بازاریابی عملکرد یا پرفورمنس مارکتینگ (Performance Marketing) هوشمندانهترین روش سرمایهگذاری درزمینهی تبلیغات به شمار میرود. مزیت این روش نسبت به روش های سنتی تبلیغات مانند بنرها و بیلبورد های تبلیغاتی این است که سیاستهای بازاریابی عملکرد کاملاً بر بازگشت سرمایه متمرکز است و نتایج آن به طور صد درصد قابل محاسبه است. به زبان ساده تر صاحبین کسب و کارها تنها در صورت اجرای کامل عملکرد مطلوب خود هزینه می پردازند. این نوع بازاریابی بر مبنای روابط تعریف می شود؛ روابط میان چهار طرف که در این تجارت دخیل هستند:
- تبلیغ دهنده (تاجر/کسبوکار)
- بازاریاب فروش مجازی (بازاریاب معرف)
- مصرفکننده (مشتری)
- شبکهی بازاریابی معرف
تبلیغ دهنده قصد دارد برای محصولات یا خدمات خود تبلیغات کند، بازارایاب فروش مجازی از طریق کانال های بازاریابی (مانند: بهینه سازی موتورهای جستجوگر SEO، پرداخت به ازای کلیکPPC، شبکه های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی و غیره.) با گذاشتن لینک های تبلیغاتی در ارتباط با این محصولات یا خدمات سعی می کند مصرف کننده را به بازدید از وبسایت تبلیغ دهنده ترغیب کند. از طرفی یک خریدار بالقوه معمولاً در فضای مجازی به دنبال محصولات و خدمات موردنیاز خود میگردد. بنابراین مصرف کننده یا مشتری با کلیک روی لینک تبلیغاتی به وبسایت تبلیغ دهنده هدایت می شود و خرید خود را انجام می دهد. نتورک یا شبکه ی بازاریابی معرف، بستری فراهم میکند که بازاریاب فروش مجازی و تبلیغ دهنده بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و مواردی از قبیل پیگیری و تکنیکهای انجام کار، برنامهریزی رسانه، خدمات مشتریان و توافقات و غیره را انجام میدهند.
به این منوال بازاریاب فروش مجازی در ازای عملکردی که از پیش در مورد آن با تبلیغ دهنده توافق نموده است، بر پایه ی مدل های پرداختی مرسوم:
CPM یا پرداخت به ازای هر هزار بازدید
CPC یا پرداخت به ازای کلیک
CPL یا پرداخت به ازای ایجاد سرنخ بازاریابی
CPA یا پرداخت به ازای عملکرد (مانند تراکنش بانکی، دانلود یک فایل یا تکمیل یک فرم) پاداش خود را دریافت می کند.
معرفی بازاریابی عملکرد
هر کسی که در دنیای تبلیغات آنلاین، صرف نظر از این که در چه مرحله ای فعالیت می کند، سودای موفقیت در ذهن خود دارد و هدف او کسب منفعت از موفقیت است. اینجاست که بحث بازاریابی عملکرد مطرح می شود. در این صنعت نتایج عملکرد های انجام شده، محاسبه می شود و بر اساس این نتایج پرداخت/دریافت صورت می گیرد.
چه کسانی دخیل هستند؟
اول از همه شخصی باید وجود داشته باشد که به تبلیغات برای محصولاتی که تولید می کند یا خدماتی که ارائه می دهد نیاز داشته باشد و حاضر باشد برای آن هزینه کند. به چنین شخصی تبلیغ دهنده گفته می شود و تجارت او می تواند بزرگ یا کوچک باشد. تبلیغ دهنده به یک فضای تبلیغاتی نیاز دارد تا به مصرف کنند دست پیداکند. با پرداخت پول برای تبلیغات، تبلیغ دهنده می تواند نسبت به برند خود میان مخاطبان آگاهی سازی کند، با مشتری ارتباط برقرار کند و در نهایت مخاطبان را به ایجاد تعامل ترغیب کند.
از طرف دیگر، بازاریاب فروش مجازی فضای تبلیغاتی مورد نیاز تبلیغ دهنده را فراهم می کند. این نوع بازاریاب ها عموماً یا تولید کنندگان محتوا هستند –مانند وبلاگ نویس ها یا طراحان بازی های کامپیوتری– یا media buyers. این افراد با ایجاد فضای تبلیغاتی برای محصولات و خدمات تبلیغ دهنده کسب درآمد می کنند.
