برتری اپ استور نسبت به گوگل پلی

در کنار رقابت محصولات مبتنی بر اندروید و iOS، این دو سیستم عامل در عملکرد و میزان درآمد خود نیز همیشه با هم رقابت تنگاتنگی داشته‌اند. سیستم‌عامل اندروید بدون شک کاربران بیشتری را در عرصه تلفن‌های هوشمند به خود اختصاص داده‌ است. اما آیا درآمد فروشگاه گوگل پلی نیز به همین ترتیب بیشتر از فروشگاه اپ استور کمپانی اپل است؟ با مشروح خبر همراه ما باشید.

با اینکه خیل عظیمی از کاربران در جهان سیستم عامل اندروید را مورد استفاده قرار می‌دهند اما توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها متوجه شده‌اند که کاربران سیستم عامل iOS اپل علاقه بیشتری به پرداخت پول جهت خرید برنامه‌های غیر رایگان دارند و بدین ترتیب درآمد فروشگاه گوگل پلی آنطور که انتظار می‌رود از فروشگاه App Store بیشتر نیست. به همین دلیل اکثر توسعه‌دهندگان، اپلیکیشن‌های ویژه و جذاب خود را برای کاربران آیفون و آیپدها طراحی می‌کنند.

چگونه گوگل پلی به یک رشد چشمگیر دست یافت؟

با این حال به نظر می‌رسد این آمار در سال ۲۰۱۷ با تغییرات گسترده‌ای مواجه می‌شود. طبق اطلاعات و آمار و ارقام جمع‌آوری شده توسط App Annie، درآمد فروشگاه گوگل پلی در سال جاری ممکن است بسیار بیشتر از اپ استور باشد. در این بررسی جدید، فروشگاه‌های اندرویدی دیگری همچون فروشگاه آمازون مد نظر قرار دارند تا دقت محاسبات بیشتر شود.

آیا می‌دانستید رونق اپ استور نسبت به گوگل پلی هم برای کاربر و هم برای سازنده اپلیکیشن بیش‌تر است؟! انگار اپ استور چیزی در خود دارد که بیش‌تر به مذاق توسعه‌دهندگان خوش می‌آید!

وقتی حرف از اپلیکیشن یا برنامه موبایل و امثال آن به میان می‌آید نام دو غول بزرگ در ذهن ما نقش می‌بندد. دو غولی که نه فقط سکان بازار را به جهت درآمدزایی در دست گرفته‌اند؛ بلکه در قلب و روح کاربران هم به شکل عجیبی نفوذ کرده‌اند.

بله درست حدس زدید! اپ استور و پلی استور همان محصولات دو برند محبوب اپل و گوگل هستند که در حال حاضر بزرگ‌ترین بازار برنامه‌های iOS و اندروید را در اختیار دارند.

رونق اپ استور نسبت به گوگل پلی

بر اساس آمار رسمی منتشر شده، توسعه‌دهندگانی که همزمان محصول خود را در اپ استور و پلی استور منتشر می‌کنند؛ جایگاه برجسته‌تری در اپ استور نسبت به بازار پلی استور پیدا می‌کنند.

درآمد حاصل از پرداخت درون‌برنامه‌ای اپلیکیشن‌های مختلف در اپ استور (جدا از تبلیغات داخل برنامه) باعث شده تا بیش‌ترین توسعه‌دهندگان با درآمد سالانه یک میلیون دلار در اپ استور وجود داشته‌ باشند تا گوگل پلی!

این نشان می‌دهد وضعیت کسب و کار در اپ استور خیلی بهتر از پلی استور است و توسعه‌دهنده رونقی را که در بازار اپ استور وجود دارد در هیچ بازار دیگری تجربه نمی‌کند.

رونق اپ استور نسبت به گوگل پلی

در نقد امروز اینبار از دید آمارها و شاخص‌های کسب درآمد توسعه‌دهندگان، وضعیت فعلی بازار بزرگ اپلیکیشنی اپ استور را به چالش می‌کشیم.

رونق اپ استور نسبت به گوگل پلی برای توسعه‌دهندگان

App Store growing more than Google Play

نگاهی به آنچه که در بازار اپلیکیشن‌ها می‌گذرد ما را با حقایق تازه‌ای آشنا می‌سازد. مثلا در سال گذشته توسعه‌دهندگان آمریکایی که در اپ استور برای اولین‌بار طی یک سال به درآمد یک میلیون دلار رسیدند دوبرابر بیش‌تر از گوگل پلی بودند. به نمودار زیر نگاه کنید:

رونق اپ استور نسبت به گوگل پلی

اگر رسیدن به درآمد یک میلیون دلاری را بعنوان معیار در نظر بگیریم، ۶۶ توسعه دهنده در سال ۲۰۱۶ در اپ استور توانستند به این میزان از درآمد برسند. این رقم نسبت به ۳۹ توسعه‌دهنده گوگل پلی در همین سال ۱٫۷ برابر بیش‌تر است.

این ۶۶ برند رشد قابل توجهی را نسبت به آمار اپ استور در سال ۲۰۱۵ نشان می‌دهد و به نسبت ۳۴ نفری که در سال گذشته توانستند به این مرز رسیده یا از آن عبور کنند، تقریبا دو برابر بیش‌تر شده است.

