عید نوروز 1403 لاین استور

کمپین عیدانه لاین استور

بازاریابی پولی اپلیکیشن

بازاریابی پولی اپلیکیشن

به شما تبریک می‌گویم! اگر شما این مقاله را می‌خوانید، بدین معنی است که شما یک اپلیکیشن موبایل در بازار اپلیکیشن‌ها دارید، که دستاورد بزرگی است. این نشان می‌دهد شما ارزش سرمایه‌گذاری بر روی موبایل را می‌دانید، کانالی که دائما در حال رشد است. اما در دنیای اپلیکیشن‌ها به نظر شما اپلیکیشن‌های رایگان بهتر هستند یا پولی؟

مانند هر کسب‌وکار دیگری، یکی از پیش‌نیازهای موفقیت یک اپلیکیشن نیز استراتژی مارکتینگ است. دو استراتژی اصلی برای اپ مارکتینگ وجود دارد: رایگان و پولی. بازاریابی‌های رایگان نظیر ASO و حضور در رسانه‌های اجتماعی هستند که از طریق آن‌ها می‌توانید با به اشتراک‌گذاری و ارائه محصولات و خدمات خود بدون پرداخت هزینه، با افراد مختلف در سراسر جهان ارتباط برقرار کنید. به فرایندهای پولی که اپلیکیشن‌ها برای جذب کاربر جدید، تعامل کاربر با اپلیکیشن و حفظ او انجام می‌دهند، بازاریابی پولی اپلیکیشن یا Paid App Marketing می‌گویند.

امروزه، دستیابی به کاربران جدید (user acquisition) یکی از چالش‌های توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها است. بسیاری از توسعه‌دهندگان به‌منظور حل این چالش، یعنی دستیابی به کاربران جدید و افزایش تعداد نصب اپلیکیشن خود، به روش‌های مختلف بازاریابی پولی روی آورده‌اند. علاوه بر وجود رقابت بالا در مارکت اپلیکیشن‌، دلایل قانع‌کننده دیگری نیز برای استفاده از بازاریابی پولی اپلیکیشن وجود دارد که در قسمت زیر به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

تحقیقات نشان می‌دهد تنها ۳۵٫۸% کاربران گوشی‌های هوشمند خرید از اپلیکیشن انجام می‌دهند.

 

چطور کاربران بالقوه را جذب اپلیکیشن کنیم؟ را حتما بخوانید

 

۶ دلیل استفاده از بازاریابی پولی اپلیکیشن

۱) افزایش دانلود ارگانیک اپلیکیشن

در ابتدا به تعریف دانلودهای ارگانیک می‌پردازیم: دانلودهای ارگانیک شامل نصب‌های اپلیکیشن است که توسط تبلیغات پولی به دست نیامده است. بر اساس تحقیقات وب‌سایت Tune.com، بیش از ۹۰ درصد از نصب‌های جهانی ارگانیک هستند. همچنین، بر اساس گفته Apple، ۶۵ درصد از نصب‌ها از طریق جستجو در مارکت‌های اپلیکیشن به‌دست‌آمده‌اند. از ۳۵ درصد باقی‌مانده، ۱۵% از آن از تبلیغات غیرپولی و ۱۰% از آن از طریق روش‌های بازاریابی پولی به‌دست‌آمده‌اند.

یکی از مهم‌ترین کمک‌های کمپین‌های تبلیغاتی پولی برای اپلیکیشن‌ها، افزایش دانلودها توسط کاربران ارگانیک است. وقتی دانلودهای حاصل از بازاریابی پولی اپلیکیشن افزایش می‌یابد، قابلیت دیده شدن (visibility) در دسته‌بندی اپلیکیشن‌های مربوطه نیز افزایش می‌یابد. درنهایت اپلیکیشن شما بیشتر در معرض دید کاربران ارگانیک قرار گرفته و توسط آن‌ها دانلود می‌شود. بر اساس داده‌های وب‌سایت tune، دانلودهای به‌دست‌آمده از روش‌های بازاریابی پولی منجر به افزایش ۱٫۵ الی ۱۷ برابری دانلودهای ارگانیک شده است.

یکی از دلایل ضرورت دنبال کردن (tracking)، استفاده از آنالیتیکس و تحلیل نتایج کمپین‌های پولی نیز در اینجا مشخص شده است. شما می‌توانید با استفاده از Analytics و Attribution که در جلسات آینده به‌صورت مفصل به آن می‌پردازیم، نتایج کمپین‌های تبلیغاتی پولی خود را به‌صورت مطمئن دنبال کرده و درنتیجه، میزان اثرگذاری آن بر دانلودهای ارگانیک را متوجه شوید.

همچنین، محلی‌سازی (localization) یکی از راه‌های افزایش دانلود اپلیکیشن است. بازاریابی پولی اپلیکیشن یکی از راه‌های مؤثر برای یافتن مخاطبان هدف در مناطق مختلف است. پس از ایجاد کمپین در شهرها یا مناطق مختلف و مشاهده میزان تمایل کاربران بالقوه در دانلود و استفاده از اپلیکیشن، می‌توانید تصمیم قطعی بگیرید که تبلیغات گسترده خود را در چه منطقه، شهر یا کشوری آغاز کنید.