روابط تجاری دو طرف درخواست کننده (تبلیغ دهنده) و ایجاد کننده ی (بازاریاب فروش مجازی) فضای تبلیغاتی در بازاریابی عملکرد، توسط شبکه های تبلیغاتی مدیریت و پشتیبانی می شود. شبکه های بازاریابی به عنوان واسط معاملات بازرگانی، روابط تبلیغ دهنده و بازاریاب فروش مجازی را طوری مدیریت می کنند که این دو طرف بتوانند تنها روی فعالیت های تخصصی خود تمرکز کنند.
تبلیغ دهنده شبکه ی بازاریابی بازاریاب فروش مجازی
شرح روابط
هریک از طرفین بازاریابی عملکرد، نیازها، انگیزه ها و روابط تجاری خاص خود را دارند. در اینجا می خواهم با شرح داستانی خارج از فضای تبلیغات آنلاین، این روابط را به شکلی شفاف تر تبیین کنم.
نانوایی گندم می خواهد برای آخرین محصول خود یک کمپین تراکتی تشکیل دهد. برای انجام این کار مسئول این نانوایی از تعدادی پخش کننده ی تراکت کمک می گیرد و به آنها درصدی از فروش را به عنوان حق پاداش پیشنهاد می دهد.
تبلیغات در بازاریابی اپلیکیشن را نادیده نگیرید
پس از مدتی نانوایی گندم، اجرای این کار را به یک آژانس معاملاتی در این زمینه می سپارد. به عنوان انگیزه ای برای همکاری با بهترین پخش کننده های تراکت، نانوایی گندم حق پاداشی را برای این آژانس در نظر می گیرد.
در نهایت این آژانس برای هر فروش، از نانوایی گندم مبلغی را به عنوان حق پاداش دریافت می کند، و پخش کننده ها نیز پاداش خود را از این آژانس دریافت می کنند.
به این داستان فکر کنید! در موقعیت مشابه، اولین شبکه ی بازاریابی عملکرد مانند این آژانس معاملاتی، شبکه ی بازاریابی است. شما در کجای این داستان قرار دارید؟ آیا مانند نانوایی گندم یک تبلیغ دهنده هستید؟ یا مانند پخش کننده های تراکت، بازاریاب فروش مجازی هستید؟
فروش
حق پاداش
نانوایی آژانس معاملاتی پخش کننده ی تراکت
کسب درآمد از روابط
در داستان بالا به واسطه ی هرفروش، حق پاداش از سوی تبلیغ دهنده به شبکه، و از سوی شبکه به بازایاب فروش مجاز ی پرداخت می شود. اما بازاریاب فروش مجازی چگونه متوجه می شود که فروش های درستی به او نسبت داده شده است؟ و تبلیغ دهنده چگونه متوجه می شود که برای یک فروش، چطور و به چه کسی باید حق پاداش پرداخت کند؟ بدون وجود سیستمی برای ردگیری دقیق هر فروش، این کار غیر ممکن است و هر بازاریاب و تبلیغ دهنده ای باید تنها اعتماد داشته باشند که حق پاداش درست پرداخت می شود.
- اصول بازاریابی عملکرد
بازاریابی عملکرد هوشمندانهترین روش سرمایهگذاری درزمینهی تبلیغات به شمار میرود. امروزه این نوع بازاریابی، به عنوان فاکتوری لازم و حیاتی در استراتژیهای بازاریابی به شمار می رود. تبلیغ دهنده برای اجرای عملکرد مطلوب خود هزینه ای را به بازاریاب فروش مجازی که برای اجرای آن عملکرد استخدام میشود، می پردازد و او از طریق کانالهای متفاوت از جمله ایمیل، رسانههای اجتماعی و نمایش در وبسایت های مختلف، برای محصولات یا خدمات تبلیغ دهنده تبلیغات میکند. شبکهها میان این دو طرف قرار میگیرند و مواردی از قبیل پیگیری و تکنیکهای انجام کار، برنامهریزی رسانه، خدمات مشتریان و توافقات و غیره را انجام میدهند.
- مزیتهای بازاریابی عملکرد
سیاستهای بازاریابی عملکرد کاملاً بر بازگشت سرمایه متمرکز است و نتایج آن به طور صد درصد قابل محاسبه است. بنابراین این صنعت پرمنفعت و سودآور، میتواند برای سرمایهگذاریهای کوچک بسیار سودمند باشد. حتی با سرمایهی اولیهای بالغ بر چند میلیون تومان نیز می توان یک کمپین قوی بازاریابی را در یک یا دو کانال بازاریابی به راه انداخت. در نهایت، در بازاریابی عملکرد بهواسطهی کانالهای آنلاین متنوعی که امکان دسترسی به آن ها وجود دارد، بازگشت سرمایه به طور قطع تضمین میشود.
