از آنجایی که تولید محتوای اپلیکیشن توسط کاربر یک رویکرد برآمده از نیاز ذاتی بشر میباشد، طبیعی است که بیشترین بازخورد مثبت را از سمت کاربران داشته باشد.
پُشت دانلود بسیاری از اپلیکیشنها، خصوصا بازیها و برنامههای سرگرمکننده علاوه بر یک نیاز روزمره، شکافی روانی دیده میشود. نیاز به دیده شدن، کسب توجه یا به زبان سادهتر توچشم بودن یک نیاز اجتماعی در بشر است و اگر به خوبی ارضا نشود عقده حقارت و خودکمبینی تمام وجود او را فرامیگیرد.
فکر کردید چرا انسانها حتی به مرگ حاصل از سلفی تن در میدهند یا با ساخت داب اسمش و کلیپ سعی دارند در شبکههای اجتماعی ترند شوند و یک برند از خود بسازند؟
اینها همه ناشی از یک نیاز روانی برای دیدهشدن و عضوی از یک گروه بودن در افراد است که توسعهدهندگان با تولید محتوای اپلیکیشن توسط کاربر این عطش عجیب را در نسل ارتباطات تاحدودی برطرف کردهاند.
روشهای متعددی نظیر بازاریابی ویدیویی، بازاریابی تجربی، بازاریابی ویروسی، بازاریابی اینترنتی و… ارائه شدهاند؛ اما هیچ یک به اندازه UGC یا محتوای تولید شده توسط کاربر در تبلیغ برند و تثبیت برنامه وفاداری مشتریان تا این حد موثر واقع نشده است.
به یاد داشته باشید که کلید موفقیت اپلیکیشن شما به روش بازاریابی شما بستگی دارد. همراه ما باشید و کلید موفقیتتان را در مطلب امروز لاین استور جستجو کنید.
مزایای تولید محتوا اپلیکیشن توسط کاربر
Marketing App with User-Generated Content
تولید محتوا توسط کاربر به معنای استخدام شما توسط تیم توسعه اپلیکیشن نیست. شاید بهترین تعریف برای UGC را بتوانیم در این جملع خلاصه کنیم:
هر گونه محتوا یا مطلبی که بصورت رایگان توسط کاربری که از اپلیکیشن استفاده میکند منتشر میشود بازاریابی به شیوه UGC است. در این روش محتوا به زبان و طرز فکر مشتریان خیلی نزدیکتر است و با ترویج ویدیو، عکس، متن و… در برندینگ تاثیر چشمگیری میگذارد.
UGC به روش بزرگان
اگر مروری بر روشهای بازاریابی بزرگان داشته باشید میبینید که تولید محتوای اپلیکیشن توسط کاربر یک روش تایید شده است که توسط بزرگترین برندهای دنیا هم مورد استقبال قرار گرفته است.
Starbucks’ White Cup Contest یا مسابقه جام سفید استارباکس، پروژه موفق بازاریابی این برند است که توانست فقط در مدت زمان کمتر از سه هفته ۴۰۰ هزار مشترک را به تولید محتوا و شراکت در این طرح برای ترویج برند یا برندینگ ترغیب کند.
داستان از این قرار بود که هر کاربر لیوان یا فنجان خاص استارباکس را نگه دارد و از آن در شرایط مختلف عکس بگیرد. مثلا وقتی که در پارک قرار دارد، وقتی که روبهروی شعبه استارباکس نشسته و وقتی که مشغول صرف قهوه استارباکس در محل کار است عکس بگیرد و آنرا در صفحه اینستاگرام یا توییتر خود به اشتراک بگذارد. برای دیده شدن آن هم، اکانت استارباکس را تگ کند.
استارباکس با این روش کاربران زیادی را از برند خود آگاه کرد و با این شیوه به همه کمپانیها نشان داد که خودِ مشتری، ارزشمندترین بازاریاب برای هر برند است.
آیا اینستاگرام به اندازه فیسبوک رشد میکند؟
تعامل از مجرای UGC
UGC یا تولید محتوا در اپلیکیشن توسط کاربر روندی است که محصول آن برای تعاملی و کاربرپسند بودن اپلیکیشن میباشد. شاید فکر کنید این روش وقتگیر است و چندان استقبالی از آن نشود. اما اگر در همین سایتهای اینترنتی جستجو کنید میبینید هزاران سایتی را که بخشی تحت عنوان کاربرمهمان دارند و در آن از کاربر درخواست میکنند بصورت افتخاری بنویسد. اپلیکیشنها هم دقیقا مثل یک سایت هستند. کافی است از کاربران بخواهید؛ آنها پاسخ میدهند!
