در روزگاری زندگی میکنیم که هر برند برای پست گذاشتن در شبکههای اجتماعی باید وقتشناس باشد تا بیشترین تعامل با مشتری را نصیب خود کند.
از بزرگترین نعمتهای خدادادی عمر یا همان زمانی است که در اختیار هر فرد قرار گرفته و این نعمت بزرگ این روزها بیشتر از اینکه یک نعمت باشد معیاری برای حساب کردن روی دیگران و قولهایشان است.
اگر کمی سرتان به کسب و کار گرم شود متوجه اهمیت این موضوع خواهید شد و انسانهای زیادی را میبینید که شب و روز میدوند فقط برای اینکه وقتشناس باشند.
برخی هم اینقدر وقتشناس هستند که حتی سنگ هم از آسمان ببارد به وقت و زمان و این نظمی که بواسطه زمانسنجی بوجود آمده است، متعهد میمانند.
این افراد بخوبی میدانند در دنیایی که حتی پست گذاشتن در شبکههای اجتماعی نیاز به وقتشناسی دارد چقدر باید دقیق و آنتایم باشند!
درست شنیدید! زمان پست گذاشتن در شبکههای اجتماعی هم نیاز به استراتژی خاص دارد زیرا مطالبی که در فیسبوک، توییتر، اینستاگرام و… منتشر میشوند، مدت زیادی در اوج باقی نمیمانند!!
بعلاوه هر پُست زمان زیادی برای دیده شدن توسط کاربران نیز ندارد و هر لحظه ممکن است بوسیله هزار و یک پُست دیگری که کاربر دنبال میکند، محو شود.
مطلب امروز لاین استور تیجه واکاوی در سه شبکه اجتماعی محبوب و بزرگ دنیا یعنی توییتر، فیسبوک و اینستاگرام میباشد. باشد که در شبکههای اجتماعی هم وقتشناس باشید!
مدیریت شبکه های اجتماعی و مهارتی که فقط به پست گذاشتن محدود نمی شود
بهترین زمان برای پست گذاشتن در شبکههای اجتماعی
از بهترین راهها برای اینکه بیشترین جذب مشتری را در شبکههای اجتماعی نظیر فیسبوک، توییتر و اینستاگرام داشته باشید، همین وقتشناسی است.
البته سیستم هر یک از این رسانهها با هم متفاوت است و مثلا کاربران فیسبوک باید مطابق با سیاستهای فیسبوک، زمان پُست گذاشتن خود را تنظیم کنند.
بهترین زمان برای پُست گذاشتن در توییتر
بر خلاف این تصور که توییتر برای پُستها و تایملاین هر فرد یک جدول زمانی در نظر میگیرد؛ عمر هر توییت چندان زیاد نیست!
براساس بررسیهای صورت گرفته توسط سرویس آنالیز Wiselytics، هر توییت ۲۴ دقیقه در توییتر بالا میماند که این مدت زمان دقیقا یک چهارم و نیم از عمر ۹۰ دقیقهای هر پُست در فیسبوک میباشد.
در پنج ساعت اولی که از انتشار یک پُست در فیسبوک میگذرد از ۷۵ درصد از پتانسیل همان پُست برای تعامل با مشتری یا بازدیدکننده استفاده میشود.
این در حالی است که توییتهای معمولی توییتر در کمتر از سه ساعت به این نقطه میرسند و این یعنی توییتر با تمام محدودیتهایی که نسبت به فیسبوک و اینستاگرام دارد، فرصت خوبی برای برندها میباشد؛ چون هر توییت بر خلاف پُستهای فیسبوک به همان میزان بازدید، در مدت زمان خیلی کمتر میرسد.
آماری جالب از بررسی ۴۰ هزار توییت در توییتر
اگر توییتر مقصد نهایی شما برای برندینگ و مشتریزایی است نظر شما را به آماری که بعد از بررسی ۴۰ هزار توییت در توییتر بدست آمده است جلب میکنیم:
- در پُستهای توییتر ساعت ۳ بعد از ظهر نقطه عطفی در تعامل افراد خواهد بود. در روزهای دوشنبه تا جمعه که جزو روزهای کاری افراد در اغلب مناطق دنیا میباشند؛ بیشترین تعامل و بازدید از پُستها از ساعت ۳ بعد از ظهر به بعد صورت گرفته است.
- در روزهای پایان هفته ساعت ۱۲ ظهر تا ساعت ۳ بعد از ظهر از زمانهایی بودند که کاربران بیشترین فعالیت را داشتند. ساعت سه بعد از ظهر در کل، بالاترین آمار ریتوییت و کلیک را داشته است.
البته این آمار کاملا به منطقه و نوع کسب و کار افراد بستگی دارد. استراتژی تولید محتوا و بازاریابی آن، لوکیشن و مخاطب، در این آمار اثرگذار هستند.
مثلا این آمار بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی رسانه خبری Huffington Post کاملا متفاوت است. این سایت ساعات ۱۲، ۵ و ۶ بعد از ظهر را بهترین زمان برای پُست گذاشتن در توییتر معرفی میکند و معتقد است برندها برای کسب کلیک بیشتر میتوانند ساعات ۶ و ۱۲ بعد از ظهر فعالیت خود را بیشتر کنند.
همین آمار از نظر کمپانی Kissmetrics متفاوت است. Kissmetrics ساعت ۵ بعد از ظهر را در روزهای هفته بعنوان تاثیرگذارترین ساعت برای پُست گذاشتن معرفی میکند. Hubspot برای روزهای کاری هفته ساعت ۱۲ تا ۳ بعد از ظهر را پیشنهاد میدهد.
