اینستاگرام (Instagram) یک شبکه اجتماعی اشتراک گذاری تصاویر است که شبکه اجتماعی Pinterest در مقابل آن هیچ قدرتی ندارد ، با استفاده از اینستاگرام می توانید عکس بگیرید و در شبکه های اجتماعی همچون فیس بوک و توئیتر به اشتراک بگذارید.این را هم بدانید که توسعه دهنده این سایت ، فیس بوک بوده است.
قبل شروع توضیح در مورد شبکه اجتماعی instagram بحثی کوتاه با شما داشته باشیم:
حتما ممکن است زمانی که عنوان این مقاله را مشاهده کردید ، به خود گفتید که مگر شبکه اجتماعی اینستاگرام در ایران هم استفاده می شود که من در آن شرکت کنم و برند سازی کنم ؟ ما باید در پاسخ به این سوال احتمالی شما بیان کنیم که بله ممکن است!!! . شما در آینده بعد از اینکه موفقیتی کسب نمودید ، می توانید یک رزومه ای ارائه دهید و بیان کنید که ما از اینستاگرام استفاده کردیم و موفق هم شدیم . همانطور که می دانید شرکت های بزرگ تجاری همانند مایکروسافت ، به هیچ عنوان به دنبال نیازهای کاربران نمی گردند بلکه آنها نیازهای کاربران را جهت دهی می کنند ، یعنی آنها به کاربران اعلام می کنند که شما چه چیزی نیاز دارد ؟ شما زمانی که کمی تا حدودی برند خود را ایجاد نمودید می توانید با بیان اینستاگرام ، ولوله ای از این شبکه اجتماعی به پا کنید ، تا به حال فکر کرده اید که چرا فیس بوک اینقدر در ایران محبوب شد ؟ فقط به خاطر این بود که یک نفر از آن استفاده کرد ، آن یک نفر به دیگری گفت و همینطوری به صورت ویروسی فیس بوک منتقل شد و امروزه یکی از بازارهای داغ میان ایرانیان است . شما می توانید با اینستاگرام هم همین کار را انجام دهید.
نکته : این مقاله تنها سطح مقدماتی آموزش شبکه اجتماعی اینستاگرام است ، بزودی اطلاعات پیشرفته تری از این شبکه اجتماعی ارائه خواهیم داد.
با توجه به آمار بلاگ شرکت اینستاگرام در عید ، برای شکرگزاری سال ۲۰۱۰ چیزی حدود ۱۰ میلیون عکس دارای تم عید شکرگزاری(یعنی ۲۰۰ عکس در هر ثانیه) در این سایت آپلود شد.
اینستاگرام تنها برای استفاده های شخصی طراحی نشده است. آمار نشان می دهد که در ماه اکتبر حدود ۵۴ درصد از برندهای بزرگ از این سایت برای تجارت استفاده کرده اند.
کسب و کار خانگی و کسب درآمد از طریق اینستاگرام
اینستاگرام به صورت گام به گام :
۱٫ خرید برنامه
برای استفاده از اینستاگرام به یک تلفن همراه نیاز دارید زیرا این برنامه تنها در اپل اپز (Apple Apps) یا گوگل اپز (Google Apps) موجود است. پس از خرید برنامه ، تاریخچه ای از خود نوشته و لینک سایت خود را در پروفایل قرار دهید.
قبل از اینکه بخواهید از اینستاگرام برای تجارت استفاده کنید، یاد بگیرید چطور می توانید از آن استفاده شخصی داشته باشید. بهتر است در استفاده از این برنامه تجربه پیدا کرده و خصوصیات متفاوت آن را در استفاده های شخصی تجربه کند.
نکته
اسم پروفایل خود را همان اسمی انتخاب کنید که در توئیتر هندل از آن استفاده کرده اید.
۲٫ تنظیم اخطارها
در شروع کار نه کسی با شما صحبت کرده و نه کسی شما را دنبال می کند.
نکته
کلید تجارت خوب پاسخ دادن مناسب به مشتریان است. بخش اخطارها را فعال کنید تا سریعا متوجه شوید چه زمانی عکس های شما پیام دریافت کرده اند. این کار به شما اجازه می دهد سریعتر با مشتریان خود تعامل برقرار کنید.