محتوای کاربر چگونه به رشد برند کمک میکند؟
برندسازی با اپلیکیشن موبایل با فعالیت کاربری که از آن استفاده میکند، ممکن است. اگر باور نمیکنید به ۱۰ حقیقت آماری زیر توجه کنید:
- ۷۶ درصد کاربران در شبکههای اجتماعی بیشتر به محتوای تولید شده توسط کاربران و مشتریان اهمیت میدهند تا به محتوایی که توسط خود برند تولید شده است. این اصل همان اعتماد به برند است و اگر میبینید فروشگاههای اینترنتی از مشتریان میخواهند تا از زبان خود نظرشان را درباره یک محصول به اشتراک بگذارند، به همین دلیل است.
- ۸۶٫۲ درصد از افراد نسل جدید معتقدند که نظرات و محتوایی که خود کاربر در آن دخالت داشته کیفیت یک برند را اثبات خواهند کرد.
- برندی که از تولید محتوای اپلیکیشن توسط کاربر استفاده میکند ۴ برابر کلیک بیشتری نسبت به برندهای رقیب دریافت مینماید.
- وقتی که کاربر در صدد تولید محتوا به صورت حرفهای برمیآید یا تصمیم میگیرد یک محتوای اختصاصی برای آن برند تولید کند، تعامل کاربران با برند به میزان ۲۸ درصد افزایش پیدا میکند.
- مشتریانی در بازه سنی ۲۵ تا ۵۴ سال در تولید ۷۰ درصد از محتوایی که توسط کاربران در دنیا جمعآوری و تنظیم میشود نقش دارند.
- ویدیوهایی که توسط کاربران و نه برند در یوتیوب تولید میشوند ۱۰ برابر بازدید بیشتری نسبت به محتوای بارگذاری شده توسط برند حقیقی دارند.
- ۹۳ درصد از کاربران تولید محتوای اپلیکیشن توسط کاربر را زمانی که میخواهند خرید کنند، تحسین مینمایند.
- ۸۷ درصد از برندهای مطرح دنیا از UGC برای به اشتراک گذاری محتوای معتبر و قابلاعتماد استفاده میکنند و ۷۲ درصد از آنها باور دارند که این روش به صورت قطعی لوازم تعامل کاربر را فراهم میکند.
- سایتهایی که محتوای کاربران را به نمایش میگذارند میزان بازگشت کاربران و احتمال این که برای بار دوم به سایت سر بزنند را ۲۰ درصد افزایش دادهاند. به علاوه مدت زمانی که یک کاربر در وب سایت یا اپلیکیشن شما صرف میکند به دلیل کنجکاوی کاربر برای مطالعه محتوای کاربران تا ۹۰ درصد افزایش خواهد یافت.
- ۷۰ درصد از کاربران به توصیه سایر مشتریان، نظرات و بازخوردها توجه میکنند تا محتوایی که شما خودتان برای تبلیغ برندتان تولید کردهاید.
بایدها و نبایدها در تولید محتوای اپلیکیشن توسط کاربر
حتی در دنیای دیجیتالی امروز هم باید یک فرد خوشسخن پُشت شبکههای اجتماعی یا در منصب مدیریت اپلیکیشن قرار داشته باشد تا به کاربران بگوید چگونه با محتوای خود در امر بازاریابی محتوای اپلیکیشن آنها موثر باشند.
بیش از ۵۰ درصد کاربران ترجیح میدهند به آنها گفته شود باید در چه زمینهای و با چه کلمات خاصی تولید محتوا کنند. اما فقط ۱۶ درصد از برندهای دنیا کاربران خود را در این زمینه راهنمایی میکنند.
آنها تصور میکنند بر خلاف وب سایتها در یک اپلیکیشن باید نظام خاص و قوانین ویژهای جهت تولید محتوا وجود داشته باشد و بالاخره سختیهای این کار باعث میشود از خیر توسعه اپلیکیشن بگذرند!
