پادکست جذب گردشگر در شبکه های اجتماعی ؛ بشنوید :
رسانه ها در معرفی و شناخت فرهنگ و آداب و رسوم کشورهای مختلف نقش بسزایی دارند. شبکه های اجتماعی به عنوان رسانه هایی قدرتمند که امروزه در اختیار اکثریت مردم دنیا قرار دارند، می تواند برای نشان دادن تصویری واقعی از مردمان کشورهای مختلف مورد استفاده قرار گیرد. تصاویری که به این طریق توسط مردم یک کشور در فضای مجازی قرار میگیرد، به دور از نگاههای سیاسی و تصویرسازی غلط دولتها، ارتباط بیشتری با کاربران سایر کشورها برقرار میکند. شبکه های اجتماعی در حوزه گردشگری در تبادل اطلاعات و تجربیات مربوط به سفر به مناطق مختلف و تصمیم گیری کاربران برای انتخاب ایران به عنوان مقصد گردشگری تأثیر بسزایی دارند.
به منظور معرفی ایران و شهرهای توریستی کشور به عنوان قطب گردشگری منطقه و همچنین مبارزه با تبلیغات ناصحیح میتوان از قدرت نفوذ شبکه های اجتماعی و بازاریابی آنلاین در جذب و توسعه توریسم در صنعت گردشگری بهره برد.
اکثر این اطلاعات از طریق اخبار به دست می آید. رسانه ها در هر کشوری با توجه به سیاست های خود اخبار را منعکس می کنند و از آنجا که بیشتر این اخبار جنبه سیاسی دارد شاید به توان گفت تصویر واقعی از آن کشور را نشان نمی دهد.
پانزده نکته برای انتخاب عکسهای اثربخش در شبکههای اجتماعی گردشگری
حالا با وجود شبکه های اجتماعی به عنوان رسانه هایی قدرتمند که در اختیار همه قرار دارد میتوان از امکانات این شبکه ها برای نشان دادن تصویری واقعی تر از مردمان کشورهای مختلف استفاده کرد. تصاویری که توسط مردم یک کشور در فضای مجازی پخش می شود به دور از نگاه های سیاسی و امنیتی ارتباط بیشتری با کاربران سایر کشورها برقرار می کند.
بیشترین استفاده ای که از شبکههای اجتماعی می شود این است که افراد از این طریق علایق و تجارب خود را به اشتراک میگذارند.
از آنجا که این شبکه ها حد و مرز ندارد این علاقه و تجربه میتواند در دورترین نقطه دیده شود و کاربران را با ویژگی های سایرکشورها آشنا کند.
در حوزه گردشگری، تبادل اطلاعات میان کاربران در خصوص تجربیات ناشی از سفر به مناطق گوناگون، امکانات رفاهی مقصد، جاذبهها و فرصتهای گردشگری میتواند بر تصمیمگیری سایر کاربران برای سفر تاثیرگذار باشد و از این طریق برنامهها و سیاستهای دولتهای محلی را برای جذب گردشگر تحت تاثیر قرار دهد. از این منظر، شناخت کارکردهای ویژه شبکههای اجتماعی در عرصه گردشگری میتواند به ویژه برای سیاستگذاران در این صنعت قابل توجه باشد، زیرا فرصتها و تهدیدات ناشی از شبکههای اجتماعی میتواند به سادگی، پیادهسازی سیاستهای گردشگری را به صورت مستقیم و غیرمستقیم تحت تاثیر قرار دهد و به عنوان بستری برای تسهیل یا مانعی در برابر اجرای سیاستهای گردشگری مطرح شود.
ایران از جمله کشورهایی است که به لحاظ برخورداری از مواهب طبیعی، پیشینه تمدنی و موقعیت ژئوپولیتیک در زمره یکی از قطبهای اصلی گردشگری قرار میگیرد.
با این حال، ناتوانی در مدیریت داشتهها، فشارهای محیطی و نگاه سیاسی- امنیتی در سطح دنیا به ایران، تاکنون سبب شده است، تا این ظرفیت با کمترین میزان کارآیی به کار گرفته شود.
اغلب برنامههای استراتژیک در مرحله پیادهسازی با چالشهای متعددی روبهرو میشوند . اینترنت به عنوان یک زیرساخت متداول تکنولوژیک و بستری برای خلق فرصتهای تغییر و تحول از جمله مولفههایی است که میتواندمدیران و تصمیم گیرندگان را در پیاده سازی برنامههای استراتژیک در سطوح گوناگون یاری رساند.
رابطه شبکههای اجتماعی و سیاستگذاری گردشگری
شبکههای اجتماعی به واسطه تاثیرگذاری روی متغیرهای رفتاری، بر جذب گردشگران خارجی به مقاصد گوناگون نیز تاثیرگذار هستند. در این خصوص میتوان به تاثیر محتوای شبکههای اجتماعی بر اعتمادی که فرد میکند و تصمیمی که برای سفر می گیرد به عنوان مهمترین مولفهها اشاره کرد.
در بررسی ای که تاثیر شبکههای اجتماعی در مورد گردشگرانی که در پاییز ۱۳۹۰ به اصفهان سفر کردهاند، صورت گرفت دادههای آماری نشان داد ۷۹ درصد از گردشگران خارجی از کاربران فعال شبکههای اجتماعی گوناگون هستند و ۱۰ درصد دیگر از گردشگران نیز به طور غیرمستقیم از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند. یافتههای این پژوهش رابطه میان شبکههای اجتماعی و حصول موفقیت در سیاستگذاری گردشگری را تایید میکند. تحلیلهای آماری گویای نقش محسوس شبکههای اجتماعی بر افزایش اعتماد و کاهش ریسک گردشگران نسبت به یک مقصد مسافرتی خاص است. در عین حال، افزایش اعتماد منجر به جلب نظر گردشگران در قصد سفر به یک نقطه مشخص میشود. این امر میتواند از طریق جذب تعداد بیشتری از گردشگران خارجی زمینهساز دستیابی به اهداف مورد نظر از سیاستگذاری گردشگری در کشور باشد و تاثیر غیرمستقیم شبکههای اجتماعی بر پیادهسازی سیاستهای گردشگری را از مجرای مولفههای رفتاری ممکن گرداند.
