اصطلاحاتی که در تجارت الکترونیک استفاده می شود، شباهت زیادی به یکدیگر دارد. متخصصانی که در این زمینه فعالیت می کنند به این تفاوت و تمایزها کاملا واقف هستند. با این وجود افرادی که به تازگی فعالیت خود را در فضای اینترنتی آغاز کرده اند، ممکن است نسبت به این تفاوت ها اطلاع چندانی نداشته باشند. از جمله این اصطلاحات «آنلاین مارکتینگ» و «دیجیتال مارکتینگ» است که گاهی به جای یکدیگر استفاده می شوند. در حالی که میان این دو اصطلاح تفاوت زیادی وجود دارد. در زیر به این تفاوت ها می پردازیم.
دیجیتال مارکتینگ
دیجیتال مارکتینگ به مجموعه از فرآیند های فروش محصولات گفته می شود که چندین روش را در بر می گیرد. در دیجیتال مارکتینگ، اینترنت و فضای مجازی تنها یک روش برای فروش محصولات محسوب می شود. به عبارت دیگر، روش های بازاریابی، فروش محصولات و ارائه خدمات از طریق سه کانال اینترنت، تلویزیون و تلفن همراه صورت می گیرد. در زیر هر یک از این روش ها را بررسی می کنیم.
۱- دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات اینترنتی
بزرگترین شبکه تبلیغات در دیجیتال مارکتینگ، اینترنت است. در این روش محصولات و خدمات به شکل گسترده ای تبلیغ و معرفی می شوند. مشتریان و مصرف کنندگان نیز در سطح وسیع می توانند به راحتی به اطلاعات و داده هایی که با استفاده از روش دیجیتال مارکتینگ در اینترنت منتشر شده است، دسترسی پیدا کنند.
۲- دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات تلویزیونی
متداول ترین روش تبلیغات در دیجیتال مارکتینگ استفاده از تلویزیون می باشد. این رسانه به دلیل داشتن مخاطبان از تمامی اقشار جامعه، می تواند به راحتی به هدف مورد نظر دست پیدا کند. در روش اینترنتی به امکانات خاصی نیاز است. در حالی که در این روش، مصرف کننده ها حتی در دورترین نقاط روستایی و با هر سطح سوادی به راحتی تبلیغات را دریافت کنند.
۳- دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات تلفنی
استفاده از پیامک ها و ارسال آنها در حجم انبوه یکی از جدیدترین روش های تبلیغات محسوب می شود. در این روش باید نام تجاری محصولات به صورت تک تک به مشتریان ارسال شود. از جمله مزایای این روش، تاثیرگذاری یکباره بر مشتریان است. اما این روش نباید به صورت مداوم و پیوسته باشد. زیرا موجب دلزدگی مصرف کنندگان از حجم زیاد پیامک ها می شود.
آنلاین مارکتینگ
در حالی که دیجیتال مارکتینگ دربرگیرنده انواع روش های بازاریابی نوین می باشد، آنلاین مارکتینگ تنها روش اینترنتی را در بر می گیرد. به همین دلیل می توان گفت بین این دو روش رابطه عموم و خصوص من وجه برقرار است. آنلاین مارکتینگ یکی از روش های جدید بازاریابی که در زیر مجموعه دیجیتال مارکتینگ قرار دارد. در این روش اینترنت و فضای مجازی به عنوان تنها کانال اصلی برقراری ارتباط با مشتریان می باشد.
آنلاین مارکتینگ چیست؟
آنلاین مارکتینگ به مجموعه ای از روش های قدرتمند اینترنتی برای ترویج برندهای تجاری گفته می شود. هدف از آنلاین مارکتینگ فروش بیشتر محصولات و خدمات می باشد. در آنلاین مارکتینگ طیف وسیعی از عناصر بازاریابی به کار گرفته می شود. در این روش بازاریابی سنتی کنار زده شده است و در مقابل توجه ویژه ای به مکانیزم های نوین بازاریابی دارد.
- مزایای آنلاین مارکتینگ
- رشد پتانسیل های شرکت برای فروش بهتر محصولات و ارائه خدمات
- کاهش هزینه های بازاریابی سنتی و تبلیغات
- ارتباطات موثرتر با مشتریان
- کنترل بر اوضاع و شرایط بازار
- بهبود نحوه خدمات به مشتریان
- رقابت سالم و امکان رصد کردن فعالیت رقبا
- انعطاف پذیری و دادن فرصت انتخاب به مشتریان
- تجزیه و تحلیل داده ها آماری به نحو موثرتر
- داشتن بازار وسیع تر برای تبلیغات
- امکان تبلیغ ۲۴ ساعته و بدون محدودیت جغرافیایی
- نحوه انجام آنلاین مارکتینگ
آنلاین مارکیتنگ با توجه به موضوع کسب و کار انجام می شود. به این معنا که نحوه انجام آنلاین مارکتینگ در تمامی فعالیت ها و شرکت ها به یک شکل انجام نمی شود. یکی از مهمترین مولفه هایی که در تمامی پروژه های آنلاین مارکتینگ مد نظر قرار می گیرد، ارائه اطلاعات مفید در اختیار مصرف کنندگان می باشد. همچنین مدیریت سیستم ارتباطی با مشتریان تاثیر زیادی بر موفقیت آنلاین مارکتینگ دارد.
