بسیاری از کسب و کارها , به خصوص کسب و کارهای کوچک , از رقایت های فزاینده و فرساینده به ستوه آمده اند و به دنبال روش هایی می گردند که فروش محصولاتشان را آسانتر سازد. یکی از راهکارهای موثر برای این دسته از کسب و کارها استفاده از روش های بازاریابی معکوس است.باکوک. اما بازاریابی معکوس چیست؟
تبلیغات شبکه های اجتماعی را با linestore تجربه کنید
بازاریابی معکوس حالتی است که در آن مشتریان در جستجوی کالا و خدمات هستند و کالا و خدمات را به دیگران نیز معرفی می کنند. به عبارت دیگر تلاش های بازاریابی واحد کسب و کار صرف یافتن مشتری برای محصولات نمی شود بلکه خود مشتری ها بازار را برای یافتن محصول مورد نظر خود زیر و رو می کنند. در این شرایط کسب و کار مورد نظر می تواند با پخش کمی تبلیغات و ارائه ی اطلاعات مناسب در اینترنت مشتریان را به سمت محصول خود هدایت کرده و فروش محصول را افزایش دهند.
شاید با خواندن جملات بالا به وجد آمده باشید و تصمیم گرفته باشید برای کسب و کار اینترنتی خود از بازاریابی معکوس استفاده کنید اما باید بگوییم که اجرای بازاریابی معکوس نیازمند طی چند مرحله ی مقدماتی است که تا آن ها را طی نکنید موفق به اجرای این روش بازاریابی نخواهید شد.در زیر مختصری در مورد مراحل اجرای بازاریابی معکوس سخن می گوییم.
شناخت مشتری پایه و اساس اجرای بازاریابی معکوس است
گام اول در اجرای تمام بازاریابی ها شناخت مشتری است. بازاریابان بزرگ همیشه کار را با مشتری و شناخت نیازها و خواسته های او آغاز می کنند بنابراین شما نیز برای اجرای بازاریابی معکوس باید در مورد مشتریان خود کمی تحقیق کنید.باکوک. هدف از انجام این پژوهش ها این است که به اطلاعاتی در مورد آنچه که مشتری برای حل یک مشکل خاص می خواهد دست پیدا کنید. فرض کنید دارای یک وبسایت آموزشی در مورد تناسب اندام هستید و توانسته اید تعداد زیادی مخاطب به سایت خود جذب کنید. در این حال متوجه می شوید که کاربران به صفحاتی که در مورد تقویت عضله ی گردن است بیشتر مراجعه می کنند. با کمی تحقیق و بررسی متوجه می شوید که برخی کاربران به دنبال ورزش هایی برای جلوگیری یا بهبود آرتروز گردن هستند اما موفق به یافتن آموزش جامع در این زمینه نشده اند. این اطلاعات شما را به سمت ساخت یک محصول ویژه ی این افراد هدایت و کار را برای اجرای بازاریابی معکوس آسان می کند.
طراحی محصول باید تا حد امکان به صورت اختصاصی صورت پذیرد
پس از یافتن اطلاعاتی در مورد نیاز عده ای از کاربران سایت , باید روش هایی برای ایجاد ارتباط دوسویه با آن ها پیدا کرده و اطلاعات تکمیلی را دریافت کنید.باکوک. یکی از روش های ایجاد ارتباط دوسویه , طراحی صفحه ای برای محصول در دست طراحی و انجام پرسش و پاسخ با کاربران مورد نظر در مورد محصول است. در این حالت کاربران پرسش ها و نظرات خود را در مورد محصول بیان می کنند و شما با بررسی این پرسش ها و نظرات به اطلاعات ارزشمندی در مورد نحوه ی طراحی محصول دست می یابید. این اطلاعات شما را یاری می کند تا برای هر کاربر محصولی اختصاصی طراحی کنید و احتمال فروش محصولات را به شکل چشمگیری افزایش دهید.
صفحه ی معرفی محصول
پس از اینکه محصول مورد نظر خود را طراحی کردید نوبت به ایجاد صفحه ای برای هرکدام از محصولات اختصاصی شده هستید. در مثالی که پیش از این مطرح شد گفتیم که برخی افراد به دنبال راه هایی برای جلوگیری یا بهبود آرتروز گردن هستند. شما باید برای کسانی که به دنبال روش هایی برای جلوگیری از آرتروز گردن هستند یک صفحه و برای کسانی که به دنبال بهبود آرتروز گردن هستند صفحه ی جداگانه ای ایجاد کنید. همچنین باید هرکدام از دو صفحه ی گفته شده را برای مشتریان مذکر و مونث اختصاصی سازی کنید ( لازمه ی این امر این است که برای هر کدام از جنسیت ها محصولات جداگانه ای طراحی کنید). کار تقریبا تمام است و شما پس از انتشار صفحات معرفی محصول شاهد فروش محصولات خود خواهید بود. البته پس از فروش نیز باید به دنبال برقراری ارتباط با مشتریان و دریافت بازخورد از آن ها برای بهبود محصول باشید.
از مجموع آنچه که در بالا گفته شد می توان نتیجه گرفت که بازاریابی معکوس روش مناسبی برای کسب و کارهای کوچک در محیط پررقابت امروزی است اما اجرای این شیوه ی بازاریابی نیازمند حرکت از بازاریابی انبوه به سمت بازاریابی تک به تک و تولید محصولات اختصاصی است.باکوک. کسب و کارهای اینترنتی با توجه به امکاناتی که برای برقراری ارتباط دوسویه با کاربران خود دارند می توانند با زحمت و هزینه ی کمتری نسبت به کسب و کارهای فیزیکی , بازاریابی معکوس را اجرا کنند.
با linestore همراه باشید