۲) توسعه فراگیر (Viral Growth)

با اطمینان می‌توان گفت که توسعه فراگیر اپلیکیشن، بدون انجام هیچ تلاش بازاریابی غیرممکن است. بر اساس گزارش Gartner تا سال ۲۰۱۸، تنها ۰٫۰۱ درصد از اپلیکیشن‌ها ازنظر مالی موفق خواهند بود؛ یعنی ۹۹٫۹ درصد از اپلیکیشن‌ها اصلاً در دسته‌بندی مربوطه در استورها مشاهده و درنتیجه دانلود نمی‌شوند. قرار گرفتن در دسته اپلیکیشن‌های موفق، علاوه بر اختصاص دادن زمان، نیازمند تلاش‌های بازاریابی است. بازاریابی پولی یکی از راه‌های شگفت‌انگیزی است که به توسعه فراگیر اپلیکیشن و افزایش رتبه‌‌بندی در صفحات جستجوی اپلیکیشن کمک شایانی می‌کند.

۳) امکان تست اپلیکیشن پس از راه‌اندازی

 

همان‌طور که می‌دانیم، اطلاع از بازخوردهای کاربران برای بهینه‌سازی‌های اپلیکیشن در آینده و آپدیت‌های بعدی آن بسیار ضروری است. یک توسعه‌دهنده اپلیکیشن باید به‌منظور به دست آوردن بازخوردهای مؤثر و سازنده، اپلیکیشن را از طریق کاربران واقعی تست کند. استفاده از گروه دوستان و خانواده، برای شروع تست مناسب است، اما کافی نیست. بررسی نتایج تست بسیار ارزشمند است، اما درصورتی‌که دانلودها و بازخوردها به‌اندازه کافی نباشند، رسیدن به این هدف غیرممکن است. با استفاده از جذب کاربران از طریق بازاریابی پولی، می‌توانید در رتبه بالاتر قرار گیرید و به نظرات مردم درباره اپلیکیشن خود پی ببرید. استفاده از استراتژی پولی پس از راه‌اندازی اپلیکیشن و قبل از آپدیت آن، در افزایش قابلیت دیده شدن توسط مخاطبان هدف و اطلاع از نظرات مردم به شما کمک می‌کند.

۴) قانع کردن سرمایه‌گذاران

اگر به سند و معیار معتبر برای قانع کردن سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در اپلیکیشنتان نیاز دارید، توانایی‌های خود را از طریق KPIهای قانع‌کننده به آن‌ها نشان دهید. معیارهای کلیدی موردنیاز خود را از طریق بازاریابی پولی پیدا کنید. این فاکتورها می‌تواند شامل ROI، تخمین دانلودهای ارگانیک، موقعیت اپلیکیشن و … در طول و بعد از کمپین بازاریابی باشد.

۵) یافتن بهترین راه برای تبلیغات گسترده

حتی اگر بودجه موردنیاز برای تبلیغات گسترده را در اختیار داشته باشید، دست نیافتن به ROI که تصور می‌کردید باعث ناامیدی شما خواهد شد. برای جلوگیری از چنین ریسکی، می‌توانید پیش از یک سرمایه‌گذاری عظیم، یک کمپین تبلیغاتی با بودجه اندک در نظر بگیرید و پس از مشاهده نتایج حاصل از آن‌ها، بهترین محل برای تبلیغات گسترده برای اپلیکیشن خود را انتخاب کنید.

۶) کاهش هزینه‌های جذب کاربر

همان‌طور که می‌دانید، جذب کاربران جدید برای اپلیکیشن بسیار مشکل است. این موضوع متناسب با LTV) Lifetime Value) است. این فاکتور بیان‌کننده هزینه‌های است که یک کاربر در طول استفاده از اپلیکیشن ایجاد می‌کند. درصورتی‌که هزینه‌های جذب کاربر (user acquisition cost) بیش از مقدار LTV شود، نشان‌دهنده مشکل در سوددهی کسب‌وکار است، اما درصورتی‌که LTV بیشتر از هزینه جذب کاربر جدید شود، می‌توانید یک نفس آسوده بکشید و از سود کسب‌وکار خود مطمئن باشید. کمپین‌های بازاریابی پولی باعث جذب کاربران بیشتر و درنهایت سوددهی بیشتر برای شما خواهد بود.

در مقالات بعدی به بررسی هر چه بیشتر بازاریابی پولی خواهیم پرداخت .  همراه لاین استورباشید.

 منابع :کالج تپسلبلاگ ادز

#مجید_درویش_زاده #لاین_استور#استارتاپونه
درویش زادهDarvishzade
پنل ممبر فالوور

    لطفا برای مشاوره رایگان در خصوص ارائه خدمات؛ فرم زیر را پر کنید:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    شانستو برای دریافت تخفیف ویژه امتحان کن! (ویژه نمایندگی)