۳٫ شبکه های اجتماعی دیگر
شبکه اجتماعی اینستاگرام تنها برای عکس گذاشتن استفاده نمی شود، شما می توانید بروز رسانی های خود در شبکه های اجتماعی دیگر را نیز در اینستاگرام به اشتراک بگذارید. با این کار می توانید میزان فعالیت خود در اینستاگرام را افزایش دهید.
برای این کار لازم است اینستاگرام را به شبکه های دیگر مثل توئیتر، و فیس بوک متصل کنید.
شروع کار
۴٫ ویرایش تصاویر
هر چه بیشتر یاد بگیرید اینستاگرام چه کارهایی می تواند انجام دهد، بهتر می توانید راه هایی برای استفاده تجاری از آن پیدا کنید.
برنامه اینستاگرام را باز کرده و دوربین خود را فعال کرده و یا اینکه عکسی را از گالری فایل های خود انتخاب کنید.
سپس با استفاده از فیلترهای اینستاگرام عکس کیفیت عکس خود را افزایش دهید. شما می توانید رنگ ها را روشن تر کرده،شکل کلی تصویر را تقویت کرده، عکس ها را چرخاند یا نقطه تمرکز عکس را تغییر دهید.
چگونه از اینستاگرام برای بازاریابی استفاده کنیم؟
نکته : اینستاگرام دارای ویرایشر عکس بسیار قدرتمندی است.
بعد از تکمیل ویرایش عکس، شما باید مرحله بعدی یعنی اشتراک گذاشتن عکس را شروع کنید
نکته
از خود خلاقیت نشان دهید. بهتر است لوگوی خود را در تمام عکس ها بچسبانید. این کار در ارتقای برند شما اهمیت دارد. شما می توانید لوگوی خود را به صورت پیش فرض در گوشه تمام عکس ها قرار دهید. بسیاری از افراد چنین کاری انجام نمی دهند و نکته نیز همین است. شما باید از روش هایی استفاده کنید که دیگران از آن بهره نمی گیرند. هر چیزی می تواند به ارتقای برند شما کمک کند و شما می توانید از هر فرصتی برای ارتقای برند خود استفاده کنید.
۵٫ اشتراک گذاشتن عکس
توضیحاتی به عکس های خود اضافه کرده و آنها را آپلود کنید. شما می توانید در توضیحات خود از افراد سوال بپرسید. این کار باعث افزایش احتمال تعامل آنها می شود.
هم وطنان عزیز ایرانی ، اگر می توانید علاوه بر حضور در اینستاگرام ، به زبان فارسی ، با زبان انگلیسی هم ارتباط برقرار کنید ، ببیند که خارجی ها چه نوع عکس هایی را دوست دارند ؟ برای آنها هم تصویر بگذارید!!!
نکته
همان طور که در بخش بالا گفته شد، سوال کردن می تواند میزان فعالیت افراد را بالا ببرد. اگر شما شرکت توریستی دارید از افراد بپرسید از کجاها دیدن کرده اند و عکس هایی از تورهای خود را آپلود کنند. همین طور شما می توانید URL صفحه خود را در زیر عکس قرار داده تا کاربران بتوانند آن را در جست و جو گر خود کپی کنند. همین طور می توانید صفحه لندینگ (Landing Page) مخصوص موبایل طراحی کنید تا افراد بدون نیاز به جست و جو گر به صفحه لندینگ شما منتقل شوند.
۶٫ استفاده کردن از هش تگ (hash tag)
بعد از آپلود کردن عکس از هش تگ استفاده کنید تا عکس شما افراد بیشتری را پوشش دهد. شما می توانید به عکس خود هش تگ اضافه کنید. هش تگ ها به بخشی رایج از رسانه های اجتماعی(نه فقط توئیتر) تبدیل شده اند.
هش تگ ابزاری کلیدی برای سازمان دهی عکس های شما است. این بخش از برنامه می تواند به کاربران کمک کند عکس های خود را راحت تر بر اساس موضوعات پیدا کنند. بعد از اضافه کردن هش تگ در بخش توضیحات می بینید که چقدر تعامل کاربران بالاتر می رود.