یک نکته کلیدی در آنلاین مارکتینگ داشتن سعه صدر برای کسب نتیجه مطلوب است. به این معنا که در این فرآیند ارتباطی که با مشتریان برقرار می شود و تاثیر بر آنها، به زمان زیادی نیاز است. از سوی دیگر با تاثیرگذاری بر مشتریان، مدتی نیز باید به انتظار فیدبک و واکنش آنها بود. هیچ یک از مشتریان بلافاصله پس از دریافت اطلاعات و تحت تاثیر قرار گرفتن، اقدام به خرید نمی کند. بلکه مدتی نیز برای فکر کردن و سپس انتخاب می گذرد.
آنلاین مارکتینگ ترکیبی از ابزارهای فنی و ایده های جدید است. از جمله طراحی و بهینه سازی سایت که در ردیف تکنیک های فنی قرار می گیرد و سپس با طرح های جدید برای تبلیغات و فروش ترکیب می شود. حاصل این دو فاکتور، موفقیت آنلاین مارکتینگ می باشد. در آنلاین مارکتینگ سه عامل نقش حیاتی دارند:
۱٫تجارت الکترونیک
در تجارت الکترونیک روش اصلی فروش محصولات آنلاین و برخط است. در این روش شرکت ها به صورت غیرمستقیم با مشتریان خود ارتباط برقرار می کنند. استفاده از درگاه های بانکی برای دریافت وجوه مشتریان، استفاده از روش های پستی برای ارسال محصولات به مشتریان و امکان حق انتخاب برای مشتریان از جمله مواردی است که در تجارت الکترونیک باید به آن توجه ویژه شود.
۲٫وب سایت ها
وب سایت به معنای مکانی است که آنلاین مارکتینگ در آن انجام می شود. برقراری ارتباط با مشتریان تنها با استفاده از وب سایت به نتیجه دلخواه می رسد. در کنار وب سایت می توان از وبلاگ و شبکه های اجتماعی نیز استفاده کرد. اما نتیجه ای که از طراحی وب سایت کسب می شود، موثرتر از وبلاگ و شبکه های اجتماعی می باشد.
۳٫بازاریابی دیجیتالی
مهمترین بخش آنلاین مارکتینگ، بازاریابی دیجیتالی است. در واقع برای کسب نتیجه دلخواه، باید محصولات و برند تجاری به شکل منطقی و صحیح تبلیغ شود. مشتریان باید با نام تجاری محصولات و خدمات آشنایی پیدا کنند. همچنین اطلاع آنها از ویژگی ها، مزایا و نحوه استفاده از محصولات نقش زیادی در نحوه تصمیم گیری و خرید آنها دارد. برای فروش بهتر محصولات بازاریابی دیجیتالی ضرورت پیدا می کند که از طریق آن می توان مشتریان را برای خرید ترغیب کرد.
شش عامل ضروری برای برند سازی در شبکه های اجتماعی
چگونگی کسب درآمد از آنلاین مارکتینگ
آنلاین مارکتینگ یکی از جدیدترین روش های کسب درآمد است که در زیرمجموعه تجارت الکترونیک قرار می گیرند. هدف از راه اندازی آنلاین مارکتینگ، معرفی محصولات و ارائه خدمات برای مصرف کنندگان به صورت اینترنتی است. اما در نهایت همه محصولات و خدمات به صورت حضوری عرضه می شود.
در آنلاین مارکتینگ چندین شکل از فعالیت اینترنتی انجام می شود که عبارتند از:
۱- طراحی سایت و تبلیغات
اولین و رایج ترین شکل آنلاین مارکتینگ راه اندازی یک وب سایت است که در آن محصولات و خدمات در معرض دید کاربران اینترنتی قرار می گیرد. در این روش فروش انجام نمی شود و همه چیز در مرحله معرفی و تبلیغات باقی می ماند. در وب سایت محتواهایی منتشر می شود که شامل توصیف و شرح کامل کالاها، ارائه اطلاعات دقیق در مورد محصولات، نحوه استفاده از محصولات و …. می باشد.
بازدیدکنندگان با مشاهده محتوای سایت می توانند اطلاعات مفیدی در مورد محصولات بدست آوردند. همچنین در سایت برخی از سوالات بازدیدکنندگان نیز پاسخ داده می شود.
۲- طراحی فروشگاه اینترنتی
فروشگاه اینترنتی با وب سایت متفاوت است و ساختار آن به گونه ای طراحی شده که بازدیدکنندگان می توانند بر روی محصولات مورد نظر خود کلیک کنند و آنها را در سبد خرید خود قرار دهند. برخی از فروشگاه های اینترنتی اقدام به عضوگیری می کنند و اعضا با پرداخت وجوهی مشخص، اکانت خود را شارژ می کنند. در فروشگاه های اینترنتی شرح مختصری از کالاها در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد.
