از سال ۲۰۰۴ تا به امروز، با استقبال بیبدیل جهانیان از شبکهی اجتماعی فیسبوک و بعدها از توییتر، همهی سوداگران و فرصتطلبان دنیای کسبوکار مبتنی بر وب را بر آن داشته است تا به سراغ نوعهای مختلفی از اجتماعات انسانی بروند که به خاطر دلایل و موضوعات گوناگون، گرد هم آمدهاند.
البته در شرایط کنونی، فقط سوداگران نیستند که دنبال منافع خود در فضای وب هستند، بلکه ویژگیهای خاص این فضا، معادلات دنیای واقعی را تغییر داده است؛ امروزه، همهی فعالان عرصههای کسبوکار، سیاستمداران و جستجوگران قدرت، منافع و آمال خود را در اجتماعاتی میبینند که بدون پرداخت هزینهای، محتوای درونشان را تقدیم جامعهی مجازی خویش میکنند.
لذا، رویکرد مثبتی به استفاده از این فضاها بوجود آمده است، بدین منظور، در یادداشت جدیدی که «لاین استور» نگاشته است، ده شبکه اجتماعی داغداغی که به تازگی راهاندازی شده و یا در اوایل فعالیت خود هستند مورد توجه قرار گرفته است.
۱- مدیوم (Medium)
این شبکه، در واقع یک پلتفرم وبلاگنویسی از «ایوان ویلیامز» (از بنیان گذاران بلاگر و توییتر) است که داستان و یادداشت های بیشتر از ۱۴۰ کاراکتر را میزبانی میکند. این شبکه هنوز به بهرهبرداری کامل نرسیده است و پس از راهاندازی نصف ونیمهاش در اکتبری که گذشت، همچنان با طراحی ساده و تکمیلنشدهاش، پذیرای همهکس و همهچیز است. بیشتر برای به اشتراکگذاری تجربیات از طریق وبلاگنویسی است.
۲- کلیک (Kleek)
این شبکه اجتماعی به کاربرانش اجازه میدهد تا با استفاده از آیفون، شبکه اجتماعی خصوصی برای خود در فیسبوک ایجاد کنند و اطلاعات و استاتوسهای دوستان بسیار نزدیک را برای کاربران مهیا سازند.
۳- وِدی (Viddy)
ودی ابزاری برای به اشتراکگذاری ویدیوهاست و مانند اینستاگرام عمل میکند. در واقع این اپلیکیشن با استفاده از سیستمعاملهای همراه آیاواس و اندروید قابلیت استفاده را دارد و به کاربران اجازه میدهد تا ویدئوهای ۱۵ ثانیهای و یا کمتر از آن را به اشتراک بگذارند. این شبکه، با جلوه هایی ویژه، فیلترهای رنگی و موسیقی متنوع، لحظات دل پذیری را برای کاربرانش ایجاد میکند.
۴- ران کیپر (RunKeeper)
این شبکه اجتماعی برای این راه اندازی شده تا کاربران ناراضی سایر شبکههای اجتماعی را جهت به اشتراک گذاری استاتوسهای موردعلاقهی خود با جامعهی گسترده ۱۹ میلیونی راضی کند. این اپلیکیشن، با موضوع آموزشی همراه است که اغلب کاربران سایر شبکههای اجتماعی برای انتشار آنها مورد کملطفی دوستان و فالورهایشان قرار می گیرند.
۵- گَست (Ghost)
گَست نیز که مانند یک پلتفرم وبلاگنویسی عمل میکند با ظاهر ساده و متواضعانه خود، سعی در جذب وبلاگ نویسان و توییت کنندگان دارد.
۶- پز (Pose)
این شبکه یک اجتماع آنلاین مبتنی بر گوشیهای همراه است که از طریق آن کاربران میتوانند تصاویر زیورآلات و لباسهای خود را به اشتراک بگذارند. چنانکه آن را اینستاگرام مد و فشین عنوان میکنند. این شبکه که مانند پینترست است، همانند یک مجلهی مد تعاملی عمل میکند. البته این شبکه قاعدتا برای خانمها جذابیت بیشتری دارد و شاید عکسهای این چنینی را که آقایان در اینستاگرام شاکی هستند را کم کند.
۷- واین (vine)
این شبکه، در واقع پاسخ توییتر به اینستاگرام است که با سادهترین بارگذاری، الهامگرفته از خلاقیتهای شگفتانگیز برخی از کاربران است که بر روی آندروید قابل استفاده خواهد بود. واین اپلیکیشنی برای به اشتراکگذاری ویدیوهای ۱۵ ثانیهای!
۸- اتمسفیر( Atmospheir)
این شبکه که بصورت رسمی راهاندازی نشده است با قولی که آیفون جهت ارائه یک ویژگی فوتی و فوری داده است، قرار است تا اطلاعات سایر شبکهها ی اجتماعی را در یک آدرس کتاب جمعآوری کند تا دسترسی به صورت آسانتری صورت گیرد.
۹- دیز (Days)
این اپلیکیشن که مانند یک دفتر خاطرات بصری روزانه است از ساعت ۵ صبح تا ساعت ۵ صبح روز بعدی به مدت ۲۴ ساعت، امکان به اشتراکگذاری یک روز از طریق پیام متنی یا ایملی و یا سایر پستهای شبکههای اجتماعی را برای کاربران امکان پذیر ساخته است. البته فعلا برای دستگاههای اپل قابل دانلود است.
۱۰- اپ. نت (App.net)
این شبکه در آگوست ۲۰۱۲، راه اندازی شده است. پلتفرمی برای آگهیهای رایگان است که تا به حال، بیش از ۱۰۰ هزار کاربر ثبتنام کننده دارد. این کاربران ، تصاویر و اسناد را با برنامههای ذخیرهسازی فایل، برنامههای وبلاگنویسی و برنامههای پیام گروهی از طریق گوشی های همراه و رایانههای رومیزی و وب به اشتراک می گذارند. دسترسی کامل به این اپلیکیشن، کاملا رایگان نیست. برای همین، هزینهی آن برای هر سال ،۳۶ دلار است که در حد رایگان به شمار میآید. (دسترسی به آن از طریق دعوت نامه است.)
با توجه به این اپلیکیشنها، شاید بتوان گفت آینده شبکههای اجتماعی مبتنی بر دستگاههای همراه است و مطمئا شبکههای اجتماعی دیگری نیز وجود دارند که در این لیست نیستند. شما چه فکر میکنید؟