هش تگ امکانی همانند سیستم Tagging در امر سئو و طراحی سایت است .
نکته
در همان شروع کار یک هش تگ برای تجارت خود طراحی کنید. هشتگ شما باید شکلی دوست داشته ویژگی منحصر به فرد داشته باشد داشته باشد، چیزی که مشتریان بتوانند به راحتی آن را به خاطر بسپارند. هر زمان که شما دو رنگ نارنجی و آبی را کنار یکدیگر می بینید ، فکر شما به سمت ی همراه اول می رود ، به خاطر اینکه ، این شرکت ، خود را با استفاده از دو رنگ ترکیبی خود را برند کرده است .
۷٫ پیدا کردن مشتریان
حال که تعدادی عکس را در صفحه اینستاگرام خود قرار داده اید، وقت پیدا کردن کاربرانی است که با شما همخوانی دارند.
بخشی در اینستاگرام تعبیه شده است که به شما در پیدا کردن افراد کمک می کند. این ابزار مخصوصا در فیس بوک عملکردی عالی دارد.
نکته
برای این کار نیز شما به هش تگ نیاز دارید. این بار از هش تگ برای پیدا کردن افرادی استفاده کنید که عکس های مربوط به تجارت شما را به اشتراک گذاشته یا اینکه در مورد آنها بحث می کنند. اگر صفحه تجارت شما در فیس بوک یا توئیتر پیروانی دارد که به دنبال استفاده کردن از خدمات شما هستند، می توانید ببینید که آیا این کاربران در اینستاگرام نیز حضور دارند یا خیر. با این کار می توانید شبکه ارتباطی خود با مشتریانتان را افزایش دهید.
۸٫ به روز رسانی پروفایل تجارت شما
اخیرا اینستاگرام صفحه پروفایل وب را برای کاربران خود طراحی کرده است.
پروفایل شما در http://instagram.com/[your-username] قابل مشاهده است.
همیشه پروفایل خود را به روز نگه داشته و بررسی کنید که آیا برندتان جلوه خوبی دارد یا خیر. بعد از تنظیم پروفایل خود، حتما آدرس آن را به اشتراک بگذارید تا کاربران بتوانند از آن دیدن کنند.
تولید محتوای اپلیکیشن توسط کاربر کلید موفقیت کسبوکار شما
نکته
هویت برند و شرکت خودتان را در پروفایل بازتاب دهید. برای این کار عکس کارکنان مهم خود را در پروفایل قرار داده و یا اینکه لوگوی خود را در پروفایل به نمایش بگذارید. این مسئله به کاربران نشان می دهد که شما یک تجارت دارید و پروفایل شما با پروفایل های شخصی که عکس کاربر در آن قرار دارد، متفاوت می شود.
نکات عمومی در مورد استفاده از اینستاگرام
۹٫ گرفتن عکس های غیر منتظره یا جذاب
برای بهره بردن هر چه بیشتر از این شبکه اجتماعی ، از عکس هایی استفاده کنید که شخصیت شما را نشان می دهند. عکس های بدون شخصیت که مصنوعی بودن آنها از دور نیز به چشم می خورد، باعث کاهش تعامل کاربران شما می شود.
عکس های غیر منتظره و عکس هایی که در موقعیت های طبیعی گرفته شده اند، تأثیر بهتری دارند.
عکس ویندوز xp مایکروسافت را به خاطر دارید؟ مردم این تصاویر جذاب ولی واقعی را خیلی دوست دارند.
عکس های جالب حیوانات یا گل ها نیز می توانند تأثیر قابل توجهی داشته باشند.(البته این عکس ها زمانی کاربرد دارند که شما می خواهید جوی شاداب به صفحه خود بدهید.)
نکته
بسیاری از شرکت ها از شبکه های اجتماعی متفاوت برای ایجاد تجربه هایی متفاوت استفاده می کنند. مثلا لینکداین برای بحث های تجاری و کسب و کار، توئیتر برای به روز رسانی بازاریابی محتوایی و بحث با مشتریان، و فیس بوک برای افزایش فرهنگی شاداب و به روز رسانی اطلاعات شرکت استفاده می شوند. اینستاگرام نیز برنامه ای عالی است که بوسیله عکس گرفتن از لحظات خنده دار می تواند به مفرح شدن صفحه فیس بوک شما کمک کند.
