بازاریابی شبکه اجتماعی با محتوا در هم تنیده است و شرکتها در شبکههای اجتماعی از محتوا برای ارتباط برقرار کردن با مخاطب بهره میگیرند اما چیزی که باید به آن معتقد باشیم این است که هر دوی اینها استراتژیهای متفاوتی دارند، با اهداف و پروسههای مستقل. برای واضحتر شدن موضوع چند نکته اصلی را با هم مرور میکنیم:
بازاریابی رسانه اجتماعی چیست؟نقطه تمرکز بازاریابی محتوایی و بازاریابی شبکه اجتماعی
در بازاریابی شبکه اجتماعی نقطه تمرکز (منظور از نقطه تمرکز حوزه تمرکز فعالیتهاست) همان پلتفرمهای شبکههای اجتماعی است. وقتی برندها مشغول بازاریابی شبکه اجتماعی میشوند تمام فعالیتها در همان شبکهها (اینستاگرام، فیسبوک، توییتر و …) انجام میشود. محتوایی که در این نوع بازاریابی تولید میشوند در همین پلتفرمها نیز منتشر میشوند.
در بازاریابی محتوایی اما، نقطه تمرکز وبسایت شرکت یا برند است. این وبسایت می تواند وبسایت شرکت مادر، وبسایت یک محصول یا سرویسی خاص باشد. نکته مهم تمرکز هدف این فعالیتهاست که در نهایت معطوف به وبسایت میشوند. شبکه اجتماعی خود از ابزارهای بازاریابی محتوایی هستند و نقش توزیع کننده محتوا را ایجاد میکنند تا باعث افزایش ترافیک وبسایت از طریق رساندن محتوا به دست مخاطبان شوند.
انواع محتوای مورد استفاده در بازاریابی محتوایی و بازاریابی شبکه اجتماعی
در بازاریابی شبکه اجتماعی محتوایی که تولید و منتشر میشود باید پیرو قوانین محدود کننده این پلتفرمها و از سویی دیگر با در نظر گرفتن آن شبکه و مخاطبی باشد که در آن فعالیت میکند. به طور مثال محتوای توییتر در حال حاضر نمیتواند بیشتر از ۱۴۰ کارکتر باشد بنابراین محتوای مورد استفاده در این شبکه استراتژی خاص خود را میطلبد. از طرفی شبکهای مانند اینستاگرام که بر پایه تصویر است با شبکه دیگری مانند تلگرام تفاوت دارد.
از سوی دیگر، بازاریابی محتوایی این محدودیتها را نمیپذیرد و میتوان از محتواهای بلند، اینفوگرافیکها و … استفاده کرد و لذت برد. در اینجا بر خلاف بازاریابی شبکه اجتماعی، استراتژیستهای محتوا، مدل را بر اساس محتوای تولیدی و مخاطب تدوین میکنند نه بر اساس پلتفرمهای شبکههای اجتماعی.
با linestore همراه باشید
یک دیدگاه
Pingback: آشنایی با جدول بازاریابی محتوا – آژانس دیجیتال مارکتینگ MUADS