با بررسی هایی که لاین استور انجام داده است احتمالا اولین واکنشی که هنگام مواجه با Nothing نشان می دهید این است که توسعه دهنده برای تبلیغات بیشتر عنوانش تصمیم گرفته همان راه There is No Game را پیش بگیرد. در واقع سازنده با نقض ماهیت ساخته اش و حرکت در همین راستا می خواهد با یک تیر دو نشان بزند.
هم تجربه ای متفاوت به بازیکن ها ارائه بدهد و هم آن ها را برای دانلود بازی ترغیب کند. در There is No Game که به طرز عجیبی این روش جواب داد، چرا برای Nothing نتیجه ندهد؟ جدا از اینکه بعضی کامنت های کاربران هم خبر از وجود یک بازی واقعی می دادند.
اما وقتی که بازی را نصب می کنید و وارد منو آن می شوید میبینید که تمام این مدت داشتید فریب می خورید. Nothing نیز همانند There is No Game بازیکن ها را سورپرایز می کند ولی نه به خاطر محتویات درونش، بلکه برای راست گویی عجیب سازنده؛ برنامه واقعا هیچکاری نمی کند.
جالب اینجاست اگر به صفحه Appbrain اپلیکیشن نگاه کنید میبینید که سازنده بعد از ۴ سال که از عرضه Nothing می گذرد، چندین بار آن را آپدیت کرده است: بروزرسانی برای هیچ؟ چگونه یک اپلیکیشن می تواند هیچکاری نکند و با بیش از یک میلیون دانلود؛ میانگین امتیازی ۴٫۳ را به دست بیاورد؟
احتمالا در این لحظه برنامه را پاک کرده و بسته به حال تان، از شوخی های کاربران زیر صفحه گوگل پلی استقبال یا با چند حرف حساب انتقاد کنید. اما Nothing به همینجا ختم نمی شود. برنامه برخلاف ادعای توسعه دهنده اش، یک سری کارها انجام می دهد.
اولین رازی که کاربران در برنامه متوجه شدند، کد کونامی است. اگر فوتبال Eleven در کنسول پلی استیشن ۱ را بازی کرده باشید، حتما با رمز «بالا بالا، پایین پایین، چپ راست، چپ راست، B و A» آشنا هستید. با این کد بازیکن ها قدرت عجیبی می گرفتند.
به خاطر محبوبیت عجیب این رمز بین بازیکن ها، بعدها از آن به عنوان «کد کونامی» یاد کردند و در بعضی بازی های دیگر نیز شاهد حضورش بودیم. مثلا در عنوان Contra اگر همین کد را می زدید، ۳۰ جان اضافه می گرفتید. این ترفند در Nothing هم جواب می دهد.
اگر بعد از اجرای اپلیکیشن، به ترتیب «بالا بالا، پایین پایین، چپ راست، چپ راست» را با سوایپ (کشیدن انگشت تان روی صفحه) بزنید، صفحه ای با دکمه های A ،B و Play باز می شود. اکنون ابتدا روی B، سپس A و در نهایت Play کلیک کنید تا همانند بعضی کاربران گوگل پلی، انقلابی در زندگی تان به وجود بیاید.
با این کار، بازی شما را به یک ویدیو ۱۰ ساعته می فرستند. پیشنهاد می کنیم این کار را انجام داده و ویدیو را ببینید اما اگر حوصله نصب اپلیکیشن را ندارید، بنابراین ما خیال تان را راحت کنیم؛ ویدیو به نمایش در آمده، دویدن پیاپی یک حیوان را نشان می دهد. همین.
مناسب ترین اپلیکیشن ها برای تبلیغ شبکه های اجتماعی
یعنی این همه وقتی که گذاشته اید برای یک ویدیو بیهوده بوده است. نمی توان هم خرده گرفت، سازنده از همان ابتدا هدفش را با اپ مشخص کرده بود؛ Nothing هیچکاری انجام نمی دهد. البته در صورتی که موبایل خود را تکان دهید باز یک راز جدید خواهید دید.
در این حالت، رنگ صفحه عوض شده و برنامه به شما می گوید که این کار را تکرار نکنید. با تکرار مداوم، در نهایت گیفی به نمایش گذاشته می شود. حرف های Chilango Labs برای Nothing کاملا درست بودند و نباید انتظار خاصی از این اپ داشت. ولی واقعا Nothing بی هدف است؟
در اینترنت فرضیه جالبی پیرامون ساخته Chilango Labs وجود دارد: اپلیکیشن می خواهد انسان ها را از زندگی دیجیتالی که در آن گرفتار شده اند نجات دهد. در دنیای امروزی، خیلی کمتر وقت برای خودمان می گذاریم و بیشتر در فضای مجازی به ارتباط با بقیه می پردازیم.
Nothing با هیچکار نکردنش، ما را از جهانی که ساخته ایم جدا می کند و به دنیای واقعی می آورد. این همان کاری است که اپلیکیشن های Meditation هم انجام می دهند. تشویق مردم برای یک زندگی ساده و آرام، بدون اینکه حواس شان به موبایل و اتفاقات درون آن پرت شود.
منابع : دیجیاتو – خبرگذاری آریا