در این مقاله میبینیم چطور شبکههای اجتماعی میتوانند روند ساخت یک پروژه معماری را تغییر داده و سلسله مراتب آن را عوض کنند.
همه ما میدانیم که برای ساخت هر بنایی احتیاج به یک کارفرما (خصوصی یا دولتی) هست که هزینه ها را متحمل شود و معمار براساس نیازهای او ساختمانی را طراحی میکند که توسط پیمانکار اجرا میشود.
اما من اینجا پروژهای را به شما معرفی میکنم که بدون داشتن کارفرما و بدون تامین بودجه از طرف شخص یا سازمانی، در حال اجراست!
قبل از هرچیز شبکه اجتماعیای رو بهتون معرفی میکنم به نام کیکاستارتر.
کیک استارتر:
Kick starter یک شبکهاجتماعی با مخاطبان خاص است؛ یعنی کاربران آن عموم مردم نیستند؛ اما سرویسی که به کسبوکارها و مردم ارایه میدهد توسط هیچ یک از شبکههای اجتماعی معمول قابل انجام نیست.
این وبسایت با شعار “زندگی بخشیدن به ایدههای خلاق” جهت کمک به اجرا ایدههای نو و کارامد طراحی شده و درواقع پل ارتباطی سرمایهگذاران و کسانیاست که سرمایه لازم برای عملی کردن ایدههایشان ندارند.
شبکه های اجتماعی موتورهای جستجوگر امروزی
روند کار به این صورت است که فرد یا شرکت صاحب ایده، اطلاعاتی شامل ایده اولیه، روند شکلگیری طرح، اهداف، تخمین مدت زمان لازم و هزینه موردنیاز برای اجرا را، در سایت قرار میدهد.
کاربران و درواقع سرمایهگذاران از ۱ دلار تا ۱ میلیون دلار میتوانند روی هر ایدهای سرمایهگذاری کنند و در صورتی که در بازه زمانی مشخص، سرمایه اعلام شده برای اجرای پروژه توسط کاربران تامین شود؛ صاحب ایده میتواند بودجهاش را از سایت دریافت کرده و زیر نظر مربیهای کیکاستارتر طرحش را استارت بزند.
تاکنون نزدیک به ۲.۵ میلیارد دلار توسط ۱۱ میلیون سرمایه گذار بر روی ۱۰۷ هزار پروژه موفق سرمایهگذاری شده!
اما کاربران این شبکهاجتماعی محدود به سرمایهگذاران و ایدهپردازان نیست؛ به عنوان مثال با توجه به اینکه روزانه حدود ۲۰۰ پروژه جدید درکیکاستارتر منتشر میشود و نزدیک به ۱ درصد از پروژه ها اغلب میتوانند سرمایه موردنظرشان را جذب کنند؛ پس اگر از آن دسته آدمهایی هستید که مایلید ازنوآوریهایی که در آینده نزدیک قرار است اتفاق بیفتد، خبر داشته باشید، لازم است هرچندوقت یکبار سری به این سایت بزنید.
کیک استارتر در حوزه معماری
در کیکاستارتر ایدههایی که در حوزه آیتی، موزیک و فیلم مطرح میشوند، معمولا موفقیت زیادی را نصیب خود میکنند. اما حالا میبینیم که معماری هم راه خود را به این شبکه اجتماعی باز کرده.
pool+
نیویورک شهری ایدهآل برای زندگی است. در نیویورک هر چیزی امکانپذیر است. هرچیزی به جز شنا کردن در رودخانه!
منهتن متراکمترین بخش نیویورک از آب احاطه شده؛ اما آب رودخانههای اطراف آن برای شناکردن زیادی کثبف است.
کمپین pool+ با یک هدف ساده شروع کرد:
چقدر خوب میشود؛ اگر چشمانداز مردم نیویورک از رودخانه را عوض کنیم؛ تنها با این اتفاق که شانس شنا کردن در آن را داشته باشند و حالا که نمیتوانیم کل رودخانه را تصفیه کنیم؛ چرا از قسمتی کوچک از آن شروع نکنیم؟
تیم ۳ نفره pool+ بعد از ۳ سال کار روی این پروژه، با مشورت مطرحترین آدمهای شهر پروپوزالی آماده کردند وبا گذاشتن آن در کیک استارتر درخواست ۲۵۰۰۰۰ دلار سرمایه کردند. این مبلغ تنها برای آزمایش این پروژه در یک آزمایشگاه بود.
pool+ استخری شناور به روی رودخانههای ایستریور است که سیستم تصفیه آن، با جدا کردن فاضلاب از آب رودخانه، آبی مناسب برای شنا را در اختیار مردم نیویورک قرار میدهد.
این استخرمانند یک صافی غولپیکر به روی آب افتاده ودیوارههای آن فیلتری چندلایه است که باکتریها و آلایندهها را از آب میزداید و در روز بیش از نیم میلیون گالون آب را تصفیه میکند.