رونق اپ استور نسبت به گوگل پلی

آمار توسعه‌دهندگان و سازندگان اپلیکیشن در گوگل پلی نسبت به سال ۲۰۱۵ در اپ استور دقیقا ۲٫۸ برابر بیش‌تر شده است. این آمار امیدوار کننده علل افزایش درآمدزایی گوگل پلی را نسبت به سال قبل خود نشان می‌دهد و گویا به این دلیل است که توسعه‌دهندگان نسبت به این پلتفرم و افزایش درآمدزایی خود امیدوار هستند.

میلیاردر کره‌ای که گوگل را شکست داد

کدام دسته‌بندی‌ها پُررونق‌تر هستند؟

آمار مربوط به پُردرآمدترین توسعه‌دهندگان نشانگر رونق اپ استور نسبت به گوگل پلی می‌باشد. اما در تفکیک تمام دسته‌بندی‌های موجود در این دو بازار در طول دو سال گذشته به آمار جالبی دست یافتیم.

آماری که نشان می‌دهد پُردرآمدترین طراحان روی چه حوزه‌ای تمرکز داشتند یا به زبان ساده‌تر اکنون کدام دسته از اپلیکیشن‌ها پول‌سازتر هستند.

نتایج همانطور که در تصویر زیر مشخص است تضاد قابل توجهی را در اپ استور و گوگل پلی نشان می‌دهد. به هر حال مبلغی که اپ استور به توسعه‌دهندگانش می‌دهد بیش‌تر است و به همین دلیل است که اپ استور به مذاق سازنده خوش‌تر می‌آید!

رونق اپ استور نسبت به گوگل پلی

بازی‌سازان؛ موفق‌ترین توسعه‌دهندگان دنیا!

چه در اپ استور و چه در گوگل پلی، بازی‌سازان بیش‌ترین درآمد را نسبت به سایر سازندگان داشتند. البته به نظر می‌رسد اوضاع بازی‌سازان در گوگل پلی کمی از اپ استور بهتر باشد.

همانطور که در نمودار بالا دیدید ۷۵ درصد از توسعه‌دهندگانی که به درآمد یک میلیون دلار در گوگل پلی در سال رسیدند، بازی‌سازی انجام می‌دادند. این رقم در اپ استور فقط ۴۷ درصد است!

رونق اپ استور نسبت به گوگل پلی

با این حال اپ استور موفق‌تر عمل کرده است. بیش‌تر توسعه‌دهندگانی که به مرز یک میلیون دلاری شدن رسیده‌اند (همان ۶۶ نفر) روی دسته‌بندی‌های مختلف اپ استور تمرکز داشتند.

کل توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های شبکه اجتماعی، سرگرمی، سبک زندگی و عکس و ویدئو ۵ درصد این ۶۶ نفر را تشکیل می‌دادند.

۷ درصد از این ۶۶ نفر را هم توسعه‌دهندگان برنامه‌های چت و دوست‌یابی تشکیل می‌دادند که شامل سازندگان اپلیکیشن‌های Coffee Meets Bagel ،Bumble و Clover هستند.

باقی این ۶۶ نفر را هم طراحان اپلیکیشن‌های نسل جوان از جمله دو برنامه محبوب و مطرح چت استوری HOOKED و اپلیکیشن Musical.ly تشکیل می‌دهند.

رونق اپ استور نسبت به گوگل پلی

در گوگل پلی جدا از بازی‌سازانی که در کسب درآمد از همه برتر هستند دسته‌بندی اپلیکیشن‌های شبکه‌های اجتماعی و برنامه‌های سرگرمی بیش‌ترین میلیاردرها را به خود اختصاص دادند.

بازار اپ استور؛ شلوغ‌تر از همیشه

داستان رونق اپ استور نسبت به گوگل پلی به همینجا محدود نمی‌شود. بررسی‌ها نشان داده است تا سال آینده نه تنها مشتریان بیش‌تری زمان بیش‌تری را در اپ استور بعنوان دومین بازار اپلیکیشنی دنیا سپری می‌کنند؛ بلکه توسعه‌دهندگان بزرگ بیش‌تری هم می‌توانند از امتیازات مالی خیلی بهتری در اپ استور بهره‌مند شوند.

رونق اپ استور نسبت به گوگل پلی

سخن آخر:

مطالعات ما روی میزان درآمدزایی توسعه‌دهندگان در پلی استور نشانگر حرکت مثبتی از سوی این بازار است؛ اما مسلما حجم دانلود برنامه‌ها و میزان پرداخت قابل ملاحظه‌ای که در اپ استور صورت می‌گیرد اصلا قابل قیاس با گوگل پلی نیست و خیلی فراتر از آن است.

قطعا جا پای اپل گذاشتن و دسترسی به بازار محبوب اپلیکیشنی اپ استور در آمریکا و کل جهان کار ساده‌ای نیست و گوگل پلی راه درازی برای دست یافتن به اکوسیستم مالی حاکم در اپ استور دارد.

 

 

کلمات کلیدی :اپ استور , برتری اپ استور , گوگل پلی , ایمیل مارکتینگ , فضاهای تبلیغاتیگوگل , گوگل آنالیز , وب مستر , گوگل وب , تبلیغات شبکه های اجتماعی , تبلیغات در شبکه های اجتماعی , مقالات شبکه های اجتماعی , مدیریت شبکه های اجتماعی  , Social network advertising , social media marketing

 

منابع : هات اپ نیوز , گجت نیوز

#مجید_درویش_زاده #لاین_استور#استارتاپونه
درویش زادهDarvishzade
پنل ممبر فالوور

    لطفا برای مشاوره رایگان در خصوص ارائه خدمات؛ فرم زیر را پر کنید:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    شانستو برای دریافت تخفیف ویژه امتحان کن! (ویژه نمایندگی)