مفهوم شبکه های اجتماعی در ایران به طور گسترده تقریبا از سال ۱۳۸۳ با حضور شبکه اجتماعی orkut در میان کاربران ایرانی رواج پیدا کرد و در مدت کوتاهی به قدری سریع رشد کرد که پس از برزیل و آمریکا، ایران سومین کشور حاضر در orkut شد و سرعت باورنکردنی افزایش کاربران این شبکه در ایران، تقریبا موضوع بسیاری از نشریات و رسانه های خبری کشور گردید
با ورود شبکه های اجتماعی به زندگی افراد، نوع جدیدی از روابط بین مردم شکل گرفته است. تشکیل اجتماعات و ارتباطات جمعی، اطلاع رسانی و تبادل خبر و نظر از شناخته شده ترین کارکردهای این فضاهای مجازی است. قدرت نرم این شبکه ها تا آنجاست که فیس بوک در آوریل سال ۲۰۱۲ میلادی حاضر می شود اینستاگرام را به مبلغ یک میلیارد دلار خریداری کند.
فیس بوک با بیش از یک میلیارد کاربر، اینستاگرام با بیش از ۴۰۰ میلیون کاربر، توییتر با بیش از ۳۰۰ میلیون کاربر ودیگر شبکه های اجتماعی، شکل نوینی از ارتباطات را به وجود آورده اند که افراد بدون آنکه یکدیگر را ببینند با هم ارتباط داشته و بر هم تاثیر می گذارند.
هر انچه درباره توییتر باید بدانید
یکی از مهمترین زمان های اثرگذاری این شبکه ها معمولا در ایام رخدادهای بزرگ ملی مانند انتخابات است که به منظور ایجاد موج طرفداری توسط حامیان یک کاندیدا و حتی در سطحی بالاتر شکل دهی و هدایت تجمعات و تحرکات اجتماعی با هدف حمایتی یا اعتراضی است.
به عنوان نمونه سال ۱۳۸۸ اگرچه تویتر و فیس بوک سرویس های به اصطلاح بین المللی بودند، با این وجود در جریان انتخابات ریاست جمهوری و نیز رویدادهای پس از انتخابات، به تریبونی جهت به اشتراک گذاری اخبار و برجسته سازی آشوب های معترضان تبدیل شدند.
نقش این شبکه های اجتماعی در حوادث پس از انتخابات تا آنجا بود که هیلاری کلینتون، وزیر خارجه وقت آمریکا، طی دو مصاحبه متوالی از مدیران این شبکه می خواهد تا زمان تعطیلی موقت این شبکه برای انجام برخی تعمیرات فنی را به عقب بیاندازد.
پرداختن به اغتشاشات پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ ایران در شبکه هایی مانند توییتر و فیس بوک چنان برجسته بود که آکادمی بین المللی هنر و علوم دیجیتال در قالب جایزه webby awards خود که سالانه به وب گاه های اینترنتی اهدا می کند انتخابات ایران را جزو ده رویداد اینترنتی تاثیرگذار در دهه نخست قرن بیست و یکم انتخاب کرد و حتی نام رویدادهای پس از انتخابات ایران را «انقلاب توییتری» گذاشت.
سهم شبکه های اجتماعی مجازی در تحولات سیاسی و اجتماعی تنها به ایران محدود نمی شود. انقلاب مخملی اوکراین و اعتراضات اخیر ترکیه دو نمونه از نقش آفرینی این شبکه ها در عرصه بین المللی است.
تاکنون تعاریف گوناگونی از شبکه های اجتماعی اینترنتی یا مجازی ارائه شده است. آخرین تعریفی که دقیقتر به نظر میرسد میگوید: شبکههای اجتماعی اینترنتی عموما سرویسهای مبتنی بر وب هستند. سرویس آنلاین، پلتفرم یا سایتی محسوب میشوند که مردم در آنها می توانند، نظرات، علاقهمندیها و در یک کلام محتوا ایجاد و با دوستان و سایرین به اشتراک بگذارند
چرا درباره تاریخچه شبکه های اجتماعی مینویسم؟
شبکه های اجتماعی دیجیتال (از فیس بوک و توییتر و اینستاگرام تا گروه های وایبری وگروه های ایمیلی نرم افزارهای چت و مسنجر) طی سالهای اخیر چنان به سرعت وارد زندگی ما در ایران شدند که فرصتی برای فکر کردن در مورد آنها و تحلیل دقیق آنها پیدا نکردیم.
از طرفی فرهنگ اجتماعی ما، نسبت به ورود و نفوذ شبکه های اجتماعی مقاومت جدی داشت و این باعث شد که حرف زدن و نوشتن از آنها هم تا مدتها، مطلوب و مقبول نباشد
نقطهی شروع ما کجا خواهد بود؟
اگر اصرار داشته باشیم که نقطهی شروع شبکه های اجتماعی، از زمان خلق اورکات و فیس بوک و اینستاگرام و چتهای گروهی یاهو است، احتمالاً در تحلیل خود به خطا خواهیم رفت. شبکههای اجتماعی عمری به قدمت انسان دارند. تنها اتفاقی که در سالهای اخیر افتاده است، گسترش جدی و سریع آنها به پشتوانهی تکنولوژی است. چیزی که البته چالش اصلی شبکه های اجتماعی دیجیتال هم هست.
شبکه های اجتماعی بستر مناسبی رو برای راحت تر شدن کارها فراهم کردن و بهترین کاراینه که ماهم استفاده بهینه رو ازشون ببریم.
شما میتونید برای یادگیری فوت وفن های شبکه های اجتماعی از طریق لینک زیر اقدام کنید
شبکه های اجتماعی
شبکه های اجتماعی واقعا تحولات بزرگی ایجاد کردن
مرحبا بر شما دوست خوبمون به نکته ی بسیار مهمی در مورد شبکه های اجتماعی اشاره کردین
شبکه های اجتماعی در مدت کوتاهی پیشرفت زیادی داشته اند و در کسب و کار مانیز بسیارجای خودرا بازکرده اند.بهترین اتفاق تاریخ رامیتوان بوجودامدن شبکه های اجتماعی دانست.
درود بر شما دوست مهربونمون که مطالبمون رو در زمینه شبکه های اجتماعی مطالعه کردین و نظر به این زیبایی رو برامون ارسال کردین