همان طور که میدانید روش های قدیمی تجارت رو به نابودیست و رفته رفته در حال جایگزینی با راهبردهای جدید می باشد.
راهبردهایی که مشتریان را همکار ان خود تلقی می کنند و همگی یک هدف مشترک را دنبال می کنند: کسب اعتبار بیشتر.
برای سود بردن از راه های نوین بازاریابی، به عنوان صاحب یک کسب و کار کوچک، باید طرز فکر خود را تغییر دهید. امروزه، کسب درآمد و موفقیت تجاری در مشاغل کوچک ( و حتی بزرگ)، بر طبق فرمول زیر یه دست می آید:
حاصلضرب میزان اطلاع و شناخت مردم از یک محصول یا خدمات، x آزمایش و امتحان آن x خرید آن x خرید مجدد آن محصول پس از اعمال تغییرات مورد نیاز خریداران.
همه ی ما درهنگام خرید هر محصولی، نظر سایرین را جویا می شویم درحقیقت، همگی روی نظر دیگران حساب می کنیم و به تجارب آنها اعتماد می کنیم. همین امر می تواند به عنوان یک استراتژی بازاریابی کم خرج و بی دردسر برای مشاغل کوچک استفاده شود.
برای مثال آیا حاضرید در سفر به شهری، در هتلی اقامت کنید که افراد مختلف در مورد آن هتل، مطالب ناخوشایند در سایت های مربوط به سفر، نوشته باشند؟ یا از مغازه ای، غذایی بخرید که دوست یا فامیلتان را مریض کرده است؟
از طرف دیگر اگر مردم نسبت به کسب و کار شما دیدگاه و نگرش مثبتی داشته باشند، به تدریج اعتبار شما بیشتر شده و فروشتان افزایش خواهد یافت.
برای عملی کردن به این طرز تفکر جدید بازاریابی، ۳ مرحله زیر را در نظر بگیرید:
- ۱۰ فرد نا آشنا را آشنا کنید.
- ۲۰ نفر از آشنایان را مشتری کنید.
- ۳۰ نفر از مشتریان را نماینده کنید.
البته لازم به ذکر است که در ابتدا باید درصدد برقراری ارتباطی حسنه با مشتریان باشیم تا با محصول و تجارت ما آشنایی لازم را پیداکنند، برای مثال توزیع نمونه های رایگان محصول مورد نظر (Sampling) و یا فراهم کردن امکان استفاده ی آزمایشی آن می تواند موثر واقع شوند. به بیانی دیگر، این گونه تبلیغات همانند سرمایه گذاری برای افزودن سود کسب و کار به حساب می آیند.
و در نهایت مهم ترین گام در مرحله ی آخر تحقق می یابد:
بدین صورت که با جلب رضایت مشتریان- همان غریبه های آشنا – مانند همکاران و نمایندگانتان در کسب اعتبار برای کسب و کار شما، و جذب مشتری بیشتر، بسیار اثر گذار خواهند شد.
پس از همین حالا با بهره گیری از این استراتژی نوین، شروع کنید به رونق بخشیدن به کسب و کارتان.