از همین حالا میتوانید شروع کنید و بر اساس زمانهای مطرح شده برنامه یا استراتژی پست گذاشتن در شبکههای اجتماعی خود را مشخص کنید.
سرعت عمل در رسانههای اجتماعی حرف اول را میزند
بهترین زمان برای پُست گذاشتن در فیسبوک
فیسبوک سلطان شبکههای اجتماعی دنیا است اما از وقتی که در الگوریتم Feed این شبکه تجدیدنظر شده است تشخیص بهترین زمان برای پُست گذاشتن و جذب تعامل کاربران در فیسبوک کمی مشکل شده است.
با اینحال طی بررسیهای متعدد به نتایج تقریبا دقیقی رسیدهایم که تبعیت از آنها میتواند مستقیما در تعامل کاربران برای لایک و کلیک بیشتر اثر بگذارد:
بهترین زمان برای پُست گذاشتن در فیسبوک ساعت ۱۲ بعد از ظهر تا ۳ بعد از ظهر روزهای دوشنبه، چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه میباشد. روزهای شنبه و یک شنبه ساعات ۱۲ ظهر تا ۱ بعد از ظهر برای پُست گذاشتن بهتر هستند.
بر اساس نظر تیم بازاریابی شبکههای اجتماعی Hootsuite روز سه شنبه در هفته کمی گنگ است و نمیتوان زمان دقیقی برای پُست گذاشتن در روز سهشنبه تعیین کرد. با اینحال ساعت ۱۲ ظهر تا ۳ بعد از ظهر باز هم بهترین زمان برای پُست گذاشتن در فیسبوک هستند.
بهترین زمان برای پُست گذاشتن در اینستاگرام
اینستاگرام نسبت به فیسبوک و توییتر در سطح بالاتری برای بازاریابی قرار دارد. پُستهایی که هر کاربر در بخش Feed اینستاگرام میبیند تلفیقی است و بر اساس علاقهمندی و مشاهدات پیشین کاربر نمایش داده میشوند.
با این اوصاف پُرواضح است پُستهایی که لایک و کامنت بیشتری دارند شانس بیشتری برای حضور در Feed سایر کاربران خواهند داشت.
اما تمام پُستهایی که در اینستاگرام دیده میشوند دقیقا بر اساس یک برنامه زمانی خاص و قوانین خاصی مرتب نخواهند شد. به دلیل همین سیستمی که در اینستاگرام حاکم است؛ برندها باید بصورت کلی و جزئی به مخاطبان خود و زمان فعالیتشان توجه داشته باشند تا بتوانند زمان دقیق حضور کاربران را در اینستاگرام پیشبینی کنند.
بهترین زمان برای پست گذاشتن در اینستاگرام
به این منظور کاربران خود را شناسایی کنید. مخاطبان در چه رده سنی قرار دارند؟ اغلب آنها از آن دسته کاربرانی هستند که روزانه بلافاصله وقتی که چشم باز میکنند اینستاگرام را چک مینمایند؟ زمان چک کردن آنها حین کار است یا هنگام حضورشان در شبکههای اجتماعی؟
بر اساس آمار Hootsuite بهترین زمان برای پُست گذاشتن در روزهای دوشنبه تا جمعه بین ساعات ۱۲ ظهر تا ۱ ظهر میباشد. یکی از راهها برای افزایش فالوور در اینستاگرام همین وقتشناسی و آشنایی با روحیات کاربران یا مخاطبان است.
نکات آخر:
هنگام پست گذاشتن در شبکههای اجتماعی بیش از اینکه بخواهید به زمان توجه کنید باید منطقه دقیق جغرافیایی را در نظر بگیرید. اگر در منطقه زمانی PST زندگی میکنید و مخاطبان شما در GMT و EST به سر میبرند باید این زمان را اصلاح و هماهنگ کنید.
لازم است زمانی را پیدا کنید که در تمام مناطق زمانی معقول باشد. مثلا ساعت ۸ شب PST در مناطق دیگر هم در روزهای کاری منطقی است. بنابراین اگر مخاطبان شما بینالمللی هستند به این هماهنگی زمانی در انتشار پُستها توجه داشته باشید.
در ایران عزیز ما هم زمان انتشار پست در شبکههای اجتماعی دقیق و مشخص نیست؛ مخصوصا در اینستاگرام که مردم ما همیشه و در هرزمان فعال هستند!!
کلمات کلیدی : مدیریت شبکه های اجتماعی , تبلیغات شبکه های اجتماعی , اینستاگرام , قرار دادن عکس و ویدئو, تبلیغات در شبکه های اجتماعی , اینستاگرام , پیشنهاد ویژه , ترفندهای اینستاگرام, نرم افزار های جانبی , اینستاگرام اندروید , ثبت نام در اینستاگرام , اکانت اینستاگرام , ارسال پست از طریق مرورگر , آموزش استفاده از اینستاگرام ,اپلیکشن اینستاگرام, پست گذاشتن در اینستاگرام , اصول مداری نیاز شبکه اجتماعی , مدیریت شبکه های اجتماعی , اپلیکشن , تبلیغات در شبکه های اجتماعی , کسب درامد از شبکه های اجتماعی , مدیریت شبکه های اجتماعی , Social network advertising social media marketing
یکی از راه های رونق و گسترش کسب درامد از شبکه های اجتماعی این است که به مخاطب نشان دهیـم که به فعالیت ها و کارهایی که انجام میدهد علاقه مند هسـتیم.