- قدمهایی بهسوی موفقیت
برای موفقیت در بازاریابی عملکرد کافیست پنج قدم بردارید:
قدم اول: تعیین هدف
هدف اصلی باید فروش یا ایجاد سرنخ های بازاریابی باشد. (سرنخ یا lead به هدایت کاربر بهسوی محصولات یا خدمات مورد نظر برای اولین بار به منظور معرفی آن کالا یا خدمت گفته میشود).
قدم دوم: انتخاب شبکه بازاریابی متناسب
سعی کنید شبکهی بازاریابی متناسب با نیازتان را انتخاب کنید. پیش از اینکه شبکهی بازاریابی خاصی را انتخاب کنید، قراردادی را ترتیب دهید و در آن مواردی از قبیل امور مالی، کانالهای رسانهای و غیره را توضیح دهید.
پیش از انتخاب شبکه ی بازاریابی عملکرد شبکه های مختلف و فاکتورهایی چون امور مالی، کانال های رسانه ای، کارکنان، تخصص ها، خدمات آن ها را با یکدیگر مقایسه کنید.
قدم سوم: برنامهریزی آمیختهی رسانه ای
به شبکه ی بازاریابی خود برای طراحی آمیختهی رسانه ای کمک کنید. مواردی چون بودجه، شاخصهای کلیدی عملکرد، اطلاعات آماری جمعیت و ویژگیهای جغرافیایی و مکانی فعالیت خود را با شبکه ی بازاریابی در میان بگذارید تا به شیوه ی کارآمدتری آمیخته ی رسانه ای متناسب با برند شما را برنامه ریزی کند.
قدم چهارم: نظارت بر کمپین تبلیغاتی
روی کمپین یا کمپینهای تبلیغاتی خود نظارت داشته باشید. پس از آغاز کار، به این موارد دقت نمایید: اینکه بودجه در راستای اهداف شما مصرف می شود؟ اصول برند شما معیار عمل قرار می گیرد؟ عملکرد کمپین در راستای اهداف شما پیش میرود؟
قدم پنجم: مدیریت هزینه ها
برای رسیدن به نرخ بازگشت سرمایه ی بالاتر باید هزینه ها را مدیریت کنید به این طریق که سعی کنید برای منابع پربازده، برای مثال صفحات و وبسایت هایی که نتایج بهتری را برای شما فراهم آورده اند، بیشتر هزینه کنید و منابعی که نتایج سودمندی را برای شما به دنبال نداشته اند را حذف کنید.
کلمات کلیدی:روش های تبلیغات آنلاین , مزایای تبلیغات آنلاین , بازاریابی اینترنتی و کسب درآمد بیشتر , بازاریابی آنلاین , تبلیغات در شبکه های اجتماعی , تبلیغات شبکه های اجتماعی , کسب درآمد از شبکه های اجتماعی , بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی , کارآفرینی , مدیریت شبکه های اجتماعی , social media marketing , Social network advertising , تبلیغات در شبکه های اجتماعی , تبلیغات شبکه های اجتماعی , مدیریت شبکه های اجتماعی , بازاریابی , مارکتینگ , تبلیغات , کالا,مشتری, سئو , بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی , آموزش بازاریابی اینترنتی , ابعاد گوناگون بازاریابی , ابزار بازاریابی , شروط بازاریابی , بازاریابی محتوای , ابزار بازاریابی آنلاین , ابزار برتر تحقیقات بازاریابی , بازاریابی و فروش بین المللی , روش های تبلیغات آنلاین , مزایای تبلیغات آنلاین , بازاریابی اینترنتی و کسب درآمد بیشتر , بازاریابی آنلاین , تبلیغات در شبکه های اجتماعی , تبلیغات شبکه های اجتماعی , کسب درآمد از شبکه های اجتماعی , بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی , کارآفرینی , مدیریت شبکه های اجتماعی
بازاریابی شبکه ای و کسب درامد از طریق شبکه های اجتماعی به سرعت در کشور ما رو به افزایشه و به دلیل محدودیت دسترسی کاربران به فیس بوک و توییتر تلگرام و اینستاگرام گزینه های هوبی برای مارکتینگ و برندینگ به شمار میروند
بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی علاوه بر اینکه باعث کاهش هزینه های إضافی می شه ، باعث بهتر دیده شدن هم میشه، با گسترش سطح فرهنگ و آموزش شبکه های اجتماعی در استفاده از این شبکه ها برای تبلیغات پیشرفت شگرفی خواهیم داشت