سرمایه موردنیاز برای آزمایش pool+ در کیکاستارتر تامین و پروژه در ۴ ناحیه امتحان شد که در هر ۴ ناحیه هم قابل اجرا بود.
معماران POOL+ را در چهار بازو، مناسب با ۴ استفاده طراحی کردند:
-کودکان
-ورزشکاران
-مسابقهدهندگان
-و حتی کسانی که از استخر به عنوان جایی برای دور هم جمع شدن استفاده میکنند.
البته به نظر من از علامت + در +POOL هم الهام گرفته شده. اما در هیچ جا به این موضوع اشارهای نشده.
هزینه کل پروژه ۱۵ میلیون بود که در مقایسه با دیگر پروژههای کیکاستارتر، یکی از بزرگترین، پرهزینهترین و طولانیمدتترین پروژههاست!
در ادامه فعالیتهای این تیم برای جذب سرمایهگذار را میبینیم.
یک کاشی بخر، یک استخر بساز!
اینبار pool+ برای جذب سرمایهگذار ایده جالبی را به کار گرفت.
pool+ توسط سرمایهگذارانی داشت شکل میگرفت که به اندازه طراحاناش به موفقیت آن اهمیت میدادند؛ پس آنها فکر کردند” چه خوب میشود اگر استخر به تعداد سرمایهگذاران این پروژه به ذرات ریزتری تقسیم شود و با اهدا هرقطعه به هرکدام، به نوعی از آنها تشکر کنند”ی
در ساخت طرح این استخر ۷۰۰۰ کاشی و کفپوش در عرشه، کف و دیوارهها استفاده شده که با توجه به ویژگیها،جنس ومحل قرارگیریشان ارزشگذاری شدهاند و هر سرمایهگذار با توجه به میزان بودجهای که میخواهد صرف این پروژه کند، یکی از کاشیها را انتخاب میکند.
هنگامی که وارد وبسایت pool+ میشوید ۳ مرحلهی شرکت در کمپین که بصورت افقی کنار هم قرار گرفتهاند، نظرتان را جلب میکند.
۱.نام خودت را روی یکی ازکاشیها ثبت کن و قطعهای از استخر را به نام خودت بزن. ما یک نمونه از کاشی را برای خودت هم میفرستیم که با آن به دوستانت پز بدهی.
CTA (دکمه فراخوان) : نگاهی به کاشیها بینداز
۲.شما همچنین بلیطی دریافت میکنید که با آن پیش از هرکسی دراین استخر شنا خواهید کرد.
CTA (دکمه فراخوان) : اولین شیرجه را مال خودت کن.
۳.در روز بازگشایی استخر، کاشیای که مال تو هست و اسم تو روی آن حک شده در استخر POOL+ منتظر توست و تو در آن روز تاریخ را رقم میزنی.
CTA (دکمه فراخوان) :کاری کن به واقعیت بپیوندد.
واما کاشی ها…
۱- کاشی گروهی- ۲۵ دلار
روی این کاشی نام شما و ۷ نفر دیگر بصورت رندوم قرار میگیرد و اسمتان به عنوان یکی از سرمایهگذاران این پروژه برای همیشه در وبسایت POOL+ ثبت خواهد شد.
۲- کاشی گروهی + اولین شیرجه! – ۴۹ دلار
به جز موارد بالا، شما بلیطی دریافت میکنید که با آن جز اولین کسانی خواهید بود که در این استخر شیرجه میزنید!
۳- کاشی +pool -199دلار
علاوه بر۲ بلیط روز بازگشایی و ثبت نام شما به عنوان سرمایهگذار در وبسایت، اسم شما و یا پیامتان(تا ۵۰ کاراکتر) بصورت انفرادی روی کاشی قرار خواهد گرفت و ما یک نمونه از کاشی را برای خودتان هم خواهیم فرستاد.
۴- کاشی دوستان – ۲۴۹ دلار
نام شما و ۳ تا ازدوستانتان روی کاشی ثبت خواهد شد و علاوهبردریافت ۴ بلیط روز بازگشایی نام شما به عنوان سرمایهگذار در وبسایت ثبت خواهد شد.
۵-کاشی آبی-۲۴۹ دلار
تفاوت این کاشی و کاشی +POOL در رنگ کاشی و محل قرارگیری آن است.
۶-کاشی خانواده – ۹۴۹ دلار
چهار کاشی +POOL ویک کاشی آبی. همچنین ۸ بلیط روز بازگشایی و ثبت نام شما ۵ نفر به عنوان سرمایهگذار در وبسایت.
۷- کاشی گرافیکی – ۲۴۹۹ دلار
لوگو، امضا و یا یک المان گرافیکی از شما روی کاشی سفید یا آبی ثبت خواهد شد و نمونهای از آن نیز برای شما فرستاده میشود.