ما به شما این اطمینان را میدهیم که تولید محتوای اپلیکیشن توسط کاربر راحتتر از چیزی باشد که فکرش را کنید. اگر به تمام نکات و اصولی که در لاین استور معرفی میشود توجه کنید، کمپین بازاریابی شما نتایج زیر را به دنبال خواهد داشت:
- افزایش اعتبار: وقتی به کاربران اعتماد کنید نتیجه آن اعتباری است که باعث سرازیر شدن کاربران به سمت شما میشود. تحقیقات نشان داده است که ۷۸ درصد از کاربران به تصاویری که مشتریان از محصول گرفتهاند اعتماد میکنند تا تصاویری که توسط خود فروشنده تهیه شده باشد.
- افزایش تعامل: وقتی که مشتری درگیر برند و کسب وکار شما شود در واقع موفق شدهاید او را برای خرید آینده و تعامل بیشتر متقاعد کنید. کاربران بخشی از برند شما میشوند؛ زمانی که بخشی از محتوا توسط آنها تولید شده باشد.
- دسترسی به اپلیکیشن: زمانی که در محتوا از کلمات جذاب و کاربرپسند استفاده شود روزبهروز بر تعداد مشتریان افزوده میشود. آن زمان است که هر مشتری سفیر برند شما میشود تا پیام شما را به سایر مشتریان برساند.
- افزایش وفاداری مشتریان: زمان میبرد تا مشتری به برند شما احساس تعلق کند؛ اما به مرور و همزمان که مشارکت او افزایش مییابد میتوانید وفاداری او را با خریدهای متوالی از نزدیک لمس کنید.
آموزش بوکمارک کردن و غیر فعال کردن کامنت پست های اینستاگرام
کمپین خود را راهاندازی کنید
در کمپینی که برای ترغیب دیگران جهت تولید محتوای اپلیکیشن راهاندازی میکنید باید تمرکز خود را بر خلاف تصور روی خودِ کاربر قرار دهید.
نباید برای کاربری که مشغول تهیه مطلب است الزامی تعیین کنید تا قطعا مطلب را بصورت تبلیغاتی ویرایش کند. بهتر است همه چیز را بر عهده مهمترین عنصر در رشد برندتان یعنی کاربر بگذارید.
به این منظور کمپین خود را با توجه به اصول زیر به راه بیندازید:
- کاربرمحوری: یکی از دلایل رد شدن اپلیکیشنها عدم جذابیتی است که باید برای کاربر وجود داشته باشد و نیست! کمپین باید با کاربر صحبت کند. به او این انگیزه را بدهد که در تولید محتوا شرکت کند. باید به او نشان دهد که تولید محتوای اپلیکیشن توسط کاربر چه فوایدی برای خودش دارد و چقدر میتواند با حضور افتخاری خود به رشد برند شما و سایر کاربران کمک کند.
- خلاقیت: خودتان را با کپی کردن طرح و برنامههای سایر برندها راحت نکنید. همانقدر که از دیگران راحت تقلید میکنید همانقدر راحت هم کاربرانی که میتوانستند مشتریان بالقوه شما باشند را از دست میدهید. از خلاقیت و اطلاعات خود استفاده کنید و بگذارید برندتان زیر سایه نوآوریهای شما بدرخشد!
- اتحاد: هنگام صحبت با دیگران از واژه “ما” به جای “شما” استفاده کنید. بگذارید دیگران این حس را تجربه کنند که متعلق به یک گروه یا اجتماعی هستند که با خدمات خود سعی دارد مشتریانش را راضی نگه دارد. احساس خاص بودن به کاربر بدهید. مثلا دعوت خود را برای تولید محتوای اپلیکیشن توسط کاربر به این شکل شروع کنید: عضوی از خانواده اپلیکیشن ما باشید و ایدههایتان را برای تولید محتوا با ما تقسیم کنید!
ملزومات ساخت کمپین خلاقانه
یک کسب کار خلاق خود را رها میکند تا در معرض ایدههای تازه، رشد کند. اگرچه خلاقیت خوب است و به پیشرفت شما کمک میکند اما برای این که خوب جواب دهد باید با توجه به این نکات ملزوماتی را از قبل فراهم کرده باشید:
کمپین در خور مشتریان داشته باشید
کمپینی راهاندازی کنید که کاربران امکانات لازم را برای شرکت در آن داشته باشد. برخی از کمپینها موضوعاتی نهچندان در خور دارند و در شان هر کاربری نیست که در آن شرکت کند.
