهای عمومی که کاربران از آن استفاده میکنند را نیز فراموش نکنید و به هر بهانهای در جمع کاربران حضور داشته باشید
- اگر کاربری از محصولات یا خدمات شما استفاده کرده است یا نام شما را در پستی ذکر کرده است میتوانید پست ها را لایک کنید
- ایجاد ویدیو را فراموش نکنید،مخصوصا که اکنون محدودیت ویدیو از ۱۵ ثانیه به ۶۰ ثانیه ارتقا یافته است
- محصولات خود را به صورت جداب و حتی کمی با سرگرمی و شوخی به مخاطبین معرفی کنید
- از تاریخچه برند و شکل گیری تیم و شرکتتان بگوید
- آنالیز و مانیتور پستها را جهت بهبود استراتژی فراموش نکنید
- از رقبای خود یک لیست تهیه کنید و فعالیت آنها را زیر نظر داشته باشد
در این اینفوگرافیک قصد داریم کمی از فواید اینستاگرام برای کسبوکارهای آنلاین گفته و اطلاعات در این زمینه را به صورت خلاصه برایتان باز کنیم:
کلمات کلیدی : تبلیغات شبکه های اجتماعی , ترفندهای اینستاگرام , کسب درآمد از اینستاگرام , بازاریابی در اینستاگرام , افزایش فالور در اینستاگرام , هشتگ ها , اخبار شبکه های اجتماعی, اینستاگرام , فروشگاه آنلاین در اینستاگرام