علاوه بر ثبت نام شما به عنوان سرمایهگذار، ۲۰ بلیط شرکت در روز بازگشایی نیز دریافت میکنید.
۸-کاشی مرمری – ۹۹۹۹ دلار
نام، یا علامت گرافیکی یا متن شما روی کاشی از جنس مرمر ثبت میشود و در وبسایت نیز به عنوان یکی از اصلیترین سرمایهگذاران این پروژه معرفی خواهید شد.
همچنین، ۲ بلیط وی آی پی دریافت خواهید کرد که با آن، علاوه بر شرکت در روز بازگشایی، در تمام رویدادها و تورهای +POOL شرکت خواهید کرد.
در جولای امسال pool+ برنامه ای به نام “Summer Bluefish” دارد که در آن به کودکان ۸ تا ۱۰ ساله به مدت ۴ هفته آموزش شنا میدهد. برای شزکت هر کودک در این دوره باید کاشی جدیدی خریداری شود به نام کاشی“ماهی آبی” که قیمت آن ۳۳۳ دلار است.
.
POOL+ به کیکاستارتر و وبسایتش اکتفا نکرد و در فیسبوک، توییتر و اینستاگرام نیز با توجه به پتانسیلهای هرکدام به معرفی خود پرداخت.
نکته اشتراک این کمپین در تمام فضاها، لحن ساده و همچنین شوخطبعی است که حتی در کیکاستارتر و وبسایت آنها نیز دیده میشد.
فیسبوک
فیسبوک پلت فرمی است که انعطاف پذیری زیادی دارد. منظورم این است که با انواع محتواها(ویدیو، عکس، متن، لینک و…) کم و بیش سازگار است. با توجه به این موضوع دراکانت آنها با نام “Friends of +Pool” هر نوع محتوای مرتبطی دیده میشود.
آنها در هر مناسبتی که کوچکترین ارتباطی با کانسپت pool+ داشته باشد، با مخاطبانشان صحبت میکنند.
مخاطبانشان را در جریان روند کارشان قرار میدهند.
و حتی در تصمیم گیریهایشان آنها را سهیم میکنند.
گاهی هم از کمپینهای دیگری که در دوروبرشان وجود دارد حمایت میکنند.
اینستاگرام
اینستاگرام پلتفرمی تصویر محور است که با لحظهها سروکار دارد. همراه کردن کاربران با به اشتراک گذاشتن لحظههایتان مهمترین اتفاقی است که در اینستاگرام رخ می دهد.
شوخ طبعی +pool در اینستاگرام بیش از همه خود را نشان میدهد:
“وقتی که یکی از مهندسهای پروژه به بچهاش میگوید که ما داریم روی رودخانه استخر درست میکنیم!!!”
“تولدت مبارک کیکاستارتر. مرسی که به ما پلتفرمی دادی که بتونیم ایدهمان را با دنیا به اشتراک بگذاریم!”
“وقتی تو آسمون یک+pool دیگه پیدا میکنی”
“اریک در ۵ جولای ۲۰۱۳ از مارتین خواستگاری کرد و بله گرفت” این چیزیه که مارتین میخواد روی کاشی که برای استخر خریده حک بشه”
“همه کسایی که در مهمانی امشب ما هستند؛ یکی از اینها هدیه میگیرند”
pool+ با رویدادهایی که برگزار میکند و محصولاتی که به شرکتکنندهها میدهد، به نوعی آنها راتشویق به UGC یا “همان تولید محتوا توسط کاربر” میکند.
همچنین برای هر رویداد و هر اتفاقی، هشتگ خاصی معرفی میکنند، تا از این طریق محتوای تولید شده توسط کاربرا دستهبندی و بهنوعی اونا رو قابلدسترستر کنه.
به عنوان مثال pluspooltile را اگر در اینستاگرام و یا توییتر جستجو کنید، به راحتی به تصاویر کاشیهای سرمایهگذارن این پروژه دسترسی پیدا میکنید.
توییتر
توییتر پلتفرمی متن محور است و با توجه به محدودیت کاراکتری که دارد؛ برای اطلاع رسانی و ذکر نکات و نقلقولهای کوتاه مناسب است.
و البته اتفاق مهمی که در توییتر بیش از بقیه رخ میدهد به اشتراک گذاشتن محتواهاییاست که توسط بقیه کاربران تولید میشود که به آن “ریتوییت” میگویند.
صنعت Crowdfunding یا همان جذب سرمایه مردمی به سرعت بالایی در حال رشد است و کیک استارتر نقطه عطفی در این صنعت محسوب میشود؛ اما قطعا نقطه آخر آن نیست و در آیندهای نهچندان دور باید منتظر سرویسهای جدیدی در این زمینه باشیم.
برچسب ها : اینستاگرام , فیسبوک , توییتر , تبلیغات در شبکه های اجتماعی , تبلیغات شبکه های اجتماعی , کسب درامد از شبکه های اجتماعی , Social network advertising , social media marketing