به یاد داشته باشید که همه نوع محتوایی برای کاربری که از قبل هدفگذاری شده است جواب نمیدهد. در برخی از موارد کاربران تمایلی به بارگذاری عکس و فیلم از خودشان ندارند.
در این مواقع بهتر است از آنها بخواهید ایدهها و نظرات سازنده خود را با شما در میان بگذارنند یا حداقل نظر خود را ثبت کنند.
اپلیکیشن، پلتفرمی برای UGC باشد
محتوایی که تولید میشود باید کاملا سازگار و هماهنگ با اپلیکیشن باشد. در چنین مواقعی اپلیکیشن شما در حکم پلتفرمی برای ثبت بازخوردهای مردمی میشود.
البته اگر بازاریابی اپ در شبکههای اجتماعی صورت گیرد اینبار رسانههای اجتماعی هستند که نقش پلتفرم را بازی میکنند. در این مواقع باید با افرادی که متخصص بازاریابی دیجیتال هستند و کار اینترنت مارکتینگ انجام میدهند؛ مشورت کرده و از آنها بخواهید در ساخت کمپینی سوآور، شما را یاری دهند.
از کاربران کمک بخواهید
هر چند رویکرد شما باید غیرتبلیغاتی باشد اما به خوبی میدانیم که اساس این کار فقط و فقط برای رونق کسب وکار شما است. از کاربران سوال بپرسید.
اصلا یک بخش به عنوان “درخواستهای شما” بد نیست تا این که بتوانید از سلایق و ایدهآل کاربران خود مطلع شوید.
کاربران را تشویق کنید
از دیگران سپاسگزار باشید. مطمئن باشید که هیچ کاربری محض رضای خود برای شما محتوا تولید نمیکند. مثلا برخی تولید محتوای افتخاری در سایتهای پُربازدید را فرصتی شغلی برای خود میبینند بلکه شاید در آینده کار آنها مورد استقبال قرار گرفت.
به کاربران قول امتیاز خاص، تخفیف خاص و خلاصه یک شرایط تشویقی خاص را بدهید تا به این شیوه بتوانید کمپین خلاقانه خود را مدیریت کنید.
شرایط را تسهیل کنید
اگر تولید محتوای اپلیکیشن توسط کاربر را میخواهید باید همه چیز را برای همکاری او فراهم کنید. بخش همکاری و ورود یا ثبت نام باید بیدردسرترین بخش در اپلیکیشن شما باشد.
مثلا میتوانید ورود کاربران را با استفاده از اکانت فیسبوک یا مثلا حساب جیمیلشان تسهیل کنید. شاید باور نکنید اما اغلب کاربران وقتی میبینند برای فعالیت در یک سایت یا استفاده از آن نیاز به ثبت نام دارند پشیمان میشوند!
این روزها وقت و حوصله افراد کمتر از این است که بخواهند درگیر مراحل طولانی ثبت نام در اپلیکیشن یا سایت شوند.
چگونه با اینستاگرام به درآمدهای کلان برسیم
کمپین خود را قانونی کنید
در راهاندازی هر کمپین پُرجمعیت، مشورت با کارشناس حقوقی لازم است. باید ببینید چه ممیزیهایی برای محتوایی که قرار است تولید شود وجود دارد. بالاخره در هر کشوری محدودیتهای خاصی برای فعالیت مجازی وجود دارد و باید این اطیمنان را به کاربر داد تا محتوای منتشر شده توسط او مورد سواستفاده قرار نمیگیرد.
در برخی از موارد و توسط بعضی سایتها همین محتواها ویرایش میشوند و به شکل دیگری به نام همین کاربر مهمان منتشر میشوند. اگر قوانین سایبری خاصی در اینباره تدوین نشده است به اصول اخلاقی خود پایبند باشید.
کلمات کلیدی:SOCIAL MEDIA MARKETING SOCIAL , NETWORK ADVERTISING آموزش بازاریابی شبکه های اجتماعی , استقبال از شبکه های اجتماعی , اهمیت شبکه های اجتماعی , اینستاگرام , تبلیغات در شبکه های اجتماعی , تبلیغات شبکه های اجتماعی , مدیریت شبکه های اجتماعی , کسب درآمد از اینستاگرام , کسب درامد از شبکه های اجتماعی , باید و نبایدهای تولید محتوا , تولید محتوا توسط کاربر , مزایای تولید محتوا