در آنلاین مارکتینگ به روش فروشگاه اینترنتی، هدف اصلی فروش است و تبلیغات به صورت مستتر در لابه لای محصولات به چشم می خورد. شرکت ها با گنجاندن تصاویری از محصولات و ذکر خصوصیات آنها سعی دارند تا کاربران اینترنتی را برای خرید ترغیب کنند.
۳- شبکه های اجتماعی
سومین روش آنلاین مارکتینگ، استفاده از شبکه های اجتماعی است. در این روش سعی می شود تا از شبکه های اجتماعی پرکاربرد استفاده شود. برای مثال در حال حاضر در ایران اینستاگرام ، فیسبوک و تلگرام به عنوان پرکاربردترین شبکه های اجتماعی محسوب می شوند. شرکت ها می توانند با راه اندازی کمپین در این شبکه ها محصولات و خدمات خود را در معرض دید کاربران قرار دهند.
در شبکه های اجتماعی امکان تولید محتواهای طولانی نیست. بلکه محتواها به صورت چند کلمه ای و در زیر تصاویر قرار می گیرند. در این روش، تصاویر نقش مهمی را بر عهده دارند. طرح های گرافیکی زیبا، کلیپ های ویدئویی کوتاه، صداها و … نیز می توانند به جلب نظر کاربران کمک کنند.
- راهکارهای موفقیت در آنلاین مارکتینگ
سه روش فوق برای راه اندازی آنلاین مارکتینگ تاثیرگذار است. اما بدون راهکار، موفقیت آنها تضمین شده نیست. بنابراین لازم است تکنیک های زیر به کار بسته شوند:
۱- تولید محتوا
مهمترین اصل در آنلاین مارکتینگ تولید محتواهای حرفه ای و کاربرپسند است. ضمن اینکه فرآیند تولید محتوا در سه روش سایت، فروشگاه اینترنتی و شبکه های اجتماعی با یکدیگر متفاوت است. در وب سایت محتواها طولانی و حاوی اطلاعات تخصصی و مفید هستند. در فروشگاه اینترنتی تصاویر محصولات در اولویت قرار می گیرد تا کاربران با چشم باز انتخاب کنند و در شبکه های اجتماعی، متن های کوتاه به همراه تصاویر یا کلیپ ویدئویی مورد نیاز است.
۲- جلب رضایت کاربران
در هر سه روش آنلاین مارکتینگ باید رضایت کاربران در صدر استراتژی آنلاین مارکتینگ قرار بگیرد. اگر چه فروش محصولات و ارائه خدمات هدف اصلی در آنلاین مارکتینگ است، اما نباید فراموش کرد اگر کاربران از فعالیت سایت یا فروشگاه رضایت نداشته باشند، بازدیدکننده و مخاطبی هم وجود نخواهد داشت که بتوان برای آنها فعالیت کرد.
۳- فعالیت متناسب با محصولات
وب سایت، فروشگاه اینترنتی و یا کمپین شبکه های اجتماعی برای هدف مشخصی راه اندازی می شوند. برای مثال ممکن است هدف در زمینه پوشاک زنانه باشد. در این صورت باید تمامی فعالیت ها در حول این موضوع بچرخد. ممکن است برخی به سراغ مطالب و محتواهایی در زمینه آرایش بانوان هم بروند که باعث دور شدن آنلاین مارکتینگ از هدف اصلی می شود.
۴- پاسخ به نیاز مشتریان
برای موفقیت آنلاین مارکتینگ لازم است تا نیازهای واقعی مشتریان رصد شود. در هر سه شکل آنلاین مارکتینگ نیازهای مشتریان در اولویت است. از آنجا که هدف جذب بازدیدکننده است، بنابراین باید به خواست آنها توجه ویژه شود.
منابع : پیام آوران پارسیان ، بیلاودمارکتینگ ، سراتووب
دراین مقاله تفاوت بین دیجیتال مارکتینگ وانلاین مارکتینگ رومتوجه شدم فهمیدم انلاین مارکتینگ یک شبکه قدرتمند اینترنتی در زیر مجموعه دیجیتال مارکتینگ میباشد که میتونه مخاطب های زیادی رو مورد هدف قرار بده وهمچنین با راهای کسب درآمد ازانلاین مارکتینگ که شامل وبسایت وتبلیغات وفروشگاه اینترنتی و فضای مجازی وهمچنین با راهای موفقیت درانلاین مارکتینگ که درنهایت منجربه فروش محصول میشود اشناشدم
مرسی از توضیحات و مطلب خوبتون،انلاین مارکتینگ و دیجیتال مارکتینگ هرکدوم مزایای خاص خودرا دارد که بهتره باتوجه به هدف و کسب و کارمون بهترین گزینه راانتخاب کنیم.
خیلی متشکرم از شما که مقالات لاین استور رو میخونید و نظراتتون رو برای ما میفرستید