۱۰٫ روش های پست نوشتن
اینستاگرام نیز مانند سایر شبکه های اجتماعی می تواند از ابزار مفید برای برقرار تعامل با دیگران باشد.
این بدین معناست که لایک کردن صفحات سایر کاربران، کامنت گذاشتن برای آنها، وارد کردن نام آنها در لیست عکس های خاص و پاسخ دادن به کامنت های آنها باعث می شود تعامل شما با سایر کاربران افزایش پیدا کند.
شما باید به صورت مداوم در صفحه خود مطالب را پست کنید اما مواظب باشید مطالب بیش از حد زیاد در صفحه خود اشتراک نگذارید. همیشه حواستان باشد که اسپم نکنید!
نکته
مطمئن شوید که به صورت منظم با دوستان خود در ارتباط هستید. برای این کار می توانید شما نیز عکس های آنها را لایک کرده و برای آنها کامنت بگذارید.
۱۱٫ نحوه استفاده از خدمات موقعیت جغرافیایی
با اینستاگرام شما می توانید از مشتریانی که در منطقه جغرافیایی دفتر شما ساکن هستند بیشترین استفاده را ببرید. عکسی از محل کار خود آپلود کنید. سپس منطقه خود را نقشه گوگل پیدا کرده و آن را به عکس دفتر کار خود بچسبانید.
همین طور شما می توانید عکس خود را روی نقشه های گوگل بچسبانید. برای مثال می توانید عکسی از انبار خود گرفته و آن را روی محلی انبار خود بچسبانید.این کار به ایجاد ارتباط محلی کمک می کند.
نکته
مشتریان را به سمت خود جلب کنید. اگر شما به روز رسانی هایی بر اساس موقعیت جغرافیایی خود انجام می دهید، بگویید که برای حضور پیدا کردن در شرکت یا مغازه جوایز و هدایایی برای مشتریان در نظر گرفته شده است. سعی کنید مشتریان را مستقیما به مغازه خود بکشید.
اینستاگرام و تجارت شما
۱۲٫ ارتقای تجارت شما در اینستاگرام
از آنجا که اینستاگرام با عکس و تصویر کار دارد، ابزاری عالی برای بازاریابی و ارتقای تجارت شما محسوب می شود.
شما می توانید مسابقه عکاسی به راه انداخته و با استفاده از آن برند خود را ارتقا دهید. همین طور می توانید فرآیند تولید و پروژه های تحقیقاتی خود را به صورت عکس در صفحه خود قرار داده و تخصص خود را به همگان نشان دهید.
نکته
به جای اینکه تنها عکس هایی حرفه ای و استاندارد از محصولاتتان بگیرید، سعی کنید در عکس ها نشان دهید محصولات شما چه خصوصیات و فوایدی دارند و به چه درد مشتری می خورند. مثلا اگر ریش تراش می فروشید ، تمامی تصاویر متعلقات یک ریش تراش را به نمایش بگذارید.
۱۳٫ بهبود خدمات رسانی به مشتری
اینستاگرام همین طور می تواند به شما در بهبود پیشنهاداتتان به مشتریان کمک کند. مثلا شما می توانید از مشتریان خود بخواهید تا عکس های خودشان از محصولات شما را پست کرده و سپس آلبومی از این عکس ها را به اشتراک بگذارید.
یا اینکه “پشت صحنه” تجارت خود را شامل کارمندان، تولید محصول و سایر موارد را به نمایش همگان بگذارید.
نکته
اگر اشتباهی انجام دادید می توانید با استفاده از اینستاگرام به نوعی متفاوت از مشتریان خود معذرت خواهی کنید. مثلا می توانید عکسی از مدیر کل خود نشان دهید که برگه ای با نوشته ” من متاسفم” در دست گرفته است. البته باید کامنتی با جزئیات بیشتر در زیر عکس قرار داده و لینک صفحه لندینگ خود را نیز وارد کنید تا بتوانید به صورت رسمی از مشتریان معذرت خواهی کنید.
