رسانه اجتماعی چیست
پادکست تفاوت رسانه های اجتماعی و شبکه های اجتماعی که نمی دانستید ؛ بشنوید :
رسانه های اجتماعی اشاره به مجموعه ای از خدمات کاربرمحور می کند که نوعی از آن شبکه های اجتماعی است و انواع ارتباطات کاربر محور که بر اساس انواع محتوا شامل متن، عکس و ویدئو بر بستر این رسانه ها شکل می گیرد. رسانههای اجتماعی مجازی از گره هایی تشکیل شده است که توسط یک یا چند نوع خاص از وابستگی به هم متصل اند. برای مثال: اقتصاد، فرهنگ و دین، سیاست، دوستی ها، تجارت، علوم تخصصی و …. از انواع وابستگی های قابل تعریف هستند ولی غالب شبکه های اجتماعی عمومی دوستمحور می باشند. در رسانههای اجتماعی بر اساس انواع محتوا، دستهبندیهای مختلف رسانه و تنوع خدمات ارائه میشود. در نوعی از این سرویس ها، اشتراک ویدئو و عکس، کاربران را به هم ارتباط می دهند. در نوعی دیگر، در قالب فروم های تخصصی، کاربران در یک حوزه خاص، دانش و آگاهی را به اشتراک می گذارند. به مجموعه این خدمات اصطلاحاً رسانه های اجتماعی اطلاق می شود.
در مقابل رسانه های جمعی همچون شبکه های تلویزیونی که برای تولید و انتشار محتوا هزینه های هنگفتی متقبل می شدند، ارائه دهندگان رسانه های اجتماعی بابت تولید و نشر محتوا هزینه های ناچیزی پرداخت می کنند و در راستای انتشار محتوا و پیام مد نظر خود از ظرفیت اجتماعی خود یعنی کاربران استفاده می کنند.
امروزه رسانه های اجتماعی بخش عمده ای از کاربران اینترنت در کشورهای مختلف را به خود جذب نموده است و بدلیل وسعت فوق العاده زیاد کارکردها و سرویس ها در این حوزه، رشد روزافزونی برای زمان مصرفی در استفاده از این نوع سرویس ها پیش بینی می شود. امروزه رسانه های اجتماعی بستری برای اشاعه فکر و اندیشه و دیدگاه، بستری برای امور سرگرمی و تفننی مانند دوست یابی و همچنین آوردگاهی برای توسعه علم و دانش و تخصص شده اند. سایت های اینترنتی و تخصصی عمدتا لینک هایی به شبکه های اجتماعی دارند و مباحث تخصصی بصورت تعاملی را در این رسانه ها در اختیار مخاطبان قرار می دهند.
قلمروی موضوعی رسانههای اجتماعی به شرح ذیل است.
شاید تفاوت این دو بیشتر به نظر بازی با لغات بیاید. ولی وقتی به صورت دقیقتری به آنها نگاه میکنیم متوجه اهمیت تفاوت این دو کلمه که به اشتباه یکسان به شمار میآیند میشویم. بگذارید با تعریف کلی این دو واژه این بیشتر توضیحشان دهیم:
رسانههای اجتماعی social media
رسانه از دیرباز تا کنون به وسایل ارتباطی از روزنامه تا تلویزیون گفته میشود. سپس در عصر حاضر با ابداع وب، رسانههای اجتماعی شکل میگیرند که مانند شبکههای اجتماعی و وبلاگ ها بر اساس ارتباطات مجازی شکل میگیرد که این بار به شکل پیامهایی مرتبط با برند شما، ویدیو ، عکس اینفوگرافیک و … به اشتراک گذاشته میشود.
شبکه اجتماعی social network
شبکهی اجتماعی بر پایهی ارتباط انسانی شکل میگیرد و از طریق آن افرادی که علایق مشترکی دارند با یکدیگر ارتباط برقرار میکنند و روابط گستردهای را به وجود میآورند. چه شما برای برند خود فعالیت میکنید یا صرفا به صورت شخصی درحال فعالیت هستید، در شبکهی اجتماعی همواره باید به دنبال برقراری مکالمه با مخاطبان و افراد مرتبط باشید و هیچ راه دیگری جز برقرای ارتباط مستقیم وجود ندارد.
شما با شناخت درست از شبکههای اجتماعی موجود و موثر برای خود و همچنین با یادگیری استفادهی درست از رسانهها و درک تفاوت این دو؛ میتوانید تصمیمات درست را برای کسب و کار و یا پیج شخصی خود بگیرید.
اینها نمونهای از تفاوتهای این دو مقوله است:
- راه برقراری ارتباط
با رسانههای اجتماعی شما تنها سخنران و پست کنندهی محتوا هستید و پس از پست کردن میتوانید امیدوار باشید تا شاید مخاطبانی پیام و محتوای شما را ببینند و شاید ارتباط برقرار کنند.
اما داستان شبکههای اجتماعی بسی متفاوت است. با شبکه اجتماعی شما باید هم سخنران باشید و هم شنونده. اگر شما در سایت ها یا در گروههای رسانههای اجتماعی تنها در حال پخش و پست کردن تبلیغ برای خود باشید و ارتباطی با افراد برقرار نکنید چندان استقبال مناسبی دریافت نمیکنید. شبکه اجتماعی نیاز به صرف کردن زمان شما برای پاسخگویی و ارتباط برقرار کردن دارد.
- هدف
هدف شبکههای اجتماعی ایجاد شبکهی ارتباطی با مخاطب و طرفداران خود است اما هدف رسانههای اجتماعی رساندن پیام و یا محصول خود است به امید آنکه مخاطبی نیز شکل بگیرد.
- محتوا
محتوای اصلی شبکههای اجتماعی پرسش و پاسخ مناسب و روشن کننده است، که بر اساس آن میتوانید امید به افزایش فالوور طرفدار داشته باشید.
و اما محتوای رسانههای اجتماعی برخلاف شبکهها باید از لغات کمتر و مفید و بیشتر از عکس ویدیو و اینفوگرافیک استفاده کنید تا مخاطب را جذب و حفظ کنید.
زمانی که صرف می کنید
برای انتشار محتوا و ایجاد ارتباط با مخاطبین در رسانه های اجتماعی نیاز به صرف زمان زیادی را خواهید داشت که به وسیله لاین استور میتوانید با صرف کمترین زمان ممکن شبکه های اجتماعیتان را بصورت همزمان بروزرسانی کرده و با مخاطبین خود در ارتباط باشید.
با تمام اینها شبکه اجتماعی و رسانه اجتماعی در صورت استفاده درست و داشتن استراتژی هر دو وسیله ای مناسب برای برند شما می توانند باشند.ما در لاین استور به شما خواهیم گفت چگونه برای خود برند داشته باشید. هم اکنون تلفن را بردارید و با مشاورین ما به صورت رایگان ارتباط برقرار کنید.