رفتار معمارانه در شبکههای اجتماعی
بهرهگیری از شبکههای اجتماعی
شبکههای اجتماعی در شکلگیری اعتماد و کاهش ریسک تصمیمگیری کاربران خود برای انتخاب ایران به عنوان مقصد گردشگری تاثیرگذارند. با این وجود متولیان صنعت گردشگری کشور در بهرهگیری از این ظرفیت برای مقابله با حجم انبوه تبلیغات منفی که عمدتا ایران را به عنوان یکی از مقاصد ناامن و پر ریسک گردشگری در جهان به تصویر میکشاند، ناموفق بودهاند. این در حالی است که جذب ارجاعات مثبت در خصوص سفر به ایران نظیر جاذبههای متنوع طبیعی، تاریخی و گونههای ویژه گردشگری همچون گردشگری سلامت، میتواند به عنوان بهترین و کمهزینهترین ابزار تبلیغاتی و روابط عمومی در سطح کلان در برابر حجم تبلیغات منفی علیه کشور مورد استفاده قرار گیرد. در سطح بنگاه، مدیران دفاتر خدمات گردشگری میتوانند از طریق برقراری ارتباطات پایدار با مشتریان خود، آنها را به درج تجارب و نظرات خود از سفر به ایران در شبکههای اجتماعی ترغیب کنند. ترکیب بهرهگیری از پایگاههای اینترنتی مستقل و شبکههای اجتماعی از سوی دفاتر خدمات گردشگری و ترغیب مشتریان خارجی برای درج نظرات خود میتواند به ایجاد سطح قابل توجهی از همافزایی در عرصه بازاریابی گردشگری بینجامد و ریسک گردشگران خارجی را در انتخاب یک دفتر خدماتی مشخص به عنوان سرویسدهنده در مقصد کاهش دهد؛ امری که در نهایت منجر به افزایش قصد سفر گردشگران و حضور تعداد بیشتری از آنان در کشور خواهد شد.
«آنتونی بوردین» مجری معروف شبکه خبری سی ان ان
او در تجربه سفر خود به ایران، ایرانیان را مهمان دوست، بسیار مهربان، غذاهای ایرانی را لذیذ و رفتار مسئولان در جمهوری اسلامی را دوستانه توصیف می کند و می گوید: “من شگفت زده شده بودم، زیرا تهران آمریکایی ترین شهری است که تا کنون دیده ام. از تفاوت بین ایران سیاسی که در خبرها می شنویم و ایران واقعی که ایرانی ها هر روز در آن زندگی می کنند، خشنودم. او ایران را شگفت انگیز معرفی میکند.
بازاریابی و تبلیغات در شبکههای اجتماعی
«بن وینزور» خبرنگار استرالیایی
ایران یکی از کشورهای خاورمیانه است که مردم آن نسبت به آمریکاییها دید روشنی دارند. اگر به عنوان یک غربی به ایران سفر کنید بهطور معمول در خیابان متوقف و با سخاوت و مهماننوازی ایرانیها روبرو می شوید. در دستهای جوانان ایرانی باجود تحریمها، گوشیهای آیفون میبینید، آنها به فیسبوک سر میزنند و برنامههای تلویزیونی و فیلمهای آمریکایی را به صورت آنلاین تماشا میکنند. ایران در سال ۲۰۰۸، دومین کشور دنیا بود که بیشترین عمل تغییر جنسیت در طول سال در آن انجام شد. ایران در این زمینه همه کشورها بهجز تایلند را پشت سر گذاشته است. تساوی حقوق زن و مرد در ایران بهتر از برخی کشورهاست،حسن روحانی، رئیسجمهور ایران در روز جهانی زن در ماه آوریل، بهصورت مستقیم از تلویزیون گفت: «براساس آموزههای اسلام، مرد جنس قویتر نیست و زن نیز جنس ضعیفتر نیست.»
«جان سیمپسون» خبرنگار انگلیسی
او که بارها به ایران آمده و مدت ها در ایران زندگی کرده است، می گوید ایران بدون اغراق جذاب ترین کشور روی زمین است. او در روزنامه دیلی تلگراف می نویسد : ایران با مردمی مهربان و فرهنگی غنی و طبیعتی بکر، جذاب ترین کشور جهان برای گردشگران غربی است. جایی که تا حدود زیادی ارتباطش با جهان خارج قطع است، با هوای دوست داشتنی و خشک، مردمی پیچیده و جذاب، آثار باستانی عالی، کوه ها، بیابان ها و دریای خزر.
این ویژگی های زیبا می تواند تنها در یک کشور جمع شود و آن نقطه دقیقا ایران است. او ایران را یک کشور غوطه ور بین سنت و مدرنیته می خواند.
کلمات کلیدی : توسعه گردشگری ، نقش شبکه اجتماعی در گردشگردی , تبلیغات آنلاین, تولید محتوا, رسانه های اجتماعی, شبکههای اجتماعی, مطلب منتخب , مدیریت شبکه های اجتماعی, تبلیغات شبکه های اجتماعی , تبلیغات در شبکه های اجتماعی Social network advertising , social media marketing