۱۴٫ به روز رسانی وضعیت- تصویری
اینستاگرام فرصت های متفاوتی را در اختیار کاربرانش می گذارد. اخیرا تحقیقات نشان داده است که نوجوانان از این سایت برای به روز رسانی تصویری وضعیتشان استفاده می کنند. شما نیز باید راه های تعامل مشتراین خود را پیدا کرده و به همان زبان با آنها صحبت کنید.
نکته
شما می توانید یک تخته سفید برای نوشتن به روز رسانی ها و روند کار خود تهیه کنید. بعد از نوشتن برنامه کاری روزانه یا هفتگی و نکات مهم از این صفحه عکس بگیرید و آن را به اشتراک بگذارید. این کار به مشتریان شما نشان می دهد که شما برای آینده برنامه دارید و آنها نیز باید منتظر دیدن چیزهای جدید از شما باشند.
۱۵٫ تحقیق کردن در مورد مشتریان
از آنجا که مشتریان شما نیز کاربران اینستاگرام هستند، آنها نیز از توضیحات و تگ کردن در عکس های خود استفاده می کنند. بنابراین شما می توانید با بررسی و تحقیق بر روی مشتریان ببینید که چه جهت گیری نسبت به محصولات و خدمات شما دارند. بدین وسیله می توانید خصوصیات و جهت گیری های آنها را تشخیص داده و با توجه به خصوصیات آنها فعالیت های بازاریابی خود را تنظیم کنید.
نکته
در این روش نیز مانند بخش بالا شما به دنبال پیدا کردن مشتری هستید، البته این بار جست و جوی شما بر اساس تگ ها و توضیحات عکس هاست.
۱۶٫ بررسی کردن آنالیتیک ها
برای بررسی اینکه مردم چه پاسخی به فعالیت های شما می دهند و این که فعالیت ها چه تأثیری بر آنها دارد باید از آنالیتیک ها استفاده کنید. یکی از راه های مناسب استفاده کردن از گزارش های آنالیتیک اینستاگرام است که به راحتی در دسترس قرار دارد.
نکته
مانند هر فعالیت بازاریابی دیگری باید اهداف شما از پیش تعریف شده باشند. هدف شما فروش است یا افزایش آگاهی از برند؟ اگر هدف شما فروش است پس باید آنالیتیک ها را بررسی کرده و ببینید آیا به هدف خود نزدیک شده اید یا نه. همین طور شما باید بررسی کنید که آیا این کانال بازاریابی با هدف های شما تطابق دارد یا خیر.
۱۷٫ بلاگ اینستاگرام را بخوانید
اینستاگرام مداوم پیشنهادات خود را به روز رسانی کرده و نکات و ترفندهای زیادی را برای کاربران خود منتشر می کند. همیشه بلاگ اینستاگرام را امتحان کرده و ببینید جدیدترین خصوصیات اضافه شده به این سایت که می توانند به تجارت شما کمک کنند، کدام ها هستند.
نکته
هر زمانی که مشخصه ای جدید اضافه می شود، در گوگل جست و جو کرده و ببینید دیگران چطور از این خصوصیت برای تجارت خود استفاده می کنند. صدها بلاگ نویس وجود دارند که تغییرات هر لحظه ای برنامه هایی مثل پین ترست و شبکه اجتماعی اینستاگرام را دنبال می کنند. بررسی کردن تجربیات آنها می تواند راه های مفیدی برای بهره بردن از این برنامه به شما نشان دهد.
کلمات کلیدی : کسب و کار اینترنتی , شروع بازاریابی در اینستاگرام , بهترین زمان ارسال پست , ساخت اکات اینستاگرام , استفاده از تصویر جذاب , استفاده از هشتگ , اینستاگرام , قالب های تبلیغاتی , قوانین اینستاگرام , مزایای شات اوت , روش انتشار شات اوت , استقبال از شبکه های اجتماعی , تبلیغات در شبکه های اجتماعی , کسب درامد از شبکه های اجتماعی, مدیریت شبکه های اجتماعی ,Social network advertising , social media marketing
میتونم بگم اینستاگرام گزینه مناسبی برای تجارت هست
واقعا همین طور است و تبلیغات شبکه های اجتماعی نقش بسیار مهمی در فروش و مارکتیگ دارد .